Från idé till succé: Det lekande livet hos Fine Little Day
Med sitt lekfulla granmönster på textilier växte designföretaget snabbt i Sverige – men kommer framgången gå att toppa?
Det som började med en blogg och ett textilmönster med granar, har blivit ett växande företag med fyra anställda och nya mönster och produkter på gång. Vi pratade med Ulrika E. Engberg som är en av de två grundarna bakom Fine Little Day.
PLAY - SCREEN
Ulrika drev sedan tidigare designföretaget Little Red Stuga med några kollegor och samarbetade med arkitekter och inredare som gärna använde hennes finurliga möbler för pedagogiska rum. Ett exempel är bildens vikskärm. Kudden på bilden pryds av det populära mönstret Gran.
Vännerna slog ihop sina två företag, med Fine Little Day som gemensam plattform. Det som förenade Ulrika och Elisabeth yrkesmässigt var en lekfull och glädjefylld design med inspiration från barnets kreativa världar.
“Jag och Elisabeth gick HDK tillsammans 2003-2008. Mellan 2007-2013 jobbade jag med en annan kollega och vi skapade ett innehåll då vi såg ett behov på barnmarknaden med nytänk. Det hände inte så mycket inom design för barnrum, men det började dyka upp magasin och fenomen som tänkte på samma sätt,” säger Ulrika och fortsätter: “Både jag och Elisabeth kom in i den världen fast från olika håll, våra verksamheter gick sida vid sida i samma bransch och stad. Elisabeth ringde mig när hon sålde så bra att hon fick sitta och skicka affischer hela dagarna. Hon undrade om vi hade tips på hur hon skulle gå vidare och det slutade med att vi slog ihop våra företag.”
“Jag och Elisabeth gick HDK tillsammans 2003-2008. Mellan 2007-2013 jobbade jag med en annan kollega och vi skapade ett innehåll då vi såg ett behov på barnmarknaden med nytänk. Det hände inte så mycket inom design för barnrum, men det började dyka upp magasin och fenomen som tänkte på samma sätt,” säger Ulrika och fortsätter: “Både jag och Elisabeth kom in i den världen fast från olika håll, våra verksamheter gick sida vid sida i samma bransch och stad. Elisabeth ringde mig när hon sålde så bra att hon fick sitta och skicka affischer hela dagarna. Hon undrade om vi hade tips på hur hon skulle gå vidare och det slutade med att vi slog ihop våra företag.”
Så vad gör vännerna till effektiva samarbetspartners? ”I grunden handlar det om att vi har respekt för och litar på varandra, men också att vi har gemensamma värderingar kring formspråk och vad vi vill med verksamheten. Vi är olika och kompletterar varandra väl yrkesmässigt, vilket har gjort att arbetet blivit friktionsfritt från start,” säger Ulrika, och fortsätter: ”Elisabeth är en idealist och rätt så smal i sin stil, hon klassas inte som en typisk inredningsbloggare. Om jag inte såg och kunde uppmuntra värdet av hennes unika stil hade vi inte kunnat arbeta så bra ihop. Sedan sitter vi ofta på varsitt håll, men vi har alltid ett veckomöte och flera samtal i veckan. Jag håller till i studion på kontoret och hon i sin studio hemma. Kreativa processer kräver tid och man måste kunna gå in i en bubbla, så det gäller att ha en ledning som har förståelse för den processen.”
De trivs ihop, helt enkelt, och drivs fortfarande av kärleken till naturen och enkla, lekfulla uttryck, mönster och färgställningar. “Att bli glad är något av det starkaste man kan göra en annan människa. Det är en så stor kraft att få människor att le och det är det målet vi försöker vara trogna”, säger hon.
De trivs ihop, helt enkelt, och drivs fortfarande av kärleken till naturen och enkla, lekfulla uttryck, mönster och färgställningar. “Att bli glad är något av det starkaste man kan göra en annan människa. Det är en så stor kraft att få människor att le och det är det målet vi försöker vara trogna”, säger hon.
Fabric by the meter
Duon valde tidigt att arbeta med ekologisk bomull och vill utveckla de material de jobbar med. Linne är vanligare i kollektionerna numera, eftersom det är ett oslagbart material miljömässigt sett.
“Det är lätt att bli ängslig i denna bransch med allt som pumpas ut i snabb takt när det gäller trender. Vi försöker tänka att vi jobbar med tidlösa kollektioner snarare än säsongsbundna. Men vi gillar mixen. Vår ambition är att ett mönster vi skapar ska kunna leva i 100 år utan att bli tråkigt”, säger Ulrika.
“Det är lätt att bli ängslig i denna bransch med allt som pumpas ut i snabb takt när det gäller trender. Vi försöker tänka att vi jobbar med tidlösa kollektioner snarare än säsongsbundna. Men vi gillar mixen. Vår ambition är att ett mönster vi skapar ska kunna leva i 100 år utan att bli tråkigt”, säger Ulrika.
Mona Johansson posters
Posterkollektionen med verk av Mona Johansson (1924-2010), är en av de mest lyckade lanseringarna, trots dess unika stil.
”Det är viktigt att vara tydlig och ärlig i sitt budskap för att kunna ha en unik röst i en bransch som är rätt så mättad av produkter. Vi försöker gå vår egen väg utan att snegla och ta efter andra så mycket”, menar Ulrika.
”Branschen vill ha nytt hela tiden men vi vill skapa produkter som kan leva länge. Det är lite av ett motsatsförhållande vi får leva med. Jakten på nyheter är rätt jobbig, och inte hållbar för varken företag eller konsumtion. Vi gör allt för att kunna vara spontana och ha korta ledtider för att kunna ta fram en ny kollektion eller produkt medan den fortfarande känns ny även för oss.”
”Det är viktigt att vara tydlig och ärlig i sitt budskap för att kunna ha en unik röst i en bransch som är rätt så mättad av produkter. Vi försöker gå vår egen väg utan att snegla och ta efter andra så mycket”, menar Ulrika.
”Branschen vill ha nytt hela tiden men vi vill skapa produkter som kan leva länge. Det är lite av ett motsatsförhållande vi får leva med. Jakten på nyheter är rätt jobbig, och inte hållbar för varken företag eller konsumtion. Vi gör allt för att kunna vara spontana och ha korta ledtider för att kunna ta fram en ny kollektion eller produkt medan den fortfarande känns ny även för oss.”
“Vi har inte så många mönster egentligen, men sprider dem över flera produktgrupper. Nu letar vi oss även in i andra produktgrupper, som mattor och annat. Vi vill kunna bidra med inredning till ett helt rum om man vill.”
Mattorna är vävda på en fabrik i Sverige enligt gammal tradition.
Mattorna är vävda på en fabrik i Sverige enligt gammal tradition.
Water Lilies wool blanket
Little Fine Day är populära bland kunder både i Sverige och utomlands men på olika sätt. I England, Tyskland, USA, Sydkorea, Japan och Frankrike, där de säljer mest, ses de som exotiska och som en representant för skandinavisk och nordisk design. “Vi märker stor skillnad utomlands och i Sverige. Utomlands är man fascinerade av Sverige och skogen för den finns inte där. Där är det roliga att se sig själv i ett annat perspektiv”.
Kids room
Fine Little Day har en förkärlek för handritade mönster och saker som är sprungna ur en udda idé.
Till exempel är snuttefilten Bu! inspirerad av barnets egen vilja att uttrycka sig. En filt för trygghet, att gömma sig bakom eller leka med.
Till exempel är snuttefilten Bu! inspirerad av barnets egen vilja att uttrycka sig. En filt för trygghet, att gömma sig bakom eller leka med.
”Vi vill fortsätta växa långsamt med fokus på hantverket och hållbarheten”, säger Ulrika. Just kärleken till traditionellt hantverk hyllar Fine Little Day genom ett samarbete med Hemslöjden i Skåne under 2017. Alla hantverksskatter och bilder har digitaliserats i ett arkiv, och den nya kollektionen hämtar inspiration från historien.
“Förutom inredningsprodukter har vi även ritat några klädesplagg, och det ska bli kul att visa upp det i samarbete med lokala förmågor”. Mellan vernissagen den 20e maj i Landskrona på Hemslöjdsmuseet och i Kristianstad under hösten kommer verken att visas i studion i Spinneriet i Lindome.
“Design har sitt ursprung i hemslöjden. Det började ju med att hemslöjdare satte form för idéer för designers. Man ska vara tacksam för vår hemslöjdstradition och den vill vi vara med att lyfta”, betonar Ulrika.
“Förutom inredningsprodukter har vi även ritat några klädesplagg, och det ska bli kul att visa upp det i samarbete med lokala förmågor”. Mellan vernissagen den 20e maj i Landskrona på Hemslöjdsmuseet och i Kristianstad under hösten kommer verken att visas i studion i Spinneriet i Lindome.
“Design har sitt ursprung i hemslöjden. Det började ju med att hemslöjdare satte form för idéer för designers. Man ska vara tacksam för vår hemslöjdstradition och den vill vi vara med att lyfta”, betonar Ulrika.
Nu är Fine Little Day inne i processen med att ta fram huvudmönstret i nästa kollektion. “Jag vill inte säga för mycket, men en katt kan komma att ha en roll”, avslöjar Ulrika.
LÄS OM FLER SPÄNNANDE ENTREPRENÖRER:
Betonggruvan – Från mörker upp i ljuset
Granit, företaget som gjorde förvaring lustfyllt
Esferas design hettar upp nordliga breddgrader
LÄS OM FLER SPÄNNANDE ENTREPRENÖRER:
Betonggruvan – Från mörker upp i ljuset
Granit, företaget som gjorde förvaring lustfyllt
Esferas design hettar upp nordliga breddgrader
Namn: Elisabeth Dunker och Ulrika E. Engberg
Ålder: 46 och 36 år
Yrke: Elisabeth, formgivare och kommunikatör, Ulrika, VD och sortimentutvecklare på Fine Little Day.
Produkt: Företaget grundades 2007 och sortimentet omfattar allt från bäddset, köks- och inredningstextilier, till löpmeter, affischer och mode.
När Elisabeth Dunker startade sin blogg Fine Little Day hade hon ingen plan på att den skulle utvecklas på det sätt den gjort, till ett formgivarföretag med fokus på barn och vuxna som gillar kul och högkvalitativa produkter. På bloggen skildrade Elisabeth sitt vardagsliv med familjen i Göteborg och torpet på landet, men framför allt sin personliga inredningsstil. Det var när hon fick ta emot fler beställningar på produkter hon gjort och lagt upp på bloggen än hon mäktade med som hon tog hjälp av Ulrika E. Engberg, kollega och klasskamrat från Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK).