sverigeredaktionen

LUCKA 8: Klong Äng Vas från RoyalDesign.se (värd 1475 kr)

Houzz Sverige
7 December 2016
senast redigerad:7 December 2016

Lucka 8 presenterar vi i samarbete med RoyalDesign.se. Här gömmer sig Sveriges populäraste vas - en försilvrad Äng Vas från Klong, värd 1475 kr. Royal Design har Sveriges största utbud av inredning, möbler och design till ditt hem - med ett sortiment över 100 000 produkter.

Lämna en kommentar där du berättar om ditt bästa minne från Julen, för din chans att vinna!

Du kan tävla fram till den 31:a december 2016. Houzz användare och experter kan delta. Tävlingsregler

Kommentarer (137)

• elinostlund
    Svårt att välja bland alla fina minnen från barndomen. Jag tror dock att den här julen kommer bli en av de bästa, min dotters första!
  • Cissi Grönquist
    Min bästa jul var julen 1983. Jag var 8 år och hela familjen hade åkt ner till mormor och morfars lägenhet i Spanien. Min moster och hennes familj var också där. Trots total avsaknad av traditionell jul, så minns jag ändå den julen som magisk. Vi började dagen med ett bad nere på stranden och sedan gick vi på en marknad och köpte diverse småpryttlar. Sedan var det dags för Kalles jul på VHS, och därefter kom Tomten. Jag fick det jag önskat mig som mest: en Barbie i vit päls och paljettjumpsuit. Det var den sista julen jag trodde på tomten, så därför har just den julen en speciell plats i mitt hjärta. Dessutom levde både mormor och morfar då.
  • klarabrattberg

Mammas årliga Klong-i-klong i klockan vilket betyder: ALLA SAMLAS I KÖKET NU OCH ÄTER JULMAT OCH AVSLUTAR MED ÄGGOST FÖR DET GLADA LIVET OCH SNÄLLA ALLA VAR LITE SAMS EN LITEN STUND BARA!

• Nina Andersson

Mitt bästa minne från julen är när hela min familj tillsammans med mina farföräldrar firade jul i Åre tillsammans. Jag hade aldrig sovit på ett hotell tidigare och här fanns det till och med tillgång till en stor gympasal! Jag och min lillebror spenderade massor av tid här, och sedan rostade vi bröd som man la på ett rullande band... mysig jul helt klart!

• Marianne Sandman

den julen då jag fick min första docka den var magisk

• Jeanette Ralbovsky
    Mitt bästa julminne är när jag var liten och trodde jag kunde träffa tomten genom att gömma mig under granen på natten. Visste att tomten skulle komma den natten och lägga några paket under granen. Till min besvikelse somnade jag och när jag vaknade såg jag julklapparna, men ingen jultomte. Hittade en lapp som tomten skrivit att han inte hann väcka mig, men att han skulle komma tillbaka på kvällen och då skulle jag få träffa honom.
  • kacythompson

I found a long lost friend via Internet! It was one of my best presents!

• Malin J

Mitt bästa minne var när Jultomten äntligen kom hem till oss - jag minns inte hur gammal jag var, men vi hade bara besök av jultomten en gång under min uppväxt. Vanligtvis stod det en säck på trappan utanför huset som tomten hade lämnat, men ett år så plingade det på dörren och där stod självaste jultomten! Och ingen därhemma hade gått för att köpa tidning, utan alla var kvar. Det var magiskt och jag och syrran pratar fortfarande om den julen. Vi vet fortfarande inte vet jultomten var.

• saraasplund1

Samma person som jag vill ha som min tomte gjorde även min bästa jul.

Stickan.

När jag var liten var det ju alltid spännande att se vem som fick det största paketet. Som minst i en syskonskara så var det sällan jag.

Men just denna julen så stod faktiskt mitt namn på det största paketet.

Stickan gav mig en stooooor docka, den var större än mig.

Jag döpte den till Malin och lekte med den varje dag under flera år.

Nu ligger den på vinden och väntar på att kunna göra mina döttrar lika glada nästa jul då dom är tillräckligt stora för att leka med dockor.

• ylwa gustafsson-karlsson

Säger till mitt sjuåriga barnbarn snälla säg inte vem som är tomte utan spela med för småflickornas skull han hälsar hjälper tomten dela paket sitter i knät kramar tomten vinkar till tomten när han går.Alla är jätteglada speciellt flickorna som tyckte tomten var jättesnäll och ingen var rädd.När vi kommer hem frågar han Vem var det som var tomte mormor? Och vi som hela tiden trodde att han spelade med. Det var helt otroligt.

• Camilla Sandmark

Det var den julen när jag var fyra år. Pappa hade köpt en ny jakthund. En Hamiltonstövare som hette Tello. Även om han inte var en julklapp och definitivt inte min ,så blev han ju det den där julen ändå. Han fanns i mitt liv sen till jag blev 18 och det var ingen jul om inte Tello var med.

• Karin Isaksson

Min bästa jul var när hela familjen for till Kanarieöarna och bara solade och badade och slapp all julstress!

• stephis_kort

Att vi blev inbjudna och slapp sitta själva hemma. Det finns hopp om mänskligheten

• Julia Sanfridsson

Mitt bästa julminne är när jag var liten och vi firade jul hos farmor som fortfarande fanns med oss då. Vi barn hade precis fått öppna julklappar och lekte i källaren tillsammans med dom tills det var dags för kalle. Och hela släkten trängde ihop sig i soffan så det blev lite för trångt och så satt vi där och skrattade tillsammans, stora som små.

• Yazz W

Jag har drömt om just denna vas till mitt egentillverkade skrivbord. Jag skulle dock använda den som pennställ till alla mina fantastiska skisspennor där jag med udden upp, genast kan avgöra vilken jag söker.

Mitt bästa julminne är också mitt sämsta julminne. Jag råkade upptäcka julklapparna i mammas garderob. Som det var, fick man ju önska sig det ena och det andra men det var jultomten själv som kom med grejerna och detta skedde alltid någongång dagarna innan jul. Då ställde han nattetid paketen under granen och försvann.

Jag fattade direkt som att poletten föll ner, att det inte fanns någon tomte att tala om.

Blev givetvis jätteledsen men det som var bra med det hela, var att min sömnlöshet inför julen försvann. Jag somnade under granen varje natt i vaka efter tomten och jag var alltid så stressad och besviken över att ha missat honom. Han var den jag allra helst önskade mig i julklapp. Att bara få se honom i verklighet.

• Miriam Axelsson

En magiskt vacker julkväll mitt i den mörka, småländska skogen när jag var 5 år....

Snön låg gnistrande vit! Granen klädd, inne tindrade ljusen och ute en stjärnbeströdd himmel! Med näsan tryckt mot en rimfrostig ruta, hördes långt borta en släde med bjällror och där kom han åkandes med sin nisse - Jultomten!

Hästarna frustade och med med skräckblandad förtjusning gick jag ut och tog emot min julklapp från säcken.

Det låter som en saga och eller en vykortsbild, men långt senare fick jag reda på att det var mina stora kusiner som ville göra något extra för mig och mina småsystrar!
    Ja, så skapades det vackrast julminne man kan tänka sig!

• Marianne Anckar

Bästa med julen var att barn o barnbarn kom och hälsade på samtidigt och vi alla fick chans att träffas o samlas till ett dukat bord att kunna umgås o skratta tillsammans. Inte självklart i en värld fylld av krig o oro.

• PRO
    Hippo and the Bird

Kommer ihåg en jul från när jag var liten, vi var hos mormor och morfar och på juldagsmorgon så gick vi upp supertidigt och gick på julottan. Det var snö ut och när vi kom till kyrkan kom en häst med släde och det stod facklor som lyste upp ingången till kyrkan. Då jag inte är uppvuxen i en kristen familj var de spännande att få vara i kyrkan, känna lukten av allt stearin och värmen av alla människor som samlas. Kommer ihåg att det var magiskt!

• Jenny Steggo

Mitt finaste minne är när jag låg på en kälke med ett renskinn under mig och ett över mig och vi var på väg till julotta tidigt på juldags morgon i Arjeplog. Säkert minus 15-20 grader.

• newmail

När vi var unga brukade vi åka till olika julottor varje år. Ett år var det så fullt i den lilla landsbygdskyrkan så vi och några andra yngre par fick äran att sitta på altarringens mjuka kuddar och se ut över församlingen genom hela tillställningen. Kändes rätt genant och fånigt då, men ett gyllene tillfälle till att uppleva något som är få förunnat.

• Carina Lind

När vi bytte julaftons traditionella julbord mot ett julbord på Tofta Herrgård i gammaldags stil o tog en grill kväll på julafton. Detta ska få bli tradition

• PRO
    Trädgårdstomten Skåne

Den vasen är smart!

Det bästa är när hela familjen sitter samlad kring bordet. Bara så underbart att se alla barnen.

• Victoria Carlsson

Mitt bästa eller kanske roligaste minne var när jag var liten och jag och min kusin väntade på tomten. Tomten tittade in genom köksfönstret och skrämde livet ur min stackars kusin :) han sprang och gömde sig på toan och kom inte ner för att hälsa på tomten.

• Annika Weigelt

Min bästa jul är med sol och värme, ett dopp i ljummet hav och en middag under stjärnorna med den du älskar.

• Berit Bengtsson

Mitt bästa julminne är när jag 10 år gammal är på väg hem från årets julframträdande i skolan. Sent på kvällen går jag och håller min älskade pappa i handen. Det är snö på marken och stjärnklart , men vi har ändå varsin ficklampa i handen och ljusstrålarna leker framför oss. Jag är lyckligast i världen för pappa har berättat och visat hur stolt han är över mitt framträdande som julängel. Det minnet sitter etsat i mig, för det visade sig vara sista julen min pappa levde.

• Claudia Kerttu
    Vår bästa Jul var när vi firade i Thailand på en ensam strand med sand mellan tårna, långt från köphysteri, frosseri och alla ibland betungande måste. Med underbar gemenskap och lugn och ro.
  • Annika Nilsson

Jag ääääälskar julmust! Mitt bästa julminne måste vara från när jag fick dricka julmust för första gången! Jag hade aldrig tidigare druckit något som "pyste" i näsan! Och jag älskade det!

• Frida Anette

Mitt bästa julminne är när jag började fira jul med mina svärföräldrar, min make och min dotter. Efter att i flera år inte haft några roliga jular så fick jag äntligen uppleva det som alla pratar om. En riktig jul med julstämning, härlig gemenskap, god mat och glädje.

• Joakim Paulsson
    Min bästa jul var när jag friade till min blivande fru och hon sa ja, minns lyckokänslan än i da'.
  • ninni_holmgren

Bästa julminnet var att tillsammans med barnen ut och leka i snön och göra en snögrotta hos mormor o morfar - en riktigt vit jul! Gå in och värma sig med varm glögg och pepparkakor, invänta tomten, och mysa framför sprakande brasa. Avslutade dagen med att spela spel!

• maria_bolin_lindberg

Mitt bästa julminne är gemenskapen. Tänk vad det är härligt när hela familjen är samlad och man får äta gott, tända ljus och vara tillsammans.

• Houzz-ID: 354956

Mitt bästa julminne är när min man var tomte för min brors barn. Alla jular flöt på och alla barn var spända som det skall vara på julafton. Ölen med sugrör ställdes ut till Tomten och han kom ju varje år. Avslöjandet kom då Johan 6 år hade spanat in Tomtens skor..de var exakt likadana som de som farbror hade! Det blev svårt att förklara bort sig där.. Det är detaljerna som gör det! Precis som denna fina vas som kommer att sticka ut bland "de vanliga" vaserna :-)

• PRO
    House of Chi
    Mitt bästa minna var från när jag var liten.... Familjen åkte upp till Björnrike för att fira jul. Vi insåg alla att vi saknade granen varpå jag och min lillebror klädde på oss, tid med en brödkniv och gick ut i någon skog och (förlåt) snodde en gran.
    Jag skar och han fick klättra upp i den och vagga den tills den gick av.....
    Gissa om vi (eller ja, jag var det i alla fall. Brorsan hade ramlat ner
  • PRO
    Ordna Inreda
    Mitt bästa minne är när jag klär ut min dåvarande man till oigenkännlighet och till en riktig gammaldags tomte m tamburerat långt vitt skägg. Iscensätter hans väg fram till vårt hus där min nyvaknade då 2- eller var det 3-åring och jag tittar ut genom huset, ser han vandra fram i snön med en vacker gren som stav, som jag hittat till detta ändamål. Dottern tittar med stora ögon, nu är tomten påväg! Ska han komma till oss? Han kliver in genom dörren med julsäcken. Helt tyst (enligt mina instruktioner, rösten får inte avslöja förklädnaden) räcker han fram den. Jag välkomnar Tomten och säger sedan att vi måste ge ett äpple som tack. Vår dotter är både fascinerad och rädd för den mystiska gestalten. Hon ger honom äpplet och sedan
    går han. Vi springer till fönstret och ser honom försvinna ut i mörkret.
    Allt detta iscensatte jag för att dottern skulle få ett fantastiskt minne av julen och tomten.
    Men hon kommer inte ihåg ett skvatt av det! Haha! Så den enda som har behållning av det är tydligen jag! Mycket väsen för ingenting skulle man kunna säga, fast jag tyckte det var kul! :)
  • Veronica Axelsson

Fick öppna ett paket på morgonen när jag var 12 år, det var en bok, älskar att läsa, så ända till Kalle Anka och efter att alla åkt hem fick jag ligga och läsa.

• elisabeth_nilhsson

Jag har en del minnen, men bästa julen var sista julen när jag hade både min farfar och morbror i livet. För mig är julen ett tid att minnas de anhöriga som inte finns med längre och sista julen med dem båda i livet är den jag vill minnas mest med värme.Hur min morbror drar upp glasögonen i pannan för att läsa från vem han fått paketen ifrån och skrattar förtjust till när han funderar vad som finns i paketet. Hur trevligt vi har det efter att vi har öppnat våra paket,ätit gott och bara myser med spel och skratt.

• Monica Hjorth

Jag har suttit och läst igenom ett par kommentarer nu och gud vilka fantastiska och härlig minnen folk delar med sig av. Blir alldeles varm och rörd - julen är verkligen underbar för så många.

Mitt absolut bästa minnen från julen är något annorlunda och för många säkert kontroversiellt. Av olika anledningar har julen aldrig varit någon bra tid för min familj, jag har bara dåliga barndomsminne och får familj fungerar helt enkelt inte på julen. Alla fokuserar på det negativa, stressar, känner sig otillräcklig och ja - vi är bara inte alls lyckliga kring julen. När jag var yngre tyckte jag självklart detta var jobbigt men med åren blev det enklare.

Men vad som vände för oss och det som blivit mitt bästa minne är när vi i vår familj för 16 år sedan bestämde oss för att sluta fira julen på det klassiska viset. Det var inte för oss och alla blev bara sjuka och olyckliga så vi slutade med julen helt. Det låter säkert märkligt men första året vi inte firade jul var den bästa julen jag någonsin haft. Att vi som familj tog beslutet att vi bestämmer över våra egna traditioner och våra liv och faktiskt strök julen från vår måste-lista är det bästa minnet jag och även mina syskon har.

Självklart ses vi kring jul och har det härligt hela stora familjen. Men något år har vi ätit thaimat, något år befunnit oss utomlands, något år haft en riktig träningsdag osv. Detta är något jag varmt rekommenderar andra familjen som inte räcker till på jul och som känner att det är något som skaver - man måste inte för att andra gör!

Detta innebär att vi inte ger varandra julklappar men vi är duktiga på att ge varandra presenter året runt istället. Hade jag vunnit denna vackra vasen hade min älskade syster fått den i present för det är hon värd!

• tatsuli

Mitt bästa minne från julen är när jag sa till min svärfar att det hade varit kul att se bilder på honom som ung och han gick och plockade fram ett album. I albumet fanns massvis med gamla foton på honom som barn och ung pojke. Jag och sambon fick en chock när vi såg hur lik vår dotter var farfar, man kunde tro att det var samma bebis på bilderna. Det var ett väldigt fint och känslosamt ögonblick.

• Carola Lind

Bästa jularna var när vi firade jul i min mormors barndomshem, järnspis i köket och tomten kom på skidor genom skogen med stallyktan i handen.

• Emelie

Mitt bästa minne är när jag, min bror och våra två jämnåriga kusiner alltid stod i soffan, hängandes över ryggstödet, för att kika långt ut genom fönstret för att se om tomten skulle komma till oss. Nu finns inte min kusin med i livet längre, så denna förväntan och glädje som julen innebär hoppas jag kunna förmedla vidare till hans två barn, med förväntan och längtan efter snälla tomten.

• karin_nyberg
    Första julen med dig,
    det finaste minnet.
  • ing_marie_gerdin

Det finns så många men när barnen var små hade vi som tradition att tomten kom en sväng på morgonen hemma hos oss. En jul bestämde sig barnen att i år ska vi vara tomternissar och hjälpa tomten så de smög ut på baksidan med säck och allt, plumsade i snön runt huset och knackade på ytterdörren. När jag öppnar kommer de glädjestrålande in och får dela ut julklapparna.

• Feifei Tian

Varje jul får en nallebjörn med tomtemössa hedersplatsen i soffan. Han är över 25 år gammal, men om man trycker på hans hand lyser fortfarande kinderna upp och en otroligt högljudd (och lång!) version av Jingle Bells spelas upp.

Jag fick honom i julklapp min första jul i Sverige, när jag och mina föräldrar hade varit här några månader. De hade fått forskningsstipendium och ville egentligen vidare till t.ex. England eller USA, men naturen, värderingarna och enkelheten i att leva här fick de att stanna kvar.

Dock hade ingen berättat för de om konceptet jul (som på den tiden inte fanns i Kina), medan jag hade fått höra på förskola att det var ett tillfälle där alla snälla barn fick presenter. När julafton kom insåg de att något måste göras. Allt var dock stängt, men de lyckades till slut hitta en bensinstation som hade öppet. Där köpte de nallen, rusade hem, och gav den till mig. Jag minns fortfarande glädjen och lyckan som satt i hela vintern. Mina föräldrar har aldrig haft mycket pengar - men kärlek, omtanke och tid, det kommer man långt på. Varje jul spelar min nalle fortfarande Jingle Bells innan presentöppnandet, för att påminna oss om att vara tacksamma för allt vi har.

• carola_berget

När jag själv var 5 år och fick en specialdesignad dockvagn i julklapp. Kommer fortfarande ihåg den känsla av total lycka när jag öppnade detta enorma paket

• Torkil84 Livendahl
    Jag måste säga att få uppleva julen som liten är magiskt - och att få återuppleva den genom sina barns ögon nu när jag är förälder är nästan ännu bättre - att se lyckan i min dotters ögon att släkten samlas och få mysa ihop - det är det bästa med julen!
  • Randi Mie

Att fira jul med mina morforäldra på gården.

• Annelie Ek

När minman gjorde ledtrådar till våra barn för att hitta "morgonjulklappen# den ena kunde läsa och som man gör läser man snabbt och springer till mulleplatsen men väl där hittar ingen ny ledtråd. för det stod gåtill mulleplatsen och när ni kommer tillbaka finns nästa ledtråd i garaget.

• jojo_mojo

Det får nog bli året jag precis skulle fylla 7 (fyller den 30/12). Jag hade önskat mig ett dockhus, alla mina tjejkompisar i klassen skröt om sina och jag ville så gärna ha ett jag med. Julafton kom och gick och paketen öppnades men inte fan fick jag ett dockhus...minns hur jag ledsamt gick för att lägga mig den kvällen och då, på min säng stod en stor grej med ett lakan över. Jag slet loss det och hittade det finaste dockhus jag sett! Vi hade det ganska svårt ekonomiskt när jag var liten, så detta var inget köpe-dockhus utan pappa hade byggt det själv. Snickrat alla möbler, satt in tapeter, mamma hade sytt och virkat gardiner, mattor och sängkläder...ja det var verkligen helt magiskt! Det är få kvällar jag somnat så lycklig och trött av lek som den gången.

• Houzz Sverige

Tack till alla er som var med och tävlade om denna fantastiska vas från RoyalDesign.se - vinnaren av lucka 8 var Lisa Knutsson med sitt fina julminne:

"Jag har många fina julminnen, men nu när många äldre släktingar inte finns med oss längre är det främst jularna då de var med som jag värdesätter högst. Mormors goda julmat, morfar – som annars var en prydlig och ordentlig herre – skojade alltid till det med en ny festlig julslips och jag och mina syskon lekte med våra kusiner tills vi somnade av utmattning. Hoppas att jag får möjlighet att ge mina framtida barn samma härliga känsla!"

Grattis!

• Lisa Knutsson

Tack snälla ni! Blev så fantastiskt glad och min fina vas med en vårig bukett pryder just nu vårt soffbord här hemma :-)

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.