sverigeredaktionen

LUCKA 15: Vinn en trädgårdskonsultation värd 5000 kr!

Houzz Sverige
15 December 2016
senast redigerad:15 December 2016

Varför inte börja året med att ta tag i din trötta trädgård som behöver lite hjälp på traven för att kunna stråla när vår-och sommarmånaderna kommer! I dagens lucka tävlar vi, tillsammans med Bengtsson Design från populära TV-programmet 'Rum för Dig' på TV3, ut en trädgårdskonsultation värd 5000 kr!

I priset ingår ett hembesök - konsultation på plats inom Stockholm. Om vinnaren inte bor i Stockholm genomförs konsultation på distans med hjälp av bilder, tomtkarta och telefonsamtal. Efter besöket levereras via mail en enkel designskiss (ej skalenlig) samt en Houzz idébok (mood board) för att kommunicera stilen och inspirationen till din trädgård.

För att kunna vinna vill vi höra om din trädgård och varför just du behöver deras experthjälp!

Du kan tävla fram till 31:a december. Houzz användare och experter kan delta. Tävlingsregler

Kommentarer (77)

• Daniel Österlund

Jag ser att det finns många bra alternativ här. :)

Från vår sida då: Har tagit över ett klassiskt 70-talshus i mexitegel. Plan grästomt. En av fördelarna nu är förstås att kunna köra gräsklipparen rakt över allt. Men trädgården är tråkig, osnygg och trist. Den behöver göras lite intressant utan att bli svårskött. Hjälp.

• Maria Larsson

Sökes: HJÄLP. Finnes: Massor med ideer och tankar, men med avsaknad av riktig förmåga att se det färdiga resultatet. Minska gräsmattan, skapa små avskilda rum för ro och stillhet, Plank? Häck? Vilka blommor och var? Träd? Vill ha vatten som porlar, men var. Stenbeläggning på stor del av tomten, så lite gräs som möjligt. Listan kan göras hur lång som helst. Fria händer erbjuds.

• wennerfeldt

I november 2015 köpte jag ett gammalt hus, där både trädgård och hus saknat kärlek under årtionden. Gamla perenner växer vilt och galet. Träden behöver tucktas. Och sly tss bort. Jag tror en skattkammare gömmer sig i min trädgård men jag är ingen trädgårdsmästare och kommer inte hitta den utan hjälp.

• asabrynk

Har nyligen köpt mitt hus. Trädgården kräver mycket tid,med många rabatter, nivåskillnader och gamla plattor. Skulle vilja ha en lättskött och smakfull trädgård till ett rimligt pris.

• Sarah Bertini

Jag kommer från Italien, och har inte än så bra koll på vilka växter skulle trivas i vårt lilla trädgård!

• Magdalena Ahnqvist Olsson

Vi har köpt vårt första gemensamma hus i höst. Huset ligger på en torrbacke/höjd och tidigare ägare har inte varit intresserad av varken inredning eller trädgård. Jag har själv aldrig ägt ett hus och har ingen koll på plantering/växter och en utmaning för växtligheten på växter/blommor är att vi bor i Lappland. Tomten har en slänt/sutteräng, har sex granar, en murken trappa på ena sidan av huset, omges av ett förfallet staket och har planteringslådor på fyra (!) olika ställen samt en friggeboda. Vi skulle vilja bygga om uteplatsen, insynsskydd mot grannen på baksidan av huset och entrén på framsidan, renovera trappan/ev ha två trappor och plantera något snyggare i slänterna på varje sida av huset. Vi behöver även tips om nytt staket då vi har en liten hund som är lite rymningsbenägen.

• Annika Linderoth

Vår trädgård omges av häck, buskar självsådda träd som inte har blivit omhändertaget ordentligt. Vi har bott i huset i 15 år, klippt ner bitar av snåren en gång. Men vi behöver hjälp med ordentlig upprensning och på vilket sätt vi kan ersätta det som omger vår 50-åriga tomt.

• Isabell Lucev

Vi har precis byggt hus på en avstyckad del från min pappas tomt. Detta är i ett väletablerat villaområde där grannarna har hunnit långt i sina trädgårdsarbeten.

Vårt hus ligger i en brant sluttning där vi planat ut delar av den, dock har vi svårt att skapa en bra yta för barnen att leka på. Sen vill vi få en avgränsning från min pappas fastighet, men vi vill ändå att det ska se naturligt och enhetligt ut.

Vår tomt är på 1000kvm och bjuder många möjligheter, frågan är bara vart man ska börja?!

• Caisa Andersson
    Skulle älska om någon gick igenom vår trädgård har bott i huset i 15 år men vi får inte till det varken jag eller min man är så förtjusta i annat än perenner men våra trädgårdsland i pallkragar har blivit ett skämt kirskål har tagit över och är så ledsen över att det aldrig blir rätt!
    Hjälp!!!
  • elinostlund
    Vi flyttade till ett nybyggt hus i våras och skulle verkligen behöva hjälp med trädgårdsplaneringen!
  • klarabrattberg

Jo, såhär är det: mamma och pappa är snart pensionärer och vill bara gå ute och greja i sin trädgård. Underbart, tänker ni. Ja, det är det, tänker jag, Men: nu behöver vi också lite hjälp här för att det inte ska bli fullständig kaos och för att inte alla tusentals blommor och växter ska planteras i en enda röra överallt!!!

• Inger
    Vi har ett jättefint sommarställe med stor härlig tomt men den behöver piffas till lite. Jag behöver tips på planering och vilka växter som klarar av lite torka. Vi har nämligen vattningsförbud under sommaren. Det vi använder oss av är mest uppsamlat regnvatten till blommorna.
  • aase67
    Jag behöver hjälp att ta till vara på vår nya tomt. Det är idag en skogstomt uppe på en höjd. Min tanke är att bevara så mycket som möjligt av karaktären, bl a berghällen, men jag önskar hjälp att se möjligheterna.
  • Maria Frimodig Lind

Vill gärna ha deras hjälp att skapa en mysig och lustfylld plats för barnen på vår nybyggartomt.

• Maria Bylund

Nyinflyttade i hus vid hamnen! Liten trädgård som vi önskar göra så underhållsfri som möjligt- utan att grönska och trivsel försvinner. En utmaning!

• PRO
    Martina Kärrberg Design

Är nybliven trädgårdsägare till en gammal trädgård som inte är så stor. Det finns mycket buskar, växter och trädgårdsland som jag inte vet vad jag ska göra med. Mycket hallonbuskar (man kanske skulle kunna ta bort hälften) Vet inte alls hur man ska göra det fint. Skulle vilja få en mysig känsla, att det ser fint och hemtrevligt ut och att det kan funka för både barn och vuxna.

• kacythompson

I love my little garden but it could be even better if I had expert advice!

• annmari_persson

Vi flyttade till vårt hus för 6år sedan och sedan ses har jag velat göra något åt vår framsida. Den blev senast uppfräschad på 70 talet och är tråkig med olika terrasser i rött tegel. Inne har vi gjort mycket, allt ifrån måla väggar och byta golv till att öppna upp taket till nock och byggt till ett loft. Jag förstår att framsidan är vårt "ansikte" utåt men kan väldigt lite om trädgård. Jag gillar inredning och är nöjd med insidan men det representeras inte så väl av vår entré. Detta hade jag verkligen behövt hjälp med.

• Sara Axelsson

För ett år sedan var vår tomt bara en lergrop som ingen ville ha. Men vi såg potentialen och började i juni bygga vårt drömhus där. Nu har vi nyss flyttat in i vårt hus vid havet och till våren börjar nästa projekt - trädgården. Det kommer bli en stor utmaning att förvandla denna tomt till ett uterum och en social plats med välkomnande entré, insynsskydd, veranda och blommor, växter och träd som är fina året om. Vi hade absolut behövt hjälp med det!

• Anna Neuman

Jag är uppvuxen på landet med stor, vacker och av min mamma väl omhändertagen trädgård. Nu är sambon och jag nyblivna husägare och vi vill göra bästa möjliga av vår tomt på drygt 600 m2 för att kunna njuta av lugn och ro i den, trots att den är inträngd mitt i ett av Stockholms alla villakvarter. Några fruktträd växer i trädgården, men utöver det har de tidigare ägarna inte alls tagit hand om den utan låtit buskar växa fritt. Det är en blandning av plan gräsmatta, slänter och sten. Med rätt hjälp kan den bli riktigt vacker!

• malin_himledahl

Åh detta vore drömmen! De förra ägarna till vårt hus i Vallentuna hade dessvärre ingen känsla för en trevlig trädgård. Felriktade grusgångar, felplacerade och små buskar, stora och onödiga områden där det bara känns tomt. Jag behöver hjälp med att få vår 1600kvm trädgård kännas mysig och trevlig och som jag och min familj väljer att vara i.

• Marie Nilsson

Min man och jag köpte fastigheten 2012 som då hade stått tom i nästan 2 år. Trädgården, på 1 400 kvm, var då rejält eftersatt med högt ogräs. Dessutom hade damen som bott där innan inte varit intresserad av den stooora dammen som fanns där utan hade, utan att ta bort dammduken först!!!, fyllt "hålet" med matjord så ogräset och parksliden frodades. Vi fick röjt bort det mesta och sådde gräs. Tomten är en hörntomt, består till stor del av gräs och ligger dessutom vid en stor väg. Det är dessutom ett riktigt blåsigt läge. Skulle vilja ha mer buskar och träd så att det blev lummigare och inte så öppet men får inte till det själv. Hade varit kul att vinna så att vi kan få den trädgården som vi så gärna vill ha.

• Marianne Ivarsson

Vi har anlagt en pool och poolområdet runt om är helt ok, dock på bekostnad av övrig trädgård. Vi skulle behöva hjälp med att få ihop poolområdet, med en för övrigt gammal stil.

• maria_bolin_lindberg

Min trädgård skulle bli så mycket bättre med en trädgårdskonsultation som ser till att den blir lite mer grönskande och välkomnande.

• malin_c_lind

Vår trädgård är en ankunge som väntar på att få bli en svan. Tidigare ägare har förbisett dess potential och den har lämnats åt sitt öde. Just nu är det mest plan gräsmatta och illa placerade buskar och träd. Då vi är bosatta på en liten kulle har vi även två igenvuxna släntar som väntar på att få lite omsorg.

• anna_kubat

Ju äldre jag har blivit desto större intresse har jag fått för växter och trädgårdar. Saknar dock kunskap. Jag har klippt ut massor med olika bilder på trädgårdar från tidningar i hopp om att det skall hjälpa mig att komma igång med mitt trädgård men det har inte heller hjälpt! Jag vet att ett fint trädgård skulle ge mig mycket glädje, lugn och ro. HJÄLP MIG!

• PRO
    Hippo and the Bird

min trädgård är stor, har både skogsdel och gräsmatta. Dock ligger hela uppfarten i norr och där står även en flera hundra år gammal ek....jag skulle behöva hjälp med att planera rabatten så den blir prunkande och fin och inte gles och ful som den är nu.

• PRO
    GoS4u AB

Min trädgård är mycket liten runt om huset, garaget och parkeringen. Jag känner att det finns goda möjligheter att göra något av det lilla som finns; slänt, skugg- och solläge, prång och hörn och spännande platser som ropar på att bli anlagda av grönt. Jag erövrar lite varje år men skulle behöva hjälp med helhetsgreppet av någon som vågar måla med stora penseldrag

• maria4599

En stor tomt med "för många" möjligheter är kanske vårt problem. Vi behöver hjälp med ljussättning. Jag tror att en utomstående kan få oss att enas om framtida trädgårdsprojekt.

• Katarina Hjortsäter

Vi har en liten fin trädgård men den är inte anpassad för en barnfamilj. Jag skulle vilja öppna upp, få mer gräsmatta, mindre träddäck, flytta rosor och rabarber med mera till rabatter/trägårdsland utmed staketet. Göra plats för vinrankan jag fick i julklapp.Lära mig att sköta alla mina rosor. Beskära träd och buskar. Listan kan göras lång

• Carina Lind

Har en trädgård på 12000 kvm gräs berg . lutande på vissa ställen björk ek . Svårt att få till . liten.backe upp till huset

• jessika62

För två och ett halv år sedan blev vi ägare av huset med härlig tomt. Jag har dessvärre blivit dålig och har varken energi eller kraft till allt som måste göras. Skulle nu behöva hjälp att hitta en fungerande trädgård med grönska blommor men relativt lättskött! Älskar blommor och färg och vill gärna trots mina restriktioner kunna njuta!

• linneavarger

Vi har ett nytt landställe och det är övervuxet och lite knepigt att veta hur man ska göra med, för att få in havet i trädgården.

• Ulla-Karin Lundberg
    Ganska nyligt köpt hus och så smått börjat anlägga trädgård.
    Tomten är stor och avlång, så lite svår att trädgårdsplanera !
    Skulle bli jätteglad över att få lite hjälp !!
  • Micaela Lebeau

Gammal vildvuxen naturtomt med mossig gräsmatta och berg som ger fina nivåskillnader är i starkt behov av förnyelse. Gillar denna naturtomt stil. Lite yasuragi -zen känsla. Vill gärna plantera en ätbar trädgård. Att integrera sånt som är ätbart i designen istället för bara rent dekorativa växter. Istället för ett specifikt trädgårdsland i en rektangel, blanda bär, örter, fruktträd, grönsaker med hela trädgården. Runt uteplatsen, uppfarten, entrén etc. Behöver hjälp att utforma smarta, vackra kombinationer av dessa som passar till tomten.

• marlene83r

Vi har precis köpt vårt första hus. Nyproduktion så har inte nått alls i trädgården. (Gräsmatta finns) Här kan man verkligen bygga precis som man vill ha de med växter och träd. Vi skulle bli så tacksamma och glada över att få tips och Idéer.

• Susanne Widlund

En svårskött trädgård med slänter, mycket buskar och rabatter som fått växa igen under många år. Det behövs ett omtag och jag skulle behöva ett bollplank! Min stora slänt på framsidan kanske ska bli en japanskinspirerad rabatt med grus eller bark omkring buskar och sten? Hur rätar jag upp min trädgård så att den blir lättskött och trivsam framöver? Jag skäms över min trädgård men vet inte hur jag ska få till det!

• Mia
    Vi bor i mitt barndomshem som byggdes på 20-talet. Stor kuperad tomt med möjligheter men idag en trist historia med mest gräsmattor och några rabatter invid huset. Vi skulle önska hjälp med att få en inbjudande trädgård med plats för avkoppling och nöje för alla åldrar i familjen.
  • jennie_persson2

Behöver så hjälp med vår trädgård, hitta en bra balans mellan de vuxnas bild och barnens önskade lekytor.

• kruuden

2015 flyttade vi in i vårt nybyggda hus. VI har större delen av tomten klar, hela den sluttar ner mot havet. Dock är biten mellan huset och gatan är fortfarand "ogjord" just för att den är för svår för oss att planera har vi insett, den är liten och vissa saker "måste" till. Gatunivån ligger i höjd med husets takfot så det är ganska brant att ta sig ner och avstand mellan hus och gatan är bara ca. 10 meter. Just nu är det en hiskeligt ful ramp som vi tar oss nerför på ena sidan och sedan är det grusmassor i någon slags sluttning resten. Vi måste ju ta oss ner från gatan till huset på något sätt och skulle gärna vilja ha någon smart sittplats också då det är enda sidan med riktig kvällsol, men å andra sidan vill man ju inte äta middag brevid gatan...förvaringsutrymmen för cyklar hade varit bra också.. Vi får bara inte til det bra, så hjälp önskas (innerligt) av oss som håller fingrarna i kors.

• PRO
    Johan Lindstén Form Studio

Efter 12 år i lägenhet i Stockholm och med ett nu nästan färdigt sommarhus vid sjön där arkitekturen med dess exteriör och interiör har varit lika självklart som korvspad, inser vi nu att tomtens spektra är bredare än bara asfalt, gräs och blad.

• Emelie

Vår trädgård består av en nyanlagd gräsmatta (säsong 1 just avklarad), en nyplanterad avenbockhäck mot gatan med avsaknad av häck mot alla grannar samt ett äppelträd och en magnolia som jag har fått i examenspresent av mor- resp farföräldrar i juni. Jag har en klar bild av vad jag önskar vidare i trädgården (sambon kunde inte vara mindre intresserad), men jag har ingen kunskap om vilka växter som trivs och skulle klara sig här. Så jag har en tom canvastavla att måla, men känner inte att jag har verktygen. Denna vinst skulle verkligen glädja mig enormt mycket!

• janetcorb

Jag älska min trädgård och spendera en stor del av min fritid där för att försöka skapa en engelsk trädgård. Tyvärr har jag inte ärvd släkt-genen vad gäller design, jordförbättring, val av blommor osv och jag skulle verkligen uppskatta hjälpen!

• Berit Bengtsson

När vi köpte vårt hus år 2001 så grävde vi ner rör för ytjordvärme i trädgården för att få rimlig värmekostnad. Tror att rören ligger för ytligt, för nu ser trädgården ut som en plöjd åker , fast övervuxen med mossa. Trist eftersom den skulle ha chans att vara alldeles underbar med alla fruktträd och gamla växter - huset är från början av 1800-talet och vissa träd ser nästan lika gamla ut...

• Torkil84 Livendahl
    Vi håller på att bygga ett hus på en tomt på drygt 1000kvm, en hörntomt i ett villaområde i södra Sverige. Vi vill så mycket och vill att trädgården ska bli en oas för stora och små men huset har tagit så mycket tid att planera att vi just nu bara har en gräsmatta, en liten kulle och två träd. Att få hjälp med framförallt en inbjudande framsida hade varit underbart!
  • lina_kson

Vi har bott i hus i ett år nu, ett renoveringsobjekt i Skåne. Jag älskar att spendera tid i trädgården, men har varken haft tid eller kunskap till det. Jag gjorde ett försök att flytta lökar, men insåg efter ett tag att jag satt alla lökarna upp och ner. Gör om, gör rätt! Att vinna detta pris hade underlättat enormt. Att få veta vad man skulle kunna göra och hur. För tillfället gissar jag mig till vad som är rätt, mellan småbarn och renovering. Av alla saker i alla luckor är detta vad jag helst av allt hade önskat mig av tomten. Håller tummar och tår!

• Randi Mie

Jäg bor i hyresrät och har en stor vinter trädgård och takterass.
    Jäg vil gerna odla ätbart

• Annelie Ek

Vi har en trädgård som inte har fått någon omvårdnad på länge så nu är det dags med er hjälp. det finns en gräsmatta och en stor glasbjörk, en blandad häck med hallonbuskar, hägg någon sort av buskar så vi behöver verkligen hjälp att fixa till vår trädgård.

• swedishbit

Jag har köpt ett hus som jag bara sett på bild. Ett spännande äventyr lite på vinst och förlust. Ägaren avled för tre år sedan och testamenterade stället till tre avlägsna släktingar i USA. Jag råkade träffa en av dem och fick köpa det väldigt billigt.

Den tidigare ägaren var trädgårdsfantast och det lär finnas många underbara växter runt huset. Jag har bara sett bilder från tidig vår och från förra veckan när min bror åkte dit och tog bilder. Han kallade det ett Törnrosa hus som kan bli väldigt fint med mycket jobb. Det vore roligt att få hjälp att identifiera vad som finns, och planera nyplanteringar, hitta rätt plats för en fin köksträdgård, kanske hitta äldre lokala växtarter som passar in med ställets historia, rensa ut lite skog för att återställa utsikten, plantera nya träd som passar in osv.

Jag ser fram emot mitt stora och spännande projekt, och att lära mig mer om bra växter som passar in i miljön. Jag vill veta mer om vad man skall undvika att plantera, så att det inte tar över eller sprider sig som ogräs.

Det skulle verkligen kunna bli ett roligt projekt och så småningom en fin artikel på Houzz.

• Houzz Sverige

Så spännande att höra om alla era trädgårdsprojekt och vad ni behöver hjälp med! Den lycklige vinnaren av denna lucka, som kommer få experthjälp med trädgården är Marlene83r med kommentaren:

"Vi har precis köpt vårt första hus. Nyproduktion så har inte nått alls i trädgården. (Gräsmatta finns) Här kan man verkligen bygga precis som man vill ha de med växter och träd. Vi skulle bli så tacksamma och glada över att få tips och Idéer."

Grattis!

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.