bessierodhag

Lite färg till vardagen

Bessie- design
7 år sedan

Lite färg till vardagen

Man jämför ljusblåa färg med himmelen och havet, grönt med naturen, gul med solen och värme, den vita med snön och kylan, svart med mörkret, o. s. v.
Jag brukar sitta vid havet och bara njuta och slappna av, av utsikten och känna att min kropp fylls med energi som kommer från omgivning. Varför känns inte det samma inom hus? Ja visst, går det, men det krävs bara lite ändringar.

Jag är mamma till två barn och då och då, måste vi gå till sjukhuset eller vårdcentralen. Mina barn tycker att det blir lite tråkig att vänta på vårt tur med läkaren och jag själv, efter en stund, tycker det samma som mina barn.
Där på sjukhus eller vårdcentralen är oftast den vita färg som dominerar. Lite gardiner, växter och tavlor hänger här och där, men man fattar inte riktig i vilket sammangäng har dem med rummet att göra. Varför hänger, t.ex, ett foto på Manhattans bron i rummet?
Som tur finns lite tidningar och något som barnen kan leka med. Och oftast den enda som kan rädda den långa och tråkiga väntan, är tv apparaten
.

Ett rum ska inte vara en blandning av en massa saker och tankar. Ett rum ska vara en helhet av harmoni och färg. Man kan jämföra den men en symfoni. Varje del ska hänga ihop för att uppfatta den son en enhet.
Det finns många studier inom färger och dess påverkan på människor. Man har bevisat hur färg kan hjälpa människor att må bättre och att rätt färg kan ändra människor beteende på ett positiv sätt. Så frågan är: Varför är vi så rädda för att sätta lite färg på allmänna lokaler? Jag funderar över på alla sjuka som får stanna länge på sjukhuset. På de äldre som kanske inte ens får komma ut i naturen. På svårt sjuka barn. Att få lite färg och glädje i dessa lokaler skulle kanske hjälpa alla sjuka att bli friska fortare.


Bessie Gonzalez

Kommentarer (7)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.