Houzz Tour: Besök Villa Cavrois, mästerverket som fick nytt liv
Den franska 30-talsvillan, som var stilbildande inom modernistisk arkitektur, höll på att gå förlorad för eftervärlden. Kom med på rundtur!
Houzz
19 maj 2016
Villa Cavrois, ett mästerverk inom modern arkitektur ritad av Robert Mallet-Stevens för den förmögne industrimannen Paul Cavrois, har en historia som är svårslagen. Detta ”moderna slott” från 1932 i norra Frankrike var ett bygge långt före sin tid tack vare Robert Mallet-Stevens banbrytande visioner. Han var en betydande konkurrent till Le Corbusier under tidigt 20-tal.
Villan hade sin blomstringsperiod under 30-talet. Under andra världskriget använde tyskarna villan som kasern. Efter kriget delades den upp i två lägenheter för familjen Cavrois. När Paul Cavrois änka Lucie dog på 1980-talet såldes villan till en fastighetsspekulant, möblerna skingrades och hemmet förföll.
Tack vare en handfull engagerade grannar och arkitekter, som satte press på staten att köpa och restaurera villan, fick Villa Cavrois mirakulöst ett nytt liv. Restaureringen kostade omkring €23 miljoner och innefattade en grundlig rekonstruktion som tog nästan 12 år. I juni 2015 öppnades äntligen villan för allmänheten.
Följ med på rundtur i de respektfullt restaurerade rummet och upptäck ett ett unikt exempel inom modernistisk arkitektur.
Villan hade sin blomstringsperiod under 30-talet. Under andra världskriget använde tyskarna villan som kasern. Efter kriget delades den upp i två lägenheter för familjen Cavrois. När Paul Cavrois änka Lucie dog på 1980-talet såldes villan till en fastighetsspekulant, möblerna skingrades och hemmet förföll.
Tack vare en handfull engagerade grannar och arkitekter, som satte press på staten att köpa och restaurera villan, fick Villa Cavrois mirakulöst ett nytt liv. Restaureringen kostade omkring €23 miljoner och innefattade en grundlig rekonstruktion som tog nästan 12 år. I juni 2015 öppnades äntligen villan för allmänheten.
Följ med på rundtur i de respektfullt restaurerade rummet och upptäck ett ett unikt exempel inom modernistisk arkitektur.
”[En byggnads] roll är inte enbart att göra livet lyckligt och behagligt genom ett vackert utseende utan också att ge dem som stannar upp och tittar på dess proportioner och formernas harmoni en glimt av glädje och perfektion.”
– Robert Mallet-Stevens
HUSESYN
Vem bodde här: Paul Cavrois, förmögen industriman med fem textilfabriker i området med 700 anställda, hans fru Lucie och deras 7 barn som flyttade in i villan med den enorma parken 1932. Grannar och den slutna kretsen av industrimän i norr chockades av parets djärvhet och gav villan smeknamn som ”gula kryssningsfartyget”, ”gula faran” och ”Cavrois dårskap”.
Plats: Den välmående staden Croix nära Robaix i norra Frankrike
Byggnadsperiod: 1929 till 1932
Storlek: 3 800 kvadratmeter inklusive 1 840 kvadratmeter bostadsyta och 830 kvadratmeter terrasser – 60 meter lång på frontfasaden – samt 17 600 kvadratmeter park.
Arkitekter: Design och koncept: Robert Mallet-Stevens. Renovering: Michel Goutal, chefsarkitekt för historiska monument och hans kollega Béatrice Grandsard.
Renovering av parken: Aline Le Cœur, landskapsarkitekt
Renoveringsperiod: 2003 till 2015
Kostnad för renoveringen: €23 miljoner, SEK 214 miljoner
Intressant att veta: När staten köpte villan 2001 och planerna för renoveringen skulle påbörjas, fanns varken dokumentation eller planritningar av byggnaden kvar, för Robert Mallet-Stevens skrev i sitt testamente att alla hans papper skulle brännas. Allt som återstod var några foton från boken Une Demeure 1934, som arkitekten gav ut på egen bekostnad när Villa Cavrois stod klar. Restaureringen baserades på dessa foton och på ett teamarbete mellan arkeologer och arkitekter.
– Robert Mallet-Stevens
HUSESYN
Vem bodde här: Paul Cavrois, förmögen industriman med fem textilfabriker i området med 700 anställda, hans fru Lucie och deras 7 barn som flyttade in i villan med den enorma parken 1932. Grannar och den slutna kretsen av industrimän i norr chockades av parets djärvhet och gav villan smeknamn som ”gula kryssningsfartyget”, ”gula faran” och ”Cavrois dårskap”.
Plats: Den välmående staden Croix nära Robaix i norra Frankrike
Byggnadsperiod: 1929 till 1932
Storlek: 3 800 kvadratmeter inklusive 1 840 kvadratmeter bostadsyta och 830 kvadratmeter terrasser – 60 meter lång på frontfasaden – samt 17 600 kvadratmeter park.
Arkitekter: Design och koncept: Robert Mallet-Stevens. Renovering: Michel Goutal, chefsarkitekt för historiska monument och hans kollega Béatrice Grandsard.
Renovering av parken: Aline Le Cœur, landskapsarkitekt
Renoveringsperiod: 2003 till 2015
Kostnad för renoveringen: €23 miljoner, SEK 214 miljoner
Intressant att veta: När staten köpte villan 2001 och planerna för renoveringen skulle påbörjas, fanns varken dokumentation eller planritningar av byggnaden kvar, för Robert Mallet-Stevens skrev i sitt testamente att alla hans papper skulle brännas. Allt som återstod var några foton från boken Une Demeure 1934, som arkitekten gav ut på egen bekostnad när Villa Cavrois stod klar. Restaureringen baserades på dessa foton och på ett teamarbete mellan arkeologer och arkitekter.
Hall och lounge
Besökare kommer in i villan genom en stor glasad entré, som leder till en kombinerad hall och vardagsrum i form av en kub. De stora fönstren ljussätter det höga rummet.
Väggarna går i mjukt grönt och återspeglar färgskiftningarna i parken som är närvarande i villan genom stora målningar av de fyra årstiderna. ”Min morfar ville bo på landet och njuta av sin trädgård. Här inne känns det som om man befinner sig ute i det gröna,” säger Paul Cavrois barnbarn Christine Jouret.
Besökare kommer in i villan genom en stor glasad entré, som leder till en kombinerad hall och vardagsrum i form av en kub. De stora fönstren ljussätter det höga rummet.
Väggarna går i mjukt grönt och återspeglar färgskiftningarna i parken som är närvarande i villan genom stora målningar av de fyra årstiderna. ”Min morfar ville bo på landet och njuta av sin trädgård. Här inne känns det som om man befinner sig ute i det gröna,” säger Paul Cavrois barnbarn Christine Jouret.
Mittemot entrén ligger det stora rummets imponerande öppna spis. Familjen tog emot sina gäster i den här lite mer intima inramningen med gul marmor från Siena. Sällskapsrummen är i allmänhet enkla utan onödig utsmyckning, allt i enlighet med den funktionella andan inom modernismen.
Tidigare inreddes rummet med möbler designade av Robert Mallet-Stevens. Centre des Monuments Nationaux, som konserverar och restaurerar historiska byggnader, närvarade vid en auktion på Sotheby´s 2015 för att köpa tillbaka en del av villans originalmöbler. Så armstolarna i valnöt och borden som en gång utsmyckade det stora vardagsrummet kommer snart att vara tillbaka på sin rättmätiga plats.
Tidigare inreddes rummet med möbler designade av Robert Mallet-Stevens. Centre des Monuments Nationaux, som konserverar och restaurerar historiska byggnader, närvarade vid en auktion på Sotheby´s 2015 för att köpa tillbaka en del av villans originalmöbler. Så armstolarna i valnöt och borden som en gång utsmyckade det stora vardagsrummet kommer snart att vara tillbaka på sin rättmätiga plats.
Parkettgolvet som ligger i det här rummet blev svårt skadat när villan stod tom. Den belgiska firman Jadoul, som lade in golvet 1932, restaurerade mer än 90 % av det. Det är putsat med färgad, magnesiumbaserad cement och håller för många besökare.
Hallen
I hallen inramar två ljusboxar den svarta dörren. De är en påminnelse om att Robert Mallet-Stevens också gjorde scenografi till ett flertal filmer. Det kontrasterande svart-vita var en favorit och kan ses i många rum i villan.
I hallen inramar två ljusboxar den svarta dörren. De är en påminnelse om att Robert Mallet-Stevens också gjorde scenografi till ett flertal filmer. Det kontrasterande svart-vita var en favorit och kan ses i många rum i villan.
Gjutjärnselementen i hallen är täckta av elementskydd i krom i industristil. Skydden, designade av Jacques Le Chevallier, kunde återskapas från tre original som köptes tillbaka till villan.
Matsal
Svensk grön Kolmårdsmarmor täcker golv och väggar i äkta parets matsal. Marmorn importerades från den ursprungliga brytningsplatsen i Östergötland för att få rätt ådring.
Ljusexperten André Salomon genomförde ett makalöst arbete med det artificiella ljuset i avantgarde-villan. I taket i det här rummet sitter två reflektorer som ger indirekt ljus.
Spegeln på väggen mittemot fönstret förstärker ljuset och återger trädgården när man har ryggen mot fönstret.
Svensk grön Kolmårdsmarmor täcker golv och väggar i äkta parets matsal. Marmorn importerades från den ursprungliga brytningsplatsen i Östergötland för att få rätt ådring.
Ljusexperten André Salomon genomförde ett makalöst arbete med det artificiella ljuset i avantgarde-villan. I taket i det här rummet sitter två reflektorer som ger indirekt ljus.
Spegeln på väggen mittemot fönstret förstärker ljuset och återger trädgården när man har ryggen mot fönstret.
Möblerna som ritades av Robert Steven-Mallet, förespråkare av ”total arkitektur”, flyttades ut ur huset 1987 när villan såldes. Stora ansträngningar har gjorts för att återfinna dem, köpa tillbaka dem och återställa dem till originalskick.
Villans inredning designades i funktionell stil som matsalsmöblerna visar, gjorda av svärtat och fernissat päronträ. De geometriska linjerna i det kromade metallskyddet döljer elementet.
Villans inredning designades i funktionell stil som matsalsmöblerna visar, gjorda av svärtat och fernissat päronträ. De geometriska linjerna i det kromade metallskyddet döljer elementet.
Trappan
Hallen leder till den svartvita trappan. Hissen, ritad av arkitekt Jean Prouvé, går från källarvåningen till takterrassen.
På en plakett tillägnar Robert Mallet-Stevens sin hängivenhet till ägarna av hans verk: ”Till herr och fru Cavrois, som genom sitt förutseende, sitt utmanande av slentrianen och sin entusiasm har gjort det möjligt för mig att skapa den här villan. Med tacksamhet och lojal vänskap.”
Hallen leder till den svartvita trappan. Hissen, ritad av arkitekt Jean Prouvé, går från källarvåningen till takterrassen.
På en plakett tillägnar Robert Mallet-Stevens sin hängivenhet till ägarna av hans verk: ”Till herr och fru Cavrois, som genom sitt förutseende, sitt utmanande av slentrianen och sin entusiasm har gjort det möjligt för mig att skapa den här villan. Med tacksamhet och lojal vänskap.”
Möbeln – gjord av målad metall, ett av de mest populära materialen under den modernistiska eran – omsluter den rundade väggen. Den skänktes älskvärt av en amerikansk donator.
Barnens matsal
Den här matsalen är inredd med möbler i randigt zebraträ. De har rekonstruerats utifrån svartvita foton i Robert Mallet-Stevens bok. En av paret Cavrois tvillingar, Brigitte, besökte renoveringen vid ett tillfälle. När hon kom in i barnens matsal såg hon reliefen av de franska skulptörbröderna Martel, och sa: ”Jag känner igen den här fresken, men den var i färg!”
Fresken uppmuntrar till fritidsaktiviteter som att lyssna på grammofonskivor, spela bowling och dart, tennis och brädspel.
Den här matsalen är inredd med möbler i randigt zebraträ. De har rekonstruerats utifrån svartvita foton i Robert Mallet-Stevens bok. En av paret Cavrois tvillingar, Brigitte, besökte renoveringen vid ett tillfälle. När hon kom in i barnens matsal såg hon reliefen av de franska skulptörbröderna Martel, och sa: ”Jag känner igen den här fresken, men den var i färg!”
Fresken uppmuntrar till fritidsaktiviteter som att lyssna på grammofonskivor, spela bowling och dart, tennis och brädspel.
Zebraträ, mer känt som zebrano, har sitt ursprung i Centralafrika. Det är ljust gult och ådrat i fina mörkare bruna linjer.
Paul Cavrois kontor
Väggarna i Paul Cavrois hemmakontor består av målat och fernissat päronträ som ramar in en stor öppen spis.
Väggarna i Paul Cavrois hemmakontor består av målat och fernissat päronträ som ramar in en stor öppen spis.
Parets sovrum
Paul och Lucie Cavrois sovrum har återfått sina mörka originalmöbler och ljusa färger och temat med två färger som är så ofta förekommande i villan, har återställts.
Paul och Lucie Cavrois sovrum har återfått sina mörka originalmöbler och ljusa färger och temat med två färger som är så ofta förekommande i villan, har återställts.
Lucie Cavrois´ dressing room
Efter brandskador från den tid villan beboddes av husockupanter har påklädningsrummet återfått sin forna glans – med möbler av sycomorträ och bord med aluminiumunderrede, ritade av arkitekten. Möblemanget har ägts av privata samlare och återköpts.
Efter brandskador från den tid villan beboddes av husockupanter har påklädningsrummet återfått sin forna glans – med möbler av sycomorträ och bord med aluminiumunderrede, ritade av arkitekten. Möblemanget har ägts av privata samlare och återköpts.
Rökrum
Originalmöblerna i det här rökrummet har inte kunnat hittas, så de är rekonstruerade efter gamla specifikationer.
Originalmöblerna i det här rökrummet har inte kunnat hittas, så de är rekonstruerade efter gamla specifikationer.
Sovrum för barn
Detsamma gäller för möblerna i det här barnrummet som ligger en trappa upp. Rummets stil är inspirerad av Dutch De Stijl-rörelsen med dess klara färger, polykroma möbler och svarta fernissade tak.
Detsamma gäller för möblerna i det här barnrummet som ligger en trappa upp. Rummets stil är inspirerad av Dutch De Stijl-rörelsen med dess klara färger, polykroma möbler och svarta fernissade tak.
Paret Cavrois badrum
Alla rum i villan är tämligen spektakulära men ett av dem, parets badrum, är mycket ovanligt. Det är extremt stort – över 47 kvadratmeter – och klätt med Carraramarmor. Det är det bästa exemplet på total extravagans och visar också hur stor vikt familjen lade på hygien redan på den tiden.
Alla rum i villan är tämligen spektakulära men ett av dem, parets badrum, är mycket ovanligt. Det är extremt stort – över 47 kvadratmeter – och klätt med Carraramarmor. Det är det bästa exemplet på total extravagans och visar också hur stor vikt familjen lade på hygien redan på den tiden.
Den runda kakelduschen var högsta mode. Till vänster finns en våg inbyggd i väggen.
Även parets badrum var funktionalistiskt möblerat.
Allt ner till minsta kran har restaurerats till originalet.
Köket
Köket ligger på samma våning som loungen och har samma layout med stora burspråksfönster som öppnar upp mot trädgården och entrén. Det var mycket ovanligt för sin tid, eftersom de anställda i huset ofta förvisades att arbeta i källarvåningar utan fönster.
Köket ligger på samma våning som loungen och har samma layout med stora burspråksfönster som öppnar upp mot trädgården och entrén. Det var mycket ovanligt för sin tid, eftersom de anställda i huset ofta förvisades att arbeta i källarvåningar utan fönster.
Av hygieniska skäl designades köket helt i vitt som på ett sjukhus. Den enda avvikelsen är det schackrutiga svartvita stengolvet. De emaljerade stålmöblerna är perfekt integrerade och omsluter den rundade väggen. En generös amerikansk donator som hade vårdat och bevarat dem, skänkte dem till villan.
Detaljer på kökskranarna.
Köksbordet, också det designat av Robert Mallet-Stevens, är en överlevare, det hittades i källaren. Det är den enda möbel som inte har lämnat huset sedan 1932.
Bredvid bordet står nygjorda kopior av Robert Mallet-Stevens lackerade stålstol, som började tillverkas av Tubor 1930.
Bredvid bordet står nygjorda kopior av Robert Mallet-Stevens lackerade stålstol, som började tillverkas av Tubor 1930.
Minnen i vinkällaren
”Vad i all världen ska vi göra med en container full av saker som bevarats?” frågade sig Elisabeth Porté, ansvarig för inventeringen av konstföremålen. Eftersom det saknades ritningar och arkiv över huset, bestämdes att man skulle behålla och ställa ut en del av föremålen i en stor vinkällare, som ett husets minnesplats för att påminna om all forskning som lagts ner.
Därför har de gamla facken fått en ny roll som utställningsmontrar. Det är första gången delar av ett modernt hus har avdelats för att visa det bevarade, och det här rummet är mycket populärt bland besökare.
”Vad i all världen ska vi göra med en container full av saker som bevarats?” frågade sig Elisabeth Porté, ansvarig för inventeringen av konstföremålen. Eftersom det saknades ritningar och arkiv över huset, bestämdes att man skulle behålla och ställa ut en del av föremålen i en stor vinkällare, som ett husets minnesplats för att påminna om all forskning som lagts ner.
Därför har de gamla facken fått en ny roll som utställningsmontrar. Det är första gången delar av ett modernt hus har avdelats för att visa det bevarade, och det här rummet är mycket populärt bland besökare.
Den gamla elpanelen har också bevarats i den gamla vinkällaren som fungerar som materialbibliotek.
I samma anda av tillbakablick har ett av pojkarnas sovrum sparats som det är, för att vittna om villans tidigare förfall. Det har administrerats av Paul-Hervé Parsy.
Paul-Hervé Parsy, på bilden, är administratör på Villa Cavrois och var djupt involverad i rörelsen att restaurera denna unika byggnad. ”I februari 2016 var vi uppe i 100 000 besökare,” säger han. Prognosen var 35 000 för hela första året. Beslutsamheten hos de som byggde upp huset har inte varit förgäves.”
VAD TYCKER DU?
Berätta vad du tycker om Villa Cavrois, och om du har andra favorithus runt om i världen?
Besök fler spännande byggnader:
Futuro – ett restaurerat ‘rymdskepp’ att besöka
Skogen skjuter i höjden på Milanos häftigaste skyskrapa
Huset som inte syns
VAD TYCKER DU?
Berätta vad du tycker om Villa Cavrois, och om du har andra favorithus runt om i världen?
Besök fler spännande byggnader:
Futuro – ett restaurerat ‘rymdskepp’ att besöka
Skogen skjuter i höjden på Milanos häftigaste skyskrapa
Huset som inte syns
Liknande artiklar
Sverige
Houzz Tour: Kvalitet blir lyxliv i arkitektens gård i Skåne
Av Sara Norrman
Lisette förvandlade en nedgången gård till ett hem där lyxen består av naturmaterial, ljus och ett varmt välkomnande.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Sagolik lantgård med halmtak vid Nordsjön
Den stackars gården var i ett bedrövligt skick, men efter en helrenovering fick familjen ett härligt sommarställe.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Finkänslig renovering i den spanska byn
Med respekt för den traditionella byggstilen förvandlade arkitekterna det gamla huset totalt.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Christers jul i jugendvillan i Skövde
Av User
Sjunk ner i läderfåtöljen i biblioteket eller tindra ikapp med granen i matsalen – välkomna till en klassisk högtid.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Familjen som byggde ett hus till konsten
Av Sara Norrman
En tom tomt med ett underjordiskt garage blev Louise och Richards första byggprojekt – och de siktade högt.
Läs artikeln
Arkitektur
Houzz Tour: Ett helt hus på 72 kvadrat med olika våningsplan
Arkitekten hittade omöjlig yta i den smala byggnaden med lösningar på hög nivå.
Läs artikeln
Internationellt
Före och efter: Den gamla baren förvandlades till ett modernt hem
Kan du tänka dig att bo i en bar? Denna arkitekt bevisar att man med smart design kan skapa ett elegant hem av ett föga lovande utrymme.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: En liten bit av Kalifornien på Ekerö
Av Sara Norrman
Bland tallarna byggde arkitekten Matthew Eastwood sitt eget familjehem, med svensk rustik stil och en fläkt av flärd.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Blomsteraffären i Svedala blev fantastiskt familjehem
I det stora tegelhuset från 1930-talet är det de personliga detaljerna som betyder mest – och det vackra växthuset.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: I Göteborg har 1960-talshuset renoverats från grunden
Av Sara Norrman
“Vi ville ta huset in i nutiden,” säger Cia, och med naturmaterial och mycket kärlek blev resultatet så här bra.
Läs artikeln
Just stunning! I think i will have to make a trip there just to see it! even nicer than the Sonneveld villa in Rotterdam!
Fantastic project, an ocean liner on land! Great book matched stone interiors. beautiful expression of movement in built form!
Great design using wonderful marmor and wood, furtiture is very individual.Worth a visit for inspiration!