Kommentarer
3 produkter du vill ha för att de är så snygga – och klimatsmarta
När etik möer estetik kan resultatet bli både hållbart och stilrätt. Här är innovatörerna att hålla ögonen på!
Sara Norrman
24 januari 2020
Editor-in-chief Houzz Sverige.
På Formex i januari 2020 var det mycket fokus på hållbarhet, återvinning och smart konsumtion i de stora företagsmontrarna. Men även i utställningsområdet för nya aktörer i branschen fanns det nytänkande idéer – möt tre nya designers som jobbar med hållbarhet på ett nytt sätt.
Namn: Alice Brengdahl, Skaparalice
Produkter: Dörrmattor vävda av avlagda cykelslangar samt korgar i trådslöjd med inslag från naturen och “skrot”.
Hållbarhetstänk: Att återanvända det som annars hamnar på soptippen, som till exempel cykelslangar och metallskrot.
Vad gör du just nu?
“Jag är sistaårselev på Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet vid Linköpings Universitet. Drömmen framåt är att arbeta med återbruk och hållbart skapande, samt att hitta vägar att nå ut med både produkter och ett hållbarhetstänk.”
Produkter: Dörrmattor vävda av avlagda cykelslangar samt korgar i trådslöjd med inslag från naturen och “skrot”.
Hållbarhetstänk: Att återanvända det som annars hamnar på soptippen, som till exempel cykelslangar och metallskrot.
Vad gör du just nu?
“Jag är sistaårselev på Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet vid Linköpings Universitet. Drömmen framåt är att arbeta med återbruk och hållbart skapande, samt att hitta vägar att nå ut med både produkter och ett hållbarhetstänk.”
Vad gör din produkt så speciell?
“Jag har fått höra att mina mattor ser ut som drakskinn. Jag får cykelslangar från en lokal cykelhandlare i Linköping, Sportson. De samlar in trasiga slangar åt mig när de byter åt sina kunder. Ett material som annars hade blivit kasserat. Materialet är även slitstarkt och lätt att hålla rent, det ligger även bra på sin plats (antihalk) vilket gör att det passar bra i mattor. Jag gillar även att det går att se spår av materialets tidigare liv, det bidrar och ger mervärde när det kommer till uttryck i produkten.”
“Jag har fått höra att mina mattor ser ut som drakskinn. Jag får cykelslangar från en lokal cykelhandlare i Linköping, Sportson. De samlar in trasiga slangar åt mig när de byter åt sina kunder. Ett material som annars hade blivit kasserat. Materialet är även slitstarkt och lätt att hålla rent, det ligger även bra på sin plats (antihalk) vilket gör att det passar bra i mattor. Jag gillar även att det går att se spår av materialets tidigare liv, det bidrar och ger mervärde när det kommer till uttryck i produkten.”
Hur går tillverkningsprocessen till?
“I dagsläget är det jag som gör alla steg i tillverkningen, från formgivning till att förbereda materialet, klippning, tvätt och sen även själva vävningen. Jag använder svart varp. Framåt ser jag att det går att skala upp produktionen, och att det går att göra flera olika storlekar på mattorna.”
“I dagsläget är det jag som gör alla steg i tillverkningen, från formgivning till att förbereda materialet, klippning, tvätt och sen även själva vävningen. Jag använder svart varp. Framåt ser jag att det går att skala upp produktionen, och att det går att göra flera olika storlekar på mattorna.”
Hur tänker du runt hållbarhet?
“Jag gillar att se materialens möjligheter. Att ta till vara och förädla med handens kraft och med hantverket som metod. Och att förnya och kombinera olika material och tekniker. Utöver att skapa är återbruk och hållbarhetstänk något som följer det jag gör. Jag har till exempel tidigare utbildning i Recycle Design-Återbruk. Jag försöker även tänka att produkten ska ha ett långt liv, att det ska vara hållbart i både material och utryck.”
Läs mer om trender, formgivare och produkter på Formex 2020
“Jag gillar att se materialens möjligheter. Att ta till vara och förädla med handens kraft och med hantverket som metod. Och att förnya och kombinera olika material och tekniker. Utöver att skapa är återbruk och hållbarhetstänk något som följer det jag gör. Jag har till exempel tidigare utbildning i Recycle Design-Återbruk. Jag försöker även tänka att produkten ska ha ett långt liv, att det ska vara hållbart i både material och utryck.”
Läs mer om trender, formgivare och produkter på Formex 2020
Namn: Merima Zeljkovic Abrigo, Syvênde
Produkt: Badkläder och väskor
Hållbarhetstänk: Badkläderna tillverkas uteslutande av ECONYL®-nylon av återvunnet plastskräp
Hur tänker du runt hållbarhet när du formger och designar?
“Förutom att mina badkläder är gjorda av ECONYL®-nylon av återvunnet plastskräp, så står Syvênde i kontrast mot det snabba slit-och-släng modet. Våra produkter ska hålla länge, både genom hög kvalité och slitstarkt material, men också för att designen ska vara tidlöst vacker och hålla över flera säsonger.
Dessutom är såväl badkläder som väskor så pass fina att de passar i andra sammanhäng än bara på stranden. Släng på dig en kjol, shorts, kaftan eller kavaj, så har du plötsligt en superfin topp att ha i beachbaren, på nattklubben eller på drinkminglet, vilket också syftar till att minska konsumtionen generellt.
Produkterna levereras i kartonger gjorda av återvunnet papper, och en necessär som jag uppmanar kunderna att återanvända. Sedan den 6 december donerar jag 5% av all försäljning till organisationen The Ocean Cleanup som tagit fram en unik teknologi för att med hjälp av oceanströmmar passivt samla in plastskräp från haven. De siktar på att städa bort 90% av allt flytande skräp från världshaven.”
Produkt: Badkläder och väskor
Hållbarhetstänk: Badkläderna tillverkas uteslutande av ECONYL®-nylon av återvunnet plastskräp
Hur tänker du runt hållbarhet när du formger och designar?
“Förutom att mina badkläder är gjorda av ECONYL®-nylon av återvunnet plastskräp, så står Syvênde i kontrast mot det snabba slit-och-släng modet. Våra produkter ska hålla länge, både genom hög kvalité och slitstarkt material, men också för att designen ska vara tidlöst vacker och hålla över flera säsonger.
Dessutom är såväl badkläder som väskor så pass fina att de passar i andra sammanhäng än bara på stranden. Släng på dig en kjol, shorts, kaftan eller kavaj, så har du plötsligt en superfin topp att ha i beachbaren, på nattklubben eller på drinkminglet, vilket också syftar till att minska konsumtionen generellt.
Produkterna levereras i kartonger gjorda av återvunnet papper, och en necessär som jag uppmanar kunderna att återanvända. Sedan den 6 december donerar jag 5% av all försäljning till organisationen The Ocean Cleanup som tagit fram en unik teknologi för att med hjälp av oceanströmmar passivt samla in plastskräp från haven. De siktar på att städa bort 90% av allt flytande skräp från världshaven.”
Berätta lite mer om Econyl. Hur hittade du materialet? Vad finns det för fördelar med det?
“Det var på min stora jakt på tillverkare i Italien, jag hann besöka sex städer på fyra dagar! Jag visste alltid att jag ville jobba med ekologiska och hållbara material, men det var först i en liten fabrik mellan Florens och Bologna som jag upptäckte just ECONYL®, nylonfibrer gjorda av ”pre-consumer” och ”post-consumer” plastskräp, till exempel gamla fisknät från haven och spill från mattfabriker. Alla mina badkläder är gjorda i de finaste italienska tygerna av ECONYL®, istället för av ny så kallad ‘virgin nylon’ som görs av råolja, kol och annat fossilt, samtidigt som kvalitén är minst lika hög.”
“Det var på min stora jakt på tillverkare i Italien, jag hann besöka sex städer på fyra dagar! Jag visste alltid att jag ville jobba med ekologiska och hållbara material, men det var först i en liten fabrik mellan Florens och Bologna som jag upptäckte just ECONYL®, nylonfibrer gjorda av ”pre-consumer” och ”post-consumer” plastskräp, till exempel gamla fisknät från haven och spill från mattfabriker. Alla mina badkläder är gjorda i de finaste italienska tygerna av ECONYL®, istället för av ny så kallad ‘virgin nylon’ som görs av råolja, kol och annat fossilt, samtidigt som kvalitén är minst lika hög.”
När du ritar dina badkläder, vad är viktigast för dig?
“Att framhäva kvinnans naturligt vackra kropp och former, utan att kläderna ‘kapar av’ eller döljer kroppen. Till exempel med högre skärningar så att man får längre ben, eller lägre rygg så att det blir en fin helhet med rumpan. Man är redan så utsatt när man ska visa upp sig på en strand, då vill man ju vara finare än i sina vanliga underkläder. Och så ska kläderna vara så fina att man kan kombinera dem med kjol, kavaj, kaftan eller andra plagg och ha på sig dem i andra sammanhang också.”
“Att framhäva kvinnans naturligt vackra kropp och former, utan att kläderna ‘kapar av’ eller döljer kroppen. Till exempel med högre skärningar så att man får längre ben, eller lägre rygg så att det blir en fin helhet med rumpan. Man är redan så utsatt när man ska visa upp sig på en strand, då vill man ju vara finare än i sina vanliga underkläder. Och så ska kläderna vara så fina att man kan kombinera dem med kjol, kavaj, kaftan eller andra plagg och ha på sig dem i andra sammanhang också.”
Vad har du för drömmar med din produkt?
“Jag lanserade Syvênde i juni 2019, så på kort sikt är drömmen att verkligen få presentera min produkt och min vision för marknaden, att få träffa så många återförsäljare som möjligt, fortsätta jobba med influencers och kändisar – HKH Prinsessan Madeleine har förresten haft på sig mina badkläder och tycker om dem. Och hitta nya och kul samarbeten och pop-up-shop-koncept. Jag har en massa idéer om att utöka både kollektionen och sortimentet med fler typer av produkter, kaftaner, smycken, sandaler och solglasögon, men jag får skynda långsamt… På sikt vill jag förstås att alla världens kvinnor upptäcker fördelarna med lite hållbarare och lite lyxigare badkläder!”
Läs mer om nyskapande hållbara textilier
“Jag lanserade Syvênde i juni 2019, så på kort sikt är drömmen att verkligen få presentera min produkt och min vision för marknaden, att få träffa så många återförsäljare som möjligt, fortsätta jobba med influencers och kändisar – HKH Prinsessan Madeleine har förresten haft på sig mina badkläder och tycker om dem. Och hitta nya och kul samarbeten och pop-up-shop-koncept. Jag har en massa idéer om att utöka både kollektionen och sortimentet med fler typer av produkter, kaftaner, smycken, sandaler och solglasögon, men jag får skynda långsamt… På sikt vill jag förstås att alla världens kvinnor upptäcker fördelarna med lite hållbarare och lite lyxigare badkläder!”
Läs mer om nyskapande hållbara textilier
Namn: Jan Loosme (t h), Apelock
Produkt: Väskor med inbyggd solpanel
Hållbarhetstänk: Att lösa ett vardagsproblem på ett miljövänligt sätt, genom att samla ström till alla våra elektroniska prylar bara genom att vara ute. “Du blir ditt eget lilla elbolag helt enkelt.”
Berätta lite mer om era solpaneler. Hur fungerar de?
“Tekniken är egentligen enkel, solceller har funnits i många år men nu börjar de bli riktig bra och stabila, även mindre bärbara solceller. Tekniskt handlar det om att solen, eller rättare sagt ljus, lyser på solpanelen som omvandlar den till ström som sedan lagras i en vanlig powerbank i väskan. Man samlar ström hela tiden, under promenader, cykelturer och och en lunch utomhus som du sen kan använda till mobilen, den smarta klockan, hörlurarna etc.”
Produkt: Väskor med inbyggd solpanel
Hållbarhetstänk: Att lösa ett vardagsproblem på ett miljövänligt sätt, genom att samla ström till alla våra elektroniska prylar bara genom att vara ute. “Du blir ditt eget lilla elbolag helt enkelt.”
Berätta lite mer om era solpaneler. Hur fungerar de?
“Tekniken är egentligen enkel, solceller har funnits i många år men nu börjar de bli riktig bra och stabila, även mindre bärbara solceller. Tekniskt handlar det om att solen, eller rättare sagt ljus, lyser på solpanelen som omvandlar den till ström som sedan lagras i en vanlig powerbank i väskan. Man samlar ström hela tiden, under promenader, cykelturer och och en lunch utomhus som du sen kan använda till mobilen, den smarta klockan, hörlurarna etc.”
När ni ritar era väskor, vad är viktigast?
“Den första väskan ritade jag till mig själv och det var messenger bagen, cykelväskan. Jag lever en stor del av mitt liv på cykeln och ville ha en cykelväska med plats för datorn och alla prylar, inklusive om man ska handla mjölk på väg hem eller har träningskläderna med sig. Dessutom finns solcell, powerbank och datorfack. Slutligen skulle väskan vara snygg. Ingen enkel brief…
Den första väskan ledde till den första kollektionen som just nu består av fyra väskor; en messenger bag, en ryggsäck, en totebag och en lite mindre portfolio. Alla väskor är svarta utvändigt och knallröda invändigt, med YKK-blixtlås som verkligen håller. Som designelement finns ett spänne som på säkerhetsbältet i aluminium som jag bara älskat sen jag satte mig i en flygplansstol för första gången.”
“Den första väskan ritade jag till mig själv och det var messenger bagen, cykelväskan. Jag lever en stor del av mitt liv på cykeln och ville ha en cykelväska med plats för datorn och alla prylar, inklusive om man ska handla mjölk på väg hem eller har träningskläderna med sig. Dessutom finns solcell, powerbank och datorfack. Slutligen skulle väskan vara snygg. Ingen enkel brief…
Den första väskan ledde till den första kollektionen som just nu består av fyra väskor; en messenger bag, en ryggsäck, en totebag och en lite mindre portfolio. Alla väskor är svarta utvändigt och knallröda invändigt, med YKK-blixtlås som verkligen håller. Som designelement finns ett spänne som på säkerhetsbältet i aluminium som jag bara älskat sen jag satte mig i en flygplansstol för första gången.”
Hur länge har företaget funnits?
“Apelock har funnits i ungefär fem år, det var då jag påbörjade resan med en massa research och tester av olika solceller. Det har varit en lång resa med lyckade och misslyckade tester, parallellt har solcellerna blivit bättre och mer stabila. Teamet som jobbat med Apleocks produktutveckling har varit jag, Jan Loosme om utvecklat idén, koncept och varumärket. Jag är art director och marknadsförare i grunden; Ann-Caroline Brundin som utvecklat designen och funktionen. Ann-Ca är modedesigner med en gedigen bakgrund från Snoot, Peak Performance, Cross och HM; Hampus Östberg är väskkonstruktör som hjälpt oss att tänka rätt, smart och ekonomiskt. Odd Glodeck (t v på första bilden) har varit bollplank under resan samt utvecklat hemsidan.”
“Apelock har funnits i ungefär fem år, det var då jag påbörjade resan med en massa research och tester av olika solceller. Det har varit en lång resa med lyckade och misslyckade tester, parallellt har solcellerna blivit bättre och mer stabila. Teamet som jobbat med Apleocks produktutveckling har varit jag, Jan Loosme om utvecklat idén, koncept och varumärket. Jag är art director och marknadsförare i grunden; Ann-Caroline Brundin som utvecklat designen och funktionen. Ann-Ca är modedesigner med en gedigen bakgrund från Snoot, Peak Performance, Cross och HM; Hampus Östberg är väskkonstruktör som hjälpt oss att tänka rätt, smart och ekonomiskt. Odd Glodeck (t v på första bilden) har varit bollplank under resan samt utvecklat hemsidan.”
Hur tänker ni runt hållbarhet när ni formger och designar?
“En solcell ska hålla i 20 år enligt vissa, det finns inga mekaniska delar som kan gå sönder. En bra väska ska åldras snyggt, vara tidlös och funktionell. Det är förmodligen den bästa hållbarhetsaspekten. Inte något trendnervöst och ängsligt som åker i sopen. Materialmässigt är den första mindre kollektionen gjord av polyesterkanvas som ruggats för att ge en mjukare känsla. Kvaliteten på tyget är mycket bra, men materialet i tyget har sitt ursprung i fossila bränslen, olja och plast.
Materialresan har varit oerhört svår, jag har inventerat allt från bomullscanvas som kräver vansinniga mängder vatten vid tillverkning, till recyklad bomull, till polyestertyger med recyklad PET-plast och senast tyg gjorda på bananplantor. Min slutsats än så länge är att utvecklingen går framåt i en rasande fart och att nästa kollektion ska ge ett mindre klimatavtryck.
Att ha en väska med en solcell är en daglig påminnelse om att vi kan leva smartare, lite mer miljövänligt och förhoppningsvis ta lite bättre hand om den enda planet vi råkar ha. Handen på hjärtat, det sista den här planeten behöver är ett nytt väskmärke. Däremot behöver vi alla väskor – lite smartare väskor.”
Hitta massor av inredningsexperter och renoveringsproffs nära dig här!
“En solcell ska hålla i 20 år enligt vissa, det finns inga mekaniska delar som kan gå sönder. En bra väska ska åldras snyggt, vara tidlös och funktionell. Det är förmodligen den bästa hållbarhetsaspekten. Inte något trendnervöst och ängsligt som åker i sopen. Materialmässigt är den första mindre kollektionen gjord av polyesterkanvas som ruggats för att ge en mjukare känsla. Kvaliteten på tyget är mycket bra, men materialet i tyget har sitt ursprung i fossila bränslen, olja och plast.
Materialresan har varit oerhört svår, jag har inventerat allt från bomullscanvas som kräver vansinniga mängder vatten vid tillverkning, till recyklad bomull, till polyestertyger med recyklad PET-plast och senast tyg gjorda på bananplantor. Min slutsats än så länge är att utvecklingen går framåt i en rasande fart och att nästa kollektion ska ge ett mindre klimatavtryck.
Att ha en väska med en solcell är en daglig påminnelse om att vi kan leva smartare, lite mer miljövänligt och förhoppningsvis ta lite bättre hand om den enda planet vi råkar ha. Handen på hjärtat, det sista den här planeten behöver är ett nytt väskmärke. Däremot behöver vi alla väskor – lite smartare väskor.”
Hitta massor av inredningsexperter och renoveringsproffs nära dig här!
Liknande artiklar
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Sverige
Designsverige – är vi så jämlika som vi tror?
Av Sara Norrman
Kvinnor köper möbler och inredning, men de som tillverkar och leder företagen är män – eller håller något på att hända?
Läs artikeln
Sverige
Topp 10 – nya svenska produkter du måste se från designveckan
Av Sara Norrman
Håll koll på vad som lanserades under SFLF och SDW, och vad som snart kommer ligga högt på inredningstokiga önskelistor.
Läs artikeln
Internationellt
Doshi Levien – Intervju med den dynamiska designduon
Av Sara Norrman
Nipa Doshi och Jonathan Levien är årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair, där Houzz träffade dem.
Läs artikeln
Design
Du är bjuden till en exklusiv – och hållbar – lyxupplevelse
Av Sara Norrman
Njut av vårt pop-up penthouse under Stockholm Design Week, fyllt av glädje, färg och hållbara produkter.
Läs artikeln
Tips för experter
Maison & Objet 2020: Högpunkter från vintermässan
Av Elen Pouhaer
Trä är hett, och färgerna får oss att må bra – men bäst är ändå de nya uppfinningarna. Data router i keramik, någon?
Läs artikeln
Internationellt
IMM Cologne: Trä, hantverk och lek med LEDs
Spännande belysning, danskt hantverk och multifunktionella möbler för små hem – allt finns här.
Läs artikeln
Internationellt
Årets designer: Intervju med Michael Anastassiades
Av Elen Pouhaer
Den stora Maison et Objet mässan utser ljusdesignens mästare Michael Anastassiades till årets designer.
Läs artikeln
Internationellt
Hållbarhet blir verklighet på världens största textilmässa
Heimtextil i Frankfurt bjöd på nåbara lösningar och uppfinningar som ger hopp om industrins framtid.
Läs artikeln