Designikon: Moderna Museets Andy Warhol-poster
Så grafiskt enkel att den är snudd på genialisk – postern som introducerade pop art-konstnären, inte bara för Sverige utan för hela Europa.
Den har nästan blivit något av en kliché i våra hem, en klar signal att man både har inredningsintresse och koll på konst. Men hur många vet att den grafiskt enkla, svartvita postern fanns i en serie, och att det var en medveten tanke att hålla den stram som kontrast mot Warhols färgstarka konst? Dessutom gav en av affischerna upphov till konstnärens “15 minutes of fame"-citat.
År 1968 tog Moderna Museets dåvarande chef Pontus Hultén initiativet till Andy Warhols första stora retrospektiv utanför USA, som både blev en enorm succé i Stockholm men också innebar ett europeiskt genombrott för Warhol. De posters som trycktes upp för att marknadsföra utställningen hade citat av konstnären, från det populära “I Like Boring Things”, till det lite längre “In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes.”
Det var den legendariske grafikern John Melin som formgav texten med sin tydliga typografiska stil, en stil som fortfarande inspirerar många – engelska designföretaget Established & Sons logga var till exempel en sorts hyllning till Melin.
Postern passar lika bra i familjehem som i urbana ettor, här hemma hos familjen Palmquist i Stockholm (läs mer om deras hem).
På Moderna Museets hemsida berättar konstexperten och före detta museichefen Olle Granath om utställningen 1968. “Någon gång under hösten 1967 ringde Pontus Hultén och frågade om jag kunde hjälpa honom och Moderna Museet med att göra en Andy Warhol-utställning som skulle öppna i februari. Utställningen hade fått sin form av ett team som förutom Warhol själv bestod av Pontus, Billy Klüver och Kasper König. Ett grundläggande tema var upprepning, det skulle finnas mycket av få motiv: Marilyn Monroe, blommor, elektriska stolen, Brilloboxar, tapeter med röda kossor på gul bakgrund, de heliumfyllda folieballonger som kallades ”Clouds” och korta slingor från några av de mest kända filmerna som Sleep, Eat och Empire State. En viktig del av utställningen var att det skulle göras en bok som inte skulle vara en analyserande katalog över Warhols verk, utan en bok som förmedlade hans estetik utan tyngande texter.”
På Moderna Museets hemsida berättar konstexperten och före detta museichefen Olle Granath om utställningen 1968. “Någon gång under hösten 1967 ringde Pontus Hultén och frågade om jag kunde hjälpa honom och Moderna Museet med att göra en Andy Warhol-utställning som skulle öppna i februari. Utställningen hade fått sin form av ett team som förutom Warhol själv bestod av Pontus, Billy Klüver och Kasper König. Ett grundläggande tema var upprepning, det skulle finnas mycket av få motiv: Marilyn Monroe, blommor, elektriska stolen, Brilloboxar, tapeter med röda kossor på gul bakgrund, de heliumfyllda folieballonger som kallades ”Clouds” och korta slingor från några av de mest kända filmerna som Sleep, Eat och Empire State. En viktig del av utställningen var att det skulle göras en bok som inte skulle vara en analyserande katalog över Warhols verk, utan en bok som förmedlade hans estetik utan tyngande texter.”
Om man utgår från de bilder vi ser på Houzz med Warhols Moderna Museet poster, är de två mest populära texterna utan tvekan “All is Pretty” och “I Like Boring Things” – kanske för att John Melin gjort typografin så kort och vacker. Men vilka andra texter finns det? I Moderna Museets webbshop kan man också köpa “I Never Read. I Just Look at Pictures”, och “Machines Have Less Problems. I’d Like to Be a Machine, Wouldn’t You?” Samt förstås “In the Future Everybody will be Famous for 15 Minutes” – ett uttalande Warhol själv lustigt nog motbevisar med sin bestående berömmelse.
Läs vidare om designikoner:
Historien bakom Stringhyllan
Olle Eksell och Mazetti-ögonen
Kvistlampan av Jonas Bohlin
Historien bakom Stringhyllan
Olle Eksell och Mazetti-ögonen
Kvistlampan av Jonas Bohlin