sabinacandes

Svårmöblerat kvadratiskt vardagsrum

S C
6 år sedan
senast redigerad:6 år sedan

Jag har sedan länge problem m att möblera mitt nästan kvadratiska vardagsrum. Det är ca 5 x 4 meter, plus ett burspråk på en av de kortare sidorna. Där finns också en dörr till en inglasad altan. På en av de längre väggarna finns det en dörr, på den andra kortare väggen finns det två dörrar. Den andra längre väggen är fri från dörrar och fönster. Problemen är flera - det känns mörkt och lågt i tak, fast det egentligen är normal takhöjd på 2,4 m, antagligen pga endast är fönster i ena änden. Det är svårt att ställa ut möbler eftersom det ständigt kommer en dörr ivägen. På den långa vägg som inte har dörrar o fönster sitter just nu en elfahylla som jag helst vill ta bort. Där finns det mkt plats för möbler men den går från dörr till hallen till dörr till altanen - sätter man t.ex. en soffa där känns det som man bryter den naturliga vägen ut till altanen. Jag har även ett piano i rummet som vi har svårt att göra oss av med, vill ha TV och gärna nya bokhyllor, eller alternativ till elfahyllorna. Och gärna ha ngt som gör att det inte känns så lågt i tak. Tips, förslag, allt som kan förbättra?

Kommentarer (11)

  • S C
    Författare
    6 år sedan

    Och här är några bilder av hur det ser ut


  • S C
    Författare
    6 år sedan

    Tack för input! Lite tillägg till min ursprungliga info - till höger om dörren på den översta bilden är en vägg där pianot står idag. Jag har också gardiner i burspråket men syns nog inte så tydligt på bilderna.

    ´Funderar också på fåtöljerna - hur göra med dem?

  • User
    6 år sedan

    ja, det var den väggen jag tänkte att du kan ha bokhylla på. Fåtöljerna är väldigt fina, men jag tror att det blir övermöblerat med både soffa, piano, tvmöbel och två fåtöljer. 20 m2 är inget enormt vardagsrum Så ställ i förrådet eller sälj.

  • Tiina Virtanen
    6 år sedan

    Ett alternativ till bokhyllan skulle kunna vara att flytta hyllorna till ovanför dörrarna (på den inre kortväggen), och neråt om det behövs. Det ger väldigt mkt förvaring och tar "ingen" plats - just nu känns det som att böckerna sväljer väldigt mkt ljus, och böckerna är kanske inget ni använder dagligen ändå? Gillar förslaget att sätta soffan där fåtöljerna står och att satsa på en "lägre profil". Skala ner, städa bort - det är mycket grejer i rummet. Behåll tv-bänken men ställ in stereon i den istället för på den. Jordgloben kan stå som dekoration bredvid TVn då, och så får du bort det lilla bordet mellan fåtöljerna. Rummet känns mer FULLT än mörkt, så en förenklig tror jag gör susen! Lycka till och lägg gärna upp "efter"-bilder också!

  • S C
    Författare
    6 år sedan
    tiina, tack för förslag! böcker ovanför dörrar har jag funderat på också, är mest att väggarna där är "svaga" = jag är rädd sätta upp tunga saker där. ska fråga en expert jag känner.
    men - efter min fråga har jag fått erbjudande om en hörnsoffa som jag ska ta. och nej - jag ska inte ha kvar allt annat som jag har nu! Men jag måste tänka om....
  • S C
    Författare
    6 år sedan
    jag vill lägga till att hörnsoffan precis får plats där den andra soffan står idag o väggen m fåtöljerna. jag får ta en rejäl tankeställare ang hur jag ska göra. bokhyllor t inre kortväggen är ett starkt alternativ, flytt av stereon - definitivt, antagligen ut ur rummet (används knappt men har så mkt gamla lp-skivor att inte vill göra mig av med den). sedan är det piano o allt annat....
  • Tiina Virtanen
    6 år sedan

    Låter som ett kul projekt tycker jag, och det här forumet är så bra att ha! Lycka till, och så ser vi fram emot nya bilder när du är klar, eller har kommit en bit på vägen!

  • S C
    Författare
    6 år sedan

    Jag har en tilläggsfråga, om ngn ser - om man sätter hyllor som du föreslog Tiina, över dörrar, precis under taket, ger det inte ett intryck av att "trycka ner", som om taket sänks? JAg är själv osäker, men har hört några som har sagt det, medan andra tycker det är en bra idé. Jag tycker själv det är väldigt snyggt, men de foto som jag har sett där de har gjort så har alltid haft högre i tak, typ 3 meter plus.

  • Tiina Virtanen
    6 år sedan
    Jo, det kan ge den effekten, men jag tycker att det praktiska får vinna i just den här kampen ;-) Annars kanske hyllorna får plats ovanför pianot?
  • S C
    Författare
    6 år sedan
    :-) ja, tänkte att i så fall har jag smala hyllor för normala böcker o de större blckerna på annat sätt.
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.