Designikon: Grafiska formgivaren Olle Eksell
Vad krävs för att skapa tidlös design? Följ med på en historisk tillbakablick om en av Sveriges mest ikoniska designers.
I snart 60 års tid har Olle Eksells klassiska ögon tittat ner på oss från kakaoförpackningen i bakhyllan. Vad många inte vet, är att när Olle Eksell satt (ofta i pyjamasbyxor) och ritade de ikoniska ögonen i lägenheten på Gärdet i Stockholm hade han redan gjort sig ett namn i formgivningskretsar både i Sverige och internationellt. Under sin långa karriär designade han så mycket mer än bakförpackningar – han fick hedersuppdrag, vann flera prestigefulla utmärkelser och skrev böcker. Även om hans, ofta färgglada, lite barnsliga formspråk står för sig själv, finns det mycket med personen Olle Eksell som fascinerar. Kanske är det ett av skälen till att hans design, ett halvt sekel senare, fortfarande känns intressant.
Olle Eksell föddes i Ål, i Kopparbergs län. Redan som 14-åring bestämde han sig för att bli reklamtecknare och utbildade sig under krigsåren till tecknare och grafisk formgivare. Han var verksam under hela senare delen av 1900-talet och efter uppdraget för Mazetti fortsatte han att designa bokomslag, delta i utställningar runt om i världen, fick hedersuppdrag, vann prestigefulla utmärkelser och skrev boken Design = Ekonomi om sambandet mellan god design och ekonomi.
LÄS MER: Tapeter: Grafisk design uppåt väggarna
LÄS MER: Tapeter: Grafisk design uppåt väggarna
På senare år har Olle Eksells design fått nytt liv, mycket tack vare engagemanget från designern Johan Andersson. “Jag lärde känna Olle och hans fru Ruthel när jag flyttade till Stockholm för att plugga reklam på Bergh’s School of Communication. Det var 2001 och vi inledde en livsomvälvande vänskap.” Sedan dess har Johan blåst liv i varumärket Olle Eksell och visat hur hans ikoniska design funkar än i dag.
Varför tror du att Olle Eksells design håller än i dag?
“Det är ett lite slitet uttryck men Quality never goes out of style och när det gäller Olle stämmer det in i minsta penseldrag,” säger Johan och fortsätter: “Olle Eksell var en stor visionär. För honom var god design inte bara kul – det var blodigt allvar. Det märks i hans arbete.”
“Det är ett lite slitet uttryck men Quality never goes out of style och när det gäller Olle stämmer det in i minsta penseldrag,” säger Johan och fortsätter: “Olle Eksell var en stor visionär. För honom var god design inte bara kul – det var blodigt allvar. Det märks i hans arbete.”
Olle Eksells inverkan på grafisk design sträcker sig långt utanför Sveriges gränser och även om Mazetti-ögonen är mest kända för allmänheten var han en allkonstnär med stora drömmar.
“Men han satt alltid och skapade i sin lilla studio på fem kvadratmeter som låg i anslutning till hans och hans frus lägenhet på Gärdet i Stockholm. Olle tänkte ut allt innan han satte sig för att rita. Mycket koncentrerat, alltid i pyjamasbyxor och t-shirt.
Här hittar du lokala produktdesigners
“Men han satt alltid och skapade i sin lilla studio på fem kvadratmeter som låg i anslutning till hans och hans frus lägenhet på Gärdet i Stockholm. Olle tänkte ut allt innan han satte sig för att rita. Mycket koncentrerat, alltid i pyjamasbyxor och t-shirt.
Här hittar du lokala produktdesigners
När: 1918-2007
Yrke: Tecknare och grafisk formgivare
Mest kända verk: Mazetti ögonen
Läs vidare: Olle Eksell.com, It’s Nice That, Alliance Graphique Internationale
De klassiska kakao-ögonen har kommit att bli signalementet för Olle Eksell. Han skapade dem 1956, som en del av en ny, grafisk profil för det Malmöbaserade choklad- och konfektfabriksbolaget Mazettis “Ögonkakao”. Vid den här tidpunkten har han redan hunnit utbilda sig i både Stockholm och Los Angeles, arrangerat Sveriges första grafiska designutställning på Nationalmuseum, designat bokomslag och vinetiketter och blivit invald som medlem i Alliance Graphique Internationale.