Är Norge på väg att bli nästa stora designnation?
Norge är den nordiska formgivningens 'underdog' – men håller det på att ändras? Houzz åkte till Oslo och sökte svaret.
Kasper Iversen
12 september 2019
Danska, finska och svenska möbler och interiörer så långt ögat når. Klassiska soffor från Fredericia Furniture står bredvid ikoniska stolar och ljusstakar från By Lassen i sällskap med Normann Copenhagens kända möbler. Några meter därifrån ligger ett café, designat av finska Artek och möblerat med finska Alvar Aalto-pallar samt stolar designade av svenska Taf Studio.
Vi befinner oss på Oslo Design Fair i utkanten av den norska huvudstaden. Även om mässan är Norges största forum för interiör och design och lockar tusentals proffs från den norska designvärlden två gånger om året, är det i stor utsträckning utländsk design, som dominerar den stora mässans huvudrum Hal C med möbler, trender och design.
Vi befinner oss på Oslo Design Fair i utkanten av den norska huvudstaden. Även om mässan är Norges största forum för interiör och design och lockar tusentals proffs från den norska designvärlden två gånger om året, är det i stor utsträckning utländsk design, som dominerar den stora mässans huvudrum Hal C med möbler, trender och design.
Och kanske är det inte så konstigt, att Norge självt inte är överrepresenterat på mässan utanför Oslo. Blunda och tänk på nordisk design. Vad tänker du först på? Kanske är det mönster från Svenskt Tenn, stolar från Arne Jacobsen eller Poul Henningsens lampor? En vas av Alvar Aalto, eller Marimekkos stora mönster?
Med största sannolikhet är det inte norsk design som poppar upp först på närhinnan. Av en rad olika orsaker är Norge långt ifrån så världsberömt för design som sina grannländer – men kanske är det på väg att ändras. Vi har talat med norska design-och arkitekturexperter för att få deras syn på dåtid och framtid inom norsk design.
Med största sannolikhet är det inte norsk design som poppar upp först på närhinnan. Av en rad olika orsaker är Norge långt ifrån så världsberömt för design som sina grannländer – men kanske är det på väg att ändras. Vi har talat med norska design-och arkitekturexperter för att få deras syn på dåtid och framtid inom norsk design.
En orsak till att Norges design inte har solat sig i det internationella rampljuset, kan skyllas på landets mångåriga fokus på råvaror och naturresurser – först var det lantbruk och fiske och de senaste årtiondena gas och inte minst olja.
“Norge är ett oljeland, och har helt enkelt valt att fokusera alla krafter på det som, antingen direkt eller indirekt, är relaterat till oljeindustrin. Den har man byggt upp, och den har gjort landet otroligt rikt,” berättar Louise Byg Kongsholm, som är trendforskare och vd på danska konsult- och förlagsföretaget Pej Gruppen. “Design har aldrig varit prioriterat i Norge,” förklarar hon.
Söker du efter en expert som kan hjälpa dig med ditt hem? Här finns proffs nära dig!
“Norge är ett oljeland, och har helt enkelt valt att fokusera alla krafter på det som, antingen direkt eller indirekt, är relaterat till oljeindustrin. Den har man byggt upp, och den har gjort landet otroligt rikt,” berättar Louise Byg Kongsholm, som är trendforskare och vd på danska konsult- och förlagsföretaget Pej Gruppen. “Design har aldrig varit prioriterat i Norge,” förklarar hon.
Söker du efter en expert som kan hjälpa dig med ditt hem? Här finns proffs nära dig!
Nedprioritering av marknadsföring är också en del av förklaringen, berättar Tor Inge Hjemdal, administrativ direktör för den statsfinansierade organisationen DOGA, Design og arkitektur Norge.
“I Norge designar vi produkter som verkligen är bra och av mycket hög kvalitet. Men när det handlar om att promota, marknadsföra och sälja dem så hamnar vi på efterkälken. Vi förväntar oss, att om produkten bara är bra nog, så är det upp till andra att upptäcka det. Det är ett kulturellt problem och en av huvudorsakerna till, att vi inte är mer kända ute i världen,” berättar Tor Inge Hjemdal.
`Connect´ modulsoffa designad av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
“I Norge designar vi produkter som verkligen är bra och av mycket hög kvalitet. Men när det handlar om att promota, marknadsföra och sälja dem så hamnar vi på efterkälken. Vi förväntar oss, att om produkten bara är bra nog, så är det upp till andra att upptäcka det. Det är ett kulturellt problem och en av huvudorsakerna till, att vi inte är mer kända ute i världen,” berättar Tor Inge Hjemdal.
`Connect´ modulsoffa designad av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
“Det sitter djupt i den norska kulturen att inte sticka ut, vara annorlunda eller göra sig till, och det är ett problem. Det behövs att den yngre generationen av designer tänker om och är modigare,” säger Marie Aune, som är norsk inredningsdesigner.
Spegel designad av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
Spegel designad av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
Samtidigt är den norska kulturen präglad av ett grundfokus på att saker ska vara användbara, berättar Tor Inge Hjemdal. Och medan estetik och design är etablerade och erkända fenomen både i Danmark och Sverige, där begreppen uppfattas som identitetsskapande och värdefulla, är det helt annorlunda i Norge:
“Norsk design har traditionellt varit dominerat av ett mindset om att funktionaliteten ska komma i första hand och att det estetiska uttrycket inte står i centrum. Det är naturligtvis positivt att det inte bara handlar om “icing on the cake”, men det är också ett problem att estetik av många norska konsumenter uppfattas som något elitistiskt som bara kostar extra, något som inte är nödvändigt, och därför är överflödigt,” säger Tor Inge Hjemdal.
`Maya´ bestick designade av norska Tias Eckhoff. Ursprungligen producerades de av norska Nordstaal 1962. Idag görs de av danska Stelton.
“Norsk design har traditionellt varit dominerat av ett mindset om att funktionaliteten ska komma i första hand och att det estetiska uttrycket inte står i centrum. Det är naturligtvis positivt att det inte bara handlar om “icing on the cake”, men det är också ett problem att estetik av många norska konsumenter uppfattas som något elitistiskt som bara kostar extra, något som inte är nödvändigt, och därför är överflödigt,” säger Tor Inge Hjemdal.
`Maya´ bestick designade av norska Tias Eckhoff. Ursprungligen producerades de av norska Nordstaal 1962. Idag görs de av danska Stelton.
Den norske arkitekten Einar Wahlstrøm håller med: “Kulturella skillnader gör, att många norrmän i grunden är skeptiska till kreativa yrken, vare sig det gäller film, musik, design och arkitektur, medan man både i Sverige och Danmark däremot har lyckats med att främja ländernas kreativa branscher.”
`Oslo´ soffa designad av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
Läs mer: Trender inför 2020 – här får du stenkoll på höstens inredning
`Oslo´ soffa designad av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
Läs mer: Trender inför 2020 – här får du stenkoll på höstens inredning
Men Norge har faktiskt en både lång och intressant designhistoria, berättar Mats Linder som är svensk och har bott i Norge och forskat på norsk design i mer än 20 år. Det är dock mycket få norska designprodukter, som har blivit världsberömda. Det mest framträdande exemplet är barnstolen Tripp Trapp designad av Peter Opsvik för Stokke, som sålt i mer än 11,5 miljoner exemplar sedan lanseringen 1972.
Barnstolen Tripp Trapp av Peter Opsvik för Stokke i sällskap med Y-stolen av Hans J. Wegner, ovan, och Sjuanstolen av Arne Jacobsen, under.
Barnstolen Tripp Trapp av Peter Opsvik för Stokke i sällskap med Y-stolen av Hans J. Wegner, ovan, och Sjuanstolen av Arne Jacobsen, under.
“Norge har absolut en intressant designhistoria, inte minst med design och berättelser från 1950- och 60-talen, då de mest berömda danska designklassikerna skapades. Men i motsats till sina grannländer har Norge varit otroligt dåligt på att berätta och förmedla sin designhistoria,” säger Mats Linder, som är författare till sex böcker om norsk design.
Den stora frågan är nu, om Norge fortsätter i sin roll som den nordiska designens underdog, eller om det är revansch på väg? Ja, kan norsk design till och med bli det nya heta i nordisk design?
Norsk design är faktiskt på väg ut i världen, säger Ida Aandal Røijen, som arbetar med internationell marknadsföring på DOGA. Hon framhäver att Norge sedan 2003 har deltagit på London Design Week under namnet `100% Norway´ och på Milano Design Week med utställningen `Norwegian Presence´.
“Vi upplever det jag vill beteckna som början på en ny guldålder för norsk design. Det startade så smått på 00-talet som en undergroundrörelse med unga designkollektiv, bland annat Norway Says och designtalangerna Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen och Espen Voll,” berättar hon.
`Tiki´soffa av den norska designern Andreas Engesvik för svenska Fogia.
Norsk design är faktiskt på väg ut i världen, säger Ida Aandal Røijen, som arbetar med internationell marknadsföring på DOGA. Hon framhäver att Norge sedan 2003 har deltagit på London Design Week under namnet `100% Norway´ och på Milano Design Week med utställningen `Norwegian Presence´.
“Vi upplever det jag vill beteckna som början på en ny guldålder för norsk design. Det startade så smått på 00-talet som en undergroundrörelse med unga designkollektiv, bland annat Norway Says och designtalangerna Andreas Engesvik, Torbjørn Anderssen och Espen Voll,” berättar hon.
`Tiki´soffa av den norska designern Andreas Engesvik för svenska Fogia.
Också ur inredningsdesignens perspektiv ser framtiden ljus ut: “Jag tror, att norsk design går en lysande framtid till mötes med mer internationellt erkännande. Bara under de få år jag har bott här, kan jag se hur Oslo får momentum när det gäller inredningsdesign, och det är en helt ny generation av formgivare som börjar få internationell uppmärksamhet,” säger inredningsdesigner Alexia Lundgreen, som har tysk/belgisk bakgrund, har studerat och arbetat i Holland, USA och Frankrike och bor och arbetar i Norge sedan 2015.
`Oslo´ soffa och `Five´ puff av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
I Houzz Magasin finns reportage från världens största inredningsmässor
`Oslo´ soffa och `Five´ puff av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
I Houzz Magasin finns reportage från världens största inredningsmässor
Ida Aandal Røijen från DOGA håller med om att det är ett stort hinder att designindustrin i Norge långt ifrån har växlat upp till designsuccéer i stor skala som i Danmark och Sverige. Om man frågar designexperten Mats Linder har norsk design potential att erövra världen, men situationen är ett “tveeggat svärd”: “Vi har väldigt många yngre norska designer som är ohyggligt duktiga. Dessvärre är industrin inte beredd att ställa om, och det leder till att designer arbetar för utländska firmor och skapar succéer i samarbete med Kähler, Knoll, Panasonic, Muuto, Hay, Luceplan med flera. Det leder naturligtvis till att mervärdet hamnar utanför landets gränser,” säger han.
Duk designad av den norska designern Andreas Engesvik för Georg Jensen Damask.
Duk designad av den norska designern Andreas Engesvik för Georg Jensen Damask.
I gengäld har en del av de här utmaningarna givit den norska designbranschen en fördel, nämligen en stark drivkraft och vilja att samarbeta, säger Ida Aandal Røijen. “Gemensamhetstanken är mycket typisk för norsk design. Många unga designer inser tidigt, att de får ut mer av att arbeta tillsammans i grupper och kollektiv än genom att konkurrera,” säger hon och betonar designkollektivet Klubben, som består av fler än 30 norska designer som arbetar tillsammans kors och tvärs: “Jag har blivit kontaktad av kolleger i Sverige, som ser det som både uppfriskande och visionärt att vi inte har samma fokus på konkurrens, men däremot stark sammanhållning designer emellan.”
Trendforskaren Louise Byg Kongsholm spår att Norge har goda chanser att få ett internationellt designgenombrott de närmaste åren. Men det kräver att landet förstår värdet av sin egen designhistoria – och inte minst begriper att sälja den. “Man borde gå tillbaka och gräva efter guld i designarkiven, för här finns ju både gamla klassiska möbelsnickare och en traditionell tillgång på keramik, stickning och ull, så det finns otroligt mycket att bygga på. Men det måste göras kommersiellt och meningsfullt för att folk utomlands ska efterfråga produkterna,” säger hon.
Den processen har redan börjat med företag som Fjordfiesta, som producerar klassisk norsk design som stolen `1001´ designad av Sven Ivar Dysthe 1960 (bilden).
Den processen har redan börjat med företag som Fjordfiesta, som producerar klassisk norsk design som stolen `1001´ designad av Sven Ivar Dysthe 1960 (bilden).
Tillbaka på mässan utanför Oslo gav årets stora satsning, trendutställningen `Rethink´ en inblick i det som kanske kan bli Norges största fördel. Utställningen består av modernt inredda kubistiska hytte-modeller i trä, som har skapats i samarbete med bland andra Vardehaugen arkitektkontor och Aslak Haanshuus Arkitekter. Med hållbarhet som utgångspunkt ska hytterna inte rivas när mässan är över. De flyttas till nordliga Træna, där de ska fungera som permanenta tillbyggnader.
Behöver du en arkitekt? Här finns lokala experter med omdömen, bilder och projekt
Behöver du en arkitekt? Här finns lokala experter med omdömen, bilder och projekt
Utställningen är ett bra exempel på hur både arkitekter och formgivare tänker i nya lösningar med hållbarhet för ögonen. Och just det globala fokuset på hållbarhet kan vara nyckeln till succé för norsk design, påpekar flera experter.
“Den norska modellen att arbeta med hållbarhet och kvalitet är genomsyrad av bärkraft. Vi är uppvuxna med att produkter ska ha god kvalitet och hålla länge, och vi har inte haft samma slit-och slängkultur som präglar många andra länder,” säger Ida Aandal Røijen från DOGA.
“Den norska modellen att arbeta med hållbarhet och kvalitet är genomsyrad av bärkraft. Vi är uppvuxna med att produkter ska ha god kvalitet och hålla länge, och vi har inte haft samma slit-och slängkultur som präglar många andra länder,” säger Ida Aandal Røijen från DOGA.
Även trendforskaren ser tidens inriktning på hållbarhet och antiplast-tänk som en unik chans för Norge. “Något de verkligen är bra på är trä och naturmaterial, så det är där de ska sätta in krafterna. Samtidigt efterfrågar moderna konsumenter allt, som kopplas till naturupplevelser, lugn och vandringsturer. Och där har Norge något helt annat att erbjuda än andra nordiska länder,” säger Louise Byg Kongsholm och pekar på, att det bergiga norska landskapet är mycket olikt det platta danska.
Designexperten Mats Linder tror uppriktigt, att Norge som hittills okänt land, kan använda det som en vändpunkt och en fördel: “Norge är okänt och exotiskt för många. Och om man lyckas marknadsföra det tillsammans med den stora kvalitet som ligger i designen, så tror jag vi kan se en norsk design-boom under loppet av de närmaste åren.
Spegel av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
Spegel av den norska designduon Anderssen&Voll för danska Muuto.
Scandia stol designad av Hans Brattrud, producerad av Fjordfiesta
5 nya norska formgivare att hålla ögonen på:
5 nya norska formgivare att hålla ögonen på:
Liknande artiklar
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Sverige
Designsverige – är vi så jämlika som vi tror?
Av Sara Norrman
Kvinnor köper möbler och inredning, men de som tillverkar och leder företagen är män – eller håller något på att hända?
Läs artikeln
Sverige
Topp 10 – nya svenska produkter du måste se från designveckan
Av Sara Norrman
Håll koll på vad som lanserades under SFLF och SDW, och vad som snart kommer ligga högt på inredningstokiga önskelistor.
Läs artikeln
Internationellt
Doshi Levien – Intervju med den dynamiska designduon
Av Sara Norrman
Nipa Doshi och Jonathan Levien är årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair, där Houzz träffade dem.
Läs artikeln
Design
Du är bjuden till en exklusiv – och hållbar – lyxupplevelse
Av Sara Norrman
Njut av vårt pop-up penthouse under Stockholm Design Week, fyllt av glädje, färg och hållbara produkter.
Läs artikeln
Tips för experter
Maison & Objet 2020: Högpunkter från vintermässan
Av Elen Pouhaer
Trä är hett, och färgerna får oss att må bra – men bäst är ändå de nya uppfinningarna. Data router i keramik, någon?
Läs artikeln
Internationellt
IMM Cologne: Trä, hantverk och lek med LEDs
Spännande belysning, danskt hantverk och multifunktionella möbler för små hem – allt finns här.
Läs artikeln
Internationellt
Årets designer: Intervju med Michael Anastassiades
Av Elen Pouhaer
Den stora Maison et Objet mässan utser ljusdesignens mästare Michael Anastassiades till årets designer.
Läs artikeln
Sverige
3 produkter du vill ha för att de är så snygga – och klimatsmarta
Av Sara Norrman
När etik möer estetik kan resultatet bli både hållbart och stilrätt. Här är innovatörerna att hålla ögonen på!
Läs artikeln
Internationellt
Hållbarhet blir verklighet på världens största textilmässa
Heimtextil i Frankfurt bjöd på nåbara lösningar och uppfinningar som ger hopp om industrins framtid.
Läs artikeln
Interesting article, though perhaps fewer photos from Muuto (nice as they are!) and more showcasing different companies would have been more fitting, e.g. Northern.
An interesting introduction to Norwegian design, which I knew little about but it seems I'm not alone in that. Maybe, as the article suggests, Norway's day has come, with their emphasis on sustainability and durability and preference for natural materials. It's worth following the links at the end of the article to see the work of specific designers. In particular, I was blown away by Daniel Rybakken's transparent OLED TV, just a wooden box with a transparent screen that becomes a tv when you turn it on. No more huge black screens dominating our lives; just a clear picture frame, which you can fill with a piece of art, a collection of objects or nothing at all. That could be a real game changer for modern living. Link here: https://www.danielrybakken.com/Milan_2019.html