amanda_stadler

Ätbara växter?

Amanda Stadler
6 år sedan

Hej!

Är på jakt efter ätbara växter man lätt kan odla på en balkong i stan – behöver era bästa tips!

Basilika och tomat ska vara enkla att få till men vad mer trivs i det svenska sommarklimatet? Hit me!

Skandinavisk Trädäck & Balkong · Mer info

Foto från: diplomatmaklari.se

Kommentarer (7)

  • mariannese
    6 år sedan

    När jag bodde i lägenhet odlade jag ampeltomater, klättergurka, rucola, röd och grön basilika från frö, persilja, rosmarin och gräslök från köpta plantor, Fick massor av tomater och en enda gurka men den åt vi med andakt! Det är viktigt att plantera om alla köpta plantor i större krukor med bra jord. Om jag skulle odla på balkong igen skulle jag nog bara köpa färdiga plantor eftersom det är svårt att få kraftiga plantor på en fönsterbräda. Roliga tomatsorter, svarta, gröna, randiga, etc hittar man bäst på växtmarknader som lokala trädgårdsföreningar ordnar, kedjorna har mest vanliga sorter.

  • PRO
    Marias Inredning
    6 år sedan

    Avokado är min favvo! men jag har också padron peppers och chili hemma, de verkar trivas rätt bra om de får mycket sol och vatten!

  • Lovisa Sekund
    6 år sedan

    Vad mysigt! Avundas dig med en härlig balkong :) Rekommenderar starkt att så ringblomma och krasse. Superenkla, kommer upp snabbt (bra för den otålige!), vackra att se på och lika vackra att dekorera sommarsalladen med!

  • Cajsa Carlson
    6 år sedan

    Hej Amanda (och alla andra som vill ha ätbara växttips)! Håll utkik i magasinet senare i veckan, då kommer det nämligen upp en artikel om ätbara blommor..!

  • Lena Eriksson
    6 år sedan

    Slingerkrassens blommor är vackra att titta på och att äta, likaså gurkört och ringblomma. Så/plantera gärna tomat och tagetes tillsammans så håller tagetes borta ohyra ifrån tomaterna (vet inte om tagetes är ätbar). Pepparmynta är gott att göra te av och är tillräckligt tålig att stå ute i kruka året om, om man isolerar krukan.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.