katarina_hjortsater

Fönsterbrädor - hur långa?

Jag saknar fönsterbrädor till 3 fönster i vårt hem. Huset är gammalt men fönstren är nya och därmed är de ursprungliga fönsterbänkarna, som var i trä och inbyggda, borta.


Jag önskar nya i marmor. Jag är dock osäker på längden. Ska en fönsterbräda täcka hela fönstret från fönsterfodrens ytterkanter (ca 124,5 cm)? Eller ska jag gå på ett mått som inte går hela vägen (ca 120 cm)? Eller ska jag t o m välja en ännu kortare för att ge plats åt en ev. gardinlängd? Vad blir snyggast? Vad är mest brukligt? Djupet kommer att bli 15 cm resp. 12 cm. De kommer inte att sitta dikt an mot väggen utan det blir en glipa på en eller ett par cm mellan fönster och bräda.


Är det någon som har erfarenhet och kan komma med råd?


Är ljusgrå marmor av typen carrara rätt val? Rummen har ljusa väggar och just nu inga gardiner.


Kommentarer (4)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.