Houzz Tour: Avantgarde-kubism blir vågat bygge i centrala Paris
Ett trevåningshus med konstnärsstudio och gyllene väggar byggdes på sluttande terräng i en gammal övergiven köksträdgård.
“Den här tomten var ett lyckokast!” Det säger arkitekt Emmanuel Thirard, och han har rätt. Det är extremt svårt att hitta 300 kvm mark till salu mitt i Paris. “För mig gick en dröm i uppfyllelse när jag hittade tomten av en slump år 2006.” Och han lät sig inte avskräckas av de svåra förhållandena – tomten var bebyggd på alla sidor och dessutom ganska brant – utan slog till direkt. “Eftersom byggföretagen i Paris har ett extremt tight schema, var vi tvungna att bygga huset i två etapper. I september 2009 kunde vi till sist flytta in.”
Från utsidan slås man av detta faktum. Det här huset är allt annat än normalt. Med sin väl genomtänkta grafiska design bryter det mot alla konventioner. “Huset har tre sovrum, två badrum, vardagsrum och kök. Det viktigaste rummet är studion – min fru är konstnär och behövde ett ljust rum att arbeta i. I själva verket har vi haft studion med dess 20 kvadratmeter som utgångspunkt för hela konceptet. Vardagsrum och de övriga rummen planerades runt studion “, säger Emmanuel. Hela huset tycks kretsa kring denna särskilda plats. ”Det bästa sättet att förstå planen, är att föreställa sig studion som en ‘kub i kuben’, alltså i själva huset”, förklarar arkitekten.
HUSESYN
Här bor: Arkitekten Emmanuel Thirard, hans hustru Virginie Artaud och hennes två barn
Läge: 20:e arrondissementet i Paris, nära den berömda kyrkogården Père Lachaise
Byggnadsår: 2009
Storlek: En boyta på 125 kvm med 300 kvadratmeter tomt
Arkitekt: Emmanuel Thirard, Comme Quoi Architecture
Från utsidan slås man av detta faktum. Det här huset är allt annat än normalt. Med sin väl genomtänkta grafiska design bryter det mot alla konventioner. “Huset har tre sovrum, två badrum, vardagsrum och kök. Det viktigaste rummet är studion – min fru är konstnär och behövde ett ljust rum att arbeta i. I själva verket har vi haft studion med dess 20 kvadratmeter som utgångspunkt för hela konceptet. Vardagsrum och de övriga rummen planerades runt studion “, säger Emmanuel. Hela huset tycks kretsa kring denna särskilda plats. ”Det bästa sättet att förstå planen, är att föreställa sig studion som en ‘kub i kuben’, alltså i själva huset”, förklarar arkitekten.
HUSESYN
Här bor: Arkitekten Emmanuel Thirard, hans hustru Virginie Artaud och hennes två barn
Läge: 20:e arrondissementet i Paris, nära den berömda kyrkogården Père Lachaise
Byggnadsår: 2009
Storlek: En boyta på 125 kvm med 300 kvadratmeter tomt
Arkitekt: Emmanuel Thirard, Comme Quoi Architecture
Så här såg tomten nära Père Lachaise-kyrkogården ut, innan huset kom upp. Sedan 1800-talet och framåt användes området som köksträdgård. Tomten har en fallhöjd på fyra meter, ganska brant med andra ord. Men det avskräckte inte Emmanuel Thirard, tvärtom. Han grep utan att tveka chansen till detta unika tillfälle att bygga ett modernt hem med trädgård för sig och sin familj mitt i den stora staden.
Med stor respekt för stadsmiljön, har arkitekten gjort det bästa av den komplicerade situationen och skapat ett modernt hem, som trots ett extravagant utseende fungerar i absolut harmoni med sin omgivning. Den första utmaningen i byggandet av huset var bristen på åtkomlighet till byggplatsen. Det fanns ingen stor entré till tomten så Emmanuel var tvungen att hitta ett sätt att få in nödvändigt byggmaterial. Lösningen: träbetong! “Huset består av impregnerade element av träbetong. Betongen var inte precis fjäderlätt, men ändå lätt nog att bäras av byggnadsarbetarna från gatan och in till tomten”.
Den exceptionella träbetongfasaden bryts upp av starka färger. “Skarvarna har behandlats så att vatten inte kommer in.” De klarröda panelerna betonar husets grafiska utseende. För söderläget på baksidan valde arkitekten en kyligt gråblå färg, vilken passar perfekt in i den urbana miljön.
Genom sitt kubistiska formspråk som används i kombination med grundfärgerna gult, rött och blått, har huset helt klart tagit inspiration från den modernistiska traditionen. Modernismen grundades av konstnärsgrupperna Bauhaus och De Stijl. Huset påminner starkt om Villa Schröder, ett arkitektoniskt mästerverk av de Stijl.
Genom sitt kubistiska formspråk som används i kombination med grundfärgerna gult, rött och blått, har huset helt klart tagit inspiration från den modernistiska traditionen. Modernismen grundades av konstnärsgrupperna Bauhaus och De Stijl. Huset påminner starkt om Villa Schröder, ett arkitektoniskt mästerverk av de Stijl.
“Jag är inget stort fan av att bo och äta i samma rum, som modernisterna gjorde. Så jag bestämde mig för att tydligt skilja de två områdena från varandra. Golvet är gjort av slipad betong i hela huset. Jag gillar att använda mineralmaterial. De är hygieniska, lätta att rengöra och även relativt billiga, vilket ju inte är någon nackdel”.
“För utformningen av trädgården fick jag hjälp av en trädgårdsmästare, Nicolas Scheid. Han är dessutom minst lika bra som landskapsarkitekt. Han vet vad han gör och kan allt om växter. Jag har faktiskt med honom i alla mina egna projekt. “
För en mjuk övergång mellan inne och ute använde Emmanuel Thirard samma material som på utsidan. “Dialogen mellan in- och utsida är en viktig aspekt i alla mina projekt. Jag tycker att det är en av de grundläggande principerna för all arkitektur.”
Höjdskillnaden mellan kök och vardagsrum gör att de båda utrymmena känns tydligt avgränsade från varandra. Den träbelagda terrassen ligger i samma höjd som köksgolvet, vilket ger känslan av att man står utomhus när man är i köket.
Kök och vardagsrum är anslutna med en liten svart trappa. Detta är i praktiken husets nav.
Vardagsrummet ligger lite undanskymt samtidigt som det är helt i dialog med trädgården. “Den gyllene väggen ger ett inslag av solsken i vardagsrummet och visar att guld inte längre är reserverat för kungar. Numera kan alla dra nytta av detta vackra material”.
Här får man en glimt av studion där Emmanuels fru nu kan leva ut sin passion för måleri på heltid. “Det var drivkraften för hela projektet.”
Studion ligger på första våningen i huset. Här är det underbart ljust tack vare de stora fönstren. Det är viktigt inte bara för färgval i måleriet, utan gör också att verken kommer helt till sin rätt.
Studion ligger på första våningen i huset. Här är det underbart ljust tack vare de stora fönstren. Det är viktigt inte bara för färgval i måleriet, utan gör också att verken kommer helt till sin rätt.
Trappan i råbetong leder till en avsats, där nästa, fritt hängande metalltrappa tar vid. “Den här designen var fullständigt ny för mig”, säger arkitekten. Genom gapet mellan de enskilda elementen kan man se vardagsrummet och köket, och bakom det lekrummet som vetter mot innergården.
Den fritt svävande trappan av tre millimeter tjockt råstål, förbinder de övre våningarna i huset med vardagsrummet. Från varje avsats har man utsikt över vardagsrummet.
Här är en närbild av räcket, som också är tillverkat av stål.
Tack vare olika öppningar i taket och fasaden kommer mycket dagsljus in i huset. “Det ljuset spelar en viktig roll eftersom huset är helt omgärdat av andra byggnader. Dessutom behöver min fru kontakt med omvärlden när hon målar”.
Bilden visar passagen som leder från gatan till huset. När man närmar sig, kan man se den gyllene skimrande väggen som tydligt sticker ut i stadsmiljön.
Njut av fler vackra moderna hus i vårt bildarkiv
Njut av fler vackra moderna hus i vårt bildarkiv
Eftersom huset är helt inbyggt så har entrén flyttats till första våningen. Ytterdörren nås via en metallramp, där man tittar ner på innergården.
Även för ytterväggen mot norr valde Emmanuel en guldbeläggning. “Jag har valt färgen i samråd med grannarna. På morgonen, när solen skiner på väggen ser det bokstavligen ut som en strålkastare”, säger han.
På kvällen förvandlas huset till ett konstverk för grannarna - ett UFO som just har landat. “Självklart ville jag som arkitekt i första hand skapa ett vackert hem. Men den moderna designen gör huset till en levande skulptur”. Och det borde modern arkitektur göra oftare - gör våra livsrum till konstverk!
Se andra hus som vågat lite extra
Fem underjordiska hus runt världen
Ett sällsynt naturligt hus för två på västkusten
Fyra amerikanska hem som testar alla gränser
Se andra hus som vågat lite extra
Fem underjordiska hus runt världen
Ett sällsynt naturligt hus för två på västkusten
Fyra amerikanska hem som testar alla gränser