josefinaboston

Vad krävs för en lyckad middagsbjudning hemma i sommar?

Josefina
6 år sedan

Hej!

Med sommaren runt hörnet kommer fler sociala tillställningar och trevliga middagar med vänner - vad vi längtat! Det är ju lite extra roligt att imponera på sina gäster, men inte alltid så lätt. Ofta håller man sig till grillen med en öl i handen - inte helt fel det heller, men ibland kanske man vill pröva något nytt!

Men varför ska mat i stjärnklass vara så krångligt? Vi frågade Electrolux om lite 'insider-tips'... och sommarens hetaste trend från köket är SousVide-ugnen!

Här kan du läsa stjärnkocken Edin Dzemats bästa tips för en lyckad middag hemma!

Vi vill också veta dina bästa tips! Dela med dig av dina favorit tips och trix för att få till sommarens bästa bjudning - kommentera nedan!

Kommentarer (5)

  • Marcus Hartwall
    6 år sedan

    Min frus man använder sous vide och det blir sanslöst bra och framförallt för pulled pork. Kommer själv köpa en sous vide i sommar! Mycket intressant artikel.

  • Ossiana Smith
    6 år sedan
    Ändrades senast: 6 år sedan

    Mitt bästa tips är att koka potatis och annat som kan serveras kallt kvällen innan - så slipper man paniken samma dag. Och sedan fokusera på varmrätterna samma dag/kväll som middagen. Helt enkelt planera lite i förväg. Och alla vet ju att en dag gammal färskpotatis är som godis!
    Ps. har aldrig sett tekniken som nämns ovan. Ser spännande ut! Ska tipsa en vän som gör om sitt kök just nu om denna artikel. Hon älskar att laga mat.

  • PRO
    Giovannas Konst
    6 år sedan

    Mitt tips är alltid att inte göra saker så kompliserade, alltså göra mat som sköter sig själv och inte behöver allt förmycket uppmärksamhet men ändå blir jätte gott. Det är aldrig värt att stressa upp sig jätte mycket för en bjudning, man har ju dom för det är trevligt, och då ska matlagandet osv också vara det tycker jag:)

  • mariannese
    6 år sedan

    Anpassa maten till gästerna så gott det går om du känner dem väl, bjud annars på buffé eller plockmat där var och en kan välja själv. Det är lite knepigare att bjuda nu med alla dieter att ta hänsyn till, om man nu känner till dem. En del specialmat kan köpas färdiglagad, t ex glutenfritt bröd. Alla ska trivas. Gör så mycket som möjligt i förväg men bara om du är säker på att rätten inte blir sämre av att stå över natten. Chokladmousse med äggvitor sjunker sorgligt ihop märkte jag förra söndagen! Potatis till sallad blir så mycket godare om den läggs i en vinägerbaserad dressing när den fortfarande är varm eller ljummen och mår bara bra av att få ligga till sig. Nästa dag kan man ha på vilken dressing man vill. Gratänger och lådor kan göras halvfärdiga och bara gräddas på i sista stund.

    Jag brukar ha ett tema för menyn, som klassisk svensk sommarmat, eller italiensk, grekisk eller libanesisk mat som är mina favoriter just nu och inte för exotiskt för de flesta, inklusive barn. Dukningen är viktig och äter vi ute brukar jag ta ett snyggt tryck som duk hellre än en konventionell duk. Senaste fynd är Birgitta Hahns tyg Jamaica från IKEA. Gästerna får en drink när de kommer, med och utan alkohol och får sen hjälpa till att duka. Vi har en lång väg från köket till uteplatsen så alla måste bidra.

    Josefina thanked mariannese
  • Caroline Danielsson
    6 år sedan
    Ändrades senast: 6 år sedan

    Tycker bufféer är smidigt om det är många som ska komma - lätt att förbereda i förväg och det går lätt att anpassa så att det finns något som alla tycker om. Pastasallad, potatissallad, sill, rökt lax med pepparrot, små pajer av olika slag. Och så en färsk sallad med tomat och färska örter! Mums!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.