hilla_duka

En chiffonjé blir ny med Chalk Paint

Hilla Duka
8 år sedan

Auktionshusen svämmar över av chiffonjéer, och i somras under vårt hemmaprojekt bestämde vi oss för att byta ut en liten IKEA byrå mot en sådan - för att behålla lådutrymmet, men få en läxstation med grymt organiserad förvaring. Så här såg den ut när vi köpte den för några ynka hundralappar:

Ytorna var i dåligt skick, men formerna var fina och lådorna öppnades bra. Först tvättade vi ren hela möbeln för att få bort gammal-lunkten. På utsidan med målartvätt, på insidan med linoljesåpa (jag svär att man kan få rent vad som helst med det!) Det satt fortfarande en liten doft kvar i lådorna, och eftersom jag ville förvara sängkläder där ville jag få bort absolut all lukt. Jag lät de stå lite på glänt i någon dag, stänkte sedan ner dem med lavendelolja och då försvann all lukt.


Därefter gav vi oss på målningen. Vi ville verkligen behålla och framhäva de fina formerna, de rundade fötterna och så, så valet föll på Annie Sloan Chalk Paint - en färg man inte måste grunda först med, utan bara kan börja måla direkt. När man är klar vaxar man möbeln, och resultatet blir så annorlunda mot vanlig färg! Livfullt och lite gammalnytt sådär:

Innuti målade jag med en lite avvikande färg, bara för att få en liten skillnad när man öppnar. De tusen facken är så praktiska, ungarna vet precis var det finns papper, pennor, sudd osv, och det har blivit det populäraste stället att göra läxor på! Inte illa för en så liten peng :)

Kommentarer (15)

  • Victoria Axlund
    8 år sedan

    Vad fin den blev, en sådan skulle jag också vilja ha :) Och vilka bra tips ang hur man får bort lukten få gamla möbler

    Hilla Duka thanked Victoria Axlund
  • Sarah Sterner
    8 år sedan

    Åhh så fin och praktisk!!

    Hilla Duka thanked Sarah Sterner
  • Heidi Allen
    8 år sedan

    Vilken fin byrå och helt underbar färg! Bra idé att välja en annorlunda nyans inuti!

    Hilla Duka thanked Heidi Allen
  • Sara Norrman
    8 år sedan

    Nu ska jag ut och köpa linoljesåpa! Vi har en gammal garderob som är fin, men som fortsätter lukta hur mycket vi än tvättar den. Ska pröva!

  • Heidi Allen
    8 år sedan

    Jag blir också lite sugen! Hur lång tid tog hela projektet?

  • Hilla Duka
    Författare
    8 år sedan

    Tack Heidi! Det tog verkligen inte mycket tid alls, eftersom du slipper sanda och grundmåla med den här färgen! Typ två tunna lager färg tog typ två timmar ena kvällen, och därefter vaxar man. Och vaxningen är så rolig att man inte riktigt tänker på det som jobb :) men det tog kanske en timme nästa kväll. Så hela projektet var klart på två kvällar - lätt värt det för vad som verkligen blev vårt sovrums "statement piece" och dessutom är så praktisk! :)

  • Victoria Axlund
    8 år sedan
    Är det vanlig bikarbonat som man normalt bakar med?
  • Hilla Duka
    Författare
    8 år sedan

    Yvonne - det är ett jättebra tips! Faktum är att jag nästan aldrig städar med mer än såpa, yes, vinäger och bikarbonat!


    Victoria - ja, helt vanligt bikarbonat som man köper i affären!

  • Johanna Dingertz
    8 år sedan

    oj så vacker!! men menar du att det blev så snyggt utan att du behövde slipa och greja massor innan? Vart köper man färgen?

  • PRO
    Rolfssons Diversehandel
    8 år sedan
    Ändrades senast: 8 år sedan

    Fantastisk färg, det enda som man behöver göra innan är att tvätta av, fäster på det mesta som trä, metall, plast, tyg m.m. Vi är återförsäljare till Annie Sloan Chalk Paint. Färgen finns hos oss i vår butik i Kristianstad eller i vår webbutik www.rolfssonsdiversehandel.se

  • Carl Palmquist
    8 år sedan

    Kul när man blåser nytt liv i gamla möbler!

  • PRO
    STIL & Inredning
    8 år sedan

    Grym färg! Håller med :)

  • PRO
    Inbe Inredning | Styling
    8 år sedan

    Ser jättefint ut!

  • Carina Persson
    7 år sedan
    Fantastiskt fin! Har målat lite med hennes färger och det blir verkligen bra. Vilka färger har du använt?
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.