saranorrman

Soltåliga höga gräs på södersidan?

Sara Norrman
8 år sedan

Vårt sommarhus har en altan mot söder som badar i sol om dagarna på sommaren. Jag skulle vilja ha snyggt gräs i fina krukor på den sidan. Funkar det i söderläge? Kommer det torka ut i kruka? Vilket gräs rekommenderas?

Contemporary Landscape · Mer info

Kommentarer (3)

  • PRO
    T som i Trädgård
    8 år sedan

    Alla växter kräver vatten och krukodling i söderläge kräver sin växt om man inte vill vattna väldigt mycket, men om man letar efter gräs där deras normala växtplats är mycket torr så kan krukodling fungera.

    Strandråg växer vilt i Sverige och är ett grågrönt gräs som verkligen tål torka. Eftersom det sprider sig ordentligt kan kruka vara att föredra.

    Festuca glauca- Blåsvingel är också ett blågrönt fast lägre gräs.

    Panicum virgatum - Prydnadshirs finns i flera olika namnsorter. Ett jättefint gräs som får vackra höstfärger.

    Sesleria heuffleriana - Vårälväxing är ett vackert lägre gräs i grönt som blommar tidigt på våren.

    Sesleria nitida - Glansälväxing blommar senare och är gråare i färgen.

    Att färgerna på många gräs som älskar sol och torrt har att göra med att växten är anpassad för att reflektera solens straka strålar. Det finns många gräs som är otroligt fina som jag inte har räknat upp och många skulle fungera fint i kruka. Det kommer säkert fler svar på din fråga med andra fina gräs som förslag :)

    Sara Norrman thanked T som i Trädgård
  • Sara Norrman
    Författare
    8 år sedan

    Tack så mycket T som i Trädgård, tycker både strandråg och prydnadshirs låter alldeles utmärkt! Och vackert. Nu ska jag ut och köpa;)

  • PRO
    Lykkans Designträdgårdar
    8 år sedan
    Här kommer lite fler gräs som förslag. Jag har haft Tuvrör Calamagrostis x acutiflora flera år i kruka på varmt söderläge, de klarar sig utmärkt även om vatten uteblir några veckor på sommaren. De blir höga och stiliga ca 180 cm, och kräver en kruka på minst ca 45 diameter. Ett gräs dom är lägre i din tuva ca 50 cm och får långa graciösa ax heter silverhavre Helictotrichon 'Saphirsprudel' är också riktigt torktålig. Lycka till med dina gräs.
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.