jmt_spangberg

Vilken komplementfärg?

jmt_spangberg
5 år sedan

Jag behöver hjälp med att välja en varm komplementfärg till mitt ”kalla” vardagsrum. Funderar på brunröd, men det kanske blir för murrigt? Tänkte köpa kuddar, vaser

och gardiner.

Kommentarer (13)

  • PRO
    Ordna Inreda
    5 år sedan
    Guld, senapsgult och rostrosa är varma toner som är trendiga nu och som jag skulle valt till det mörkblå och gråa.
    Inspobilder på kulörer nedan.
    Lycka till med din inredning!
  • jmt_spangberg
    Författare
    5 år sedan

    Tack! Jag är inne på samma och har rekat runt i stan. Åhléns och hm home har en del som kan passa. Har ljusstakar i senapsgul, gråbrun och rödbrunlila och fortsätter nog på den kombon precis som ni båda föreslår. Hittar dock inga bra gråbruna eller rödbrunlila kuddar :-( Tar gärna emot tips om ni har. Ljusstakarna kommer tyvärr från Illum Köpenhamn.

    återigen, tack!

  • PRO
    Ordna Inreda
    5 år sedan
    Förslag: Rostbrun-rostrosa.
  • PRO
    Ordna Inreda
    5 år sedan
    Lite glans lyser upp!
  • rappakaljan
    5 år sedan
    Vilken fin grund du har! Instämmer i förslagen om senaps-/guldgult, och sammet är ju dessutom ”varmt” i materialkaraktären. Sen skulle jag gärna ta in naturmaterial. Exempel: kudde i lammskinn (se bild), detaljer i trä och (~brunt~) läder, och gärna något som ”binder ihop” färgskalorna – om du vill mjuka upp övergången mellan kontrasterna – exempelvis en pläd (se bild). Och om du inte är allergisk mot mässing så är det ju också ett tips, för detaljer som ljusstakar, skålar, brickor osv osv... Lycka till!
  • jmt_spangberg
    Författare
    5 år sedan

    Tack för alla tips! Har börjat så här och tänkte fortsätta med en pläd som knyter ihop färgerna i soffan och ytterligare en kudde i typ skinn eller annat naturmaterial.

    Att ha rosa istället hade varit superfint men den angränsande hallen är rosa och det blir lite mycket med båda rummen.

    Trevlig helg!






  • jmt_spangberg
    Författare
    5 år sedan







  • PRO
    Ordna Inreda
    5 år sedan
    Snyggt! Våga gärna lite mönster också om du lägger till fler kuddar framöver.
  • Maria Palmer
    5 år sedan

    Skulle även kunna vara snyggt med lite klarare gult som denna....


  • PRO
    Linda Lii Design & Utveckling
    5 år sedan
    Jag skulle föreslå fler levande växter. Krukväxter. Gärna höga palmliknande som står på golvet. Keramik krukor. En tavla med djurmotiv. Mer metall i tex ljuslyktor eller mysbelysning så som slingor.
  • jmt_spangberg
    Författare
    5 år sedan

    Tack! Tavla med djurmotiv ska letas på stört. Beltsningen är nog absolut det svåraste

  • PRO
    Ordna Inreda
    5 år sedan
    Inredningen känns väldigt nordisk så ska du ha tavla med djurmotiv skulle jag valt något djur som rör sig i våra breddgrader. (Alltså inga lejon eller zebror.)
    Belysningen tycker jag ska lättare känsla, glas, genomskinligt eller guldmetall.
    Spännande att få följa dig inredningsvis!
    Med vänlig hälsning,
    Pernilla
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Houzz använder cookies och liknande teknik för att anpassa min upplevelse med relevant innehåll och det bästa Houzz produkter och tjänster kan erbjuda mig. Genom att klicka 'Acceptera' accepterar jag detta, så som det vidare beskrivs i Houzz Cookie Policy. Jag kan avvisa icke-essentiella cookies genom att klicka 'Administrera preferenser'.