8 saker du kan göra just nu för att stärka ditt företag
Lär dig att jobba mer digitalt, håll kontakten med kunder och investera i mer marknadsföring.
Hur gör inredare och arkitekter för att stärka och hålla sitt företag vid liv i denna osäkra tid? Vi frågade flera proffs och här kan du läsa deras funderingar. Dela med dig av dina egna tips i Kommentarerna.
2. Fundera på om du ska ta jobb som är större än normalt och längre bort
Unga företag kan stå inför hot om recession för första gången sen de började i branschen. Men andra överlevde finanskrisen 2007-09 och tog lärdomar då som de kan dela med sig av nu.
“Jag startade min business ett år före finanskrisen 2008,” säger Nate Fischer. “Jag lärde mig att ta alla jobb oavsett storlek. Även små projekt leder till mer jobb har jag lärt mig.”
Arkitekt Alan Ohashi från ODS Architecture i Emeryville, Kalifornien säger så här om den senaste nedgången: “Vår attityd var att vi var tvungna att bli recessionsäkrade. För att klara det tänkte vi ut hur vi skulle visa vår närvaro i ett större område än tidigare, särskilt på ställen där vi visste att kunderna fanns. Från San Francisco utvidgade vi till Silicon Valley där marknaden växte explosionsartat trots finanskrisen.”
En försiktig marknadsföring kommer att vara viktig om den globala pandemin. leder till en djup recession, som förutsägs från vissa håll. “Vi fördubblade storleken på kontoret under den senaste ekonomiska krisen,” säger Jimmy Crisp på Crisp Architects i Millbrook, New York. “Det hade en hel rad orsaker inklusive marknadsföring och bra arkitektkontakter och ibland genom Houzz. Marknadsföring är det viktigaste.”
Unga företag kan stå inför hot om recession för första gången sen de började i branschen. Men andra överlevde finanskrisen 2007-09 och tog lärdomar då som de kan dela med sig av nu.
“Jag startade min business ett år före finanskrisen 2008,” säger Nate Fischer. “Jag lärde mig att ta alla jobb oavsett storlek. Även små projekt leder till mer jobb har jag lärt mig.”
Arkitekt Alan Ohashi från ODS Architecture i Emeryville, Kalifornien säger så här om den senaste nedgången: “Vår attityd var att vi var tvungna att bli recessionsäkrade. För att klara det tänkte vi ut hur vi skulle visa vår närvaro i ett större område än tidigare, särskilt på ställen där vi visste att kunderna fanns. Från San Francisco utvidgade vi till Silicon Valley där marknaden växte explosionsartat trots finanskrisen.”
En försiktig marknadsföring kommer att vara viktig om den globala pandemin. leder till en djup recession, som förutsägs från vissa håll. “Vi fördubblade storleken på kontoret under den senaste ekonomiska krisen,” säger Jimmy Crisp på Crisp Architects i Millbrook, New York. “Det hade en hel rad orsaker inklusive marknadsföring och bra arkitektkontakter och ibland genom Houzz. Marknadsföring är det viktigaste.”
3. Investera i marknadsföring nu
Om du hör till de lyckliga som får jobb ryktesvägen kan det mycket väl fortsätta. Men för att gardera dig mot att folk tvekar att starta inredningsprojekt, kan du bredda ditt kundunderlag. “Investera i annonsering i ditt kundområde,” säger Susan Wintersteen från Savvy Interiors i San Diego. “Ta inte för givet att de hittar dig.”
Alan Ohashi håller med. “Bli en känd resurs. Betala för webbplats i områden som du skulle vilja arbeta i på lite större avstånd än tidigare.” Med Houzz Pro når du nya geografiska områden.
Jenni Leasia på Jenni Leasia Interior Design i Portland, Oregon råkade ha tre stora projekt på gång när finanskrisen slog till och därför kändes det inte av ekonomiskt tills något senare. “Då kändes det, på grund av dålig timing, som om hela företaget kollapsade på bara några få veckor,” säger hon. “Jag har jobbar mot tiden för att stoppa utflödet av pengar ur företaget och behålla de anställda.”
“I det här läget är det lätt att vilja stoppa huvudet i sanden och hoppas kunna rida ut stormen,” säger Jenni Leasia. “Men man måste tvinga ut sig själv. Det handlar om grundläggande marknadsföring att nå ut till tidigare kunder och alla i branschen man har en relation till plus vänner och familj. Sprid ut att du skulle älska att jobba med dem. Och be dem minnas dig när de hör om någon som ska starta ett projekt. Eller syns helt ständigt med nyheter om din business på nätet.”
Om du hör till de lyckliga som får jobb ryktesvägen kan det mycket väl fortsätta. Men för att gardera dig mot att folk tvekar att starta inredningsprojekt, kan du bredda ditt kundunderlag. “Investera i annonsering i ditt kundområde,” säger Susan Wintersteen från Savvy Interiors i San Diego. “Ta inte för givet att de hittar dig.”
Alan Ohashi håller med. “Bli en känd resurs. Betala för webbplats i områden som du skulle vilja arbeta i på lite större avstånd än tidigare.” Med Houzz Pro når du nya geografiska områden.
Jenni Leasia på Jenni Leasia Interior Design i Portland, Oregon råkade ha tre stora projekt på gång när finanskrisen slog till och därför kändes det inte av ekonomiskt tills något senare. “Då kändes det, på grund av dålig timing, som om hela företaget kollapsade på bara några få veckor,” säger hon. “Jag har jobbar mot tiden för att stoppa utflödet av pengar ur företaget och behålla de anställda.”
“I det här läget är det lätt att vilja stoppa huvudet i sanden och hoppas kunna rida ut stormen,” säger Jenni Leasia. “Men man måste tvinga ut sig själv. Det handlar om grundläggande marknadsföring att nå ut till tidigare kunder och alla i branschen man har en relation till plus vänner och familj. Sprid ut att du skulle älska att jobba med dem. Och be dem minnas dig när de hör om någon som ska starta ett projekt. Eller syns helt ständigt med nyheter om din business på nätet.”
4. Var transparent med din verksamhet
Marknadsföring för lyxiga projekt kan kännas lite okänsligt just nu. Å andra sidan kan man meddela omvärlden vad som händer i företaget. Var ärlig. Vi går alla igenom mycket just nu och ärlighet uppskattas, speciellt i en tid som den här. Folk vill hitta sätt att hjälpa och många vill stödja små och lokala företag.
Jenni Leasia skickade ut ett e-mail förra veckan och delade med sig av hur hennes företag mår just nu. “När krisen var ett faktum, försökte jag räkna ut hur omkostnaderna kunde sänkas och samtidigt behålla mina fantastiska medarbetare,” löd e-mailet. “Jag bad min hyresvärd om uppskov med hyran och började arbeta enbart på distans. Jag delade min situation med några kunder och de svarade att de ofta tänker på JLD:s framtid. `Vill du fortsätta ha din skylt på framsidan av vårt hus?´ Det här kan låta konstigt, men massor av folk går förbi och kommenterar huset.´ Sen hörde hyresvärden av sig: `Vi älskar att ha er här. Vi hittar en informell lösning tills vidare. Vi är kompisar - låt oss bara prata om det.´”
Den sortens meddelanden fungerar bra just nu. “Man måste också vara klimatsmart och ha rätt budskap från sitt företag,” säger Jenni Leasia. “Vi är ett exklusivt heminredningsföretag, men det vore helt tondövt att fråga efter stora, tjusiga projekt just nu. Det finns viktigare saker att tänka på för oss alla. Mitt fokus är att fortsätta ligga i topp inom branschen. Läget kommer att normaliseras och då vill jag att våra kontakter ska vara starkare än förr.”
Marknadsföring för lyxiga projekt kan kännas lite okänsligt just nu. Å andra sidan kan man meddela omvärlden vad som händer i företaget. Var ärlig. Vi går alla igenom mycket just nu och ärlighet uppskattas, speciellt i en tid som den här. Folk vill hitta sätt att hjälpa och många vill stödja små och lokala företag.
Jenni Leasia skickade ut ett e-mail förra veckan och delade med sig av hur hennes företag mår just nu. “När krisen var ett faktum, försökte jag räkna ut hur omkostnaderna kunde sänkas och samtidigt behålla mina fantastiska medarbetare,” löd e-mailet. “Jag bad min hyresvärd om uppskov med hyran och började arbeta enbart på distans. Jag delade min situation med några kunder och de svarade att de ofta tänker på JLD:s framtid. `Vill du fortsätta ha din skylt på framsidan av vårt hus?´ Det här kan låta konstigt, men massor av folk går förbi och kommenterar huset.´ Sen hörde hyresvärden av sig: `Vi älskar att ha er här. Vi hittar en informell lösning tills vidare. Vi är kompisar - låt oss bara prata om det.´”
Den sortens meddelanden fungerar bra just nu. “Man måste också vara klimatsmart och ha rätt budskap från sitt företag,” säger Jenni Leasia. “Vi är ett exklusivt heminredningsföretag, men det vore helt tondövt att fråga efter stora, tjusiga projekt just nu. Det finns viktigare saker att tänka på för oss alla. Mitt fokus är att fortsätta ligga i topp inom branschen. Läget kommer att normaliseras och då vill jag att våra kontakter ska vara starkare än förr.”
5. Hitta sätt att hjälpa till
Vi lever i en orolig tid. Ett bra sätt att rikta oron är att fokusera på att hjälpa andra – genom lokala hjälporganisationer, husägare som vill göra om hemma eller andra inredningsproffs.
“Skänk inte bort dina tjänster men skänk bort goda råd,” säger Susan Wintersteen. “Skapa chanser till problemlösning nu så kunden känner sig relaterad till dig om ett halvår och minns hur du hjälpte till.”
Jimmy Crisp, arkitekten i New York, har skrivit i 15 år om hur man gör om hemma, för en lokaltidning och sedan i sin blogg, och nu åter på en lokaltidning som publicerar hans gamla blogginlägg. Ämnena har varit “allt som kan kan hjälpa till att göra det lättare för folk att inreda”. Det är bra pr och hjälper till i samhället och det främjar business.”
Jenni Leasia, designern från Portland, förutspår att krisen kan leda till en nedgång i priserna. “Mitt råd är att göra vad du kan för att få uppdrag… men om du inte tjänar pengar har du inget företag kvar. Heminredning brukade vara en “passionskarriär”. Och det här är verkligen min passion. Men vi måste komma ihåg att vårt arbete lägger till enormt värde i folks liv. Var realistisk men sälj inte ut dig själv.”
Vi lever i en orolig tid. Ett bra sätt att rikta oron är att fokusera på att hjälpa andra – genom lokala hjälporganisationer, husägare som vill göra om hemma eller andra inredningsproffs.
“Skänk inte bort dina tjänster men skänk bort goda råd,” säger Susan Wintersteen. “Skapa chanser till problemlösning nu så kunden känner sig relaterad till dig om ett halvår och minns hur du hjälpte till.”
Jimmy Crisp, arkitekten i New York, har skrivit i 15 år om hur man gör om hemma, för en lokaltidning och sedan i sin blogg, och nu åter på en lokaltidning som publicerar hans gamla blogginlägg. Ämnena har varit “allt som kan kan hjälpa till att göra det lättare för folk att inreda”. Det är bra pr och hjälper till i samhället och det främjar business.”
Jenni Leasia, designern från Portland, förutspår att krisen kan leda till en nedgång i priserna. “Mitt råd är att göra vad du kan för att få uppdrag… men om du inte tjänar pengar har du inget företag kvar. Heminredning brukade vara en “passionskarriär”. Och det här är verkligen min passion. Men vi måste komma ihåg att vårt arbete lägger till enormt värde i folks liv. Var realistisk men sälj inte ut dig själv.”
6. Städa upp bland interna projekt och processer
Om inflödet krymper i ditt företag är ett sätt att vara kreativ och behålla lugnet att fokusera på de interna processerna och projekten som du aldrig har tid för när det är högtryck. “Jag ska dyka ner i förbättringar av de interna och externa kommunikationsflödena från första kontakt till arkiveringen, och alla led emellan,” säger Jenni Leasia. “Jag är effektivitetsfreak, och jag älskar att förbättra i den riktningen.”
Andra inredare tar liknande grepp. “Vi har just uppdaterat alla operativsystem och mjukvaror på datorerna,” säger Alan Ohashi. “Vi beställde en ny server för kommande behov, men har inte installerat den än. Nu när de anställda arbetar hemifrån, är det här en perfekt tid att installera den, eftersom vi kanske måste stänga ner allt tillfälligt. Det är viktigt att ta vara på nerstängningstiden.”
Du kan också använda tiden till förberedelser för att speeda upp business när efterfrågan kommer tillbaka. “När det blir vardag igen, kommer vi behöva hyra in ett antal funktioner för att tillgodose alla kunders behov,” säger Michelle Lauren från Change Your Bathroom i Atlanta.
Om inflödet krymper i ditt företag är ett sätt att vara kreativ och behålla lugnet att fokusera på de interna processerna och projekten som du aldrig har tid för när det är högtryck. “Jag ska dyka ner i förbättringar av de interna och externa kommunikationsflödena från första kontakt till arkiveringen, och alla led emellan,” säger Jenni Leasia. “Jag är effektivitetsfreak, och jag älskar att förbättra i den riktningen.”
Andra inredare tar liknande grepp. “Vi har just uppdaterat alla operativsystem och mjukvaror på datorerna,” säger Alan Ohashi. “Vi beställde en ny server för kommande behov, men har inte installerat den än. Nu när de anställda arbetar hemifrån, är det här en perfekt tid att installera den, eftersom vi kanske måste stänga ner allt tillfälligt. Det är viktigt att ta vara på nerstängningstiden.”
Du kan också använda tiden till förberedelser för att speeda upp business när efterfrågan kommer tillbaka. “När det blir vardag igen, kommer vi behöva hyra in ett antal funktioner för att tillgodose alla kunders behov,” säger Michelle Lauren från Change Your Bathroom i Atlanta.
7. Knyt ihop alla lösa trådar du kan
Susan Wintersteen höll nyligen en chatt för designers och andra proffs om vad du kan göra för din business just nu. Bland förslagen: Ta in godkännande av förslag så snabbt som möjligt. Även om kunden skjuter upp det har du fortfarande ett kontrakt som du kan fullfölja senare i år. När räntan är låg, sök ett företagslån. Networka med fastighetsmäklare. Även om marknaden står still, kan det behövas reparationer och målning.
Och nu är tid att trimma kostnaderna så mycket det går. Du vill antagligen spara jobben till dina anställda, men du måste göra vad du kan för att skydda din verksamhet. “Även om allt inte behöver göras nu, ska du vara beredd på minskad efterfrågan och använda tiden till att göra en plan,” föreslår Jenni Leasia.
Susan Wintersteen höll nyligen en chatt för designers och andra proffs om vad du kan göra för din business just nu. Bland förslagen: Ta in godkännande av förslag så snabbt som möjligt. Även om kunden skjuter upp det har du fortfarande ett kontrakt som du kan fullfölja senare i år. När räntan är låg, sök ett företagslån. Networka med fastighetsmäklare. Även om marknaden står still, kan det behövas reparationer och målning.
Och nu är tid att trimma kostnaderna så mycket det går. Du vill antagligen spara jobben till dina anställda, men du måste göra vad du kan för att skydda din verksamhet. “Även om allt inte behöver göras nu, ska du vara beredd på minskad efterfrågan och använda tiden till att göra en plan,” föreslår Jenni Leasia.
8. Boosta tekniken och andra kunskaper
Om du inte redan använder teknik för att kommunicera med kunder och personal, är nuläget perfekt för att lära sig nya verktyg. Videokonferenser på Zoom, Skype och FaceTime hjälper dig att hålla kontakt medan online designverktyg hjälper dig att dela idéer.
“Vi startar varje nytt projekt med att dela en Houzz idébok för inspirationsbilder, ofta innan vi ens har träffats,” säger Jenni Leasia.
Om du befinner dig i stiltje, så investera i dig själv. “Leta upp mentorer i din närhet och lär dig mer,” säger Susan Wintersteen. Och omvänt; om du är ett moget proffs, fundera på hur du kan hjälpa de mindre erfarna att växa och hålla kvar sina företag under. den här tiden.
DELA MED DIG!
Vilka råd vill du ge till kolleger om hur man kan stärka företaget i dessa tider?
Om du inte redan använder teknik för att kommunicera med kunder och personal, är nuläget perfekt för att lära sig nya verktyg. Videokonferenser på Zoom, Skype och FaceTime hjälper dig att hålla kontakt medan online designverktyg hjälper dig att dela idéer.
“Vi startar varje nytt projekt med att dela en Houzz idébok för inspirationsbilder, ofta innan vi ens har träffats,” säger Jenni Leasia.
Om du befinner dig i stiltje, så investera i dig själv. “Leta upp mentorer i din närhet och lär dig mer,” säger Susan Wintersteen. Och omvänt; om du är ett moget proffs, fundera på hur du kan hjälpa de mindre erfarna att växa och hålla kvar sina företag under. den här tiden.
DELA MED DIG!
Vilka råd vill du ge till kolleger om hur man kan stärka företaget i dessa tider?
Nu är det viktigare än någonsin att hålla dina kunder uppdaterade om pågående projekts status. När det här publiceras uppmanas folk att stanna hemma i många stater, länder och städer. I en del länder betraktas byggnation som “samhällsviktig”, och byggandet har fortsatt. Men reglerna varierar stort. Din kund kanske inte känner till de senaste reglerna inom området, så en hjälpsam gest du kan göra för att stilla deras oro är att stå till förfogande och ofta meddela dig.
“Håll dina kunder nära, bildligt talat. De är antagligen lika oroade över statusen på sitt projekt som du är över din verksamhets framtid,” säger designer Nate Fischer från Nate Fischer Interiors i Orange County, Kalifornien. “Skicka material, slösa med e-mail och försäkra dem att du bryr dig om dem. Saker kan ta längre tid och planer kan ändras, men låt dem veta att till slut kommer deras hem att se fantastiskt ut.”