hilla_duka

Måla Art Deco skänk - Ja eller Nej?

Hilla Duka
8 år sedan

Jag har älskat min Art deco skänk i många år - en gång fyndad på auktionshus för några hundralappar är den gedigen ek, rymmer hur mycket som helst och har helt ljuvliga ornament i de två mittpanelerna. När jag köpte den avkrävde min mamma ett heligt löfte att jag inte skulle måla den, men sedan dess har den slitits på av tre ungar och lika många katter, och nu börjar ovansidan ha vattenfläckar och den känns liksom lite mörk och tråkig...

Plus så klart att jag fått upp ögonen för Chalk Paint, sedan jag målat denna:


Tips För Trångbodda · Mer info

Så nu har jag liksom fått självförtroende att jag skulle kunna måla den i en vacker greige nyans på samma sätt - ge den ett lite slitet utseende, och framhäva de fina detaljerna. Som på bilden åvan fast mer åt det varmgrå hållet.

Men å andra sidan - om jag väl målar den kan jag inte gå tillbaka, och jag har haft den en massa år precis som den är. Jag kan inte bestämma mig, så rösta och hjälp mig - måla eller inte?

Måla, det blir jättefint!
Behåll som den är, trärent är vackrast

Kommentarer (12)

  • Heidi Allen
    8 år sedan

    Den är ju fin som den är men beror ju på hur resten av lägenheten är inredd ...

    Älskar färgen på din chiffonje!

    Hilla Duka thanked Heidi Allen
  • Marcus Hartwall
    8 år sedan

    Tycker verkligen du skall måla den!

    Hilla Duka thanked Marcus Hartwall
  • Hilla Duka
    Författare
    8 år sedan
    Ändrades senast: 8 år sedan

    Tack hörrni för bra input! Resten av rummet går mycket i grå toner, väggarna är målade ljust grått, i en sval ton, och sofforna är mörkgrå. Jag har typ planer på att få in lite färg i kuddarna, ser framför mig några smaragdgröna och kanske cerise, men just nu är de linnekuddar. Färgen jag tänkt måla den i (om jag vågar göra slag i saken) är Annie Sloans French linen, en linnegrå färg, inte superljus, men ändå ljusare än vad möbeln är nu... Annars har jag mycket gammal furu just i vardagsrummet, båda borden har skivor av hundraåriga plankor, mörknade och inte helt lika en här rödare eken...

  • Lisen Karlsson
    8 år sedan

    Blir snyggt!

  • Catarina
    8 år sedan

    Skulle inte måla den, jag gick själv lös på allt med målarfärg på 80- och 90-talet som jag ångrar bittert idag, dock var det inte de vackra Chalk plint färgerna då men ändå. Har själv ett skåp som fått tråkig ovansida men tänkte först prova med att skrapa, slipa och olja. Går inte det tänkte jag nog prova måla endast toppskivan i en passande färgskala. Blir inget av ovanstående bra får jag måla hela ;o)

  • Hilla Duka
    Författare
    8 år sedan

    Här kommer en tjuvkik på vad jag valde:

    Fler bilder kommer snart!

  • Sofia Eiworth
    8 år sedan
    snyggt! Ska bli roligt att se helheten senare :)
  • Hilla Duka
    Författare
    8 år sedan

    Tre lager (!) av den fantastiska Chalk Paint'en gick åt, mörkt vax runt dekorationerna, och två lager klart vax för att ge den riktig hållbarhet. Jag är så otroligt nöjd, den passar in på ett helt annat sätt, och ser både fräsch och unik ut (imo). Hoppas ni gillar! :)

  • Sofia Eiworth
    8 år sedan
    Så fint!!
    Hilla Duka thanked Sofia Eiworth
  • Elvira Dahlgren
    8 år sedan

    Modigt :) Och vad fint det blev!

  • Kristoffer Hellkvist
    8 år sedan

    Snyggt jobbat! Röstade för att måla om :)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.