Från idé till succé: Ylva Skarps fina linjer och raka rör
Att vara egenföretagare och satsa på sin kreativa talang är både lockande och skrämmande – för den här kalligrafen handlar det om balans.
Sara Norrman
7 november 2015
Editor-in-chief Houzz Sverige.
“Det är inte enbart innehållet i orden jag är intresserad av, vad de betyder. Jag är mest fascinerad av det estetiska uttrycket i bokstäver,” säger kalligrafen och formgivaren Ylva Skarp. Hennes dels kompakta, dels spindeltunna uttryck som nästan droppar av bläck är lätta att känna igen, och har blivit hennes signum, från handdukar till tillfälliga tatueringar. Idag bor Ylva i en vacker gammal skola i Leksand, Dalarna, med en lokal och ateljé i staden. Men när hon satte igång sitt yrkesliv hade hon inte en tanke på att bli egenföretagare med två anställda och kunder spridda över världen.
KREATÖR FAKTA
Namn: Ylva Skarp
Ålder: 45 år
Yrke: Kalligraf, konstnär och grundare av företaget Ylva Skarp
Idé: Att använda bokstävers form för att sprida ett vackert skriftligt budskap på allt från posters till kroppar.
Namn: Ylva Skarp
Ålder: 45 år
Yrke: Kalligraf, konstnär och grundare av företaget Ylva Skarp
Idé: Att använda bokstävers form för att sprida ett vackert skriftligt budskap på allt från posters till kroppar.
Ylva Skarps textade vykort och posters var de första produkterna hon visade, på Formex 2008. De fick genast genomslag, med ett formspråk som kändes bekant men ändå spännande och nytt. “När jag var yngre fanns det ingen tanke på att kunna försörja mig som just kalligraf, jag visste inte riktigt vad det var. När jag läst ekonomi på gymnasiet började jag jobba på Domus i Gävle, de hade en stor reklamavdelning med sex anställda, och en av de uppgifter vi hade var att texta skyltarna. De var alla tvungna att ha ett enhetligt stuk, vare sig de sålde köttfärs eller jeans.”
Det var inte förrän hon såg de vackra diplom som delades ut på Nobelfesten som hon insåg att kalligrafi faktiskt skulle kunna bli ett yrke. Men var fanns utbildningen? “Jag sökte mig till London, och studerade ett år på Roehampton Institute. Det var där jag hittade min grej. Dessutom hade jag klasskamrater från hela världen att inspireras av.”
Men vid hemkomsten insåg hon att yrket var ganska nischat, och att om hon ville ha full frihet med sin konstnärlighet behövde hon starta eget. “Min konstform råkade ligga rätt i tiden,” säger hon. “Att ha ord, citat och texter på väggen blev en trend, och jag var ju lite föregångare där – fast det var helt oavsiktligt. Nu gillar jag att göra mönster av texter som inte alltid går att läsa. Det finner många oerhört provocerande, men jag tycker det är vackert.”
Att hålla kvar en personlig touch vid produkterna tycker Ylva är viktigt, att till exempel kunna skicka ut handskrivna små hälsningar med ett inköp. Det blir en del av tänket bakom hela företaget. En del av det innebär också en genomgående röd (eller svartvit) tråd rent estetiskt.
“Hur man fotograferar sina produkter är oerhört viktigt, att det blir ett sammanhållet intryck. Sen har jag också använt mig mycket av sociala medier, de är fantastiska verktyg för att bygga varumärket. Allt från Instagram till pressbilder måste hänga ihop.”
Ylvas ord finns nu också att bäras på kroppen. “Jo, våra tillfälliga tatueringar är populära, och egentligen en naturlig utveckling av att jobba med form på ord.” Att få idéer till nya produkter, själva skapandet, är den enkla delen av att ha ett kreativt företag säger Ylva. “Man stöter ju på nya frågeställningar och problem hela tiden när man kör eget, men man växer också med varje lösning.”
Ett av de råd Ylva skulle ge till någon som funderar på att starta eget är att be om hjälp när man behöver det. “Skaffa ett nätverk av andra företagare och prata med dem, det är jätteviktigt. Bolla med varandra, men ta också in konsulter när det behövs. Det handlar om balans och magkänsla. Tro på det du gör, våga satsa, men rusa inte iväg för fort – i korthet, hoppa, men ha en fallskärm i beredskap.”
Balans och kontraster alltså – precis som i hela Ylva Skarps konstnärsskap.
Läs mer om eldsjälar inom design och form
Made In Sweden: Maze satsar lokalt
Layered-mattorna intar våra golv
Arkitekten som skapade fem rum på 28 kvadrat
Balans och kontraster alltså – precis som i hela Ylva Skarps konstnärsskap.
Läs mer om eldsjälar inom design och form
Made In Sweden: Maze satsar lokalt
Layered-mattorna intar våra golv
Arkitekten som skapade fem rum på 28 kvadrat
Liknande artiklar
Arkitektur
Shou Sugi Ban – bränt trä är det nya svarta
Genom att omvandla trä till en lättskött och spännande yta håller den uråldriga tekniken på att bli en global trend.
Läs artikeln
Sverige
Designsverige – är vi så jämlika som vi tror?
Av Sara Norrman
Kvinnor köper möbler och inredning, men de som tillverkar och leder företagen är män – eller håller något på att hända?
Läs artikeln
Sverige
Topp 10 – nya svenska produkter du måste se från designveckan
Av Sara Norrman
Håll koll på vad som lanserades under SFLF och SDW, och vad som snart kommer ligga högt på inredningstokiga önskelistor.
Läs artikeln
Internationellt
Doshi Levien – Intervju med den dynamiska designduon
Av Sara Norrman
Nipa Doshi och Jonathan Levien är årets hedersgäster på Stockholm Furniture and Light Fair, där Houzz träffade dem.
Läs artikeln
Design
Du är bjuden till en exklusiv – och hållbar – lyxupplevelse
Av Sara Norrman
Njut av vårt pop-up penthouse under Stockholm Design Week, fyllt av glädje, färg och hållbara produkter.
Läs artikeln
Tips för experter
Maison & Objet 2020: Högpunkter från vintermässan
Av Elen Pouhaer
Trä är hett, och färgerna får oss att må bra – men bäst är ändå de nya uppfinningarna. Data router i keramik, någon?
Läs artikeln
Internationellt
IMM Cologne: Trä, hantverk och lek med LEDs
Spännande belysning, danskt hantverk och multifunktionella möbler för små hem – allt finns här.
Läs artikeln
Internationellt
Årets designer: Intervju med Michael Anastassiades
Av Elen Pouhaer
Den stora Maison et Objet mässan utser ljusdesignens mästare Michael Anastassiades till årets designer.
Läs artikeln
Sverige
3 produkter du vill ha för att de är så snygga – och klimatsmarta
Av Sara Norrman
När etik möer estetik kan resultatet bli både hållbart och stilrätt. Här är innovatörerna att hålla ögonen på!
Läs artikeln
Internationellt
Hållbarhet blir verklighet på världens största textilmässa
Heimtextil i Frankfurt bjöd på nåbara lösningar och uppfinningar som ger hopp om industrins framtid.
Läs artikeln
Fantastiska produkter av inspirerande Ylva Skarp