Designikon: Den oemotståndliga fladdermusfåtöljens spännande historia
Stolens speciella design har gjort den till en älskad klassiker som förhöjer hem i hela världen. Men känner du till dess bakgrund?
Fladdermusfåtöljen smyckar hem i alla olika stilar, världen över. Men vad man kanske inte visste är att stolen har en lång och snirklig historia bakom sig. Vi har pratat med Nils Kjerstadius som är VD på Cuero Design, företaget som kopplat ihop Sverige med stolens rötter i Argentina.
Men som tur var är historien inte slut där. Edgar Kaufmann jr, chef på Museum of Modern Art, fick nämligen upp ögonen för stolen och köpte med sig två stycken hem till USA. En placerades i hans föräldrars hus medan den andra hamnade på MoMa i New York. Hans Knoll, skaparen bakom det kända designföretaget Knoll, fick några år senare syn på stolen och insåg att den skulle passa perfekt på den amerikanska marknaden. Så han köpte licensen av Ferrari Hardoy och 1947 lanserade Hans Knoll sin nya stol, som då fått namnet The Butterfly Chair, eller The Bat.
Populariteten ökade
Stolen blev nu allt mer känd internationellt, bland annat på grund av designen som gör stolen enkel att vika ihop och lätt att bära.
Populariteten ökade
Stolen blev nu allt mer känd internationellt, bland annat på grund av designen som gör stolen enkel att vika ihop och lätt att bära.
En av de mest kopierade stolarna någonsin
Att stolen började säljas mer och mer gjorde också att allt fler företag ville ta del av succén. Många bestämde sig för att börja sälja egna varianter av stolen, under andra namn. Mer än fem miljoner exemplar av fladdermusfåtöljen beräknas ha tagits fram av ett flertal olika tillverkare bara under 1950-talet.
Hans Knoll försökte försvara äganderätten till designen i domstolen 1950 men misslyckades. Till slut bestämde man sig för att helt enkelt släppa stolen ur Knolls sortiment – licensen som man köpt av Ferrari Hardoy förnyades aldrig och gick så småningom ut.
Att stolen började säljas mer och mer gjorde också att allt fler företag ville ta del av succén. Många bestämde sig för att börja sälja egna varianter av stolen, under andra namn. Mer än fem miljoner exemplar av fladdermusfåtöljen beräknas ha tagits fram av ett flertal olika tillverkare bara under 1950-talet.
Hans Knoll försökte försvara äganderätten till designen i domstolen 1950 men misslyckades. Till slut bestämde man sig för att helt enkelt släppa stolen ur Knolls sortiment – licensen som man köpt av Ferrari Hardoy förnyades aldrig och gick så småningom ut.
Idag görs stolen av flera olika tillverkare världen över, däribland Cuero Design som har en stark koppling till både Sverige och Argentina.
Den svenska fladdermusfåtöljen
Lars Kjerstadius, skaparen av Cuero Design, fick syn på BKF-stolen en dag i Buenos Aires. “Han blev förälskad i stolens historia och drogs starkt till idén att låta modern produktion möta klassiskt konsthantverk i form av en möbel”, berättar hans son Nils. Lars började att tillverka stolen men märkte ganska snabbt att den inte var särskilt bekväm, “och så fanns det även en del estetiska förbättringar som man kunde göra”, säger Nils. Under tio års tid jobbade Lars på att kombinera sin kunskap om läder med de erfarenheter han fått från designvärlden, och det var så The Swedish Butterfly Chair kom till. Stolen säljs idag under namnet Mariposa, som betyder fjäril på spanska. “Vi tycker att namnet är passande eftersom den nya designen är mer lik en fjäril än en fladdermus”, förklarar Nils.
Lars Kjerstadius, skaparen av Cuero Design, fick syn på BKF-stolen en dag i Buenos Aires. “Han blev förälskad i stolens historia och drogs starkt till idén att låta modern produktion möta klassiskt konsthantverk i form av en möbel”, berättar hans son Nils. Lars började att tillverka stolen men märkte ganska snabbt att den inte var särskilt bekväm, “och så fanns det även en del estetiska förbättringar som man kunde göra”, säger Nils. Under tio års tid jobbade Lars på att kombinera sin kunskap om läder med de erfarenheter han fått från designvärlden, och det var så The Swedish Butterfly Chair kom till. Stolen säljs idag under namnet Mariposa, som betyder fjäril på spanska. “Vi tycker att namnet är passande eftersom den nya designen är mer lik en fjäril än en fladdermus”, förklarar Nils.
Kopplingar till BKF-stolen
Mariposa har starka kopplingar till den ursprungliga BKF-stolen, både när det gäller design och material. “Dels tillverkas stolen i 12 millimeter tjockt, svenskt stål, och vi använder fortfarande vegetabiliskt garvat sadelläder från Argentina.”
Mariposa har starka kopplingar till den ursprungliga BKF-stolen, både när det gäller design och material. “Dels tillverkas stolen i 12 millimeter tjockt, svenskt stål, och vi använder fortfarande vegetabiliskt garvat sadelläder från Argentina.”
Görs i flera olika material
Fladdermusfåtöljen har med sin enkla konstruktion blivit producerad i flera olika kvaliteter och material. “Utöver läder tillverkar vi numera sitsarna i två andra naturmaterial. Den ena varianten är i isländskt lammull och det var mycket tack vare den som Mariposa blev populär i Skandinavien. Det andra materialet vi tillverkar våra sitsar av är hampacanvas från Transylvanien. Hampa, som idag ses som ett ekologiskt alternativ till bomull, är en av historiens mest traditionella material för att göra tyg,” säger Lars. Andra tillverkare gör stolen i bland annat akryl, bomull och canvas.
Fladdermusfåtöljen har med sin enkla konstruktion blivit producerad i flera olika kvaliteter och material. “Utöver läder tillverkar vi numera sitsarna i två andra naturmaterial. Den ena varianten är i isländskt lammull och det var mycket tack vare den som Mariposa blev populär i Skandinavien. Det andra materialet vi tillverkar våra sitsar av är hampacanvas från Transylvanien. Hampa, som idag ses som ett ekologiskt alternativ till bomull, är en av historiens mest traditionella material för att göra tyg,” säger Lars. Andra tillverkare gör stolen i bland annat akryl, bomull och canvas.
Alla material har för- och nackdelar beroende på hur man vill använda sin stol. “Läder och lammskinn lämpar sig bäst för inomhusbruk eftersom materialen tar skada av regnet. Lammullen är varmare och skönare på vintern, medan lädret är skönt att ha på sommaren och våren. Hampasitsen lämpar sig bättre för utomhusbruk, även om vi rekommenderar att man förvarar stolen torrt när man inte använder den.”
För att se originalet
Har du vägarna förbi New York kan du passa på att ta dig en titt på de allra första fladdermusfåtöljerna som trion Juan Kurchan, Jorge Ferrari Hardoy och Antonio Bonet skapade. Två av originalstolarna från just 1938 finns nämligen kvar på Museum of Modern Art i New York.
Har du vägarna förbi New York kan du passa på att ta dig en titt på de allra första fladdermusfåtöljerna som trion Juan Kurchan, Jorge Ferrari Hardoy och Antonio Bonet skapade. Två av originalstolarna från just 1938 finns nämligen kvar på Museum of Modern Art i New York.
De två unga arkitekterna Juan Kurchan och Jorge Ferrari Hardoy återvände i slutet av 1930-talet till Buenos Aires, Argentina, efter ett antal år utomlands. Med sig hade de spanjoren Antonio Bonet som duon tidigare arbetat tillsammans med i en ateljé i Paris. Ihop hade de tre en idé om att göra en modern version av stolen La Tripolina, som skapades 1877 av Joseph B. Fenby. Istället för att tillverka ramen i trä och sitsen i canvas, som var de material man använde till Tripolina, valde man att låta framtiden möta historia genom att kombinera en 12 millimeter tjock stålram med en sits gjord av traditionellt sadelläder. Den färdiga stolen döptes till BKF, som är de tre skaparnas initialer. “Trots ett flertal utmärkelser var BKF-stolarna svårsålda i butikerna i Buenos Aires. Förmodligen ansåg man att designen var för futuristisk för dåtidens klassiska argentinska hem”, säger Nils Kjerstadius.