5 saker som hindrar din firma från att växa
Undvik de här vanliga misstagen och se till att ditt företag fortsätter att expandera.
Houzz Norden Redaktionen
17 juni 2018
Är du småföretagare och vill att din firma ska växa sig större? Vi hjälper dig att undvika de misstag som företag ofta gör när de expanderar.
Misstag 1: Förlita sig på hänvisningar
Det absolut bästa sättet att få nya uppdrag är när en kund rekommenderar dig till en vän. Då har du inte behövt lägga ut pengar på marknadsföring, och när du jobbar med en kund som fått dig rekommenderad till sig så finns det en känsla av tillit redan från början.
Men var försiktig med att förlita dig alltför mycket på rekommendationer för att få ditt företag att växa! Det är inte alla kunder som har tid eller lust att rekommendera dig till andra, och om de inte gör det kan du plötsligt inse att du inte har några bra uppslag för att hitta nya kunder.
Lösning: Ta dig tid att utforska andra sätt att hitta nya kunder på, som att förbättra din hemsida, marknadsföra dig på sociala medier och gå med i online-nätverk som Houzz. Även om ditt företag får mängder av uppdrag via hänvisningar från kunder, så kommer de andra kanalerna att löna sig i längden.
Välj de rätta sociala medierna – vilka passar ditt företag?
Det absolut bästa sättet att få nya uppdrag är när en kund rekommenderar dig till en vän. Då har du inte behövt lägga ut pengar på marknadsföring, och när du jobbar med en kund som fått dig rekommenderad till sig så finns det en känsla av tillit redan från början.
Men var försiktig med att förlita dig alltför mycket på rekommendationer för att få ditt företag att växa! Det är inte alla kunder som har tid eller lust att rekommendera dig till andra, och om de inte gör det kan du plötsligt inse att du inte har några bra uppslag för att hitta nya kunder.
Lösning: Ta dig tid att utforska andra sätt att hitta nya kunder på, som att förbättra din hemsida, marknadsföra dig på sociala medier och gå med i online-nätverk som Houzz. Även om ditt företag får mängder av uppdrag via hänvisningar från kunder, så kommer de andra kanalerna att löna sig i längden.
Välj de rätta sociala medierna – vilka passar ditt företag?
Misstag 2: Att göra allt själv
Småföretagare finner sig ofta i en situation där de gör en mängd saker vid sidan om att driva ett företag. Du tror förmodligen inte att du har resurser till att överlåta uppgifter på andra, men att snåla på det kan leda till större utgifter i längden.
Lösning: Om du upptäcker att du till exempel lägger ner mängder av tid på att göra din deklaration kan det vara dags att anställa ett proffs för det, och istället lägga din värdefulla tid på saker som hjälper ditt företag att växa.
Ran Ankory på Scenario Architecture råder dock: “Det gäller att hitta rätt balans genom att ifrågasätta varje uppgift som du funderar på att lägga ut på någon annan.”
“Varför vill jag att någon annan ska göra den här delen av företaget? Är det för att det inte är vad vi specialiserar oss på och det blir mer kostnadseffektivt på det viset, eller försöker jag undvika en del av jobbet som inte är det jag gillar bäst men som behövs för att få nya kunder?”
Småföretagare finner sig ofta i en situation där de gör en mängd saker vid sidan om att driva ett företag. Du tror förmodligen inte att du har resurser till att överlåta uppgifter på andra, men att snåla på det kan leda till större utgifter i längden.
Lösning: Om du upptäcker att du till exempel lägger ner mängder av tid på att göra din deklaration kan det vara dags att anställa ett proffs för det, och istället lägga din värdefulla tid på saker som hjälper ditt företag att växa.
Ran Ankory på Scenario Architecture råder dock: “Det gäller att hitta rätt balans genom att ifrågasätta varje uppgift som du funderar på att lägga ut på någon annan.”
“Varför vill jag att någon annan ska göra den här delen av företaget? Är det för att det inte är vad vi specialiserar oss på och det blir mer kostnadseffektivt på det viset, eller försöker jag undvika en del av jobbet som inte är det jag gillar bäst men som behövs för att få nya kunder?”
Misstag 3: Ha för låga priser
Det är klart att kunderna vill ha ett bra pris, men det är inte alltid logiskt att ge ett lågt kostnadsförslag för att vinna nya kunder. Om du bara begär tillräckligt för att täcka material och arbetskostnad kommer det att bli svårt för ditt företag att växa.
Lösning: Jeff Kasfikis från Big Bean Construction säger: “Det finns ingen poäng med att vara billig om det påverkar tjänsten du utför och slutresultatet. Det finns kunder som vill ha den billigaste hantverkaren, men också väntar sig att få både service och tjänster av högsta kvalité. Det är inte möjligt och därför måste du göra en grundlig offert, så att det går att jämföra prissättningen.”
För att göra ett bra jobb behöver du kanske anställa extra hjälp, samt att det behövs tillräckligt med tid för att det färdiga projektet ska hålla hög standard. Om du sätter dina priser för lågt kommer du inte ha råd med någon av de sakerna, och det kan sluta med att du får missnöjda kunder och anställda och en väldigt låg vinstmarginal. Leta istället efter potentiella kunder som är ute efter kvalitetsjobb och inte bara låga priser.
Så här hittar du nya kunder
Det är klart att kunderna vill ha ett bra pris, men det är inte alltid logiskt att ge ett lågt kostnadsförslag för att vinna nya kunder. Om du bara begär tillräckligt för att täcka material och arbetskostnad kommer det att bli svårt för ditt företag att växa.
Lösning: Jeff Kasfikis från Big Bean Construction säger: “Det finns ingen poäng med att vara billig om det påverkar tjänsten du utför och slutresultatet. Det finns kunder som vill ha den billigaste hantverkaren, men också väntar sig att få både service och tjänster av högsta kvalité. Det är inte möjligt och därför måste du göra en grundlig offert, så att det går att jämföra prissättningen.”
För att göra ett bra jobb behöver du kanske anställa extra hjälp, samt att det behövs tillräckligt med tid för att det färdiga projektet ska hålla hög standard. Om du sätter dina priser för lågt kommer du inte ha råd med någon av de sakerna, och det kan sluta med att du får missnöjda kunder och anställda och en väldigt låg vinstmarginal. Leta istället efter potentiella kunder som är ute efter kvalitetsjobb och inte bara låga priser.
Så här hittar du nya kunder
Misstag 4: Att inte anställa folk
När du försöker få ditt företag att växer kommer du att komma till en punkt när du måste bestämma dig för om du vill anställa personal.
Ran Ankory säger: “På små företag försöker ägaren, åtminstone i början, ofta vara tre olika personer på en gång: entreprenören med vision och drivkraft, managern som organiserar allt och ser till det flyter som det ska, och teknikern eller hantverkaren som gör företagets faktiska arbete.”
Lösning: “När är det dags att få hjälp med en av de här rollerna? Om du anställer en person har du två personer som ska få lön och då behöver du få in dubbelt så mycket pengar. Men om du inte anställer personal kan du inte åta dig de där extra jobben som hjälper företaget att växa.”
“Kompromissa genom att anställa en lärling som kan utvecklas i takt med företaget, eller använd dig av underleverantörer tills du har ekonomin för att betala en extra lön. Om du oroar dig för den administrativa aspekten av att anställa någon så kan du delegera den uppgiften till en revisor eller bokhållare.”
När du försöker få ditt företag att växer kommer du att komma till en punkt när du måste bestämma dig för om du vill anställa personal.
Ran Ankory säger: “På små företag försöker ägaren, åtminstone i början, ofta vara tre olika personer på en gång: entreprenören med vision och drivkraft, managern som organiserar allt och ser till det flyter som det ska, och teknikern eller hantverkaren som gör företagets faktiska arbete.”
Lösning: “När är det dags att få hjälp med en av de här rollerna? Om du anställer en person har du två personer som ska få lön och då behöver du få in dubbelt så mycket pengar. Men om du inte anställer personal kan du inte åta dig de där extra jobben som hjälper företaget att växa.”
“Kompromissa genom att anställa en lärling som kan utvecklas i takt med företaget, eller använd dig av underleverantörer tills du har ekonomin för att betala en extra lön. Om du oroar dig för den administrativa aspekten av att anställa någon så kan du delegera den uppgiften till en revisor eller bokhållare.”
Misstag 5: Att inte göra tillräckligt tydliga kostnadsförslag
Om du vill att ditt företag ska sticka ut, se till att du erbjuder ett väl genomtänkt och bearbetat kostnadsförslag.
Lösning: Även om du har många uppdrag och inte behöver mer jobb kommer det att löna sig i längden att ge potentiella kunder ett kostnadsförslag. De kommer att uppskatta att du tagit dig tiden, så du ligger bra till för framtida projekt.
Om någon kontaktar dig via din hemsida, sociala medier eller Houzzprofil är det också viktigt att svara. Även om det rör sig om ett litet jobb eller frågan inte är relevant för just ditt företag så kommer kunden att ha positiva minnen av din firma om du svarar snabbt.
BERÄTTA!
Vilka misstag tycker du att man ska undvika som småföretagare? Dela med dig i kommentarerna!
Om du vill att ditt företag ska sticka ut, se till att du erbjuder ett väl genomtänkt och bearbetat kostnadsförslag.
Lösning: Även om du har många uppdrag och inte behöver mer jobb kommer det att löna sig i längden att ge potentiella kunder ett kostnadsförslag. De kommer att uppskatta att du tagit dig tiden, så du ligger bra till för framtida projekt.
Om någon kontaktar dig via din hemsida, sociala medier eller Houzzprofil är det också viktigt att svara. Även om det rör sig om ett litet jobb eller frågan inte är relevant för just ditt företag så kommer kunden att ha positiva minnen av din firma om du svarar snabbt.
BERÄTTA!
Vilka misstag tycker du att man ska undvika som småföretagare? Dela med dig i kommentarerna!
Liknande artiklar
Stanna hemma
Så kan Houzz hjälpa dig att jobba på distans
Med dessa digitala verktyg på Houzz kan du fortsätta samarbeta med kunder och marknadsföra ditt företag.
Läs artikeln
Tips för experter
Så får du dina kunder att skriva ett bra omdöme om ditt jobb
Nöjd kund? Så här uppmuntrar du dem att rekommendera dig till andra på Houzz.
Läs artikeln
Tips för experter
Knep för småföretagare att spara tid – som faktiskt fungerar
Tid är ju pengar, inte minst om man har ett litet företag med en massa saker att göra. Så här blir du mer effektiv!
Läs artikeln
Design
Hur skapar man en designklassiker?
Vi får svaren från Anne-Louise Sommer, chef på Design Museum Danmark.
Läs artikeln
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Tips för experter
8 saker du kan göra just nu för att stärka ditt företag
Av Erin Carlyle
Lär dig att jobba mer digitalt, håll kontakten med kunder och investera i mer marknadsföring.
Läs artikeln
Stanna hemma
Snygg på skärmen: Tips för riktigt proffsiga digitala möten
Av Sara Norrman
Allteftersom vi jobbar och umgås mer på nätet, vill vi ge ett både personligt och proffsigt intryck – 3 experter ger råd
Läs artikeln
Stanna hemma
Svenska experter: Så påverkas branschen av Covid-19
Av Sara Norrman
Vi bad experter inom bygg, inredning och arkitektur berätta hur viruset slår mot deras jobb, och hur de tacklat det.
Läs artikeln
Stanna hemma
Hur man bäst kommunicerar runt Covid-19 med kunderna
En design coach föreslår hur man jobbar på distans och regelbundet upplyser kunderna om hur projekt fortgår.
Läs artikeln
Depends upon the nature of the business and what the definition of "growing your business" is. The above may be relevant if you want you increase volume, but that's not aligned with every small business's goals. What we're shooting for quality over quantity? Whilst the intent of the article is good, wonder (doubt) if who writes these articles has actually experienced small business in this industry first hand. In this game, working on people's renovations, it's quite personal/human scaled type of business, and I'd say smaller scaled business can do the "people thing" far better than "corporate" scale entities. Form a business perspective, the smaller you are, the more flexible you can be. The bigger you get, the more staff you have, the hungrier and harder the "beast" becomes to feed. It becomes more mechanical and corporatised. Businesses take on more work just to make ends meet, but does it get executed to better quality? Nope. Is more growth in terms of volume a healthier option for both people in small business, and the Homeowner? Well, not necessarily.
And as for "It can be frustrating for homeowners when a renovation specialist doesn’t give an estimate for work they’ve enquired about...." that's a lengthy and complex discussion point in itself
I agree with the comments about not making quotes in preference to estimates, with an estimate it must be clear that you are not making a quote and often is can be obvious that some people are just fishing around fir a cheap deal. Almost without fail they will be terrible to work for.
Apprentices are not cheap, they have to have time off for college and studies, they can't do a lot of work without supervision and will cost you more time than a skilled worker.
It is important if a business is expanding to have an idea of how big you want to be, there comes a point where an expanding business has a lot of staff but is making the same or less profit than when smaller. At that point it takes quite a jump to pass that point and become bigger and more profitable but often at the cost of losing the personal approach with clients. If you reach that point you have to stop and decide what you want.
Probably as much as 60% of my work in the past came from other businesses who I had dealt with or worked for previously, working wuth larger companies or for them as a subcontractor can be excellent as you develop a relationship with them and to some degree have cushion between you and the client.
Trade associations, Chambers of commerce and trade shows can all be useful, in the old days it was always the golf course and the 19th hole for many in the building trade.
I agree with both comments....I would rather give a personal approach and stay small than the corporate and loose what our services are all about...I think its how you balance everything and hope you have a steady flow of work. Building a good relationship with clients comes with years of experience which isn't easy to hand over to someone like an apprentice.