mathias_skold

Ordet är fritt! Hur inreda kök/vardagsrummet? (Öppen planlösning)

Mathias Sköld
5 år sedan

Hej!

Jag ska flytta till en helt ny lägenhet med följande planlösning, se nedan. Problemet är hur man nu inreder den, speciellt med tanke på öppen planlösning kök/vardagsrum. Nuvarande planritning är ju dödstråkig, men kanske inte går att göra så mycket annorlunda? Vad tänker ni? Kom gärna med tips! :)

/ Mathias


Kommentarer (10)

  • Lorena
    5 år sedan
    Sen i vardagsrummet skulle jag sätta soffan framför fönstret och tv mot väggen där soffan står nu.
  • Lorena
    5 år sedan
    Ungefär som på denna bilden
    Sörgårdsgatan 17 · Mer info
  • Lorena
    5 år sedan
    Sveagatan 3 · Mer info
  • Mathias Sköld
    Författare
    5 år sedan

    Tack Lorena!

    Vad tror du om ett runt matbord? Jag gillar idén om en skänk.

    Jag har dock funderingar kring placering av TV. Det är kanske jobbigt att behöva vrida på huvudet. Jag gillar dock idén starkt!

    Har du andra bilder som skulle passa planlösningen? Det första man ser när man kommer in i lägenheten kommer vara fönstren och det enorma ljusinsläppet.

    Mathias

  • Lorena
    5 år sedan
    Det blir fint med runt bord! Jag personligt skulle behöva mer arbetsyta/ avlastningsyta i köket, därför föreslog jag ett större bord. För tv jag håller med att det kanske inte är så bekvämt, men det finns lösningar för detta, t.ex: http://multibrackets.com/ads/vaggfasten-110?gclid=EAIaIQobChMI7orOtv--2wIVFYuyCh3IxA1HEAAYASAAEgKzZfD_BwE
  • Sara Norrman
    5 år sedan

    Hej Mathias! Jag håller med Lorena att ett runt matbord blir fint. Om du inte vill vrida på nacken kanske du kan tänka dig en hörnsoffa med ett runt sofford, och en fåtölj som kan flyttas? Så man liksom välkomnas in i utrymmet utan att se alla möblerna från sidan? Vi vill gärna se bilder när du är klar!!


  • Helena Starenby
    5 år sedan

    Bra förslag! Jag tycker absolut att en lång bardisk i arbetshöjd med stolar/pallar som även funkar som arbetsbänk är optimalt, det blir garanterat en samlingspunkt. Lycka till!

  • Frida Broström
    5 år sedan
    Hej! Vad som är en bra möblering för dig beror helt på vad du vill använda rummet till.

    Jag tex behöver mycket yta för matlagning och sittplatser till många matgäster. Jag tittar inte på tv i grupp så jag kan gärna ha tvn i sovrummet och helt skippa vardagsrumsfunktion. Jag hade valt att pryda väggen mot badrummet med grunda skåp (grundare än Ikeas 37 cm) som kan rymma konserver och skafferivaror så väl som tidskriftsamlare.
    Möjligen hade jag satt högre ben (från tex pretty pegs.com) på en lååång soffa så att den kom upp i sitthöjd till matbord, för att kombinera matrums och vardagsrums funktion. (planritning 1-3)

    Om du istället gillar att kolla på tv i grupp och sällan bjuder många på mat som ska ätas sittande vid bord, så behöver möblemanget vara ett heltid annat. (planritning 4-5).

    Möjligen har du redan möbler som du tänker behålla, vilket såklart också påverkar möbleringen. Svårt att gissa dina behov.
  • Frida Broström
    5 år sedan
    Forts...
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.