saranorrman

Vad tror du blir årets stora inredningstrend 2017?

Sara Norrman
8 år sedan
senast redigerad:7 år sedan

Inredningsreportage · Mer info

Kommer vi alla måla köken gröna, investera i en sammetssoffa
eller låta industristilen flytta in i sovrummet? Forma framtiden och dela med
dig av dina trendspaningar här!

Kommentarer (36)

  • Carl Palmquist
    8 år sedan

    Svartspröjsade fönster i townhouse känsla? Rustika träbord blandat med moderna möbler. Ska bli intressant att se hur koppar och mässingstrenden står sig. Intressant diskussion! :)

    Sara Norrman thanked Carl Palmquist
  • A
    8 år sedan

    Jag tror att fler kommer våga mörka kök med svartgråa luckor! Och så småningom tror jag också att målade tak (!) kommer hitta hem till allt fler svenskar....

  • Sara Norrman
    Författare
    8 år sedan

    Oj! Målade tak? Det låter superspännande Antonia. Håller med om svartspröjsade fönster Carl!

  • Sofia Eiworth
    8 år sedan
    Jag tror också att målade tak kommer hitta till Sverige. Eller jag hoppas det iallafall. Att svenskarna ser hela rummets möjligheter och vågar mer. Vi ser allt mer och mer vågade trender och färgval vilka jag innerligt hoppas ska synas mer i Sverige och inte bara vitt, ljust eller monokromt osv.

    Jag tror också vi kommer att se fler mörka kök och troligtvis fler sammets-soffor.
    Sara Norrman thanked Sofia Eiworth
  • Sara Norrman
    Författare
    8 år sedan

    Ja Josefin Bengtson, vitt och trist är det där ju inte! Jätteläckert tycker jag. Och kan även passa med molntapet i taket kanske??

  • Josefin Bengtson
    8 år sedan
    Ja Sara, super härligt ju med en molnhimmel i taket!
    Sara Norrman thanked Josefin Bengtson
  • Sarah Sterner
    8 år sedan

    Såg den här bilden och tänkte direkt på denna diskussionen!

    Vet inte om jag gillar taket eller ej! Det är ju väldigt fint på bild men vet inte om det kanske är lite stressande att ligga och titta på i verkligheten.. vad tror ni?

    Hampton Home by Copperleaf Homes · Mer info

    Sara Norrman thanked Sarah Sterner
  • Sara Norrman
    Författare
    8 år sedan

    Man får nog välja tapetmönster med omsorg Sarah. Jag gillar geometriska mönster, har själv denna i vardagsrummet och gillar att slappna av och låta blicken följa mönstret – lite terapi? Det är Barbara Hulanicki för Graham & Brown.

  • Milla
    8 år sedan

    Petrolblå köksluckor! Mer metall. Kreativa lösningar.

  • Stina5
    8 år sedan

    Kul tips Sarah! :-)

  • PRO
    Monteliushome
    8 år sedan

    Tack för delningen av bilden =) Jag tror murrigt grönt, grått och en blå/grön nyans som överraskas av en pigg kulör. Trärena möbler kommer allt mer och även att man gärna målar möbler ton i ton med väggfärgen som en cool och smart effekt. Mässing och koppar håller i sig. Men då riktigt koppar och mässigt, inget sprayande alltså =)

    Olika material i inredningen. Gröna växter men dock ingen djungel kanske.

    Stora härliga mattor i mönster vill jag se mer utav. Mer åt det grafiska hållet.


    Sara Norrman thanked Monteliushome
  • Sara Norrman
    Författare
    8 år sedan

    Kul att höra Monteliushome, jag skulle välkomna lite mer färg nu faktiskt. Och gärna stora mattor, de som finns i butiken känns ofta för små!

  • PRO
    Mc Carthys Snickeri & Bygg AB
    7 år sedan

    Jag tror att vi kommer att röra oss mot mer svart och olika mörkblå nyanser men även mer färg tror jag kommer och mycket roligare tapeter !

    Sara Norrman thanked Mc Carthys Snickeri & Bygg AB
  • PRO
    Konstnär Martina Silander
    7 år sedan

    Tack för alla tipsen, jag hoppas verkligen på ett kommande år med mer vågade färger, betong och sammet, art noveau och grafitti :) svala mörkbetsade trägolv, en egen individuell stil som är mer personlig, inredningen ska spegla vem jag är inte vem jag tror att någon annan tycker jag borde vara.

    Sara Norrman thanked Konstnär Martina Silander
  • Sara Norrman
    Författare
    7 år sedan

    Håller helt med Martina, finns ju inga rätt eller fel hemma om man bara trivs själv med hur man har det!

  • PRO
    www.adddesign.se
    7 år sedan

    Mycket teknikprylar och system. Men de får inte synas såklart.

    Hållbarhet kommer att påverka våra val ännu mer och intresset för svensk möbelproduktion ökar.

    Bättre val för oss längre bort från billigt krafs och kopior och för att få råd får vi spara och tänka längre på vad vi verkligen behöver och vill ha.

    Helvita soffor kommer tillbaka igen. Jättefint till alla grå och blå väggar.

    Sara Norrman thanked www.adddesign.se
  • PRO
    EJ Interior
    7 år sedan

    Marmorn får ge vika åt terrazzon och koppar får ge vika åt silver. Vi börjar tröttna på lampor med synliga ljuskällor och de vita hemmen blir förhoppningsvis färre. Vi satsar på mer hållbara alternativ och konsumerar mindre och när vi köper så köper vi saker med bra kvalitet och design.

    Förhoppningsvis vågar fler ta hjälp av en stylist för att få inspiration och ideér. ;-)

    Sara Norrman thanked EJ Interior
  • PRO
    Konstnär Martina Silander
    7 år sedan

    Må de vita hemmen med carpe diem bokstäverna vila i frid, amen ;)

    Sara Norrman thanked Konstnär Martina Silander
  • PRO
    Inbe Inredning | Styling
    7 år sedan

    Jag tror mycket på gedigna hantverk, möbler med själ. Just nu är det sådan mix med sekelskiftesvibbar. Art deco, vuxen elegans, mörkt trä, industri a la kemilabb som vi ser i små och stora vaser i ofärgat glas, en del lampor har börjat dyka upp som påminner om rundkolvar. Vi längtar tillbaka till hantverket där vi skapar egna personliga saker igen. Jag tror att vi söker tryggheten i det gedigna när omvärlden är så skakig. Och dessutom kommer alltfler börja förstå vikten av hållbarhet i sina val.

    Sara Norrman thanked Inbe Inredning | Styling
  • mariannese
    7 år sedan

    Tror på mycket mer återbruk och nytt av god kvalitet. Slit och släng är ute. Vi gör om begagnade fynd så de passar oss och vår stil. Jag märker trenden hos de allra yngsta konsumenterna.

  • Sara Norrman
    Författare
    7 år sedan

    Vad hoppfullt det känns att så många av oss tänker på hållbarhet och återbruk! Det var en trend som verkligen genomsyrade Formex i somras också, gillar tanken på att vi som konsumenter faktiskt har mycket mer makt än vi tror.

  • User
    7 år sedan
    Ändrades senast: 7 år sedan

    Möbler klädda i plysch med knappar i ryggen, gärna djuphäftade ryggar kommer ännu starkare 2017

    Sara Norrman thanked User
  • PRO
    Fönsterkoncept AB
    7 år sedan

    Jag tycker mycket tyder på en mer tidlös stil. Harmoniskt men också mer personligt. Ljusa lite "smutsiga" pasteller tror jag kommer i vår och bryter av med gedigna mer antika möbler. Och så tror jag "naturen" och rena naturmaterial flyttar in.

    Sara Norrman thanked Fönsterkoncept AB
  • PRO
    AdoptMyart
    7 år sedan

    Tror på stora färgsprakande Mandalas (så klart ) som sänggavlar bla. :D

    Sara Norrman thanked AdoptMyart
  • PRO
    Kajsas Hem
    7 år sedan

    Jag hoppas på att få se mer färg och personliga hem. Kommer vi äntligen våga måla väggarna en annan färg än vit?? Jag hoppas verkligen det! Och om trenden med sammet slår in, är jag i inrednings himmelen!

    Sara Norrman thanked Kajsas Hem
  • Sara Norrman
    Författare
    7 år sedan

    Hej Kajsas Hem, jag tror du har mycket trevligt att se fram emot 2017, om du gillar färg och sammet. Jag är sugen på att göra mig av med flera Ikea-möbler och ersätta med second-hand möbler...

  • PRO
    Kajsas Hem
    7 år sedan

    Eller så målar du om dina Ikea möbler och köper nya överdrag till några??Återvinning är bra!

    Sara Norrman thanked Kajsas Hem
  • PRO
    Gabriella Design
    7 år sedan

    Jag tror på ännu mer vintage och rosa toner. Tenn tror jag mycket på också.

    Sara Norrman thanked Gabriella Design
  • PRO
    Bra Sommarmöbler
    7 år sedan

    När det gäller utemöbler såsom soffgrupper och matgrupper tror vi att trenden 2017 kommer innehålla mycket öppna former med raka linjer. Detta kommer mixas upp med rustikt material såsom teak och naturnära färger. En härlig mix mellan de moderna raka linjerna och rustika trädetaljer.

    Sara Norrman thanked Bra Sommarmöbler
  • PRO
    2700kelvin, smart belysning
    7 år sedan

    Utan tvekan tror jag på vinrött-bordeaux på blir färgen på inredningsdetaljer

    Inom belysning börja vi i Sverige acceptera LED och nyttjas dess fördela och möjligheter. Det börjar kommer en del riktig snygga lampor med opalglas och designat rislampor, många av dem ger ett super fint ljus.

    Sara Norrman thanked 2700kelvin, smart belysning
  • PRO
    Chopchop Lamps & Art
    7 år sedan

    Industri och rustik förstärks, tillsammans med återbruk. Gärna med ny teknik inblandat.

    Sara Norrman thanked Chopchop Lamps & Art
  • PRO
    STUDIO roomies
    7 år sedan

    Jag tror att vi fortsätter mycket på temat personligt och därför kommer försöka blanda moderna möbler men ta fram mer av unika, personliga illustrationer och andra detaljer som ger en känsla av vem du är.

    Sara Norrman thanked STUDIO roomies
  • Sara Norrman
    Författare
    7 år sedan

    Chopchop, återbruk verkar vara en enormt stark trend, särskilt med ny teknik. Jätteintressant!

  • PRO
    Chopchop Lamps & Art
    7 år sedan

    Det är det. Återbruk ligger i tiden och bör så göra. Dessutom blir det mesta unikt. Själv är jag gärna oldschool teknikmässigt, men inser också att jag behöver jobba även med ny teknik i alla fall delvis i mina grejor. Spännande är det hur som helst.

  • Sara Norrman
    Författare
    7 år sedan

    Tack alla som svarade i den här tråden – gå gärna in och läs artikeln som vi skrev utifrån era svar, samt sprid den gärna i era sociala medier. Gott nytt år från redaktionen som ser fram emot ett spännande inredningsår 2017!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.