mariaandersson9

Hjälp att hitta inneträd

Marias Inredning
3 år sedan
senast redigerad:2 år sedan

Hej! Såg en bild i en artikel här på Houzz med ett väldigt fint träd inom hus, någon som vet var jag kan få tag på ett sådant och vad det heter? Detta är fotot jag såg:

Kommentarer (10)

• terraplants
    3 år sedan
    Olivträd går att ha inne under rätt förutsättningar, mycket ljus och rätt bevattning.
    Tappar dock mycket blad i början och behöver en längre etableringstid.

Det finns andra alternativ som jag skulle rekommendera som fungerar bättre:
    T ex. olika Ficusträd, Podycarpus, eller Bucida Bucera.

Med vänliga hälsningar
    Catrin
    Bästa svaret
  • Cajsa Carlson
    3 år sedan

Ledsen att inte kunna vara till hjälp – men jag vill också veta! Är smått besatt av det där vardagsrummet. Tänkte dock att det kanske var ett uteträd som flyttats in bara för att se snyggt ut på bild? Så väldigt vackert, håller tummarna för att någon vet!

Riddargatan 28 · Mer info

• terraplants
    3 år sedan
    Hej

Lite svårt att se med den upplösningen men jag skulle säga olivträd Har ett lite annorlunda växtsätt bara, förmodligen strävat mot en mindre ljuskälla.

Finns att köpa eller hyra med tillhörande skötsel hos oss på TerraPlants i Stockholm om det är intressant

Med vänliga hälsningar
    Catrin Gutenberg

0709772073
    catrin.gutenberg@terraplants.se
  • Cajsa Carlson
    3 år sedan

Tack så mycket Catrin! Trodde att det kanske var det men tyckte formen såg lite annorlunda ut...! Kan man verkligen ha olivträd inne, eller är det bara en bra idé under vintermånaderna?

• Anna Grahn
    3 år sedan

Hej, olivträd trivs inte så bra inomhus då det oftast är för lite dagsljus och för varmt. Det blir lätt att trädet fäller en massa blad som man får hålla på att städa upp. Har man däremot ett uterum eller ett svalare rum med mycket ljus tex från takfönster så fungerar det bättre.

• ellen_ee
    3 år sedan

Jag har haft 2 olivträd, bägge överlevde utomhus på balkongen under sommaren men dog inomhus under hösten -vintern. Trots att jag skötte om dem efter rekommendationer av träd expert så fungerar det inte.

• Kristina Gustavsson
    3 år sedan
    Olivträd behöver en vintervila precis som många andra växter, runt 10 grader vill det ha på vintern men ljust och något fuktigt men frostfritt.
    Vill man ändå ha det inne så pröva att ställa det en bit från värmekällor, ordna med bra ljus och spreja det med vatten regelbundet eftersom en riktigt stor bov för många växter är vår torra inomhusluft. Många växter vi har inomhus skulle må mycket bättre inomhus om luftfuktigheten var högre.
    Lycka till och ge inte upp, det finns lösningar på allt. (I allra värsta fall kan du ju köpa ett konstgjort träd (men det är ju inget kul att ha egentligen) eller varför inte en fototapet.Som sagt det finns lösningar på allt.
  • Cajsa Carlson
    3 år sedan

Tack igen Catrin! Är det en Podycarpus på bilden, den var väldigt snygg? Jag har en fiolfikus redan och den trivs bra :)

• terraplants
    3 år sedan
    Hej

Kul att du jag en Ficus Lyrata, de är en favorit just nu! Jag hoppas marknaden får upp ögonen för dessa kandidater också

På den förra bilden: Bucida Bucera
    Här är även en bild på Podycarpus:

Med vänliga hälsningar
    Catrin
  • Kristina Gustavsson
    3 år sedan
    Catrin, visst är det ibland svårt att "Kill your Darlings" men det blir oftast bättre om man gör det.
Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.