beata29

Hjälp mig att exponera minnen från fjärranländer i vittvita vardagsrum

beata29
6 år sedan
senast redigerad:6 år sedan

Hej. Jag har ett vitt funkis-hus med många fönster (inte många väggytor dock) och öppen planlösning i avlång format. I vardagsrummet har vi vita blanka byråer, vitt soffa, svarta och lime-gröna detaljer (växter, bordslampa), handtag och ben i borstat stål, golvet med många mattor (i olika stilar). Ett försök till stilrent... Jag har rest en hel del och har många minnen från fjärranländer att visa upp. Små akvareller, inredningsdetaljer i helt olika stilar (Asien, Sydamerika och Amazonas, Afrika, Ryssland mm) oftast i mindre och mellanstor format. Djungel-hattar, Inka-kärl, barn-kimono, mm. Hur ska jag kunna visa upp dessa utan att skapa ett rörigt intryck? Det är många saker. Tanken med vardagsrummet är(var) att få fram "hotellkänslan". Det finns väldigt få ytor att ställa något på (inga hyllor alls) och bara två väggytor att hänga upp ngt på. En ovanför soffan och en ovanför ett avlångt "akvariefönster" längst matbordet ( 3m lång smal tavel-hylla finns ovanför fönstret) . Byråer är upptagna med att bära en stor TV, en samovar, en lampa. Vilken typ av ramar ska jag använda för att rama in Peruanska folkliga och färgstarka akvareller på svart bakgrund och t.ex. asiatiska guld-bruna teckningar? Hittills har jag använd i vardagsrummet: svarta aluminium ramar (svart-vitt fotografi över ett gammalt flygplan) eller tunna silvriga (mindre familjefotografier). Finns det något inredningstrick som låter en exponera sin personlighet på ett mera organiserat sätt? Gruppera alla akvareller med samma typ av ramar eller hänga upp de på rad i olika ramar? Ställa in alla minnen i ett och samma hylla/vitrinskåp i mitten av rummet eller placera ut här och var?? Hjälp! Hur ska man tänka???

Kommentarer (2)

  • mariannese
    6 år sedan

    Svårlöst problem, nog därför du inte fått kommentarer hittills. Tavelhyllan är väl given för tavlorna, eller en del i alla fall, i så fall i likadana ramar eller med bara glas med klämmor. Jag har använt enbart glas till små polska pappersklipp och kinesiska akvareller, tycker ramar tar bort för mycket av bilderna. Ramar passar bäst för större tavlor. De ramar du redan har kanske duger? Över soffan bör du nog sätta det största objekt du har, vilket det nu är. Kanske skulle du kunna hitta eller låta göra ett soffbord i form av en låda med glaslock för dina minsta souvenirer? Då kan du blanda lite hur som helst men för andra objekt måste du hitta ett tema att gruppera kring, ursprung, färg, användningsområde eller vad det kan vara. En hylla som rumsdelare har du varit inne på, kanske i glas eller plexiglas? Finns det någon eller några dörrar som kan få någon sak ovanför, t ex djungelhattar? En typkast med många små fack rymmer många mindre saker. Finns fönsterbrädor? Jag har ställt ryska dockor mellan krukväxterna i ett rum.

    Måste alla saker vara i vardagsrummet? Kan inte några platsa i kök, hall och badrum? Jag hade en gång en stor oljemålning i guldram som täckte en vägg på gästtoan, blev en rolig effekt. I mitt nuvarande badrum har jag ställt min samling parfymflaskor i ministorlek ovanpå en bred handdukslist och små föremål skulle ju gå lika bra. Barnkimonon låter som om den skulle passa i ett sovrum.

  • Ossiana Smith
    6 år sedan

    När det kommer till att rama in så hade jag nog använt 'floating frames' där motivet svävar mellan två glasskivor. Så fint och ger fokus till motiven men samtidigt ger ett snyggt och enkelt modernt alternativ att ha på vita väggar!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.