LUCKA 12: Alcro presentkort på färg (värde 2000 kr)

Houzz Sverige
11 December 2016
senast redigerad:12 December 2016

Bakom dagens lucka gömmer sig någonting roligt - nämligen ett presentkort på färg från Alcro till ett värde av 2000 kr (kan användas hos någon av deras återförsäljare). Idag säljer Alcro färg och färgnära produkter till konsument och yrkesmålare i Sverige. Sortimentet är stort med omkring 150 färgprodukter och cirka 450 artiklar.

Allt du behöver göra är att berätta i kommentarerna vilket eller vilka rum du skulle vilja måla om hemma och i vilken färg!

Du kan tävla fram till 31:a december. Houzz användare och experter kan delta. Tävlingsregler

Kommentarer (139)

• kacythompson

Our bedroom is next on the list to be redone. Color. . . . hmmm. . . . that's like a candy store choice for me. . . .

• Malin J

Jag skulle vilja måla om gästrummet för det är inte ommålat sedan vi flyttade in. Färgerna där inne är brunt och orange (två väggar är bruna och två orangea). Jag skulle gärna vilja ha lite mjukt och ljus rosa färg i gästrummet - det är en färg som ska ge lugn, ro och trygghet - och det vill man ju så klart att gästerna ska känna när de sover över.

• blixtingrid

Det skulle bli mitt sovrum som skulle få en härligt grå färg. Färgen Södermannagatan skulle se ljuvlig ut! // Ingrid

• Camilla Sandmark

Jag älskar ju grönt så grönt skulle det bli och det i köket och gästrummet.

• elisa_nording

Jag önskar väldigt gärna få göra om i sovrummet! Ut med de gammelrosa tapeterna med bård, de har suttit uppe nu i 18 år, så jag är väldigt trött på dem och önskar något helt nytt och fräscht. Önskar ha målade väggar i sovrummet och inga tapeter. I alla inredningsmagasin och inredningsbloggar kan man läsa och se alla nya, jättesnygga färger och kulörer som kommit de senaste åren. Svårt att välja, eftersom det finns så väldigt mycket snyggt! Jag är väldigt svag för olika grå nyanser, allt från sobra ljusa nyanser till askgrått och blyertsgrått.

Men när jag studerat och granskat olika färgkartor så har jag kommit fram att jag vill ha Alcros färg Frost Pärlemor! Först var det Ocean Metallic som var favoriten, men nu lutar jag mer åt den första. Frost Pärlemor är en krispig metallic kulör i en blå/grön/silvrig ton, svårt att förklara! Alcro benämner den som "gatornas glittrande ishinna och det sista gräsets frostiga strån"!

Jag tror att den färgen kommer att bli väldigt snygg och den harmonierar fint med sovrumsmöblerna i masurbjörk. Sedan får man hitta lämpliga accessoarer att matcha med, kanske mässing eller silver passar bra. Att matcha med lämpliga färger på överkast, kuddar och gardiner visar sig nog när väggarna är målade! Kanske något i silvergrått?!

• Johannes

Vårt sovrum. Vi körde på vitt i alla rum när vi renoverade för 2,5 år sedan. Sovrummet skulle dock få en mer rogivande känsla med lite färg - jag funderar på grönt!

• Houzz-ID: 257954

min syhörna är väggarna spacklade och klar för att få färg så hoppas på turen att man får vinna och sätta lite färg i mitt syrum

• mlindm

Min älskade dotters rum behöver piggas upp, det ser inte så bra under lupp.

• Maria Jänkälä

Jag skulle måla om gamla möbler, stolar i svaga rosa, gröna, lila och lavendel...

• Mona Söderblom

Jag har en hall, matplats och kök som mer eller mindre hänger ihop. Just nu stoppas en ommålning av att det behöver göras samtidigt och ett tillskott på färg hade varit toppen. Jag är inne på en kombination av vitt och någon varmare färg.

• Kristin Grönberg

Jag vill måla hyllplan och sätta upp i köket. Vill gärna testa en metallfärg

• Miriam Axelsson

Tack Houzz, ni är verkligen en superinspiratör,

Och ett vackert hem något positivt med humöret gör

'

Jag hämtar hos er inspiration och tips,

Dessa kan till verklighet omvandlas vips

'

På bilden är en sänggavel som min make byggt,

Och tyget till som jag fann på vinden blev snyggt

'

Allt behöver man inte köpa nytt

Kuddarna har jag själv broderat och sytt,

'

Pallen hittade jag i svärföräldrarnas bod

Den var vad som från en gammal ladugård återstod

'

Men snälla ni vad skall jag med färgen på väggarna göra?!

Fortfarande felköpet av kulören mig storligen uppröra

'

I verkligheten är färgen ännu mer nikotingul

Och jag tänker så ofta att den är så ful

'

Men det finns så många andra hål att stoppa pengarna i

att lägst på prioriteringen vårt sovrums färg har kommit
    att bli

'

Tävlingen har tänt hoppet att avhjälpa vårt sovrums-dilemma,

därför önskar jag med grå Alcro färg få göra fint här hemma!

'

• PRO
    Hippo and the Bird

Ny soffa i vardagsrummet kräver sin nya färg på väggen :)

• PRO
    GoS4u AB

Hela övervåningen är tröttsamt "ljus och fräsch" och behöver nu färg, färg som speglar ljusinsläppen från alla håll

• Rosmarie Stenvall

Väggarna i dotterns ny rum i skön duvgrå nyans, och hennes second hand-skrivbord i silver - det blir läckert!

• Carina Lind

Vinterisolerade uterummet skall få ett vitt tak .Köket som är ett grönt lantkök behöver ljusas upp .Inte vitt men kanske ljust grått med vitt kakel .eller som maken vill ändå vita luckor o grått kakel .

• Linnéa R

Kära Alcro och Houzz!

Livet blev inte som jag hade tänkt mig. När mina nya ägare flyttade in för några år sen pratades det vitt och brett om allt som skulle göras. Jag skulle få nytt golv, ny färg på väggarna, sängbord med spetsduk och färska blommor, egen säng med hemmasytt lapptäcke. Det blev som sagt inte som jag hade tänkt mig... Under åren har jag sett mina kompisar Köket, Badrummet och Hallen få nya liv i nya skruder och munderingar och kvar står jag som den fula ankungen. Hen som får husera pappersåtervinning, tomma flyttkartonger (hallå? Det har gått fem år!) och ovikt tvätt tills den dagen då det faktiskt kommer någon på besök och det panikstädas så att jag ska se någotsånär vettig ut. Nej, jag var menad för något större och bättre än det här. Snälla, hjälp mig att få den kostym jag faktiskt förtjänar!

Mvh Gästrum_80

• lois_kagstrom

Vårt sovrum i en varm blågrå matt färg.

• Marie-Louise Charleson

Grått, blått och senapsgul är parlörerna vi bestämt men pricken över i:et kommer bli skåpet i allmogerött

• Maria Baum
    Jag skulle måla om barnens rum. Ett skulle bli en drömsk blågrå kulör, och det andra rummet skulle få en gammeldags smutsig rosa kulör.
  • Katarina Hjortsäter

Hallen. Ljust sandfärgad.

• linneavarger

Jag skulle vilja måla badrumstaket blått och ha stjärnor i taket.

• Berit Bengtsson

Hallen och det kombinerade arbetsrummet på ovanvåningen skulle målas i behaglig gråblå färg - just nu är det bara dåligt grundmålat.

• PRO
    Tina Wik Arkitekter

Jag skulle vilja måla om vårt sovrum. Färgen skulle vara genomskinlig i vilken jag blandar konstnärspigment och på vill botten ströppla i mönster med hjälp av en mall. Vill gärna ha målade väggar men samtidigt något, inte för tätt, mönster på sovrumsväggarna. Gärna hyfsat stor blommor glest över väggarna eller blomsterrankor. Kulörerna kan man blanda till exakt med hjälp av denna färg!

• nuttilia

Vår säng är omgiven av ett böljande hav av 90-talssvampade blå väggar, fulla av patina (läs: avskavda partier). Kanske nattsömnen skulle förbättras om man slapp sjösjukan och istället fick omges av en mild enhetlig ljusgrå ton. Det är mitt hopp!

• Claudia Kerttu
    Här behöver det många liter målarfärg till vår hall, där hänger en vit ful strukturtapet ser gärna en snygg grön färg där.
  • Annika Nilsson

Har alltid drömt om en chockrosa tvättstuga!

• Joakim Paulsson
    Oj var ska jag börja...har en hel fjällstuga som ska inredas, hängas väv och målas. Där blir det genomgående ljusgrått med inslag av fjäll och natur.
  • Ulla-Karin Lundberg
    Jag skulle måla om i matvrån, för där är en brun tråkig färg jag inte gillar.
  • PRO
    Drews design & interiör
    Ja håller på lite överallt i huset just nu, men vardagsrummet är det som står på tur. Gräddvit färg blir det på väggarna då jag tycker om ha färg på accessoarerna.
  • Anette Eriksson

Köket! Jag vill måla stommarna vita och luckorna gråa. Just nu så är allt väldigt brunt. Det är ett 10 år gammalt Ikeakök och de tillverkar inte stommarna längre så det går tyvärr inte att byta luckor och sidostycken. Presentkort på färg vore helt underbart att vinna :)

• jessika62

Ett sovrum i dov grå färg är drömmen. Idag har vi färdigställt nästan alla rum förutom vårt eget i huset och detta hade varit just den kicken som vi hade behövt! Drömmar kan bli verklighet.

• Barbro Larsson

Köket - tapetserat för 30 år sen så dags att bli av med matoset på väggarna. Jag vill måla med en varm grå färg den skulle passa perfekt till det jag har i köket!

• tatsuli

Jag skulle vilja måla om vår hall i en gråblå nyans då den är vit och tråkig just nu. Skulle vilja välkomna gästerna i en varmare atmosfär.

• elisabeth_nilhsson

Grönt i sovrummet vore en harmonisk färg! Everglades 704

• Carola Lind

Absolut sovrummet som prio 1! inte omöjligt att det skulle bli pastell

• Lena Eriksson

Hela mitt hem behöver fixas från golv till tak, men framför allt hallen och badrummet. I hallen som är lång och mörk utan fönster blir det ljusa färger som får dominera som vitt och ljusgul. De piggar upp en trist och trång hall. Badrummet vill jag ha det lite mörkare och mysigare, så där blir det dova färger som grått, svart och silver. Lite lyxkänsla med mysfaktor.

• Saga

Gästrummet, i den färg som mest liknar det hav min mor växte upp intill.

• Emelie

Fjäder i gästrum eller November i vårt provisoriska sovrum. Olika nyanser av grått kan verkligen vara flott!

• ing_marie_gerdin

Vardagsrum i en varm grå ton och sovrummet i en grön färg

• Berit Rydell

När jag bytte ut korkgolven i matsal, kök, hobbyrum samt i två sovrum kunde jag inte hitta något trägolv/parkett i en ljusgrå nyans. Nu finns det. I minst två års tid har jag funderat på att måla dem. Det skulle vara mitt färgprojekt.

• Eva Å

Egentligen vill jag inte måla om något rum i så fall får det bli badrummet skulle passa med en ljus blå nyans det blir fräscht.

• carola_berget

Vi ska renovera sovrummet, golv, väggar och nya möbler. Jag har tänkt mig en fondvägg med resten av väggarna målade i en ljus färg

• lina_kson

Det blivande barnrummet hade blivit randigt. Olika toner av gammelrosa och grått.

• Randi Mie

Mitt kontor skulle bliva oks blott rött!

• Annelie Ek

i vår tvättstuga och duschrum, bastu skulle bli ett lyft i en grånyans.

• gustafsson_rebecka

Jag skulle måla om köket- skåp och tillhörande i grå nyanser och resten i mörkblått.. vackert skulle det bli

• jojo_mojo

Skulle målat om i sovrummet till en varm och sensuell färg. Kanske ljusgult eller grön/grått.

• Tina Hermansson

Mitt sovrum i blåbärsmjölk. Jag älskar den färgen

• Houzz Sverige

Kristina Bodén är vinnaren av Alcro Presentkort med kommentaren:

"Hej kära jury... min far som snart är 83 har i sommar byggt ett timmerhus på 90 m2. För permanent boende. Storstugan är öppen till takåsarna, ca 6 m. Jag vill hjälpa honom att måla furuväggarna ljusa. Jag skulle måla med alcro timmer nyans hägg! Jag har redan målat köket och två sovrum men storstugan behöver en ljus färg så min far ska slippa bo i en trälåda, hihi."

Grattis! Och stort TACK till alla som var med och tävlade, så roligt att läsa om hur ni skulle måla om hemma. Håll utkik efter spännande tävlingar framöver.

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.