Från idé till succé: Betonggruvan – från mörker upp i ljuset
Josefine Halfwordsons designföretag Betonggruvan har vuxit rejält sedan hon startade det – utan att ha en plan.
Svenska designföretaget Betonggruvan såg dagens ljus 2011, när grundaren Josefine Halfwordson sade upp sig från jobbet och göt sitt första bord till sig själv. En kompis ville ha ett – och på den vägen är det. Tidigare hade Josefine jobbat som ekonom på H&M, men hennes bakgrund innehåller också en konstskoleutbildning och arbete inom den kreativa delen av klädindustrin, så designkarriären är föga förvånande. Namnet på företaget uppstod av att Josefine gjorde borden i en källare i Vasastan och kunderna fick ringa henne för att komma och kolla på borden, och så åkte hon upp och hämtade dem. Det blev ett internskämt där hissen var gruvschaktet – och så föddes namnet Betonggruvan.
Entreprenör: Josefine Halfwordson
Yrke: Grundare av och designer på Betonggruvan.
Storlek på företaget: Josefine och tre anställda: en grafisk designer, en butikschef som även arbetar med externa varor, och en anställd som jobbar med försäljningen. Egen butik och fem återförsäljare i Göteborg, Stockholm och Jönköping.
Yrke: Grundare av och designer på Betonggruvan.
Storlek på företaget: Josefine och tre anställda: en grafisk designer, en butikschef som även arbetar med externa varor, och en anställd som jobbar med försäljningen. Egen butik och fem återförsäljare i Göteborg, Stockholm och Jönköping.
Josefines designs har utvecklats sedan hon skapade sitt första bord och hon har lämnat betongen bakom sig, men arbetar fortfarande efter samma principer som när hon startade företaget. “Vi arbetar fortfarande med riktiga och solida material. Det är viktigt att man ska kunna leva sina liv i hemmet, att det inte bara är till för att visas upp. Jag gillar också att solida material slits väldigt snyggt, till skillnad från material som fanér; det är vackert med möbler som man kan ha i många år”, säger hon.
Betonggruvan växte snabbt från källarlokalen till en blogg, vilket lät Josefine se borden i ett sammanhang istället för “bara” som en möbel, och gav henne möjligheten att se produkterna användas i folks vardag. Storsäljaren hittills har varit Betonggruvans hyllsystem, som fungerar som stegar som fästs i väggen och har hyllplan som går att kombinera i olika färger, material och längder.
LÄS MER: Från idé till succé: Kristina Lindhe, Lexington
LÄS MER: Från idé till succé: Kristina Lindhe, Lexington
Hyllsystemet är ett bra exempel på Josefines designfilosofi. Hon utgår alltid från ett behov och skapar möbler med flerfunktion. “Jag är inte så förtjust i möbler som bara har en funktion, som en tv-bänk till exempel. Hyllsystemet kan förändras i oändlighet – det är viktigt för mig att man kan leva med möblerna i många år. Funktionen ska vara en snygg detalj, som mässingsdetaljerna på våra bordsskivor.”
Sedan ett år tillbaks har Betonggruvan nu också en egen butik på Roslagsgatan i Stockholm, som fungerar både som studio, lager, kontor och butik. Josefine kallar den “en plats där jag kan visa upp alla möblerna i olika sammanhang” och säger att det är viktigt för henne att ha så många delar som möjligt in-house, för att kunna behålla “Betonggruvankänslan” i alla led. Möblerna tillverkas runtom i Sverige, så företaget stöder också den svenska möbelindustrin.
De flesta av Betonggruvans möbler görs i Småland.
De flesta av Betonggruvans möbler görs i Småland.
I butiken säljer Josefine också produkter från andra designers. Hon väljer noggrant vems varor som säljs: “Det är viktigt att det är saker i riktiga material som håller, slits vackert och gör vardagen lite härligare – det kan vara en fönsterskrapa i mässing eller en vacker ugnsform, något användbart och vackert. Produkterna behöver inte vara lokalt producerade, men det är viktigt för mig hur de är producerade. Jag tycker om att ta in saker från hela världen och visa upp olika formspråk.” Bland märkena finns bland annat Fine Little Day och Navet Sthlm.
Betonggruvans hyllsystem på fabriken där de tillverkas.
När Betonggruvan lanserades för fem år sedan trodde Josefine nog inte att det skulle bli så stort som det är nu. “Vi har fler återförsäljare nu, vilket är något jag var rädd för innan – företaget var inte redo för det då, men det är det nu, vi har testat några butiker som jag trivs med.” Nu hittar man dess produkter hos Mimmi Staaf i Stockholm, Fine Little Day och Kvart Interiör i Göteborg, och Finakademien i Jönköping. Mäklarfirman Historiska Hem ska öppna egen butik i Stockholm och även där kommer man att kunna köpa Betonggruvan-produkter.
LÄS MER: Från idé till succé: Bxxlght – en starkt strålande ljusstjärna
När Betonggruvan lanserades för fem år sedan trodde Josefine nog inte att det skulle bli så stort som det är nu. “Vi har fler återförsäljare nu, vilket är något jag var rädd för innan – företaget var inte redo för det då, men det är det nu, vi har testat några butiker som jag trivs med.” Nu hittar man dess produkter hos Mimmi Staaf i Stockholm, Fine Little Day och Kvart Interiör i Göteborg, och Finakademien i Jönköping. Mäklarfirman Historiska Hem ska öppna egen butik i Stockholm och även där kommer man att kunna köpa Betonggruvan-produkter.
LÄS MER: Från idé till succé: Bxxlght – en starkt strålande ljusstjärna
“Jag vill att återförsäljningen ska växa långsamt så att man har kontroll, och vad gäller egna butiker känns det bra med en för tillfället”, säger Josefine. Nästa år kommer Betonggruvan att ställa ut på Stockholm Furniture & Light Fair för första gången, och då bland annat visa nya produkter. “Jag har skapat nya tillbehör för vårt hyllsystem – det säljer väldigt bra; folk gillar att man kan kombinera ihop det själv, att det passar in på flera olika ställen i hemmet och kan anpassas om man till exempel flyttar.”
Det kan verka skrämmande att satsa på sitt eget företag, men Josefines lugn och säkerhet inspirerar. “Jag är nöjd med att jag tagit en sak i taget och litat på min magkänsla. Som egenföretagare får man många tips och jag har även själv rådfrågat andra mycket, men det är viktigt att hålla fast i magkänslan och inte ryckas med för mycket av andras idéer”, säger hon.
Företagets möbler tillverkas runtom i landet för att sedan säljas på butiken i Stockholm.
Företagets möbler tillverkas runtom i landet för att sedan säljas på butiken i Stockholm.
Hennes råd till andra som vill starta eget är just det: “Fråga andra om hjälp men glöm inte att lita på din magkänsla, då går man åt rätt håll. Att följa andras råd gör att man lätt tar för många sidospår.”
LÄS MER: Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
En hantverkare jobbar med Betonggruvans produkter.
LÄS MER: Från idé till succé: Granit – företaget som gjorde förvaring lustfyllt
En hantverkare jobbar med Betonggruvans produkter.