idealbyggbadrum

Skall du renovera ditt badrum? Lär våra tips nedan!

1. Mät ditt nuvarande badrum:

Det är viktigt att du mäter upp hur många kvm golv och väggar har. Detta för att veta hur mycket kakel, klinker eller mosaik du behöver. Om badrummet har flera fönster och/eller dörrar så behöver du räkna bort dessa ytor. Sedan behöver du lägga på ca 5-15 % för spill då det tyvärr är vanligt med defekter som spruckna plattor redan i förpackningen. Tänk på att ju större plattor desto större procentsats skall du räkna på för spill. Det kan bli väldigt omständigt om plattorna inte räcker till eftersom du får göra en ny beställning med eventuell leveranstid. Risken finns då att bränningen på plattorna inte kommer vara detsamma och/eller färgen kan skilja sig något. Ta gärna hjälp av en hantverkare som kan hjälpa dig med beräkningen.

2. Dina önskemål:

Vad vill du ha för badrum? Funktionellt, barnanpassat eller skall det vara er lilla oas för avkoppling? Oavsett val så bör bilden vara tydlig innan ni beställer inredning samt keramikplattor och/eller mosaik.

3. Butik:

Åk till en professionell kakelbutik som kan hjälpa dig med val av keramikplattor och/eller mosaik. Viktigt då det finns skillnader i kvalité. Fråga!

4. Beställning:

Tänk på att beställa inredning, keramikplattor och/eller mosaik i god tid inför din renovering. Det är vanligt med långa leveranstider och förseningar! Glöm inte heller att fråga om du får lämna tillbaka överskottet som blir kvar efter renoveringen.

5. Anlita hantverkare:

Kolla upp att företaget har våtrumsbehörighet och kan utfärda kvalitetsdokument. Om bolaget inte är behörigt riskerar du att ditt försäkringsbolag inte hjälper dig vid t.ex. en vattenskada eller andra händelser kopplade till renoveringen. Likaså skall företaget ha ansvarsförsäkring så att du som kund kan känna dig trygg vid oförutsedda händelser.

6. Tillgång till badrum:

Om ni inte har tillgång till ett extra badrum så försök att planera in renoveringen när ni skall resa bort. Annars kan ni kolla med er förening, familj eller grannen om de kan hjälpa till.

Lycka till med din renovering!

Kommentarer (5)

  • PRO
    Office RG Partner AB
    7 år sedan

    Tack för tipsen

  • Ossiana Smith
    7 år sedan

    Tack för tips! Ska visa detta för en vän som ska göra om hemma i vår!

  • PRO
    IDEAL Bygg & Badrum
    Författare
    7 år sedan

    Har ni frågor eller funderingar så är ni välkomna att höra av er!

  • Inredningsälskaren
    7 år sedan

    Tack för bra tips!

  • PRO
    Norrkakel Östersund AB
    7 år sedan

    För badrumsbyggande i Jämtland, kom till Norrkakel Östersund! Välkomna! =)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.