Kommentarer
Houzz Tour: Geishornas hus attraherar konstälskare igen
Tokyo-familjen föll för det ovanliga huset vid floden, och flyttade sina liv till en helt ny tillvaro.
Tetsu Takeba
12 december 2016
Staden Kinosaki Onsen är berömd för sina varma källor och för Kinosaki International Art Center (KIAC), som är en framgångssaga bland alla de projekt som pågått de senaste åren för att återuppliva den japanska konsten. KIAC erbjuder ett artist in residence-program som fokuserar på scenkonst och stödjer konstnärers arbete samt arrangerar diverse evenemang. Konstcentrets chef med familj, vars liv tog en skarp vändning när de flyttade från Tokyo till staden, äger Kinosaki House. Hemmet är en inbjudande plats där många människor samlas och umgås.
Foto: Madoka Nishiyama
Foto: Madoka Nishiyama
När konstcentrets chef återvände till sin ursprungliga hembyggd, bodde han och hans familj till en början i ett villaområde i bergen. En dag när familjen besökte staden Kinosaki hittade de denna 50 år gamla byggnad. Den ligger på en bakgata, med en liten flod på framsidan och en bambuskog på baksidan. Huset var ursprungligen en kenban, en samlingsplats för geishor som arbetade vid de varma källorna.
Bilden ovan visar utsikten över floden framför huset.
Bilden ovan visar utsikten över floden framför huset.
Med tanke på dess förflutna är huset naturligtvis långt ifrån en typisk bostad, med ett distinkt utseende och planritning. Förtrollade av byggnadens unika uttryck bestämde sig familjen för att göra det till sitt hem. De bad arkitekten Masaki Kato från Puddle Inc. om hjälp, han var en gammal vän som också genomförde renoveringen av deras villa när de bodde i Tokyo.
Detta foto visar byggnaden innan renoveringen.
Detta foto visar byggnaden innan renoveringen.
HOUZZ TOUR
Här bor: Ett gift par och deras barn
Läge: Toyooka City, Hyogo Prefecture
Arkitekt: Masaki Kato från PUDDLE Inc.
Konstruktion: Sodenaga Kensetsu
Storlek: Tre våningar
Yta: 276 kvadratmeter
Struktur: Trä
Slutdatum: December 2015 (fas 1)/februari 2016 (fas 2)
Ytan som utgör vardagsrummet, matsalen och köket är mycket bekvämt och rymligt. “Hemmets design är en översättning av familjens livsstil,” säger arkitekten. Det är ofta många vänner och bekanta på besök, både från närbelägna och avlägsna platser, för att i detta livsrum prata om konst och livet. Människor samlas runt den centrala köksön, det upphöjda golvet, och andra mysiga platser som är avsedda för att man ska känna sig väl till mods.
Köket vann guldpris i “The Kitchen as the Center of Life Award”, en tävling arragerad av LIXIL och Houzz Japan.
Här bor: Ett gift par och deras barn
Läge: Toyooka City, Hyogo Prefecture
Arkitekt: Masaki Kato från PUDDLE Inc.
Konstruktion: Sodenaga Kensetsu
Storlek: Tre våningar
Yta: 276 kvadratmeter
Struktur: Trä
Slutdatum: December 2015 (fas 1)/februari 2016 (fas 2)
Ytan som utgör vardagsrummet, matsalen och köket är mycket bekvämt och rymligt. “Hemmets design är en översättning av familjens livsstil,” säger arkitekten. Det är ofta många vänner och bekanta på besök, både från närbelägna och avlägsna platser, för att i detta livsrum prata om konst och livet. Människor samlas runt den centrala köksön, det upphöjda golvet, och andra mysiga platser som är avsedda för att man ska känna sig väl till mods.
Köket vann guldpris i “The Kitchen as the Center of Life Award”, en tävling arragerad av LIXIL och Houzz Japan.
Den sociala designen är lätt att se på planritningen. Det upphöjda golvet, köksön och möbelarrangemanget skapar en mjuk zonindelning i denna stora och öppna yta.
Byggnaden har tre våningar, med ett kombinerat vardagsrum, matsal och kök som centrum för hemmalivet, vilket ligger bekvämt på den ljusa tredje våningen. Den andra våningen består av hemmets privata rum, så som badrum och toalett. Bottenvåningen används som förvaringsutrymme.
På tredje våningen fanns det ursprungligen en stor danslokal för geishorna, med en repscen på den södra sidan. Bilden visar tredje våningen före renoveringen. Repscenen är området med trägolv i förgrunden.
Arkitekten Kato gillade scenen med det upphöjda golvet så han minskade dess djup med ungefär hälften och skapade en social plats i form av ett upphöjt golv (synligt i den bakre delen av bilden). Soffan framför det upphöjda golvet är ännu en plats att umgås.
Till höger i bilden ser man det något upphöjda utrymmet från sidan. Området är ett perfekt lekutrymme för ägarnas dotter och hennes vänner.
När familjen ska ha lite egentid tillsammans finns det flera ytor att välja mellan. Familjen äter middag vid det gröna bordet (designat av arkitekten Jo Nagasaka) som står placerat mittemot köksön, medan testunderna åtnjuts vid det runda bordet vid fönstret. Naturligtvis är även den stora köksön en plats för samtal och gemenskap.
Ett hörn på norra sidan av den tredje våningen, med den bästa vyn i hela huset, fungerar som arbetsrum för mamman som jobbar hemifrån. Fönstret har en generös utsikt över staden och floden. Och trots att utrymmet är öppet och sammanfogat med vardagsrummet, är det ett ganska avskilt utrymme så att hon kan fokusera på sitt arbete och samtidigt känna familjens närvaro.
Tävlingsdomarna i “The Kitchen as the Center of Life Award” hyllade just det här utrymmet för sin “enastående sofistikering”, och menade att nyckeln till denna “sofistikering” ligger i detaljerna i interiören. Till exempel, snarare än att bara förlita sig på en jämn färgton, är färgschemat en blandning av olika nyanser av grått, interiörens främsta färg. Koordineringen av de subtila nyanserna, som täcker både väggarna, köksön, taket och värmesystemen, framhäver bjälkarna och ger ett djup till utrymmet.
De stora, slående träbjälkarna bidrar till det sofistikerade utseende av den rymliga tredje våningen. Det var när man tog bort innertaket vid renoveringen som man fann dessa rustika bjälkar gömda i vindsvåningen.
Plankorna lades ursprungligen till för att öka den strukturella styrkan hos bjälkarna, snarare än att vara en visuell effekt. Eftersom geishornas dansrepetitioner behöver fri sikt, krävdes det att utrymmet var kolumnfritt på kortsidan. Så man antar att plankorna adderades tvärsöver bjälkarna för att öka deras hållbarhet.
Plankorna lades ursprungligen till för att öka den strukturella styrkan hos bjälkarna, snarare än att vara en visuell effekt. Eftersom geishornas dansrepetitioner behöver fri sikt, krävdes det att utrymmet var kolumnfritt på kortsidan. Så man antar att plankorna adderades tvärsöver bjälkarna för att öka deras hållbarhet.
“När vi tog bort taket och jag såg bjälkarna tyckte jag att deras utseende, med plankorna på sidorna, var fantastiskt. Jag bestämde direkt: ‘vi låter det vara som det är!’ Så vi lämnade bjälkarna exponerade och placerade belysningen för att framhäva deras närvaro,” säger arkitekten.
Även om det kombinerade utrymmet är rymligt så är den norra sidan långt ifrån ljus. Utöver fönstren krävs det gott om belysning.
Även om det kombinerade utrymmet är rymligt så är den norra sidan långt ifrån ljus. Utöver fönstren krävs det gott om belysning.
Sett från långsidan, som bilden ovan visar, har raderna av bjälkarna en slående närvaro, och på nära håll känner man en trevlig luftig öppenhet när man står emellan dem.
“Jag tror att luftmängden är mycket viktig för rumslig gestaltning. Har man gott om luftvolym skapas en levande plats, och det tycker jag att denna interiör uppnår,” säger Kato.
“Jag tror att luftmängden är mycket viktig för rumslig gestaltning. Har man gott om luftvolym skapas en levande plats, och det tycker jag att denna interiör uppnår,” säger Kato.
På grund av utrymmets rymd, i kombination med regionens vinterklimat och hemmets brist på exponering för solljus, var uppvärmning en viktig komponent. Och med tanke på att det är en träkonstruktion som byggdes för årtionden sedan, samt behovet av säkerhet med ett litet barn i hemmet, installerade man ett PS Group värmesystem. Det är rörsystemet som ser ut som en serie av ränder till vänster i bilden. Systemet värmer upp luften utan att föra in föroreningar.
Värmesystem: PS Group
Värmesystem: PS Group
Mer privata rum finns på andra våningen. I mitten ligger ett badrum som omges av en hall som sovrummen utgår ifrån.
När man kommer in i hemmet på bottenvåning finns det en trappa som leder till andra våningen. För att inte hindra solljuset från att komma in genom fönstret, har man gjort en öppen planlösning med en glasdörr.
Före renoveringen var den andra våningen ett ganska mörkt utrymme. Dessutom ligger den södra sidan i skuggan av en klippa och mottar inget solljus alls. I renoveringen gjorde man därför en smart lösning för att ta till vara på ljuset från våningen ovanför.
Hallen på andra våningen har ett utrymme som avsiktligen är extra brett. Denna speciella plats fungerar som lekplats för dottern och hennes vänner.
Väggarna i det stora sovrummet är skapade av plywood i kombination med en sektion murbruk. Taket mellan bjälkarna samt två av rummets väggar består av kiselgur – materialet är fördelaktigt när man vill hantera fukt. “Sodenaga Kensetsu, företaget som gjorde byggnadsarbetet, ägs av en gammal klasskamrat till ägaren. Det var första gången som jag arbetade med honom och när jag fick veta att hans företag specialiserat sig på putsarbete beslutade jag mig för att dra nytta av denna färdighet,“ säger Kato.
Bilden visar badrummet på andra våningen. Tvättstället är i blank plywood.”
“Även tvättstället har en behandlad yta. En murare använde sig av ett transparent lack i harts som finish. Det är ett mycket tunt handfat, som byggts i trä.”
“Även tvättstället har en behandlad yta. En murare använde sig av ett transparent lack i harts som finish. Det är ett mycket tunt handfat, som byggts i trä.”
Detta är dotterns sovrum. Taket är rosa, hennes favoritfärg. På dörrar och golv i sovrummen på andra våningen har man återanvänt trä och andra material från den ursprungliga byggnaden. De har lagts på olika sätt i varje rum för att ge en unik karaktär.
Färgen på väggen på toaletten är en utstickande nyans av blått.
“Jag tycker att mindre rum blir mer intressanta när de har personlighet. Medan det stora utrymmet på tredje våningen har ett sammanhängande uttryck, har de mindre rummen, såsom hustruns arbetsutrymme och rummen på andra våningen, sina egna, mer distinkta färgscheman. Ett hem med ett enhetligt uttryck, utformat kring en specifik utgångspunkt, är en effektiv strategi, men jag tycker att ett hem med rum som alla har sin egen karaktär är roligare. Konceptet med ett stort och öppet utrymme på tredje våningen och med karaktäristiska privata rum på andra våningen är vad som gör detta hem unikt. Det är mycket tillfredställande när det gör ett bestående intryck på besökaren,“ säger arkitekten.
“Jag tycker att mindre rum blir mer intressanta när de har personlighet. Medan det stora utrymmet på tredje våningen har ett sammanhängande uttryck, har de mindre rummen, såsom hustruns arbetsutrymme och rummen på andra våningen, sina egna, mer distinkta färgscheman. Ett hem med ett enhetligt uttryck, utformat kring en specifik utgångspunkt, är en effektiv strategi, men jag tycker att ett hem med rum som alla har sin egen karaktär är roligare. Konceptet med ett stort och öppet utrymme på tredje våningen och med karaktäristiska privata rum på andra våningen är vad som gör detta hem unikt. Det är mycket tillfredställande när det gör ett bestående intryck på besökaren,“ säger arkitekten.
Huset är ett träbygge från andra våningen och upp, medan bottenvåningen är i armerad betong. Bottenvåningen används för närvarande främst för förvaring.
På ägarens begäran installerade man under renoveringen en lift som ansluter området vid ingången på bottenvåningen (i vänster i bilden) och fruns arbetsyta på tredje våningen (till höger i bilden). Liften är skräddarsydd av Kato och byggföretaget och konstruerad i främst plywood. Stora inköp, så som ölflak, paketleveranser och andra saker kan på så sätt lätt transporteras till tredje våningen via liften.
Och här har vi utsidan efter renoveringen. Fasaden är till största delen oförändrad, med undantag för fönstren på tredje våningen, som öppnas utåt. När man ser huset och ljusen som lyser i fönstren är det lätt att föreställa sig ljudet av livliga konversationer.
LÄS MER: Houzz Tour: Mattelärarens sovjetiska tvåa med smak av Toscana
Houzz Tour: Återvunna tider och lokalmaterial i Hälsingland
Houzz Tour: Öppen planlösning gjorde underverk i Sydney
LÄS MER: Houzz Tour: Mattelärarens sovjetiska tvåa med smak av Toscana
Houzz Tour: Återvunna tider och lokalmaterial i Hälsingland
Houzz Tour: Öppen planlösning gjorde underverk i Sydney
Liknande artiklar
Sverige
Houzz Tour: Kvalitet blir lyxliv i arkitektens gård i Skåne
Av Sara Norrman
Lisette förvandlade en nedgången gård till ett hem där lyxen består av naturmaterial, ljus och ett varmt välkomnande.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Sagolik lantgård med halmtak vid Nordsjön
Den stackars gården var i ett bedrövligt skick, men efter en helrenovering fick familjen ett härligt sommarställe.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Finkänslig renovering i den spanska byn
Med respekt för den traditionella byggstilen förvandlade arkitekterna det gamla huset totalt.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Christers jul i jugendvillan i Skövde
Av User
Sjunk ner i läderfåtöljen i biblioteket eller tindra ikapp med granen i matsalen – välkomna till en klassisk högtid.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Familjen som byggde ett hus till konsten
Av Sara Norrman
En tom tomt med ett underjordiskt garage blev Louise och Richards första byggprojekt – och de siktade högt.
Läs artikeln
Arkitektur
Houzz Tour: Ett helt hus på 72 kvadrat med olika våningsplan
Arkitekten hittade omöjlig yta i den smala byggnaden med lösningar på hög nivå.
Läs artikeln
Internationellt
Före och efter: Den gamla baren förvandlades till ett modernt hem
Kan du tänka dig att bo i en bar? Denna arkitekt bevisar att man med smart design kan skapa ett elegant hem av ett föga lovande utrymme.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: En liten bit av Kalifornien på Ekerö
Av Sara Norrman
Bland tallarna byggde arkitekten Matthew Eastwood sitt eget familjehem, med svensk rustik stil och en fläkt av flärd.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Blomsteraffären i Svedala blev fantastiskt familjehem
I det stora tegelhuset från 1930-talet är det de personliga detaljerna som betyder mest – och det vackra växthuset.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: I Göteborg har 1960-talshuset renoverats från grunden
Av Sara Norrman
“Vi ville ta huset in i nutiden,” säger Cia, och med naturmaterial och mycket kärlek blev resultatet så här bra.
Läs artikeln