antoniawiklund

Bäddar du sängen varje dag?

A
8 år sedan

Viker du perfekta hörn på lakanen, lägger på överkast och bullar upp med snygga kuddar varje morgon? Eller rättar du på din höjd ut täcket och lämnar rummet? Vi på redaktionen undersöker svenskarnas vanor, som sedan jämförs med resten av Houzz globala läsare i en av våra internationella artiklar.

Inredning · Mer info

Kommentarer (16)

  • Anna Holmquist
    8 år sedan

    Jag bäddar inte sängen sedan min husläkare rekommenderade mig att låta bli. Tydligen är det bra för allergiker att låta bli vilket jag tagit fasta på. (Sådana rön gillar jag.)

    A thanked Anna Holmquist
  • A
    Författare
    8 år sedan

    Intressant....! Har också hört att det kan vara bra att hänga ut täcket och vädra en stund varje morgon innan man bäddar. Att liksom inte "stänga till sängen direkt"!

  • Sara Norrman
    8 år sedan

    Det har jag också hört Antonia. Måste erkänna att jag inte haft överkast på ungefär 25 år, de blir bara liggande. Använder någon dem?

    A thanked Sara Norrman
  • A
    Författare
    8 år sedan

    Framförallt tycker jag att det är svårt att veta var man ska lägga överkastet när man sover... På golvet känns inte så fräscht!?

  • Anna M S
    8 år sedan

    Vi har alla sängkläder i samma färg vilket ger ett enhetligt intryck och bäddar genom att snygga till lakanen. Påslakanet vänder vi på så att "insidan" hamnar utåt och viker ner snyggt. Hinner vi så får påslakanet hänga på balkongen en stund innan bäddprocessen.

    A thanked Anna M S
  • Heidi Allen
    8 år sedan

    Jag försöker! Så mycket skönare på kvällarna när man går till sängen och det är bäddat och fint!

    A thanked Heidi Allen
  • Sofia Eiworth
    8 år sedan
    Jag bäddar väldigt sällan sängen. Om vi får gäster snyggar jag till täcket och lägger kuddarna på plats. Men just nu bor vi i en etta och har sällan folk över. Kommer förhoppningsvis bli skillnad när vi flyttar till större. Eller kommer jag bara stänga dörren till sovrummet då istället? Haha!
    A thanked Sofia Eiworth
  • PRO
    Studio In
    8 år sedan

    Oh det där går i perioder. Oftast lägger vi bara täcket till rätta..inga 10 prydnadskuddar som puffas som på homestyling-jobben direkt. Men där emot har jag gärna ett överkast nedvikt vid fotändan (ligger där när vi sover också) som man snabbt kan vika upp om man får besök eller om barnen får för sig att dom vill hoppa i sängen. Så här ...fast minus prydnadskuddarna ☺️

    Homestyling - ett rum och kök · Mer info

    A thanked Studio In
  • Anna G
    8 år sedan

    Jag går alltid upp först så det är upp till personen som sover vidare när jag går hemifrån (vilket betyder att vi aldrig bäddar).

    A thanked Anna G
  • Victoria Axlund
    8 år sedan

    Jag bäddar alltid, får smått ångest om jag ej gör det. Sover min pojkvän över så går han oftast upp senare, tvingar honom alltid att lova att bädda sängen och om han ej har gjort det får han höra det hehe

    A thanked Victoria Axlund
  • Anne Stalsbo
    8 år sedan

    Bäddar alltid efter att jag varit ute med hunden. Tycker om när det är snyggt och inbjudande istället för stökigt. Överkast och kuddar läggs i en gammal trälåda över natten. Älskar mitt sovrum.

    A thanked Anne Stalsbo
  • birgittaqf
    8 år sedan

    klarar inte obäddat, särskilt inte om vi väntar gäster, min make har dock inte denna åsikt, men detta har jag med hemifrån och jag tror att det handlar om att man bodde i små rum och umgicks där, man hade ofta bäddsoffor och dom satt man på när man åt eller hade kaffefrämmande. Gillar den engelska stilen med flera lager av pläder och överkast i samma stil.

    A thanked birgittaqf
  • mariannese
    8 år sedan

    Min man bäddar sängen sen 50 år. Det började med att han hade bättre handlag än jag eftersom han jobbade på sjukhus ett tag i sin ungdom och klagade på min bäddteknik. Han river upp sängen så fort vi stigit upp, öppnar fönstret och stänger dörren. När vi ätit frukost bäddar han och lägger på överkast. Vi har två, ett på sommaren, ett på vintern. Sen kommer jag och arrangerar kuddarna och klär på mig i det iskalla sovrummet, i varje fall så här års. Den vintriga sängen för två år sen. Nu har vi en vit yllepläd till höger.

  • Hélen Syvertsen
    8 år sedan

    Ja jag bäddar sängen varje dag, skakar täcken, rättar till lakan, sist på med överkast, nån snygg fil + KUDDAR Åh vad jag älskar kuddar, min sambo håller på att bli galen på att jag vill ha så många kuddar, men det ser mysigt och inbjudande ut, tycker jag, kan vara en yrkesskada, inledde mitt yrkesliv 12 år gammal med att städa och bädda rum på ett värdhus, då var det inte tal om påslakan, utan monogramprydda överlakan som skulle ligga perfekt :) efter det har jag gjort diverse inhopp på rumsstädning genom att jag jobbat som kock, är man på ett litet ställe då rycker man in där det behövs


  • PRO
    JOSEFINT Inredning & Homestaging
    8 år sedan

    Jag tycker oftast det kan vara både bäddat och obäddat faktiskt - om man har fina lakan och kuddar i sängen! Men på stylingar och inför försäljning är det finast om det är lite bäddat i alla fall. Tror att vi kommer att få se mer bäddade sängar snart igen efter att ha sett de skrynkliga linnetäckena ett tag nu :)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.