5 trender från möbelmässan du kommer se under 2020
Stockholm Furniture and Light Fair bjöd på spännande färger, produkter och strömningar – här är din guide.
Bland alla montrar, föreläsningar, produktsläpp och utställningar på Stockholm Furniture and Light Fair (SFLF) kunde man urskilja några klara trender. Främst av alla är att framtiden har färg, även om den är dämpad, samt att hållbarhetstänket börjat omsättas till handling. Sedan sneglar inredningsföretagen mycket österut, till Shanghai, Kina och Japan, samt bakåt – med det nya Nationalmuseum har 1800-talet fått ett uppsving, i en modern skrud.
Lyndon Neri och Rossana Hu förklarade vid mässans öppnande att det småpratande och skvaller som genom årtusenden skapat en känsla av behörighet och kultur i Kina, håller på att försvinna. Byarna, med de små gränderna mellan husen, dör ut, och med dem de sociala mötesplatser där Kinas folkhistoria byggts upp. Deras svarta långhus i mässans entréhall genomkorsades därför av smala gränder, där Neri & Hus produkter även visades upp.
Läs mer: Intervju med Neri & Hu
Läs mer: Intervju med Neri & Hu
En visuell kontrast, men med samma tänk runt möten och matkultur, var den japansk-skandinaviska Designbaren. Anderssen & Voll mixade nordiskt blek furu med tydliga japanska influenser för att skapa en lugn oas där mässbesökarna kunde lyssna på olika föredrag samt njuta av kocken Frida Ronges mat.
De japanordiska influenserna syntes i flera montrar, med stram grafik, svarta detaljer och en så lågmäld estetik att det nästan kan kallas anti-design. Hos finska Artek stod hantverket som alltid i centrum, och det sparsmakade var så utvecklat att företagets pressmaterial till och med hade blanka omslag.
Läs mer: Japanordiskt – en kärleksaffär
Läs mer: Japanordiskt – en kärleksaffär
Trä i enkla former var en vila för ögat i många montrar, här en vacker och funktionell hylla från Gemla.
Hylla Kapten One, av Mia Cullin för Gemla
Hylla Kapten One, av Mia Cullin för Gemla
Flos visade en kombination av förvaring och belysning av japanske formgivaren Nendo.
Lampa Gaku, av Nendo för Flos
Lampa Gaku, av Nendo för Flos
Den brittiske designern Jasper Morrisons samarbete med Iittala kan även det kallas för anti-design. Hans nya serie för det dukade bordet, Raami, är så enkel att den nästan blir en schablon – tekannor, fat, vinglas, koppar och skålar är som ursprungsidén om just de sakerna, eller som ett barn kanske skulle rita dem.
Glas, del av serien Raami, av Jasper Morrison för Iittala
Glas, del av serien Raami, av Jasper Morrison för Iittala
Färg fanns också i en del öst-inspirerade montrar, som en bubbelgumsrosa mot svarta detaljer hos danska Aytm.
Lampor Luceo, från Aytm
Behöver du hjälp med inredningen? Hitta en expert nära dig här!
Lampor Luceo, från Aytm
Behöver du hjälp med inredningen? Hitta en expert nära dig här!
TREND 2.
FIN DE SIECLE – 1800-TALET PÅ MODERNT SÄTT
En av de glädjefulla följderna av att Nationalmuseum renoverats så varsamt och vackert, är alla de produkter som nu släpps till allmän försäljning hos olika företag. Har man besökt museets restaurang eller bar, har man njutit av de högklassiga detaljerna, från besticken från Gense till glasen från Skruf. Matti Klenell, TAF Arkitekter, Carina Seth Andersson och Stina Löfgren var de formgivare som fick uppdraget att utforska vilka företag som skulle medverka, och resultatet är samlingen NM&. Runt 20 producenter skapade 80 nya föremål som bygger på Sveriges designhistoria, och tanken är att så många som möjligt ska kunna köpas.
FIN DE SIECLE – 1800-TALET PÅ MODERNT SÄTT
En av de glädjefulla följderna av att Nationalmuseum renoverats så varsamt och vackert, är alla de produkter som nu släpps till allmän försäljning hos olika företag. Har man besökt museets restaurang eller bar, har man njutit av de högklassiga detaljerna, från besticken från Gense till glasen från Skruf. Matti Klenell, TAF Arkitekter, Carina Seth Andersson och Stina Löfgren var de formgivare som fick uppdraget att utforska vilka företag som skulle medverka, och resultatet är samlingen NM&. Runt 20 producenter skapade 80 nya föremål som bygger på Sveriges designhistoria, och tanken är att så många som möjligt ska kunna köpas.
Ett av de mest tongivande föremålen, både på mässan och Nationalmuseum, är den härliga barnstolen som syns på bilden. Den har en ring av guldfärgad plast, som ger barnet en sorts aura, och som även är praktisk att lägga små munsbitar på. Formgivarna Anna von Schewen och Björn Dahlström kallar stolen Lilla Skatt, för Articles, eftersom barnet kan vara omgivet av alla sorters konstskatter på Nationalmuseum, men ändå vara det mest värdefulla.
Stol Chapeau av TAF för Offecct, ljuslykta Putki av Matti Klenell för Iittala.
Stol Chapeau av TAF för Offecct, ljuslykta Putki av Matti Klenell för Iittala.
Stolen Botero designades av Matti Klenell och Peter Andersson för Källemo och lyckas med alla dessa förutsättningar. Det mjuka ryggstödet gör att man vill sitta länge, den lite pinnstoleaktiga formen känns svenskt traditionell och den svängda ryggen för tankarna till vardagsrum runt sekelskiftet.
Stol Botero, av Matti Klenell och Peter Andersson för Källemo
Stol Botero, av Matti Klenell och Peter Andersson för Källemo
Hos Magis fanns också en modern version av en gammal klassisk, rundad lounge chair, men i knallig gul plast.
Stol Sam Son, av Konstantin Grcic (2015) för Magis
Stol Sam Son, av Konstantin Grcic (2015) för Magis
Anna Berglund står bakom BSwedens stora nyheter för 2019, skomakarlamporna Tratten och så den maffiga glaslampan Valborg som tydligt sneglar mot sent 1800-tal i färg och form.
Lampa Valborg, av Anna Berglund för BSweden
Lampa Valborg, av Anna Berglund för BSweden
Finska företaget Adea tog hjälp av en av de mest kända mönsterskaparna från slutet av 1800-talet, med stolar täckta i William Morris tyg.
Stolar Bonnet Dining, Adea
Hitta all den inspiration du behöver i Houzz enorma bildgalleri
Stolar Bonnet Dining, Adea
Hitta all den inspiration du behöver i Houzz enorma bildgalleri
TREND 3.
SEXY SUSTAINABILITY
Äntligen har hållbarhetstänket hos tillverkarna börjat gå igenom hela produktkedjan, från materialval till design. Hos Swedese lanserades på SFLF en liten kollektion gjord av spill från fabriken som annars skulle bränts. Spegeln syntes redan förra året, men har nu gjorts med lite lägre kanter.
Spegel, av Front Design, för Swedese
SEXY SUSTAINABILITY
Äntligen har hållbarhetstänket hos tillverkarna börjat gå igenom hela produktkedjan, från materialval till design. Hos Swedese lanserades på SFLF en liten kollektion gjord av spill från fabriken som annars skulle bränts. Spegeln syntes redan förra året, men har nu gjorts med lite lägre kanter.
Spegel, av Front Design, för Swedese
Lilla Snåland kallas denna söta pall från Stolab, som lanserades för ett par år sen. Den tillverkas helt av spillbitar från stolen Lilla Åland, 14 stycken totalt, och är ett perfekt exempel på hur återvunnen design kan bli vacker i sig.
Stol Lilla Snåland, av Mari-Louise Hellgren, från Stolab
Stol Lilla Snåland, av Mari-Louise Hellgren, från Stolab
Design är också nyckeln till Baux framgångar. Deras läckra monter på SFLF var byggd i det ljudabsorberande materialet Acoustic Pulp, som är helt gjort av naturliga material – bland annat skal från citrusfrukter och potatisstärkelse. Och när den miljömedvetna modedesignern Stella McCartney väljer Baux produkter till sina butiker, är trendfaktorn på topp.
Den unge dansken Nikolaj Thrane Carlsen vann pris i Greenhouse för sin klimatvänliga stol, som är helt gjord av – sjögräs.
Läs mer: Vad hände på SFLF förra året?
Läs mer: Vad hände på SFLF förra året?
TREND 4.
ÖDESMÄTTADE FÄRGER
Nyanserna som sågs mest på SFLF ligger långt från både de smutsiga pasteller och djupare färger som synts på senare år, men de är samstämmiga och matchar varandra väl. Det kändes faktiskt som om någon haft överblick över alla montrar, och fått dem att passa ihop färgmässigt – så nära varandra låg de på spektrat, med dunkelt vinrött, senapsgult, stormblått och grått på väggar, golv och textilier.
Monter: Kvadrat
ÖDESMÄTTADE FÄRGER
Nyanserna som sågs mest på SFLF ligger långt från både de smutsiga pasteller och djupare färger som synts på senare år, men de är samstämmiga och matchar varandra väl. Det kändes faktiskt som om någon haft överblick över alla montrar, och fått dem att passa ihop färgmässigt – så nära varandra låg de på spektrat, med dunkelt vinrött, senapsgult, stormblått och grått på väggar, golv och textilier.
Monter: Kvadrat
På föreläsningen NCS Colour Trends 2020+ med creative director Karl Johan Bertilsson berättade färgexperten att det inte är en slump att vi går mot mörkare färgtider. Vi söker tydligen alltid efter förändring i vår omgivning, och går från vitt och ljusa färger till klara, starka nyanser och sen vidare mot det mörka. Där befinner vi oss nu, och ser därför nyanser som har mycket svärta i sig.
Monter: Ogeborg
Monter: Ogeborg
Monter: Örsjö
Monter: Lammhults
Monter: David Design
En av nyheterna från Design House Stockholm var skåpet Air, av Mathieu Gustafsson. Som många produkter spänner det över flera trender – i svart utförande ser skåpet lätt japanskt ut.
Skåp Air, av Mathieu Gustafsson, för Design House Stockholm
Skåp Air, av Mathieu Gustafsson, för Design House Stockholm
Mattan Basket av Lena Bergström för Design House Stockholm ger även den ett vävt intryck, med ojämna kanter.
Matta Basket, av Lena Bergström, för Design House Stockholm
Matta Basket, av Lena Bergström, för Design House Stockholm
Hos Gebruder Thonet Vienna sågs en modern art deco, med en vävd rundel som vackert ramar in sakerna på det lilla bordet.
VAD TYCKER DU?
Gillar du trenderna som kommer, eller tycker du att vi valt helt fel strömningar? Dela med dig i kommentarsfältet!
VAD TYCKER DU?
Gillar du trenderna som kommer, eller tycker du att vi valt helt fel strömningar? Dela med dig i kommentarsfältet!
FJÄRRAN ÖST-NORDISK ANTI-DESIGN
Årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair är den Shanghai-baserade arkitektduon Neri & Hu. Deras installation är en social kommentar på hur livet just nu förändras i Kina, när byarna dör ut och allt fler människor flyttar till växande urbana områden.