agnesnaslund

hjälp!! smalt kök och matplats! går ej att öppna upp. tips??

agnes näslund
2 år sedan
Hej! Planerar renovering av 2 rum och kök på 65 kvm. Problem att kök och matplats är ganska långsmalt och självklart är den avgränsade väggen en bärande vägg. Har ni några tipps på lösningar?

Kommentarer (9)

• Negar Eklöw
    2 år sedan
    Hej!

Kul projekt!

Jag skulle fokusera på att får en öppnare luftigare och ”rundare” känsla i köket som bryter mot allt det där fyrkantiga och rektangulära.

Tänk dig en lång korridor o ju mer saker i i ditt synfält framåt desto mer trångt känns d o du ser inte vad som finns i slutet av tunneln riktigt heller där matbordet ska vara.

Så börja öppna upp - i synnerhet i ögon höjd. Istället för skåp välj öppna hyllplan t.ex över diskbänken o gärna mer o mer mot slutet av korridoren - du börjar skapa rymd!

Sedan ska du bryta det 4 kantiga med runt bord och stolar (inte för stort)! Lika så om du kan ha en rund matta under så är det bra. Satsa på ljusa färger, trä och inte för mkt i fönstret.

Våga också ha någon annan slags ljuskälla en en vanlig riktad lampa som bara lyser ner i bordet - kanske en vågad krona istället? - kommer sprida ljushet som studsat på vägarna o ljusar upp hela köket.

Se till att ha spot eller några mindre lampor i fönstren så de ej blir gapande svarta hål på kvällar.

Du kan få in lite snyggt inslag av guld (om du väljer trä) och kanske några svarta stilrena detaljer. Som inte tar över men ger kontrast typ stolar i svart även om bordet är i ek osv.

Dekorera med få böcker, en eller max två vaser i fönstren och någon ljusstake eller två som ger mysig känsla vid behov.

Lycka till :) skickar några bild tips!
    Det bästa svaret
  • agnes näslund
    Författare
    2 år sedan
    Tack så hemskt mycket! Jättebra tips! Skicka gärna bildförslag! :)
  • Negar Eklöw
    2 år sedan
    Tillägg;

Du kan också försöka använda dig av en rundare formad inbyggd möbel längst väggarna - mysfaktor! Eller kanske halva fönstersidan o väggen mitt emot dörröppningen (som ett L) o stolar vid dörröppningen mot vardagsrummet vilket ger en öppen känsla åt det hållet.

Bind ihop köket med gemensamt golvmaterial o sedan i taket - försöka använd flera återkommande ljuskällor (se bilder) längst med taket som inte hänger för långt ner.

Här e lite olika varianter - lägg märke hur man öppnar upp ”upp till”. // återkoppla gärna när det klart hur det blev :) Med vänlig hälsning, Negar
  • Negar Eklöw
    2 år sedan
    Låt ej luras av för små bord dock.! Hittade ej bra bild med rund matta men jag tror du förstår hur jag menar ändå.
  • Negar Eklöw
    2 år sedan
    Öppna hyllplan, trä, något svart inslag men ljusa färger - våg Dick lite med lampan också - här har de valt en större lampa men den sprider inte ljuset.
  • Negar Eklöw
    2 år sedan
    Notera hur de har flera mindre likadana lampor på rad - Men ha lite kul - sicksacka de så får du en bredare känsla :)
  • Negar Eklöw
    2 år sedan
    Hej!
    Undrade hur det har gått för dig med inredningen?
  • agnes näslund
    Författare
    2 år sedan
    Vi kommer börja Jan -19 men planerna är igång för fullt
  • Tiina Virtanen
    förra året
    Hej! Man får öppna bärande väggar bara man bjälkar upp dem ordentligt, så kanske värt att kolla med Stadsbyggnadskontoret och föreningen (om det är en BR), samt byggfirma. Lycka till med projektet!
Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.