kristoffer123

Senaste KöksTrenderna?

Hej! Har lite funderingar på att renovera köket i en inte alltför avlägsen framtid. Undrar lite över allmänna trender inom köksdesign som finns just nu? Ska det fortfarande vara helvita kök á la "ljust och fräscht" eller finns det några andra spännande saker på gång! :) Tacksam för alla tips och inspirationsidéer! /Kristoffer

Birkagatan · Mer info

Kommentarer (10)

  • Kristoffer Hellkvist
    Författare
    8 år sedan

    Tack @Josefin :) Jag håller faktiskt helt med dig. Trägolv och kakel får gärna ge lite färg så ska leta mer efter det! Fina bilder du hittade

  • Josefin Bengtson
    8 år sedan
    Det va så lite så:) jag sökte på "kök+kakel" bland houzz bilder och massa fina tipps dök upp!
  • PRO
    Studio In
    8 år sedan
    Spännande diskussionstråd du startat upp!

    Trenderna, tro det eller ej, ser ut att gå mot mörkare kök på både väggar och skåp. Jätteläckert för den som vågar!
    Tror eventuellt att det finns någon artikel här på houzz om just kökstrender som kanske kan inspirera dig.

    Samtidigt tror vi alltid på att se till sitt egna tycke och smak, bostadens karaktär(!!) och vilka funktioner man behöver när det kommer till såpass omfattande renoveringar som kök/bad. Och efter det peta in influenser från trender som går i linje med dina behov.

    Kul att ni hittade inspiration direkt med mönstrat kakel och trägolv. Finns så mkt härligt att upptäcka. Tips; Starta en idébok och samla på dig det du gillar i köksväg och se var du landar stilmässigt!

    Stort lycka till!:)

    //Atta
  • Carl Palmquist
    8 år sedan

    Grymt svar från @PMMY!! Skapa en idébok är alltid steg 1

  • PRO
    Anna's Interiors & Designs
    7 år sedan
    Ändrades senast: 7 år sedan

    Hej Kristoffer!
    Alltid kul med uppdatering av inredningen, ny energi, nytt liv!
    Först och främst undrar jag vad syftet med renoveringen är, är det inför försäljning eller för att du vill bo där länge? Hur ser din livsstil ut, har du barn tex? Vill du ha ett funktionellt kök eller en förlängning av sällskapsrummet med många middagsbjudningar? Jag tänker att om du tänker sälja så är det smartast att gå på mainstream trenden, kör något som "funkar" för alla som är rätt neutralt. Vill du ha ett funktionellt kök och inga vassa kanter och anpassat till småbarn så kanske ljust och fräscht inte funkar lika bra, då skulle jag satsa på lite rustikare kök, tänk franskt lantliv med mörka slagbord i trä som ser bättre ut ju slitnare de är. Om man bara kollar på trenderna utifrån Formexmässan i år så är det främst pastellfärger som blekturkost och blekrosa samt mörka mustiga färger som dominerar trendhimlen just nu. Färger av mogna bär, mörkgröna saftiga blad och mörkgråa sotade väggar är superinne, snart kommer svenskarna måla om sina vita väggar till mörkgrå och det kan se mycket effektfullt ut! Av träslag är det inne med björk och ljusa "obehandlade" träslag så att det ska se så naturnära ut som möjligt.
    Så sammanfattningsvis:
    1. Om du vill sälja kör vitt
    2. Vill du ha ett funktionellt kök - kör på den trendigt lantliga och rustika stilen, sök på rustika kök, franska kök och industriella kök
    3. Om du vill visa upp ditt kök och gärna står med ett champagneglas i handen medan du steker din entrcôte, så skulle jag satsa på pastell eller gråa toner med mässingsdetaljer.

    Lycka till!

    /Anna

  • PRO
    Lindalsköket
    7 år sedan

    Kolla gärna på våra färdiga projekt för inspiration. Då kan man plocka lite av det som passar "eget tycke och smak"

  • PRO
    Köksgiganten
    7 år sedan

    Kolla IKEA katalogen. Det är IKEA som bestämmer trenden. Rea på högblanka luckor = de är inte trendiga längre. Vita halvmatta luckor är populära just nu.

  • PRO
    Alexander White
    7 år sedan

    Vi är lite sena på bollen, men vad tycker du om något likt detta? Ljusgråa och matta luckor är någonting vi sett är återkommande i många av våra objekt senaste året. Snyggt och stilrent!

  • PRO
    Studiopur
    7 år sedan
    Väldigt många bra tips här ovan! Som sagt att tänka igenom graden av trend man kan tänka sig, eller hur tidlöst man vill ha det. Vitt är alltid ett säkert kort. Vågar man sig utanför det så kommer ju trä starkt tillbaka, som bl.a. det köket Torhamn från IKEA, eller för den som vågar är svart väldigt snyggt och kan värmas upp med träinslag! Lycka till!
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.