vinklan

Hjälp, jag köpte en turkosblå soffa

vinklan
8 Juni 2019

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag älskar mina röda orientaliska mattor (har flera i lgh som har öppen planlösning). Men soffan smälter inte riktigt in. Jag vill hellre ha mörkt än ljust, gärna åt den orientaliska hållet men får inte riktigt till det. Så nu undrar jag om det går att få en mer harmonisk/mysig känsla genom att måla om eller tapetsera min vita vägg? Jag har ganska lite ljusinsläpp.

Tips mottages tacksamt för er som kan det här med färg.

Kommentarer (6)

• jessica nilsson

Du kan måla väggen i en av de ljusaste röda nyanserna i mattorna. Om färgen är med lite blank finish så reflekteras ljuset ändå. Lyft upp färger från mattor, gardiner och soffa i tavlor.

Du kan även byta ut några av kuddarna för att integrera soffan mer. Kuddar gjorda av kelim mattor har ofta många av de färgerna i sig, samt ger en annan textur, så det inte bara blir sammet. Våga prova och ös på:)

• instockholm

Vilken underbar färg på soffan! Kanske byta ut gardinerna till ett tyg som tar upp den turkosa färgen. Ha den vita färgen kvar på väggen, annars blir det väldigt mörkt och tungt i rummet. Som Jessica föreslår välj några kuddar som tar upp de blåa och röda tonerna.

• Carin Kamsvåg

Behåll vita väggen för att inte tappa allt ljus, men du kan sätta upp ett tyg eller flera olika speglar och färgstarka tavlor med guldramar som plockar upp det röda. Du kan låta den turkosa soffan sticka ut i färgskalan och koncentrera dig på att addera fler röda detaljer på kuddar, gardin och vägg. Knyt ihop med guld/mässing på vaser, krukor, ramar, ljusstakar. Lycka till!

• Tiina Virtanen

Oh, soffan och mattorna är ju jättefina! Tvärtemot vad andra säger så tycker jag att mörka färger skapar en fantastisk känsla - kolla gärna in Abigail Ahern för inspiration! En matt mörkgrå skulle funka utmärkt som fond på väggen/väggarna, och så är det viktigt att ta in mer belysning, vilket också skapar mysig känsla. Vi är så inpräntade med ”vitt o fräscht” i norden, men jag tycker att du ska våga ta in mer färg/murr. En färg bakom soffan som kanske drar åt soffans färg så den nästan sjunker in i väggen kunde också vara fint, och så låta mattorna poppa som kontrast. Du kan alltid använda dig av 60/30/10-tänket när du jobbar med färg; 60% huvudfärg, 30% komplement, 10% accent. Sen vilken färg du väljer till vad - det är förstås helt upp till dig!

• PRO
    Ingeborg Andersson

Du kan också tapetsera väggen bakom soffan med vackert slingrande mönster som har guldinslag och mörkare toner, addera en palmväxt på sidan av soffan och varför inte en eller två kuddar med långa silkiga tofsar.

• vinklan

Åh tack för många kommentarer (trodde inte jag skulle få några). Nu ska jag verkligen fundera. Jag kanske kommer med följdfrågor. Vill hellre ha ”mörkt och murrigt” än ”ljust och fräscht”.

Sverige
Skräddarsy min upplevelse genom att använda cookies

Genom att fortsätta använda vår hemsida eller app samtycker du till att Houzz-gruppen använder cookies och liknande teknologi för att förbättra vår produkt och service, ge mig relevant innehåll och göra min upplevelse personlig. Mer info.