susanna_ohman

På hal is. Stilkrock. Hjälp med socklar till "orangeri"

susanna_ohman
6 år sedan

Vi håller på med en tillbyggnad på vårt sommarställe. Rött hus med vita knutar och spröjsade fönster. Det skulle blivit ett uterum men istället blev det ett riktigt rum med mycket fönster i allmogestil och många spröjs. Högt i tak . Öppet till nock med synliga horisontela hanbjälkar. Typ 4,5 meter till tacknock.

Nu är jag mitt uppe i en jättestilkrock som måste bli bra. Jag ska nämligen fortsätta med integrerade fönsterbrädor i allmogestil, och förmodligen runt hela fönstret. Det blir ett lite gråaktigt vintagegolv (Handbörd från Kährs, har nästan bestämt mig iaf) och liggande rå träpanel på väggarna. Nu har jag totalt kört fast på socklar och foder.

1) Strunta i golvsockel helt (inte poppis hos vår byggare för det är krångligare). Kanske opraktiskt, med tanke på dammsugning och märken men i alla fall snyggt i början.

2) Försöka matcha med golvsockel från Kährs (vet ej om de har ännu)

3) Någon enklare sockel, typ bräda (känns konstigt mot liggande panel?)

4) Allmogesockel hög? låg? (känns konstigt mot liggande panel och rå träpanel1?)

Tacksam för råd. :-)

Kommentarer (2)

  • susanna_ohman
    Författare
    6 år sedan

    Det är löst nu. Hoppar över allmoge fönsterbräda och kör bräda som sockel. Hittade ett exempel som såg riktigt bra ut.

  • PRO
    Josefina
    6 år sedan

    Skönt att det löste sig!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.