webuser_7443166190

Planritning hus

Matilda
5 år sedan

Vi har nyligen köpt vårt första hus, som är väldigt ny renoverat och redan i vår smak. Tyvärr är där dåligt med förvaring och jag funderar på om man kan få in en walk in closet någonstans. Vi vill gärna kunna ha plats för två barn i framtiden.


Bifogar planritning nedan. På ovanplan är det snedtak på alla rum utom det i mitten. Det sovrummet på entreplan är nu ett lekrum och det tänkte vi var smidigt att ha kvar där. Min tanke är att kanske använda allrummet på ovanvåningen som sovrum och de små sovrummen i mitten görs om till stor garderob. Tycker dessa blir rum är lite för små för att använda som barnrum dessutom. Har kört fast i den tanken och tar gärna emot tips på andra alternativ.





Kommentarer (4)

  • Sara Norrman
    5 år sedan

    Hej! Räcker det kanske med att göra ett av de små sovrummen till en walk-in, och ha mer förvaring på ett snyggt och knappt märkbart sätt i allrummet på övervåningen? Man får ju plats för en hel del i en walk-in som är 195x415.

  • Frida Broström
    5 år sedan
    Hej,
    Jag skulle helt klart placera klädkammare bredvid tvättrummet och antingen ta upp en dörr eller skåpluckor emellan, så att man kan placera ren tvätt direkt där den ska vara i så stor omfattning som möjligt.

    Gällande sovrummen så vill väl ingen bo i ett genomgångsrum, så det gäller att privatisera på ett eller annat sätt om ni gör om allrummet till sovrum. När barnen är tonåringar och ni vill ha mer privatliv så skulle det kunna passa att ta bort dörren och ha trappen som enda ingång till stort sovrum med ensuite.
  • Frida Broström
    5 år sedan
    PS! I planlösningen som kräver lite mer byggnation blir det plats för tv/spelhörna och övernattande gäster mellan sovrummen.
  • PRO
    UMArkitektur
    5 år sedan

    Frida Boströms skiss 2 ser lovande ut, det är kanske något i den stilen ni skall sikta på i framtiden. Också ev förändra tvättstugan så att det nuvarande lilla sovrummet kan bli fullstort och man fortfarande kan ha ett allrum med fönster på övervåningen. Antingen som det nuvarande eller där de två små sovrummen är idag.

    Eftersom huset är så nyrenoverat är väl idén om att använda ett av smårummen som förvaring bra tillsvidare och samtidigt bygga en till förvaring under snedtaket där Frida skrivit Bad /klk2. (Bad blir troligen svårt att få till där pga avlopp, bättre i framtiden förbättra de våtrum som redan finns.)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.