utsiktenfoto

Foto - Synlighet ut ur fönster

Utsikten foto AB
7 år sedan

Ofta dyker frågan upp bland kunder och fotografer om fönstren ska vara utfrätta (Mot det vitare hållet likt fotot nedan) eller om man ska arbeta med flera exponeringar för att rädda upp vad utsikten bortom fönstret har att erbjuda.

Hur står ni i frågan?

Inspirationsbilder · Mer info

Kommentarer (6)

  • mariannese
    7 år sedan

    Inte säker på att jag förstår frågan? Men spontant tycker jag att om det finns en utsikt är det värt att ta med den på ett foto.

  • PRO
    Utsikten foto AB
    Författare
    7 år sedan

    Bra input helt klart. Mariannese, på vissa foton är det ibland helt vitt eller att man ibland inte riktigt ser ut ur fönstren p.g.a. solsken. Med viss teknik kan man få fram fönstren så att man verkligen ser ut från fönstren. Det råder delade meningar kring detta men en högst aktuell frågeställning.

  • Ossiana Smith
    7 år sedan

    Intressant fråga. Jag är ingen expert. Men jag tror nog att det ger mer djup i bilden att se vad som finns bortom insidan på ett hus. Vad är det för teknik du pratar om? (är lite utav en hobbyfotograf!)

  • PRO
    Mix Interiör
    7 år sedan

    Jag skulle säga att det beror lite på syftet med bilden. Är det en mäklarbild för att fastigheten ska säljas och det dessutom finns en utsikt som är värd att visa upp så bör man absolut få med utsikten. Samma sak gäller om utsikten inte är värd att se, fast tvärtom. :)
    Vill man i bilden bara lyft fram inredningen så tycker jag gott att man kan låta fönstren vara "vita" för att inte tappa fokus på just inredningen.

  • PRO
    Lindas Konstsida
    7 år sedan

    Jag skulle prioritera att framhäva själva inredningen, om det är den man är ute för att visa. Landskap kan man ju posta för sig ;)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.