trinenyborg

Hvor ville I stille sofaen?

Trine Nyborg
7 år sedan

Efter mange måneders hårdt arbejde og mange timer i Houzz' billede-base er min lejlighed endelig ved at være indflytningsklar, dog stadig med nogle småting hist og her. I weekenden brugte vi dog en del tid på at diskutere indretningen af vores nye stue og spørgsmålet var især: Hvor skal sofaen stå?

Det gode: Vi har endnu ikke købt den, men det bliver nok en sofa med plads til min. 3 chaiselong (ikke med min gode vilje, men nå ja...), så der er plads til at bruge fantasien og købe sofaen efter rummet og indretningen.

Det dårlige: Der er masser af skæve vægge og døråbninger, som gør det svært at indrette og så har vi allerede bestemt os for hvor TV'et skal hænge, hvilket begrænse indretningen lidt (vi skulle allerede vælge det i starten af projektet, da ledningerne skulle ind i væggen).

TV'et kommer til at hænge lige ved siden af det lille velux-vindue til højre for det (og til venstre for døren på billede tre) og ikke på den skæve væg, men bliver hængt op så det kan drejes i de fleste retninger.

Nedenfor lidt billeder af lejlighedens stue fra forskellige vinkler så det kan hjælpe jer med at danne jer et overblik :)


Kommentarer (3)

  • Julle Petersen
    7 år sedan

    Hvor langt er der mellem velux vinduet og det andet vindue? Pønser på om den kan stå der?

  • PRO
    Ide Boligen 1990
    6 år sedan

    Hvis TV hænger på væg til højre for Velux ovenlys, bør sofaen stå på væggen til venstre for vinduet, så man får front mod TV'et. Men dine fotos giver ikke det bedste indtryk af rummet.

  • Karen Herløv Horte
    6 år sedan

    Jeg vil give Ide Boligen 1990 helt ret i at det er svært at vurdere layoutet af rummet, men jeg antager at du står med ryggen mod væggen i den anden side af rummet. Et andet spørgsmål er: skal det bruges til andet end tvstue?

    Det er en dårlig idé at hænge tv'et på den store væg fordi du får en voldsom mængde lys til at ramme tvskærmen og det kan gøre det svært at se billedet. I sær hvis skærmen er blank. Det råd gælder for øvrigt også placering af en computer.

    I stedet kunne dette være en løsning:

    I begge løsninger har jeg sat en væg, som deler rummet i to. Muligvis kan den kan stå oven på der, hvor gulvplankerne støder op mod hinanden. Er det tilfældet bliver overgangen gemt og I får ekstra opbevaring - noget jeg ved altid er et problem i lejligheder. Dog skal bredden på det lille rum minimum være 1,3m. Et skab skal være 60cm i dybden for et have plads til bøjler og der skal også være plads til at gå forbi. Det kunne f.eks bruges til skab med plads til alle de ting som ikke rigtig har en plads: vinterjakker, telt, ekstra dyner m.m. eller et walk-in closet... Med 1,3m i bredden er der faktisk også mulighed for at lave et sove- eller gæsteværelse, hvor man kravler op i sengen fra fodenden.

    På den anden side af væggen kan tv'et stå og sofaen kan stå under skråvæggen, hvor der er mindre loftshøjde. Lyset kommer stadig ind mod skærmen, men ikke lige så skarpt, fordi tv'et står det længere fra vinduerne.

    Løsning to er lidt et kompromis, hvor sofa og tv er byttet rundt. Grunden til at den første løsning er bedst er, at vores reptilhjerne kan ikke lide at sidde med ryggen til åbninger, hvor vi kan blive angrebet fra. Ikke at det er en bevidst frygt, men det er derfor vi slapper bedst af med ryggen mod en væg, hvor vi kan se alle indgange. Du kan se fænomenet på caféer. De borde som står op ad en væg bliver altid fyldt først. Dem i midten sidst.

    Den nye væg skal derfor stå, så i hvert fald ryggen af sofaen kommer på den anden side af dørkarmen (væk fra vinduerne), så du i dit perifere synsfelt kan se, om der kommer nogen. Om løsningen kan bruges kommer helt an på, hvor meget plads der kan blive bag den nye væg. Tv'et kan stå på en tvbænk med lidt dybde, så det kan komme højere op, end hvis det hang på væggen.

    Det ligner at I har gjort klar til at tv'ets ledninger skal gå inde i væggen, men med lidt opfindsomhed kan I i stedet bruge ledningerne til en sej lysinstallation på væggen, hvor man ikke kan se ledningen.

    Hvis pengene efterhånden er ved at være små, så er pap et sjovt materiale, når man leger med lys. Jeg ville nok giver lampen noget spraymaling så den også ser flot ud, når den ikke er tændt. Her kan du se hvad jeg mener:

    Link til hvordan du laver kubelampen: https://inhabitat.com/diy-learn-how-to-make-a-cool-cube-lamp-using-recycled-corrugated-cardboard/

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.