anna_holmquist26

AVSLUTAD Julkalender 2015

Anna Holmquist
4 år sedan
senast redigerad:3 år sedan

Äntligen! I dag startar Houzz fantastiska julkalender med en rolig tävling där du
kan vinna Norrgavels klassiska påshylla med 2 påsar i
100% lin. Den är perfekt för att få ordning i hallen.

Gör så här:

Berätta om ditt bästa julminne från barndomen eller senare. En jury från Houzz utser det bästa inlägget som vinner påshyllan, värde 1200 kr.

Dagens tävling pågår hela den 1 december 2015.

Läs gärna våra tävlingsregler!

Kommentarer (79)

• Tom Flanagan

Mitt bästa julminne var när jag bodde i Schweiz och vi skulle åka skidor på julafton och det snöade. Det var vårt eget Winter Wonderland!

• X Y

Mitt bästa julminne var när jag var liten och jag och min syster fick varsin fin Emmaljunga dockvagn i julklapp. Vagnarna blev i glada för men vi blev ännu gladare för de stora papplådorna de låg i.

Vi lekte gumman/gubben i lådan hela julafton. En sjöng och den andra fick hoppa upp ur lådan då gumman/gubben skulle komma fram.

• Relaterade diskussioner

Q

Kommentarer (31)
    Jag brukar tända ljus, sätta in en liten vas på handfatet med en solitär blomma och ibland, om jag är på extra gott humör, drar jag igång lite musik också. Sambon köpte en liten fukttålig högtalare för några år sen. Den står mest och samlar damm för man glömmer den så lätt, men om det spelas lite diskret julmusik när man kommer in i badrummet blir man alldeles varm i kroppen. Riktigt julmysigt!
    ... Se mer

Q

Kommentarer (20)
    Grattis Alena som vann dagens tävling med den här kommentaren. Hoppas att alla vill fortsätta tävla. Det är fina priser kvar i adventskalendern de kommande dagarna före jul! "Jag skulle ge denna poster med en vacker hjort till min pojkvän David. Han älskar alla djur och en historia från hans tonårsdom sårar honom väldigt mycket. Hans farbror var en jägare och en gång tog han David med på jakt. Då såg de en stor kronhjort i skogen (det var i Skottland) och farbrorn frågade David om han ville skjuta den. David hade aldrig skjutit ett vapen i sitt liv med det blev ett perfekt skott och kronhjorten föll död ned. När David kom fram till kronhjorten och tittade i hans öppna ögon, då kände han sorg för det livlösa djuret och ville bara krama det. Sedan dess har han aldrig mer jagat djur och donerat massor pengar till djurorganisationer men det gör honom fortfarande ont när han tänker på den där kronhjorten som han dödade. Och jag hoppas att denna levande och vackra hjort ovanför hans skrivbord ska hjälpa honom att släppa detta ifrån sig och förlåta sig själv."
    ... Se mer

Q

Kommentarer (27)
    Det blev rebeckafreil som vann den fina postern! Varmt grattis och tusen tack till alla er som tävlade! Kommentaren lyder: Hjärtan på tork är en vacker tavla jag länge önsketittat på den på min julklappslista i år överst stå En väl vald plats den i vårt hem skulle få där den skulle påminna oss att om varandra rå att vad som än händer vi älskar varandra ändå att leva i nuet då vi svunnen tid aldrig återfå samt att kärlek alltid fylla hjärtan både stora som små
    ... Se mer

Q

Kommentarer (15)
    Visst finns det många bra köksredskap men vinnaren idag blev karin_eklund85 med den här kommentaren: "Oj, vad svårt för jag älskar nämligen udda köksprylar! Och kanske är det just därför jag väljer en sånt enkelt basredskap som kniven! Vad skulle jag göra utan kniven i köket? Riva och slita med händerna kanske! Sen är ju även brickan ett väldigt älskat köksredkap då jag inte bara samlar på brickor utan använder dem till allt! Men utan kniven skulle jag inte alls ha lika många saker att lägga på brickorna så kniven är nog ett strå vassare (haha, pun intended)!" Varmt grattis till det fina priset! God jul!
    ... Se mer
  • Rosmarie Stenvall

En jul som jag aldrig kommer att glömma var för många år sedan när jag var barn. Vi syskon hade börjat ifrågasätta om tomten verkligen finns. På kvällen när hela familjen satt samlad knackade han dock på, och hade förutom julklappar också med sig ett jättefint pepparkakshus med alla tillbehör. Vi barn blev helt lyriska och fick förnyad tro på tomten! Många år senare fick vi reda på ett det var en vän till familjen som ställde upp som tomte, och som dessutom hade lagt energi på att baka ett pepparkakshus till oss barn! Kärlek!

• Lena Landin

En julafton på mörkaste landet, tror det var 1972. Vi barn sitter uppkrupna i träsoffan under fönstret och trycker näsan mot glasrutan. Ute är det mörkt och givetvis massor med snö. Långt borta i trädgården, bland äppelträd och hallonbuskar, skymtar vi ett gungande ljus som sakta närmar sig ... Med uppspärrade ögon ser vi en gammal krum gestalt med knotig käpp som hukar sig under tyngden av en stor brun gutesäck. Han hade grått långt lavaskägg, en tovad luva som halkat ner över buskiga ögonbryn, mörkgråa bylsiga arbetskläder och ett par välanvända läderkängor. Sen var han helt plötligt försvunnen! Några minuter senare knackade det hårt på dörren ...

Vilket minne! Det sitter kvar 43 år senare... <3

• emma_nord

Ett av mina julminnen och en händelse som jag fortfarande får återberättad för mig varje jul var när jag var yngre, kanske sisådär 5 år, och skulle handla julklappar med mina äldre syskon.

Antingen hade jag fått en liten peng av mina föräldrar eller om det var min veckopeng som jag hade med mig för att handla julklappar. Det var i alla fall en sedel jag hade med mig. Jag höll hårt i min peng och ville helst inte alls använda den till att handla julklappar för. Mina syskon fick övertala mig länge och tillslut så gick jag med på att handla något litet. Jag blev överlycklig när jag lämnat fram vad jag ville handla och fick tillbaka växeln. Jag fick tillbaka fler pengar än jag hade innan. Vilken lycka, både julklapp och en massa pengar!

• Sara

Mitt bästa julminne är från den julafton då hela klungan med kusiner konstaterade att eftersom ingen ville gå i kyrkan eller titta på julteve så kunde vi se på "Zombie flesh eaters" och äta chips istället.

• aleakim_88

När jag (19 år gammal) åkte på min första resa helt ensam och hälsade på min storebror i Japan. Vi båda var studenter och de firar inte direkt jul därborta så utöver ett gäng pepparkakor och glögg jag hade med från Sverige så bestod vår "julmiddag" på hotellrummet av snabbnudlar vi åt med mina sminkpenslar som bestick och en bricka skuren frukt. Lite torftigt och otraditionellt kanske men var ändå fint att vara där med min bror så han slapp sitta ensam. :)

• Mona Dunerman

Julminnet jag har inför julen är förväntningarna på vad tomten skulle komma med i julklapparna, att julen förr innebar oftast en vit snöig jul...kallt och som en riktig jul ska kännas.....då var det ju jag som var liten....nu är jag vuxen med egna stora barn.....tyvärr har jag svårt att få till den julkänslan man hade som liten , nu som vuxen.....det är väl det som är att vara vuxen kanske

• sjolin_sofia

Mitt bästa julminne har alltid varit och kommer alla kommande år att vara de jular då vi allihop varit/är samlade och firar jul hela tjocka släkten med mycket god julmat och massor av julklappar, skratt och Kalle Anka o Karl-Bertil Jonsson i bakgrunden...många väljer att resa bort över julen för att slippa all stress men jag ser det inte som ngt stressigt utan som ett årligt kärt besvär som samlar oss alla...gammal som ung...✨✨

• J H

Mitt bästa julminne i barndomen är nog alla jular . Känslan av spänning över julklapparna , att under december sitta i bastun med storasyster . I en stor korg samlades julklapparna . Vi skakade , klämde och kände . Total spänning på kvällen den 23 :e då det under natten kom paket i julstrumpan som hängde på dörren ..... Som vuxen är det julstämningen , mys med familjen under december månad som ger mest lycka , inga julklappar behövs .....

• Hata Tata

Mitt bästa minne av julen är inte bara mitt bästa julminne, det är faktiskt mitt bästa barndomsminne. Det var när jag gick på dagis och vi hade satt upp en julpjäs. Jag hade fått äran att spela tomte och kände mig sååå duktig eftersom det var huvudrollen! Barn och föräldrar sjöng jullåtar, dansade runt granen och det bästa var avslutningen när alla vi barn fick ta hem varsitt stort pepparkakshjärta med ens eget namn på i kristyr som hängde i granen! :)

• birgittaqf

Mitt bästa julmaten utspelar sig nog flera gånger då det hände varannan jul under åren fram till jag var 13 år. Vi kom åkandes från kalla gråa o blåsiga Göteborg. Resan gick med bil upp norr om Filipstad där vi mötte snön. Väl framme efter ytterligare ett par mil kom vi så i närheten av mormors hus, en röd stuga med glasveranda som inte var särskilt isolerad. Där var tända stearinljus som lyste oss fram i mörkret. Vilken känsla, ljuset som lyser i mörkret, bomull emellan glasrutorna med kottar och flugsvampar (röda dekorations) som lystes upp av ljusen. Synen av de immiga rutorna med de flämtande lågorna hälsade välkomna. Nu var jag hemma, min mormor o i början morfar, moster o morbror som också bodde där kom ut och såg till att vi snabbt kom in i värmen. Här var alltid kallt o mycket snö som användes till frys för all julmat. Mycket roligt hände naturligtvis på julafton med klappar, långbord med mat, mormors tomte av fetvadd som var en halvmeter hög, tomte mask med luva mm. Men idag är än det bästa minnet ljusen i verandafönstren och det står så levande för mig. Detta är 50 år sen, huset finns inte kvar, det är bara känslan o den inre synen som är bevarat

• Anna Johansson

Tänk att det traditionella har en sådan dragning! Jag minns bilden av 10-åringen som tillbringar julen i norra Sverige och hör ett klingande genom snön och skogen. Vi går ut och ser tomten komma körandes med sin fina häst och släda uppför stigen och in på gårdsplanen. Den bilden är fortfarande ett av de käraste minnena kring jul, allra helst då den idag för mig blir mycket mer av en modern och enkel företeelse!

• tessfe

Varje jul har vi uppesittarkväll hos mormor den 23:e med klappinslagning, rim och pyssel, det hade vi hos min mormor, och nu hemma hos mamma. Senast igår sa min 13-åriga dotter som oftast inte har så mycket tid för oss längre "åh, jag längtar ihjäl mig efter uppesittarkvällen hos mormor" Att hon längtar mer efter den än efter julafton värmer djupt inne i mitt hjärta. Den handlar om allt det viktiga med julen, familj, skratt och mys utan stress.

• anmatelu

Det är svårt att ta ut ett specifikt julminne, men måste nog säga att förra året när vår största tjej var 2,5år och för första gången var medveten om julen så kände jag att det var dax att föra in julminne hos henne som för mig också varit starkt förknippat med min barndomsjul. Vi ställde tillsammans ut en skål gröt till tomten tillsammans med hennes önskelista. Minen hos henne när skålen sedermera var tomm OCH hennes lista var borta var oslagbar. Det minnet gör mig varm om hjärtat och just detta att få skapa fina minnen som detta för mig är det finaste jag har. Att Få skapa traditioner som hon kanske tar med sig till sina barn

• annamow

Mitt bästa julminne är alla juldagsmornar hemma i Småland. Kl 5 var det uppstigning och därefter bar det av till julottan. Vid snötäckt mark åkte vi släde med facklor och bjällerklang, i annat fall var det häst och vagn. I kyrkan fanns det en tenor, vars namn jag inte minns, men han sjöng alltid O helga natt så rysligt fint att jag fick gåshud var gång. När han sjöng blev jag glad och ledsen på en och samma gång. Känslorna var starkare när man var barn.

• Caroline Westlin

Jag minns särskilt en advent då vi planerade för mys

Julbak med alla barnen för att fylla vår frys

Postade en bild på Facebook när vi första ljuset tände

Men nu ska du få höra vad som egentligen hände

Barnen de bråkade och krigade med mjöl

Runt lillebrors fötter bildades en kissepöl

Hunden åt upp degen och kräktes i en vrå

Bullarna blev brända och alldeles för små

Vi glömde bort ljuset som brann i staken

Fram med brandsläckaren skyndade maken

Vi grämdes en stund åt vår förlorade fika

Men gick sen och handlade bullar på Ica

Det blir rätt ofta kaos i en stor familj som vår

Men med glädje man minns dessa småbarnsår <3

• Rosita Tengzelius

Hela magen var rund av mormors köttbullar. Ute snöade det, men inne var det varmt från stearinljusen och tjocka släkten. Jag hade kämpat fram en stol, Äpplet, till TVn så att jag skulle kunna höra. Weise önskar god jul och presenterar en film om en tomte. Med uppspärrade ögon hör jag en historia jag känner igen. Den handlar om tomten som får nya kläder och blir för fin för att jobba mer. Med hjärtat i halsgropen flyger jag, köttbullsmagen till trots, genom vardagsrummet till morfar och skriker lyckligt "Morfar! Din tomte är på TV!!!". För morfar hade berättat historien för mig tidigare. Den hade ju hänt på gården, precis där jag satt, när morfar var liten...

• swe_freja

En jul, när jag var 6 eller 7 år, satt jag och min lillasyster vid matbordet i köket. Det var sent, i alla fall för oss då. Vi hade ätit mat och öppnat paket och vi satt där med våra nya favoritleksaker och julgodis. Det var jul överallt med röda gardiner och dukar, julblommor och tomtar. Jag vet inte om jag verkligen kände så då, eller om jag lagt till det i efterhand, men jag vill minnas att jag redan då, i stunden, stannade upp och såg det fina i ögonblicket. Det är ett julminne som fortfarande värmer mig om vintrarna!

• Malin Öhlund

Mitt bästa julminne var faktiskt förrförra julen då jag köpt en weekendresa till min mamma i julklapp, hennes min och reaktion när hon öppnade presenten och förstod vad det var, det kommer jag aldrig glömma!

• l_askevik

Min familj och min släkt betyder mycket. Det som är det tråkiga är att nästan hela släkten bor i norr Så det bästa julminnet var för 10 år sedan. Då alla min kusiner och deras föräldrar åkte hela 120 mil i en skruttig gammal Saab, ett julunder att de kom fram! Vi spenderade julhelgen och nyår tillsammans och den julhelgen var det otroligt mycket snö, så det var nästan som att komma hem till mitt älskade norrland.

Så hände det igen, 10 år senare att vi träffades, förra julen och då som nybliven mamma betydde det mycket att vi fick vara tillsammans igen.

• Carola Lind

Bästa julminnet är det år vi firade jul ute i vår sommarstuga, då kom tomten genom granskogen på skidor! Det var verkligen fantastiskt!

• hannzi

Mitt bästa julminne var när jag och mina syskon räknade ut hur vi skulle ta oss in i kylskåpet och upp till översta hyllan där Aladdinasken förvarades, vi fick agera pallar åt den lättaste av oss som fick balansera högst upp och plocka åt sig praliner som vi sen delade rättvist.

• johannaf_h

Det var annat då, när jag var liten. Att gå och köpa en vinterjacka eller vinterskor, det gjorde man inte hur som. När jag var i 10-årsåldern fick jag ett par röda vinterstövlar i julklapp. Jag var så lycklig och när man tittar på foton från den julen, är stövlarna på fötterna, på varje bild!

• gabbis95
    Jag har egentligen inget speciellt julminne som jag håller som mitt bästa. Men varannat år firar vi stort med hela släkten såsom alla kusiner, farbröder, mor och farföräldrar osv. Det är något jag verkligen längtar till och uppskattar väldigt mycket! Det är så mysigt varje gång vi är allihop, vilket inte händer särskilt ofta då alla är utspridda runt om i Sverige.
  • PRO
    Luna Ek Trädgårdsdesign

Jag skulle kunna berätta om min barndoms jular på landet hos farmor på 50-talet med hela släkten, hustomten i ladugården som vi satte ut gröt till, den gnistrande snön, ringdansen i huset, alla brasor i spisar och kakelugnar, det dignande julbordet, de korshängda pappersgirlangerna i salstaket, granen med levande ljus och smällkarameller....

Fast jag citerar bara mina egna barnbarn nu: 'Vi måste fira jul hos dig farmor och allt ska vara som vanligt och vi ska sitta alla vid det fina bordet och sjunga julsånger tillsammans, annars blir det ingen riktig jul. Jag hjälper dig, säger lilla E när jag tvekar om min ork.

Traditioner går i arv och är svåra att utrota.

• emma_bom

Mitt bästa julminne från barndomen var när vi syskon på kvällen 23 december fick börja klä granen. Det var, förutom adventsljusen, det första vi julpyntade i vårt hem. Samtidigt griljerades det julskinka som doftade gott och till kvällsmat fick vi varm julskinka på Husmans knäckebröd och senap. På julaftonsmorgonen tände mor och far våra plingande änglaspel vid våra sängar och vi fick varsin jultidning. Under sena kvällen hade mor och far julpyntat hela huset och gjort ett juligt landskap med tomtar, änglar, skogsdjur, julkrubba, mossa, lingonris, stenar och sand.

• emitz

Jag minns så väl när vi firade jul hos mina kusiner. Dom hade en öppen spis så det sprakade alltid så hemtrevligt från den och på den tiden var det ju alltid snö på julafton.. eller? Vi brukade titta ut genom fönstret för att se om tomten kom. Långt, långt borta kunde man se ett litet gungande ljus som kom närmare. Jag minns hur det pirrade i magen för jag tyckte att det var så himla spännande! Till slut såg man att det var en liten lykta och att det var TOMTEN som bar på lyktan. Tomten hade beige fårskinnsrock och det var aldrig någon som saknades så det måste ju varit den riktiga tomten...?!

• Sussi Nielsen

Jag kan än idag minnas den härliga julkänslan och spänningen. Mamma och pappa pysslade i köket och förberedde julmaten. Jag och min syster fick äta frukost framför TV:n där det sändes jullovsmorgon. Vid kl. 12 kom mormor och morfar och kusinerna (vartannat år åkte vi till dem) Vi åt julmat och sen var det Kalle Anka på TV. Alla tittade. Sen kom tomten. Han gick alltid först runt huset och knackade på fönstren. Det var pirrigt värre. Vi fick bara nån enstaka julklapp för det var nämligen en tomte till som kom senare på kvällen när kusinerna åkt hem och då fick vi fler klappar. Då räknade alla hur många paket man hade och så öppnade vi i tur och ordning så att alla kunde se vad man fått. Efter det så var det julgröt och skinkmacka som serverades och senare julgodis och nötter. Ungefär så här har vi sen fortsatt att fira jul med våra barn och numera också med våra barnbarn.

• Erica Bohman

Minns att jag var 6 år gammal. Hela familjen var samlad hemma hos farmor och farfar, vi hade ätit gröt och efter det skulle julklappsutdelningen påbörjas. Vi väntade så klart in tomten. Tomten kom och julklapparna delades ut till mina yngre kusiner varpå det var min tur och gå fram. Såg direkt att det var min farbror som var utklädd. Skriker ut detta så att alla ska höra, de yngre kusinerna börjar gråta och säger att jag ljuger. Kvällen slutade i bilen då mina föräldrar inte var lika nöjd över hur ärlig jag varit. Det minnet skrattar vi åt än idag, då jag redan då visste vad som var rätt och fel och inte var rädd för och säga det.

• engstrom_tarja

Mina bästa jular har nog varit de senaste. Mina tonårssöner driver nämligen Tomteföretag. De tomtar hos olika familjer i byn och alla får betala det dom vill. De anser att alla ska ha råd med en tomte. Så jag sitter i bilen och kör runt runt i samhället och sköter logistiken. Två tomtar som ska till rätt adress vid rätt tid. Vi har såååå kul!!! Man ser hur barnen i husen kollar ut genom fönstren och tjoar av glädje när tomten kommer traskandes med lyktan i handen. Vi börjar redan 8 på morgonen och jag är så stolt över mina söner som gör detta på julafton år efter år... :)

• Emma

En julafton då jag var åtta år vaknade jag tidigt av att min pappa försiktigt drog upp rullgardinen för fönstret. Ute var världen plötsligt vit och stilla. Jag och min syster fick lov att ta på oss våra vinteroveraller direkt över nattlinnena och sticka fötterna i stövlarna och bege oss ut. Himlen var fortfarande nattblå och pappa hade tänt lyktor av snö överallt i trädgården. Han hade skyfflat fram en labyrint i snön som skulle leda oss fram till en gömd jul-skatt. Snön började falla mjuk och nästan varm över våra hår. Vi hittade skatten efter en stunds letande, men jag kan idag inte minnas vad den hemliga skatten var för något. Det jag minns är att vi frös så att tänderna skallrade och våra kinder blev röda som äpplen, men vi ville aldrig gå in igen! Tillslut fick vi vår mamma att gå med på att servera oss varm choklad och saffransbröd i snön..

• Ulrika Viklund

Mina bästa jular var när jag och min familj for ut till hockeyrinken, åkte skridskor hela förmiddagen. Sen promenad hem för julgrött framför öppen eld inne. Rosiga kinder av köld och varma hjärtan vid brasan.....

• Lisa R

Midvinternattens köld är hård, endast Tomten är vaken..
    Men vänta! något annat i mörkrets barm man nu ser,
    längs där borta, på vägen, det finns någon mer.
    På en öde landsväg två gestalter i en bil framåt kör,
    och endast motorljudet, man nu i vinterlandskapet hör.

De stannar vid var affär, kiosk och mack de ser,
    men låsta dörrar och mörker det endast ger.
    Ingen vill släppa in de frusna tu.
    Vad kan det vara de letar efter, och vad ska de göra nu?

Nej den frågan är allt för svår, berätta, berätta!

Jo nu ska ni få höra hur det ligger till,
    knack knack knack är det någon hemma som släppa in dem vill?
    En gumma på dörren hon gläntar,
    och de båda berättar och ställer sig sedan och väntar.
    Ett bylte de i handen sedan får,
    efter tack och bock de mot bilen och hemfärd går.

Vinternatten fylls av hopp,
    de där hemma som väntar, har nästan gett opp.
    Men in genom dörren kommer de så,
    och plockar fram byltet att barnet ta på.
    Ibland kan en enkel sak som en blöja,
    va det som julefriden kan röja.

Snön lyser vit på taken
    och barnet är nu torr om baken!

(Jag hoppas ni förstod dilemmat denna julaftons dag, kanske jag var en smula vag. Mitt ute på landet vi bor, så en utmaning det var och vi långt för att hitta en blöja for. Det var jobbigt då, men nu ett av de bästa minnen jag har.. för det rätt roligt var) Glad 1a advent!!

• lovelina37

Mitt bästa julminne är min sista jul med min mormor som var den viktigaste personen i mitt liv och jul tycker jag man firar med nära och kära !Vi var hemma åt god middag, lyssnade på julmusik så det är mitt sista minne från när hon var frisk och det är något att komma igår <3

• teresegustafsson

Mitt roligaste julminne är från någon gång på 90-talet. Vi firade alltid med stora tjocka släkten. Och vi kusiner var alla så stora så vi förstått att tomten inte fanns på riktigt. Ändå ville vi fortsätta att ha tomte, vilket blev lite mer som ett spex. Mina två äldsta bröder var tomtar, varav en var anställd som ALU-tomte. Han fick välja mellan det och att vara midsommarstång i Dalsland. Han valde tomte men lyckades inte så bra. Tappade skägget bland annat. Faster Irma skrattade så åt tillställningen så hon trillade av stolen. Och det skrattar vi fortfarande åt lite då och då.

• majey

Mitt bästa julminne är från barndomen naturligtvis! Alla jular hos mormor med hela släkten. Tjockt med snö, kallt och en frusen tomte som bankar och vill in. Sen fyllde både min älskade mormor år och min moster, så det var mycket firanden

• soootrue

Året är 1993. Platsen Österrike. Jag är 11 år gammal.

tillsamnans med min familj och släkt är jag på min första skidsemester någonsin.

Julafton blir en oförglömlig upplevelse. Så enkel och improviserad men ändå precis vad julen handlar om för mig.

Snöbollskrig. Tomteskägg av toalettpapper (man tager vad man haver) gluhwein, underställ och raggsockor. Dagen avslutas med midnattsmässa och en präst som har druckit lite för mycket av nattvardsvinet.

Sen halkar vi fnissande och skrattande hemåt arm i arm i den iskalla och gnistrande vackra natten. Jag, mamma, pappa, syskon, mormödrar, morfäder, morbröder, mostrar och andra vänner.

Gemenskap. Glädje. Magiskt!

• jonsson_jenny74

Bästa julminnet är när jag (som vanligt) tävlade med min kusin om vem som skulle få de bästa julklapparna, vilket i den åldern var riktigt onödiga och svulstiga julklappar. Just detta år hade vi varsitt stort paket, hennes platt och mitt som en stor kub. Jag fick börja att öppna. Total lycka - ett gigantiskt dockhuvud och massa smink. Kusinens tur...det var, det var...ett notställ. Mooahhh...hon skrek och grät och jag skrattade. Inte snällt av mig och väldigt otacksamt av henne. Men det är ändå såpass skoj att jag varje år skickar ett julkort med ett notställ på...Nu är vi 40. Och det är väl inte helt ok att det är mitt bästa julminne men jag minns liksom hur jag "vann" och hur lycklig jag var för det. Förlåt.

• Mari Blom

Mitt bästa julminne är jularna hos mormor med all mat.

• Tanya Larsen

Mitt bästa julminne var med pappa när som bor vid en sjö och jag såg hur det var en gång av marschaller och långt därborta kom tomten gående vi tände en utebrasa och grillade något gott med tomten och det blev stor fest

• Camilla Sandmark

Jag var fyra år. Ett litet syskon var på väg och jag kände mig undanskuffad och bortglömd. Då, dagen före julafton, kom pappa hem med en liten hundvalp. Han var en mjuk, glänsande och sprallig Hamiltonstövare som fick namnet Tello. Han blev min bästa vän och jag fick ha honom hos mig under hela min uppväxt och jag hann flytta hemifrån innan han blev kallad till hundhimlen. Det var den bästa julen och julklappen någonsin! Jag minns fortfarande känslan av hans lilla nos mot min hand när han kom och ville se vad jag var för en. Efter den julen har ingen riktigt haft samma glans.

• Ikka Karlsson

Mitt bästa julminne är från när jag var 5-6 år max.

Vi firade julen hos morfar i hans lilla stuga. Snön låg tjock och vi kollade på Kalle Anka och morfar säger att han ska gå över till grannen som ägde gården .

Efter en stund knackar de på rutan och tomten (morfar) står där ute. Jag blev livrädd , en gammal gubbe med långt skägg ( var rädd för långt skägg). Jag skrek o grät och ville hem.

Men när han kom in och fick mina julklappar var jag inte rädd längre.

När han gått och morfar kom tillbaka sa jag : "Morfar, nästa år får du inte lämna mig ensam med den där fula äckliga gubben med långt skägg.

Han är snäll men han är äcklig och läskig. Eller så får han raka sig först! "

Den julafton glömmer jag aldrig.

Det är min första julafton jag minns .

Och den bästa .

• yvonne_kronaas

Efter att ha blivit en proppmätt tioåring som har ätit allt från det dignande julbordet kryper jag och mina kusiner ner under bordet. Vi firar resten av julafton där i mörkret under de vita dukarna. Där ligger vi och lyssnar på de vuxnas tjatter som så småningom övergår i sång och musik. Jag somnar till morfars dragspel. Snopen vaknar jag när morfar drar ut mig och talar om att nu är det sängdags.

• camillawaxin

Ett av dem bästa julminnena jag har är från det året jag flyttade hemifrån och bjöd in släkten hem till mig och min första lägenhet. Jag hade dekorerat hela lägenheten, bakat i flera dagar och lagat en massa julmat. Det vart en riktigt rolig julafton med många fina minnen.

• Kristiina Söderström

Hej!

Mitt bästa julminne är pyntet och alla dekorationer. Allt vackert som togs varsamt fram år efter år. Och som stod på sina givna platser varje år. Hur tomten drogs igång och spelade sin melodi, hur pepparkakshuset i lera lös upp med sitt värmeljus, halmbocken ståtlig under granen. Och de kulörta kottarna glittrade i granen! Och i år har jag hittat mina egna kottar till min gran! Dock inte kulörta, utan i silver men med samma form och storlek. Det är minnen!

Ha en bra dag!

mvh

Kristiina

• Hélen Syvertsen

Bästa minnet är från tidig barndom, det hade varit grått hela november och december, men på julafton kom snön, jag spände på mig mina trickskidor och hasade omkring i grusblandad snö, åh va lycklig jag var :D

• Anna Holmquist

Tusen tack till alla er som deltagit i adventskalenderns första tävling. Vinnaren blev Caroline Westlin med det här minnet som både är välmotiverat och härligt att läsa om:

"Jag minns särskilt en advent då vi planerade för mys

Julbak med alla barnen för att fylla vår frys

Postade en bild på Facebook när vi första ljuset tände

Men nu ska du få höra vad som egentligen hände

Barnen de bråkade och krigade med mjöl

Runt lillebrors fötter bildades en kissepöl

Hunden åt upp degen och kräktes i en vrå

Bullarna blev brända och alldeles för små

Vi glömde bort ljuset som brann i staken

Fram med brandsläckaren skyndade maken

Vi grämdes en stund åt vår förlorade fika

Men gick sen och handlade bullar på Ica

Det blir rätt ofta kaos i en stor familj som vår

Men med glädje man minns dessa småbarnsår <3"

• Sarah Sterner

Grattis Caroline!

• Anna Holmquist

Hej alla som gillar att tävla! Nu har vi en ny tävling på Houzz där du kan vinna superlyxiga doftljus från Tom Dixon. [Här[(https://www.houzz.se/forum/vinn-exklusiva-doftljus-fraan-tom-dixon-vaerde-ca-1200-kr-dsvw-vd~3673634) hittar du tävlingen!

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.