Från idé till succé: Future Days välutvecklade pappersvaser
Kim Walltins förflutna som ingenjör på TetraPak och hans stora musikintresse kombineras i designstudion.
Malmöbaserade designern Kim Walltin är mannen bakom märket Future Days, vars ovanliga, geometriska former och pastelliga färgpalett fått uppmärksamhet inte bara i Sverige utan även utomlands. Med inspiration från bland annat art déco, Memphisgruppen, och brittisk new wave, har han skapat ett helt eget formspråk. Märket har växt från pappersvaserna som Kim började med, och nu arbetar han även med plåt och porslin och gör hyllor och bord. Men hur lyckades han utveckla (både bokstavligt och bildligt talat) sina pappersprodukter till ett helt märke?
Future Days pappersvaser och pappersskulpturer viks för hand i Malmö och sätts ihop helt utan klister, med hjälp av ett snillrikt fliksystem. Det är en ledtråd till Kims bakgrund som designingenjör på TetraPak i Lund, där han jobbade tills 2015. Men han har alltid varit kreativ. “Jag har ritat på projekt sen skoltiden; varje gång man haft semester har jag suttit och skissat och försökt forma vad jag vill skapa, när andra suttit och läst deckare. Jag har rätt mycket gamla idéer som jag kan använda,” säger han.
Det var 2014 som Kim startade Future Days. På bilden syns hans kanske mest välkända design, vasen Chrome Waves, som man får färdigvikt och trär över en glas- eller plastflaska, och som han bland annat visat på prestigefulla designmässan Clerkenwell Design Week i London. Färgerna på Future Days produkter är ofta drömska pasteller, men det kan komma att ändras. “Jag har alltid gillat färg, är man uppväxt på 80-talet så är det väl något som alltid funnits där,” säger Kim. “Men nu är jag inne i en period där jag funderar på att använda mer svart bara för att bryta av mot mitt eget uttryck.”
Att Chrome Waves visades i London ledde till att vasen syntes i bland annat tidningen The Guardian. “Uppmärksamheten har stegrats hela tiden, att vara med i The Guardian var en höjdpunkt!” säger Kim. Vasen är döpt efter en låt av brittiska shoegazebandet Ride, och Kim berättar att musik alltid har influerat honom mycket. Han spelar själv i bandet Won, och Future Days fick sitt namn från två skivor: “Future Days”, av tyska experimentella rockbandet Can, och “Here’s to Future Days” av brittiska Thompson Twins.
“Jag är mest inspirerad av new wave-musik. Det är därför designen är lite kantig, tänker jag, som musikens ödsliga ljudbild med mycket synthar. Så det är min tolkning av musiken, och jag lyssnar mest på det när jag skapar.” (Lyssna på en av Kims spellistor här!)
En av hans kantiga designs är hyllbordet Sapphire på bilden, som görs av järnplåt och är lika mycket skulptur som bord. “Min tanke är att försöka göra möbler och belysning som är mer konstnärliga än funktionella, men som såklart ändå funkar,” säger Kim.
En av hans kantiga designs är hyllbordet Sapphire på bilden, som görs av järnplåt och är lika mycket skulptur som bord. “Min tanke är att försöka göra möbler och belysning som är mer konstnärliga än funktionella, men som såklart ändå funkar,” säger Kim.
Sedan han startade Future Days har Kims designs utvecklats till att även inkludera större produkter. “Det var nog för att jag blev bättre som designer. Man glömmer ofta att reflektera och berömma sig själv, att tänka att nånting har man snappat upp på vägen. Det roliga med pappersformerna är att de är väldigt skalbara. Det händer mycket när man gör dem större.”
Hans senaste projekt är en burk i porslin med samma form som vasen, som Kim gjort tillsammans med Malmökompisarna i Studio Stoft. “Stoft är grymma på keramik. Jag frågade hur de gör och då sade de ‘kom och hjälp till’!” Det ledde till porslinsburken, som kommer att visas tillsammans med ett nytt cocktailbord och en tredje, ännu ofärdig produkt, på Crooked Concepts utställning under Stockholm Furniture & Light Fair i februari.
LÄS MER: Nu är det bevisat – färgen intar våra svenska hem
Hans senaste projekt är en burk i porslin med samma form som vasen, som Kim gjort tillsammans med Malmökompisarna i Studio Stoft. “Stoft är grymma på keramik. Jag frågade hur de gör och då sade de ‘kom och hjälp till’!” Det ledde till porslinsburken, som kommer att visas tillsammans med ett nytt cocktailbord och en tredje, ännu ofärdig produkt, på Crooked Concepts utställning under Stockholm Furniture & Light Fair i februari.
LÄS MER: Nu är det bevisat – färgen intar våra svenska hem
Ett av Kims tips till den som har en designidé, men inte vet hur man gör den verklig, är att samarbeta med andra. “Det är bara att höra av sig till folk med en idé, det är inte svårare än så. Man får inte skicka allt sitt material bara, utan säga att man har en specifik idé, och inte skriva ett superlångt mail med en massa attachements..!” I framtiden vill han själv gärna fokusera mer på design än produktion, och har precis ingått ett avtal med Aveva, som kommer att producera storsäljaren Chrome Waves åt honom.
Designklimatet i Malmö har också hjälpt. “Malmö är jättetrevligt som designstad just nu. Alla är vänliga och hjälps åt jättemycket. Stoft är ju egentligen min värsta konkurrent, men vi tjänar inga pengar ändå, så det är lika bra att vi hjälper varandra,” skämtar Kim.
LÄS MER: Från idé till succé: Betonggruvan – från mörker upp till ljuset
LÄS MER: Från idé till succé: Betonggruvan – från mörker upp till ljuset
För tillfället kan man se Kims produkter på Wallerys utställning “Passion for more” i NK-passagen, till den 24e december. Till Crooked Concept-utställningen nästa år är det möjligt att vi får se en helt ny design – Kim ska bli pappa i januari och har fått förfrågningar från kompisar, som redan har barn, om att göra mobiler att hänga i barnrum. Det är inget tvivel om att han kommer att fortsätta att experimentera med sitt designuttryck. “Drivkraften är ju hela tiden att man vill utvecklas,” säger Kim.
LÄS MER: Från idé till succé: Esferas design hettar upp nordiska breddgrader
LÄS MER: Från idé till succé: Esferas design hettar upp nordiska breddgrader
Yrke: Designer och grundare av Future Days
Bakgrund: Designingenjör på TetraPak, där han jobbade med strukturell förpackningsdesign