anna_holmquist26

Strategi vid inredning av barnrum?

Anna Holmquist
8 år sedan
senast redigerad:6 år sedan

Kidz · Mer info

Du som har barn - hur långt går du när du inreder dina barns rum? Tänker du att rummet ska hålla för många år framåt eller inreder du efter den fasen som barnet är i just nu och planerar att göra om det med jämna mellanrum?

Kommentarer (10)

  • Maria Svensson
    8 år sedan

    Jag är väldigt praktisk och inreder för många år framåt. Inga barntapeter hemma hos oss med andra ord och inga barnsängar mer än när barnen var riktigt små och sov i spjälsäng. Jag tycker att rummen blir välkomnande ändå för barn eftersom deras saker naturligtvis sätter prägel på rummet också liksom vissa andra inredningsdetaljer som leksaker och mattor mm.

  • Mrs Linda
    8 år sedan

    Lite både och. Jag tycker att det är viktigt att barnet trivs i sitt rum direkt och även att barnet kan ha samma inredning i många år framöver. Till våran tjej har vi valt en tapet som håller många år även om den är en "barnrumstapet" på två av väggarna och på två av väggarna valde vår dotter att måla rosa. Behöver jag säga att hon är och har varit inne i en väldigt rosa fas länge =). Inredningen är "vuxenstorlek" med stor garderob, bokhylla, byrå och stor säng på hela 120cm bred (för att mamman och pappan ska slippa ligga på madrass bredvid sängen). Använder mycket återbruk av äldre möbler i min inredning och har så även gjort i barnrummet, men då valt att måla dem i en lite roligare färg för att de ska passa in i barnets värld.

  • Anna Holmquist
    Författare
    8 år sedan

    Hej Mrs Linda! Att köpa en 120-säng direkt år verkligen ett superbra tips. Precis som du säger är det perfekt att kunna ligga bredvid och de nätter när ens barn inte vill sova själv får man plats bredvid och kan sova bekvämt. Det är oerhört mycket värt verkligen!!! Vilken tapet har du och hur gammalt är ditt barn? Hej från Anna

  • Mrs Linda
    8 år sedan
    Min tjej är nu snart 4år, men var 2 år när hon flyttade in i sitt nuvarande rum. Tapeten kommer jag inte ihåg vad den heter men den är köpt rätt då billig på Bauhaus, tog en som var skapligt billig också med tanke på att när barnet blir större kan det behöva bytas ut. Eller så kan det ju hända diverse olyckor med barn som gör att man måste byta ut tapeter....
    skickar med en bild på tapet och dotterns renoverade garderob och en liten tjej i garderoben ☺
  • Anna Holmquist
    Författare
    8 år sedan

    Fint tapet och söt tjej! :-)

  • Anna Holmquist
    Författare
    8 år sedan

    Det låter perfekt Hilla!!!

  • PRO
    Sofie Sjöström design
    8 år sedan

    För oss som flyttade till ett hus i en annan del av staden och där barnen fick lämna tryggheten och kompisarna, var det otroligt viktigt att deras rum skulle kännas "hemma". Rummen skulle vara mysiga, praktiska och vara i barnens "stil". Båda pojkarna fick välja egna fondtapeter Största grabben valde svart heltäckningsmatta som vi får dammsuga varannan dag men mysigt blev det. Tror på att göra om ofta i ett barnrum. Upp med nya tapeter vart tredje år! Tänk på mysbelysning och inred för aktivitet och deras intressen.

  • Catherine Grännsjö
    8 år sedan

    Hej!

    Jag har två tjejer, 6 resp 10 år. Den lilla tjejen fick ta över sin stora systers rum, som är rosa ;-), vilket passade mkt bra, då den rosaperioden var över stora tjejen och den lilla älskar rosa.

    Rummet som den stora tjejen istället fick var hon med och planerade själv, och det visade sig att hennes smak var mer tonårs lik. Rummet har två tapetserade väggar i svart/vit tapet som inte var så dyra (med tanke just på att hon kanske skulle ändra sig om några år. Inredningsmässigt går det inte att göra så mycket då rummet är ganska litet, så det har blivit en loftsäng till henne för att kunna nyttja ytan fullt ut.

    Lilla tjejens rum ska göras om, för rosaperioden är slut och så är även rummet/tapeterna. Till henne blir det förmodligen också en loftsäng, då även det rummet inte är jätte stort och hon är fortfarande så pass liten att golvyta att leka på är av vikt.

    Köper inga dyra möbler utan återanvänder och fixar till med lite färg, eftersom jag ser att barnen behöver någonstans att vara utan att behöva vara rädda för att saker blir förstörda (de älskar att måla med alla sorters färger).

  • PRO
    Kompis
    7 år sedan

    Hej! Tapeter ger en mer ombonad känsla och nu med Non-woven kvalitéer så är det lätt att tapetsera själv då man limmar direkt på väggen. Dessutom är tapeter giftfria, medans målarfärg avger giftiga ämnen under en lång tid.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.