saranorrman

Har du något ovanligt hushållsknep?

Sara Norrman
8 år sedan
senast redigerad:6 år sedan

En del putsar silvret med bananskal, andra städar micron med ättika. Har du något tips som låter tokigt men som faktiskt fungerar? Vi på Houzz redaktionen

Cleaning · Mer info

vill höra! De bästa tipsen använder vi i en internationell artikel, så dela med er och låt Houzz läsare över hela världen inspireras av era knasiga men praktiska metoder!

Kommentarer (24)

  • Anki21
    8 år sedan

    Putsa fönster utan rengöringsmedel genom att blöta tidningspapper och tvätta med. Eftertorka med torra tidningsblad. Funkar också på spegelglas!

    Sara Norrman thanked Anki21
  • Sarah Sterner
    8 år sedan

    Jag har en ibland lite opraktisk vattenkokare i rostfritt stål till min induktionshäll. Den är verkligen superfin men den blir så lätt smutsig och får lätt fettfläckar från all annan matlagning (ja, den är så snygg så den får alltid stå framme)


    Efter att ha testat typ allt för att hålla den "ren och snygg" så fick jag tips om olivolja! Och det funkar verkligen... så dutta lite olivolja på en bomullstuss och putsa av kannan så blir den som ny!

    Sara Norrman thanked Sarah Sterner
  • Pysselgumman
    8 år sedan

    Det knep som jag använder allra mest fick jag av en turkisk kemtvättare på Flemminggatan i Stockholm. Han tipsade om att alltid dutta diskmedel av märket YES (jo, han hävdade att YES är allra bäst faktiskt) på fläcken och gnida in det. När medlet har verkat i en halvtimme ska man lägga in plagget i tvättmaskinen och tvätta som vanligt. Funkar fantastiskt bra måste jag säga!!!

    Sara Norrman thanked Pysselgumman
  • Sofia Eiworth
    8 år sedan
    Jag har använt citron i micron för att få bort äcklig lukt. Dela citronen i två, lägg i en skål med lite vatten och sätt in i micron en minut. Sen all odör borta!

    För att rensa avlopp kan du använda bakpulver. Häll bakpulver ner i avloppet, häll på kokat vatten, låt bakpulvret pysa och fixa lite. Skölj sen med kallt vatten.
    Sara Norrman thanked Sofia Eiworth
  • helenewennerstrom
    8 år sedan

    Citron är så användbart! Jag lägger ner en klyfta i vattenkokaren och sätter på så får man bort kalkavlagringen.

    Sara Norrman thanked helenewennerstrom
  • Sarah Sterner
    8 år sedan

    Citron funkar även väldigt bra om man vill rengöra skärbrädan! Dela en citron och gnid in skärbrädan ordentligt, låt verka en stund och diska sen som vanligt... tar bort alla missfärgningar från mat och dåligt lukt som kan fastna på skärbrädor.

  • Sara Norrman
    Författare
    8 år sedan

    Sofia Eiworth, jag kanske är dum, men sätter du på micron när citronen är inne?;)

  • Anna G
    8 år sedan

    Gud så många smarta citrontips! Ska genast testa dem alla!

  • PRO
    Sofie Sjöström design
    8 år sedan

    Bränner man kastrullen får man enkelt bort det brända genom att dra rent kastrullbotten med en sockerbit.

  • Anna Holmquist
    8 år sedan

    Menar du det Sofie? Jag bränner alltid fast bechamelsås i min kastrull och ska absolut testa sockerbitsknepet.

  • PRO
    Sofie Sjöström design
    8 år sedan

    Ja det funkar superbra! Även när det är riktigt bränt.



  • Anna G
    8 år sedan

    Ska kastrullen vara på en varm platta när man drar med sockerbiten eller när den är kall? Bra tips!

  • PRO
    Badrumsdrömmar
    8 år sedan

    Jag kör också Yes, men främst på fettfläckar på ulltröjor. Äter man ofta lunch vid datorn så är risken stor att något trillar ner på just magen/knät och alla mina kashmir- och merinotröjor får detta knep innan jag slänger i smutstvätten. Funkar varje gång!

  • PRO
    Sofie Sjöström design
    8 år sedan

    Nej Anna Grönkvist. Det går bra att göra rent en kall kastrull med en sockerbit som gnids mot det brända!


  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    8 år sedan

    Bränner man en kastrull eller har en ståltermos som man vill ha ren. Lite maskindiskmedel och sen slå på vatten,låt stå över natten. Det blir rent.

  • mariannese
    8 år sedan

    Jag använder en gammal böjlig tandborste till svåråtkomliga ställen som runt kranar och i springor mellan ytor på spisen. Till mina omoderna element använder jag en flaskborste. Först blåser jag bort löst damm bakom elementen med hårtorken och är beredd med dammsugaren.

  • PRO
    Studio In
    8 år sedan
    Grymma tips! Vilka fixare ni är. Själva jobbar vi främst med våtservetter på ALLT. Dom fixar allt från tuschpennor till ja...som sagt - allt. :)
  • mariannese
    8 år sedan
    Ändrades senast: 8 år sedan

    Inget knep precis men jag fick ett tips av en gammal husmor. För att slippa göra för mycket vid storstädningarna under året, försök hinna med något utom veckostädningen varje vecka. Jag hinner verkligen inte det varje vecka, får vara glad om jag hinner röja det värsta, men i bland kan jag ta ugnen eller en garderob, diska sällan använda glas, tvätta ett fönster, dammsuga madrasser, polera en blank möbel, putsa mässing och koppar, damma en bokhylla. Vad som helst som är utanför städrutinen.

  • saracrespo
    8 år sedan
    Man kan rengöra kakelfogar med wc-rent. Applicera generöst och låt verka 30-60 min innan det torkas bort. Fogarna är vita igen!
  • Petra
    8 år sedan
    Ändrades senast: 8 år sedan

    Jag tar bort kalk med citronsyra. Tvättar vaskarna med detta samt toaletten. Inte giftigt används i saft och sylt. Rengör avloppet med. Strö på lite salt på citronsyran och varmt vatten och det blir super bra i rören!

    OBS! Inte i gamla hus där det finns gjutjärn!!!!!

    Sara Norrman thanked Petra
  • Caisa Andersson
    7 år sedan

    När man målar och det runnit färg misstorka inte barnens våtservetter till rumpan tar bort allt även torkade fläckar nu kan man ju undra vad som finns i dem egentligen men de funkar perfekt vid målning :)

    Sara Norrman thanked Caisa Andersson
  • Ebba Sandell
    7 år sedan
    Mina bästa tips är GRÖNSÅPA till allt! Funkar fantastiskt på till exempel en smutsig spis med fasttorkade matstänk, går hur enkelt som helst och är miljövänligt! Andra tipset är att ta en liten skvätt spolarvätska på hushållspapper om man har glasbord som inte vill blänka rent, fantastiskt effektivt, kanske inte lämpligt om man har småbarn som slickar lite varstans... Även bra för fönsterputs, späd spolarvätskan i vattnet:)
    Sara Norrman thanked Ebba Sandell
  • britt_mari_hakansson
    6 år sedan

    Mitt tips är snarare att förebygga smuts: Ovanpå köksskåpen lägger jag plastfolie. Denna byter jag ut 1-2 ggr/år. På så vis lyfter man bara bort det där trista fettet som man får där.

    Sara Norrman thanked britt_mari_hakansson
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.