helensyvertsen

Gulnande furuväggar !!!!

Hélen Syvertsen
8 år sedan

Vi håller på att försöka få sommarstugan till att bli permanentbostad,det är en skogstomt som ligger 50 meter från en stor sjö, vi har vidunderlig vy. Stugan består av 2 timmerhus från 1800talet som sammanfogats till ett, detta gjordes på 70talet och givetvis är det furu som dominerar, och då menar jag, golv, väggar, tak, ja allt!!!! Sambon tycker att det är snyggt, men jag vill helst bara kräkas :/ det är lackad furu och vad jag funderar på är hur jag skall kunna få träådringen att synas igenom utan att kvistarna "blöder" tänkte börja med köket och få in en lasyrliknande engelst röd färg på panelen, luckorna i ljusgrått + nya knoppar, jag tar tacksamt emot alla tips, javistja, bakom spisen och diskbänken hade jag tänkt mig badrumsgolvmattan som ser ut som en stenstrand, skulle även vilja slipa golven i alla rum och få det att se ut som båtdäck med såna där svarta utfyllnad emellan plankorna (minns ej vad det heter) även lasera det drivvedsgrått, kom med massor med tips snälla ni !!!!

Rörig bild, men så här "Furupaneligt" är det genomgående i hela stugan !!!

Kommentarer (5)

  • PRO
    Byggnadsvårdsbutiken Skänninge
    8 år sedan

    Här skulle man måla med äggoljetempera som är miljövänligt och relativt enkelt att måla med . skulle nog rekommendera , att titta på : av jords hemsida. www.avjord.se.

  • PRO
    Inbe Inredning | Styling
    8 år sedan

    Äggoljetempera som tips från Byggnadsvårdsbutiken är jättefint.

    Är ingen superexpert, men min första tanke var att spraymåla tak och väggar. Har gjort det själv, det var väldigt effektivt men det som tog tid var att tejpa och plasta noggrant där du inte vill ha färgen. Man får även gå runt och kolla lite så att det inte färgen rinner efter sprayningen... Din golvidé är jättefin där man nåtar (utfyllnaden).

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    8 år sedan

    Prata med Ottosson Färgmakeri AB dom finns i Genarp, Skåne. Dom arbetar enbart med linoljefärger. Till kvistarna skulle jag sagt kvistlack men fråga Ottossons. Målar du med en linoljefärg får du behålla ådring "synlig".

  • PRO
    Annelies Design & Interior
    8 år sedan

    Vi har haft massor av gulnad furu, men nu är det som bortblåst :-) Vi målade med spärrfärg först och sedan med vit snickerifärg ett antal gånger. Fungerar alldeles utmärkt, men det krävs ett antal lager färg. En del bröstpanel rev vi ner istället för att slippa måla, men tak och så vidare lade vi ner tiden på att måla. Vi hade en del betsade mörka ytor som var mycket svårare att täcka utan att det blödde igenom. Vanlig furu krävde inte lika många lager färg. Hoppas detta hjälpte dig.

  • Hélen Syvertsen
    Författare
    8 år sedan

    Tack för alla tips, jag har faktiskt också tänkt äggoljetempera, det är så "levande" och hållbart, men jag är oerhört tacksam för fler tips !!!!! TIPSA PÅ TACK :D

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.