Årets Maison & Objet designer är skandinav – för första gången
Danska formgivaren Cecilie Manz berättar om utmärkelsen och varför hon vill att folk ska vara modigare hemma.
“Jag har vunnit en hel del priser, men jag vänjer mig aldrig. Det är en stor ära, och jag blir alltid lycklig när någon berömmer mitt arbete,” säger hon.
Cecilia Manz växte upp med konstnärliga föräldrar och gick ut Danmarks Designskola 1997. Sedan dess har hon designat allt från stolar, porslin och lampor till högtalare och handväskor.
Cecilia Manz växte upp med konstnärliga föräldrar och gick ut Danmarks Designskola 1997. Sedan dess har hon designat allt från stolar, porslin och lampor till högtalare och handväskor.
Så vad är det som gör Cecilie Manz till en så framgångsrik designer? Maison & Objet- mässan beskriver henne som ett av de “mest framstående internationella namnen inom industriell design och inredning” och säger att hon inte bara “är en bästsäljare utan en långsäljare”.
Mässan skriver vidare att hennes nordiska formarv “visar sig i hennes strävan att skala av produkterna alla onödiga detaljer”.
När vi frågar Cecilie Manz vilken produkt som bäst exemplifierar hennes framgång nämner hon lampan Caravaggio, tillverkad av Lightyears och en favorit i tusentals hem, affärer, hotell och restauranger över hela världen.
“Det är en extremt enkel design. Lampan ger ett bra ljus med en skärm som täcker glödlampan, men så mycket mer är det inte. Vilket antagligen är varför den är så populär,” säger Cecilie.
Mässan skriver vidare att hennes nordiska formarv “visar sig i hennes strävan att skala av produkterna alla onödiga detaljer”.
När vi frågar Cecilie Manz vilken produkt som bäst exemplifierar hennes framgång nämner hon lampan Caravaggio, tillverkad av Lightyears och en favorit i tusentals hem, affärer, hotell och restauranger över hela världen.
“Det är en extremt enkel design. Lampan ger ett bra ljus med en skärm som täcker glödlampan, men så mycket mer är det inte. Vilket antagligen är varför den är så populär,” säger Cecilie.
Timing är också en viktig komponent i en framgångssaga inom design. Lampan Caravaggio lanserades 2005, när det, enligt Cecilie Manz, var brist på nya lampor och folk ville köpa något annat än de klassiska Louis Poulsen produkterna.
Läs mer: 5 trender du bör känna till från Formex 2018
Läs mer: 5 trender du bör känna till från Formex 2018
Cecilie Manz har ingen specifik designfilosofi förutom att ta bort och reducera. Bordet Essay som ritades för Fritz Hansen är ett bra exempel på detta. “Det tog mig tre år att få klart. Det har varken glitter eller glamour – bordet är så enkelt att det inte ens försöker dra uppmärksamheten till sig,” säger hon.
Funktionalitet är ett nyckelord för Cecilie Manz. “Jag ser ofta designprodukter och undrar ‘kan man verkligen använda den där’? På det sättet är jag lite gammalmodig. Jag tror på att göra efterforskningar och verkligen djupdyka i hur mina produkter kommer användas. Jag måste ha en relation till den efterfråga som finns, och verkligen förstå vad det är jag försöker skapa,” säger hon.
Med andra ord är god design användbar design. A1 högtalaren, som Cecilie Manz ritade för B&O Play, är ett perfekt exempel. Många lyx- och teknikprodukter är antingen smala och ömtåliga, eller överdådigt maffiga, medan den runda högtalaren är så enkel och opretentiös att man genast vill plocka upp den, hålla den i handen och ta den med sig.
Med andra ord är god design användbar design. A1 högtalaren, som Cecilie Manz ritade för B&O Play, är ett perfekt exempel. Många lyx- och teknikprodukter är antingen smala och ömtåliga, eller överdådigt maffiga, medan den runda högtalaren är så enkel och opretentiös att man genast vill plocka upp den, hålla den i handen och ta den med sig.
“Den är inte så ömtålig att man inte kan använda den, och det gör inget om den får lite bucklor och repor – det ger bara en vacker patina,” säger Cecilie.
Hitta inspiration från nordiska rum i vår bildbank
Hitta inspiration från nordiska rum i vår bildbank
Cecilie Manz finner för det mesta sin inspiration långt från mässor och showrooms. “Jag blir inspirerad av konst, utflykter i skogen, vackra materia och en massa annat,” säger hon. Hennes formgivning må hålla sig inom den nordiska stilen, men hon letar gärna utanför Danmarks gränser efter inspiration, särskilt från Frankrike och sydeuropeiska länder.
“Vi har inte alltid så högt i tak i Danmark. På ett sätt är det en styrka att vi håller oss till en minimalistisk norm, men jag tar gärna in fria och spektakulära uttryck som inspiration,” säger hon.
Hon läser helst inte mode och inredningstidningar, och tycker i stort att trender och normer för hur vi ska se ut, klä oss och leva är onödiga.
Hon läser helst inte mode och inredningstidningar, och tycker i stort att trender och normer för hur vi ska se ut, klä oss och leva är onödiga.
“Personligen tror jag det skulle vara bra för folk att inte fokusera så mycket på idén om perfektion. Vi borde istället titta på vilka behov vi har av våra hem, hur vi lever i dem, istället för att kämpa för att uppnå ideal som kanske inte passar oss. Jag önskar att folk var modigare på det sättet,” avslutar hon.
BERÄTTA!
Håller du med Cecilie om att vi alla borde vara modigare hemma och bo som vi vill?
BERÄTTA!
Håller du med Cecilie om att vi alla borde vara modigare hemma och bo som vi vill?
Cecilie Manz är en formgivare som vägrar släppa ifrån sig något medelmåttigt eller en design som är ‘bra nog’. Hennes produkter måste vara ultimata.
Den perfektionistiska hållningen verkar fungera, eftersom den 44-åriga danskan blivit utsedd till Årets Designer 2018 av den prestige-fyllda mässan Maison & Objet i Paris – det är första gången en nordisk formgivare får priset.