Designikon: Isamu Noguchis klassiska, skulpturala soffbord
Förödande enkelt men med en alldeles egen skönhet känns Noguchis bord lätt igen, och är ett bra exempel på hur design möter konst.
Isamu Noguchi var en amerikansk-japansk konstnär och landskapsarkitekt som hade en otrolig förmåga att skapa enkla, skulpturala former som följde tidens utveckling och är högst relevanta än idag. Noguchi började sitt samarbete med Herman Miller 1947. Miller såg potential i ett av Noguchis soffbord och bad honom att vidareutveckla idén. Det ikoniska, modernistiska soffbordet består av två identiska, skulpturala träformer och en tung glasskiva. Balansen mellan konst och möbel är perfekt.
En man från världen
Noguchi tillbringade många år med att resa och arbeta med andra konstnärskollegor över hela världen. Hans bakgrund som son till en irländsk-amerikansk mor och en japansk pappa hade stor påverkan på hans förvirrade självbild, vilket ledde till att han aldrig riktigt kände någon tillhörighet.
Han beskrev därför sig själv som en “man av världen”. Noguchi hade stora ambitioner och en omättlig energi – och ansågs vara en av USA:s största skulptörer när han dog 1988 vid 84 års ålder.
Noguchi tillbringade många år med att resa och arbeta med andra konstnärskollegor över hela världen. Hans bakgrund som son till en irländsk-amerikansk mor och en japansk pappa hade stor påverkan på hans förvirrade självbild, vilket ledde till att han aldrig riktigt kände någon tillhörighet.
Han beskrev därför sig själv som en “man av världen”. Noguchi hade stora ambitioner och en omättlig energi – och ansågs vara en av USA:s största skulptörer när han dog 1988 vid 84 års ålder.
Samarbetet med Herman Miller
År 1939 utformade Isamu Noguchi ett soffbord till A. Conger Goodyear, som då var ordförande för Art Museum MOMA. Herman Millers designteam var så imponerat av bordet att de bad Noguchi att utforma ett liknande bord för användning i privata bostäder och kontorsutrymmen.
1947 var första gången Noguchis bord introducerades i Herman Millers produktkatalog. Bordet beskrevs som “användbar skulptur”. Bordets bas skars ut ur solid valnöt och bestod av två identiska delar, av vilka den ena vändes upp och ner och sattes samman med den andra. Den organiskt formade träskulpturen stod som en perfekt bas för att enkelt och elegant bära upp den tunga glasskivan.
År 1939 utformade Isamu Noguchi ett soffbord till A. Conger Goodyear, som då var ordförande för Art Museum MOMA. Herman Millers designteam var så imponerat av bordet att de bad Noguchi att utforma ett liknande bord för användning i privata bostäder och kontorsutrymmen.
1947 var första gången Noguchis bord introducerades i Herman Millers produktkatalog. Bordet beskrevs som “användbar skulptur”. Bordets bas skars ut ur solid valnöt och bestod av två identiska delar, av vilka den ena vändes upp och ner och sattes samman med den andra. Den organiskt formade träskulpturen stod som en perfekt bas för att enkelt och elegant bära upp den tunga glasskivan.
Skulptören Isamu Noguchi
“Allt är en skulptur,” sade Noguchi. Han skapade skulpturer av alla möjliga material, vad han än kunde komma över: sten, metall, trä, lera, ben och papper. “Att begränsa sig till en viss stil gör att du blir en expert på just det området eller skolan, men jag är inte intresserad av att tillhöra någon skola. Jag lär mig alltid. Jag upptäcker alltid”, sa Noguchi.
“Allt är en skulptur,” sade Noguchi. Han skapade skulpturer av alla möjliga material, vad han än kunde komma över: sten, metall, trä, lera, ben och papper. “Att begränsa sig till en viss stil gör att du blir en expert på just det området eller skolan, men jag är inte intresserad av att tillhöra någon skola. Jag lär mig alltid. Jag upptäcker alltid”, sa Noguchi.
En tillgänglig klassiker
Trots deras status som moderna klassiker kan Noguchis kaffebord köpas till ett överkomligt pris. Detta beror delvis på att de har varit i kontinuerlig produktion från 1947 till 1973. Produktionen återupptogs 1984 och har varit igång sedan dess. Bordet är dessutom starkt och av god kvalitet vilket betyder att det sällan går sönder och att det därmed finns många exemplar på marknaden. Man kan ofta köpa Noguchis soffbord på auktioner.
Trots deras status som moderna klassiker kan Noguchis kaffebord köpas till ett överkomligt pris. Detta beror delvis på att de har varit i kontinuerlig produktion från 1947 till 1973. Produktionen återupptogs 1984 och har varit igång sedan dess. Bordet är dessutom starkt och av god kvalitet vilket betyder att det sällan går sönder och att det därmed finns många exemplar på marknaden. Man kan ofta köpa Noguchis soffbord på auktioner.
Basens olika träslag
Basen producerades ursprungligen i valnöt, björk och körsbär. Första året gjordes den bara i körsbär, vilket gör just den upplagan till ett samlarobjekt. Basen i björk producerades under åren 1947-1954.
Basen producerades ursprungligen i valnöt, björk och körsbär. Första året gjordes den bara i körsbär, vilket gör just den upplagan till ett samlarobjekt. Basen i björk producerades under åren 1947-1954.
Ett klassiskt samlarobjekt
Noguchis soffbord var en av Herman Millers mest ikoniska och framgångsrika konstruktioner någonsin. Produktionen upphörde 1973 och bordet blev omedelbart ett samlarobjekt. Herman Miller skapade dock en begränsad upplaga på cirka 480 bord runt 1980. Bordet sattes återigen i produktion år 1984 för kollektionen “Herman Miller Classics” och har tillverkats sedan dess.
Noguchis soffbord var en av Herman Millers mest ikoniska och framgångsrika konstruktioner någonsin. Produktionen upphörde 1973 och bordet blev omedelbart ett samlarobjekt. Herman Miller skapade dock en begränsad upplaga på cirka 480 bord runt 1980. Bordet sattes återigen i produktion år 1984 för kollektionen “Herman Miller Classics” och har tillverkats sedan dess.
Dyk ner i en konstnärs sinne
Noguchi var känd för att vara fylld av motsägelser. Han var ödmjuk och självisk, hängiven och temperamentsfull, lugn och energisk, en lojal vän och illojal älskare.
Om du vill ha en bättre förståelse av Isamu Noguchis komplexa universum kan man läsa biografin om honom av Hayden Herrera som publicerades i år. Boken heter Listening to Stone: The Art and Life of Isamu Noguchi.
BERÄTTA!
Har du något från Isamu Noguchi i ditt hem? I så fall vill vi gärna både se och höra om det.
Noguchi var känd för att vara fylld av motsägelser. Han var ödmjuk och självisk, hängiven och temperamentsfull, lugn och energisk, en lojal vän och illojal älskare.
Om du vill ha en bättre förståelse av Isamu Noguchis komplexa universum kan man läsa biografin om honom av Hayden Herrera som publicerades i år. Boken heter Listening to Stone: The Art and Life of Isamu Noguchi.
BERÄTTA!
Har du något från Isamu Noguchi i ditt hem? I så fall vill vi gärna både se och höra om det.
Isamu Noguchi föddes i Los Angeles den 17 november 1904 och var son till den berömda japanska poeten Yone Noguchi och författaren Leonie Gilmour. De gav honom namnet Isamu, som betyder “mod” på japanska. Isamu tillbringade sin barndom i Japan med sin mor. Han såg sällan sin far som hade startat en ny familj. År 1918 skickades Isamu tillbaka till Amerika för att studera och efter gymnasiet var hans önskan att bli konstnär.