Designintervjun: Norrgavels Nirvan Richter
"För mig är möbler både något livsviktigt – och totalt oväsentligt."
Nirvan Richter är möbelskapare men också något av en miljöprofet – hans märke Norrgavel var före sin tid när det lanserades 1993, och sedan dess har det fortsatt att ligga i framkant när det gäller att kombinera grönt tänkande med snygg design.
Nirvan Richter är utbildad arkitekt och gick på KTH i Stockholm från 1975. Han var intresserad av miljöfrågor redan då, och läste bland annat en kurs om ekologiskt byggande som var “spännande, men inte kändes så applicerbar på Sverige; det handlade mer om experimentbyggande i Kalifornien.” Istället var det en annan händelse om skulle komma att bli startskottet för hans miljöengagemang. “När kärnkraftsomröstningen hölls i Sverige var det som om myntet trillade ner. Jag insåg att jag inte ville bidra till en värld vars energisystem och konsumtion förstör planeten,” säger han.
Trots att han älskar arkitektur fann Nirvan det svårt att få gehör för sina idéer om mer hållbart byggande inom branschen. “Jag började fundera på om det fanns någon del av industrin där det fanns utrymme för mitt tänkande, och där jag inte behövde arbeta mot etablissemanget,” berättar han. Idag hade det funnits plats för hans tänk även inom arkitekturen. “Det är så mycket som händer inom arkitektur nu, med nollenergihus och andra miljövänliga initiativ, och smarta människor i alla kategorier som tycker att de här sakerna är viktiga. Det var inte så då.”
Följden blev att han valde att gå ner i skala – från byggnader till möbler. “Jag hade inställningen att jag ville skapa ekologiska möbler med material som ingår i naturens kretslopp. Det linjära produktionssättet är en tidsinställd bomb – och sedan blir folk förvånade när valar dör för att deras magar är fulla av plastpartiklar.” Det är 25 år sedan Norrgavel grundades, och när man talar med Nirvan märks det att tiderna förändrats mycket. “När vi öppnade den första butiken i Stockholm på nittiotalet sa butikschefen att ‘vi kan inte prata så mycket om ekologi, människor kopplar det till gröna vågen’.”
Att det fortfarande finns mycket att göra menar han beror på att vi har en kultur som bygger på att tillfredsställa begär snabbt, där vi bekräftar våra identiteter efter yta.
“Det gäller att försöka fylla behoven men släppa begären; man kan leka med dem men inte låta sig styras av dem,” säger Nirvan.
Se fler svenska vardagsrum i vårt bildarkiv
“Det gäller att försöka fylla behoven men släppa begären; man kan leka med dem men inte låta sig styras av dem,” säger Nirvan.
Se fler svenska vardagsrum i vårt bildarkiv
Det är inte bara omvärldens attityd till hållbar design som ändrats sedan nittiotalet; även sättet som Norrgavel jobbar på har utvecklats. “För 25 år sedan var vi ett litet, entusiastiskt startföretag som gjorde saker som vi egentligen var för små för. Nu när vi är mer etablerade har vi ett lugnare arbetssätt med längre framförhållning och jämnare kvalité,” berättar Nirvan.
LÄS MER: Designintervjun: Lisa Bengtssons framgångsrika flora och fauna
LÄS MER: Designintervjun: Lisa Bengtssons framgångsrika flora och fauna
Han tycker också att det är viktigt att anpassa sitt företag efter samtiden. “Allting förändras ju så snabbt nu, det är utmanande men kul – e-handeln är ett exempel. Vi måste förhålla oss till förändringar hela tiden och vi öppnade nyligen en butik i Nacka köpcentrum; jag älskar inte köpcentrum, men vi vill vara där kunderna är.”
När Norrgavel nyligen lanserade e-handel räknade Nirvan med att det var små, lättrörliga ting som skulle sälja bäst, men så var inte fallet. “Det som säljer bäst är faktiskt möblerna. Kunderna har ju förmodligen sett dem i butiken först och sedan köper de dem online.”
Han fortsätter: “Vi har många kunder där pengar inte har jättestor betydelse, men också kunder som vänder på slantarna och ser våra möbler som en investering. Det nästan omedvetna konsumtionssättet som affärer som Ikea bjuder in till fungerar inte för oss. Jag tycker att det är bra – på Ikea kommer man in i ett tänk där man resonerar: ‘Det spelar ingen roll, jag köper det för att det är billigt.’”
Han fortsätter: “Vi har många kunder där pengar inte har jättestor betydelse, men också kunder som vänder på slantarna och ser våra möbler som en investering. Det nästan omedvetna konsumtionssättet som affärer som Ikea bjuder in till fungerar inte för oss. Jag tycker att det är bra – på Ikea kommer man in i ett tänk där man resonerar: ‘Det spelar ingen roll, jag köper det för att det är billigt.’”
Nu är Norrgavel också så stort att det inte längre måste kontakta andra företag och producenter för att göra idéer till verklighet. “Nu är det stora leverantörer som hör av sig till oss. Vår nya leverantör av stoppmöbler kontaktade oss, de insåg att de hade många kunder som efterfrågade miljövänliga soffor och behövde vår kunskap. Det var grymt roligt att arbeta med ett så stort företag och låta dem fokusera på det de hade kunskap om, och vi på det vi kan,” säger Nirvan.
Nirvan tycker också att det är roligt att se att företag är mer öppna för nya idéer nu än när han startade Norrgavel. “Vi har till exempel lyckats få fram en Svanenmärkt MDF-skiva. De består av träspån som limmas ihop, och limmen har länge varit dåliga för miljön, men nu finns det alltså ett ekologiskt alternativ. Även latex kan vi nu göra miljövänligt. När man står på sig så funkar det ofta med leverantörerna, där är det stor skillnad nu om man pratar ekologi,“ berättar Nirvan.
Mycket av innovationen kommer dessutom från kunderna. “Det var faktiskt en kund som påpekade att vi borde arbeta med den här märkningen på latex. Vissa av kunderna är så kunniga om miljövänliga material att de nästan är nördiga, men det är kul att de förstår.”
Mycket av innovationen kommer dessutom från kunderna. “Det var faktiskt en kund som påpekade att vi borde arbeta med den här märkningen på latex. Vissa av kunderna är så kunniga om miljövänliga material att de nästan är nördiga, men det är kul att de förstår.”
“Det finns en annan materialkänsla i möbelbranschen nu, trots att den tidigare varit ganska trög när det gäller förändring. Man kan arbeta med nya kompositmaterial och ekologiska alternativ, och vi kan tacka ja till andra typer av formspråk också. Naturmaterial gör ju dock ofta att det blir ett ganska traditionellt formspråk, det är vissa konstruktioner som gäller där. Jag är övertygad om att det kommer att komma en mängd nya miljövänliga material, och det är ju jättekul,” säger Nirvan.
Här finns lokala snickare och timmermän
Här finns lokala snickare och timmermän
Med miljötänket följer även en medvetenhet om förhållandet mellan människa och natur, som Norrgavel för vidare till alla nya medarbetare. “Vi har tre värdegrunder: en humanistisk, en ekologisk, och så den tredje värdegrunden, som är mer existensiell och handlar om en upplevelse av vad man kallar evigheten, eller tomheten som vi alla har i oss. Det är svårt att komma i kontakt med den med det kommersiella hållningssättet vi har i västvärlden, där lyckan är materiell.”
Nirvan berättar: “Ska man lösa de ekologiska problemen och utmaningarna bör man se sig själv i ett djupare perspektiv, och vi inbjuder personalen till att göra det även om de blir förvånade. Vi uppmanar människor att hitta sig själva.”
Han märker att den här sortens tänk inte längre är så främmande för personalen som tidigare. “Många unga vill idag jobba på företag med en djupare mening eller jobba i en riktning som känns bra. Nämnde jag yoga och meditation för 25 år sedan var folk skeptiska, men nu är ju yoga världens kult, och det är bra – man börjar med det och upptäcker något nytt i yogan, som tangerar mindfulness och meditation.”
Han märker att den här sortens tänk inte längre är så främmande för personalen som tidigare. “Många unga vill idag jobba på företag med en djupare mening eller jobba i en riktning som känns bra. Nämnde jag yoga och meditation för 25 år sedan var folk skeptiska, men nu är ju yoga världens kult, och det är bra – man börjar med det och upptäcker något nytt i yogan, som tangerar mindfulness och meditation.”
Det kan låta som en märklig inställning från grundaren till ett företag att ha, att vilja få bort fokuset från konsumtion, men för Nirvan hänger allt ihop.
“Jag vill inte ta bort glädjen från människor när det gäller konsumtion, man får mycket glädje av nya saker. Det är inget fel på det, men att basera hela kulturen på den nivån blir inte bra, det tär på planetens resurser. Vi vill inbjuda människor att ha en djupare relation till vad det är att vara människa – vår kultur idag är fruktansvärt primitiv och begränsande.”
“Jag vill inte ta bort glädjen från människor när det gäller konsumtion, man får mycket glädje av nya saker. Det är inget fel på det, men att basera hela kulturen på den nivån blir inte bra, det tär på planetens resurser. Vi vill inbjuda människor att ha en djupare relation till vad det är att vara människa – vår kultur idag är fruktansvärt primitiv och begränsande.”
Att uppmuntra till yoga och meditation kan bli ett sätt att inte låsa sig fast vid det materiella och att ändra sitt konsumtionsmönster, tror Nirvan. “Det finns en längtan för något bortom. Jag vill sälja möbler men uppmuntra människor att ha färre saker, möbler är inte huvudsaken – för mig är möbler både något livsviktigt och något totalt oväsentligt.”
BERÄTTA! Vad tycker du om Nirvans och Norrgavels värdegrunder?
BERÄTTA! Vad tycker du om Nirvans och Norrgavels värdegrunder?