Houzz Tour: Maori ordspråk inspirerade huset på Waiheke Island
Semesterhuset på ön, designat för att smälta in i harmoni med landskapet, är en välkomnande semesterbostad för en familj.
Joanna Tovia
3 juni 2015
Trots att Waiheke Island ligger mindre än 2 mil från Auckland, känns det långt från civilisationen och helt rätt läge för ett sommarhus. Ägaren Heather bjöd in arkitekten Charissa Snijders för att känna in miljön tillsammans med henne. De ville ta reda vilken typ av hus som bäst skulle uppfylla familjens önskemål och behov och hur det bäst kunde smälta in i de naturliga omgivningarna.
“Charissa och jag började det här projektet med ett besök på platsen och vi bara satt där i det långa gräset med fåren runt omkring oss”, berättar Heather. “Vi satt så där under ganska lång tid och pratade, lyssnade och tittade på djuren som rörde sig runt gården.”
Heather säger hon antagligen lät väldigt högtravande och bombastisk när hon försökte förmedla vad hon tyckte var viktigt för naturen här och för det blivande huset. “Gud vet vad som rörde sig i Charissas huvud just då, men hon lyssnade på allt jag sa… hon lyssnade mellan raderna och bortom de svåruttalade känslorna… och det dröjde inte länge förrän Charissa överräckte ritningar och koncept till huset”, säger Heather.
“Det var inte vad jag förväntade mig men det var allt jag ville ha.”
Foto: Peter Rees Photography
“Charissa och jag började det här projektet med ett besök på platsen och vi bara satt där i det långa gräset med fåren runt omkring oss”, berättar Heather. “Vi satt så där under ganska lång tid och pratade, lyssnade och tittade på djuren som rörde sig runt gården.”
Heather säger hon antagligen lät väldigt högtravande och bombastisk när hon försökte förmedla vad hon tyckte var viktigt för naturen här och för det blivande huset. “Gud vet vad som rörde sig i Charissas huvud just då, men hon lyssnade på allt jag sa… hon lyssnade mellan raderna och bortom de svåruttalade känslorna… och det dröjde inte länge förrän Charissa överräckte ritningar och koncept till huset”, säger Heather.
“Det var inte vad jag förväntade mig men det var allt jag ville ha.”
Foto: Peter Rees Photography
HUSESYN
Här bor: Heather, hennes man och deras två döttrar
Läge: Ett sommarhus på Waiheke Island, Nya Zeeland
Storlek: Egendomen har tre byggnader: ett garage på 50 kvm, studion som kallas “ladan” på 32 kvm och huvudbyggnaden på 190 kvm. Den består av tre paviljonger - den stora sovrumspaviljongen, paviljongen för aktiviteter och den andra sovrumspaviljongen.
Här bor: Heather, hennes man och deras två döttrar
Läge: Ett sommarhus på Waiheke Island, Nya Zeeland
Storlek: Egendomen har tre byggnader: ett garage på 50 kvm, studion som kallas “ladan” på 32 kvm och huvudbyggnaden på 190 kvm. Den består av tre paviljonger - den stora sovrumspaviljongen, paviljongen för aktiviteter och den andra sovrumspaviljongen.
Även om huset är en semesterbostad för familjen, kommer det med tiden att bli permanent bostad för Heather och hennes make.
“Huvudsyftet bakom projektet var att ge fler möjligheter för familj och vänner att vara tillsammans”, säger arkitekten Charissa.
“De ville skapa ett hem som talade tystnadens språk och var i samklang med naturen. De ville också svara dess vildhet, särskilt vindens!”
Sammanfattningsvis skulle platsen vara avslappnad, inbjudande, subtil och lite knasig men på samma gång mycket funktionell, säger hon. Livet skulle pågå både inomhus och utomhus, med massor av olika möjligheter, upplevelser och många platser att sitta på, beroende på vindriktningen.
Arkitektens uppgift blev att skapa ett hem i harmoni med den omgivande naturen, och som en följd av det är byggnaderna låga, inbäddade i kullarna och de följer naturens konturer.
“Huvudsyftet bakom projektet var att ge fler möjligheter för familj och vänner att vara tillsammans”, säger arkitekten Charissa.
“De ville skapa ett hem som talade tystnadens språk och var i samklang med naturen. De ville också svara dess vildhet, särskilt vindens!”
Sammanfattningsvis skulle platsen vara avslappnad, inbjudande, subtil och lite knasig men på samma gång mycket funktionell, säger hon. Livet skulle pågå både inomhus och utomhus, med massor av olika möjligheter, upplevelser och många platser att sitta på, beroende på vindriktningen.
Arkitektens uppgift blev att skapa ett hem i harmoni med den omgivande naturen, och som en följd av det är byggnaderna låga, inbäddade i kullarna och de följer naturens konturer.
Anknytning till både den befintliga gårdens språk och ett Maorifort på kullen, gav idén till flera mindre byggnader, alla med olika användning. Dessa två metaforer är förstärkta i detaljerna, materialen och terrasseringarna av marken.
Ett Maori-ordspråk hjälpte till att uttrycka dessa egenskaper och blev guiden som inspirerade dem att knyta ihop, väva och forma hemmet med naturen:
Whakarongo ake au (Jag lyssnar på fågelns rop)
Ki te tangi en te mau nei tui
Tui tui (Bind ihop, sy ihop)
Tui tuia (Väv tillsammans)
Tuia i runga (Dessa ting från ovan)
Tuia mig raro (Dessa ting underifrån)
Tuia i roto (Dessa ting inom oss)
Tuia i waho (Dessa ting runt omkring oss)
Tihe mauri ora (Skåda den heliga livsluften)
“Den övergripande känslan av platsen är tidlös och lågmäld, vilket skapar en känsla av beständighet genom noggrant val av material, färg och proportioner”, säger Charissa.
Ett Maori-ordspråk hjälpte till att uttrycka dessa egenskaper och blev guiden som inspirerade dem att knyta ihop, väva och forma hemmet med naturen:
Whakarongo ake au (Jag lyssnar på fågelns rop)
Ki te tangi en te mau nei tui
Tui tui (Bind ihop, sy ihop)
Tui tuia (Väv tillsammans)
Tuia i runga (Dessa ting från ovan)
Tuia mig raro (Dessa ting underifrån)
Tuia i roto (Dessa ting inom oss)
Tuia i waho (Dessa ting runt omkring oss)
Tihe mauri ora (Skåda den heliga livsluften)
“Den övergripande känslan av platsen är tidlös och lågmäld, vilket skapar en känsla av beständighet genom noggrant val av material, färg och proportioner”, säger Charissa.
Lokal sten, betonggolv och timmer vävs sömlöst ihop. Man ville arbeta med lokalt virke, så lawsoncypress valdes ut för de utsatta konstruktionselementen, liksom ek från Tasmanien för innerdörrar, socklar och räcken, i kombination med furu för väggarna. Väggarna kontrasterades med merantiträ för lägre tak och skiktträ för lutade tak. För att öka det naturliga timrets hållbarhet, applicerades Osmo Polyx Hardwax från The Natural House Company på väggar, tak och dörrar.
Huvudbyggnaden har tre sovrum, två badrum, tvättstuga, kök/matsal/vardagsrum, en liten innergård och ett solrum. Utomhus finns flera innergårdar och platser att sitta och vila på.
Huvudbyggnaden har tre sovrum, två badrum, tvättstuga, kök/matsal/vardagsrum, en liten innergård och ett solrum. Utomhus finns flera innergårdar och platser att sitta och vila på.
“Vårt nya hus har genomtänkta varma utrymmen, färgat glas, ödmjuka vitkalkade furuväggar och ett betonggolv som är ett eko av sandstränderna i Waiheke”, säger Heather. “Men den mest oefterhärmliga kvaliteten i hemmet är den fullständiga harmoni som binder den nya byggnaden samman med marken. Man kan inte besöka platsen utan att märka den integrerade relationen och landskapets anknytning till huset. Jag älskar det! “
“Ladan” är familjens kreativa utrymme. Var och en av paviljongerna har färgsatts med olika nyanser – men alla färger stämmer med färgerna på stenarna i Waiheke. “Det känns riktigt naturligt och smälter väl in i naturen”, säger Charissa.
Landskapsplaneringen har utformats med en “magisk stig” som slingrar sig mellan de olika familjemedlemmarnas hus.
Landskapsplaneringen har utformats med en “magisk stig” som slingrar sig mellan de olika familjemedlemmarnas hus.
Det finns varken fram eller baksida på huset, varje sida har sitt syfte. I söder ligger den mest använda entrén. Den starka muren av Waihekesten “håller fast huset vid marken och fungerar som en välkomnande arm som guidar ögat mot havet där bortom”, säger Charissa.
Vid entrédörren bildar små stammar av kauriträd en vägg. Stammarna är från träd som dog i en torka för flera år sedan.
“Vi band ihop dem med snöre, som avspeglar den integrerade känslan på platsen – bindande, vävande samman – en del av Maoriversen som fångade både Heathers och min fantasi när vi försökte kapsla in själva essensen av platsen”, säger Charissa.
“Vi band ihop dem med snöre, som avspeglar den integrerade känslan på platsen – bindande, vävande samman – en del av Maoriversen som fångade både Heathers och min fantasi när vi försökte kapsla in själva essensen av platsen”, säger Charissa.
En innergård vid entrén ger ljus och samtidigt ventilation, en användbar designfunktion när vinden är hård. Husägarna kan låta dörrarna stå öppna och känner sig inte avskurna från yttervärlden när det blåser.
Den rostfria ovala skålen av stål utanför ytterdörren var Heathers idé. Ibland fyller hon den med sand och lägger speciella fynd i den, andra gånger är den vattenfylld med tända ljus och blommor.
Den rostfria ovala skålen av stål utanför ytterdörren var Heathers idé. Ibland fyller hon den med sand och lägger speciella fynd i den, andra gånger är den vattenfylld med tända ljus och blommor.
Norrsidan är öppen mot den spektakulära havsutsikten och har en helt annan känsla än stenmurarna på den södra sidan. Här är det främst glasväggar och målade skiktväggar.
En specialeffekt är den glasdörr som skiljer ingången från vardagsrummet, dörren kan gömmas helt i en nisch, vara halvöppen eller stängd. Glaset ger massor av färgskiftningar och lyser upp rummet.
“Vi hade kul när vi valde färger och typ av glas”, säger Charissa. “Jag ville ha enbart klarglas och Heather ville ha olika mönster. I slutändan blev resultatet mycket bättre än vad någon av oss skulle ha kunnat göra på egen hand. Jag älskar när sånt händer.”
Samma färgade glasmönster användes för tvättrummet, köksdörren och det största badrummet för att ytterligare knyta ihop olika funktioner i huset. För avskildhet i badrummet sitter ogenomskinligt glas bakom det färgade glaset.
“Vi hade kul när vi valde färger och typ av glas”, säger Charissa. “Jag ville ha enbart klarglas och Heather ville ha olika mönster. I slutändan blev resultatet mycket bättre än vad någon av oss skulle ha kunnat göra på egen hand. Jag älskar när sånt händer.”
Samma färgade glasmönster användes för tvättrummet, köksdörren och det största badrummet för att ytterligare knyta ihop olika funktioner i huset. För avskildhet i badrummet sitter ogenomskinligt glas bakom det färgade glaset.
Kökssnickerierna är Plytech Spectrum 120 i “Transparent White” och bänkar och skivan på köksön är Kings Generation i Macrocarpa. Fronten på köksön är målad i Plytech Spectrum 120 i “Transparent Yellow”, som också har använts på hyllorna i vardagsrummet. ”Transparent Red” användes på lådorna. “Återigen, det fungerar att ansluta, väva och binda utrymmen samman med hjälp av material, färger och atmosfär”, säger Charissa.
Huset ritades för passiv solvärme, varmvattnet värms upp av solen och biolytiskt avloppssystem installerades. Giftfria material användes i möjligaste mån, såsom Osmo Polyx Olja för innerväggarna i furu och på betonggolvet ligger en lågtoxisk ytfinish.
Sovrummet i ena ändan av huset är stort nog för att rymma antingen en familj eller tonårsbarn som vill sova över. Det var designat för två breda sängar, men Charissa hittade en dagbädd från Himolla av läder som fungerar som soffa till vardags, men vid behov även som en bekväm säng.
Charissa säger att en av de aspekter som ägarna älskar är möjligheten att stänga av halva huset när gäster eller familj inte vistas där. De vill inte känna att de skramlar omkring i ett stort utrymme. “Huset känns fortfarande helt, med den extra fördelen att städningen minskar!”, säger Charissa.
Charissa säger att en av de aspekter som ägarna älskar är möjligheten att stänga av halva huset när gäster eller familj inte vistas där. De vill inte känna att de skramlar omkring i ett stort utrymme. “Huset känns fortfarande helt, med den extra fördelen att städningen minskar!”, säger Charissa.
Det stora sovrummet har en fönsterbänk med panoramafönster med utsikt över farmen och ravinen utanför. “Det är en helt annan känsla än utsikten över havet”, säger hon.
Det stora sovrummet har också en walk-in garderob med specialgjorda hyllor och lådor. De andra två sovrummen har hyllor för böcker och samlarobjekt och anpassade lådor och garderober.
De flesta innerväggarna är i skiktat furu som har ljusats upp med Osmo Polyx Oil, eller med gipsputs på betongväggarna.
Taklampa Kartell
De flesta innerväggarna är i skiktat furu som har ljusats upp med Osmo Polyx Oil, eller med gipsputs på betongväggarna.
Taklampa Kartell
Det ljusa och glada stora badrummet har ett takfönster med persienner som förser badrummet med mjukt, diffust ljus.
Plytech Spectrum 120 i “Transparent Yellow” har använts på de flesta av väggarna för att anknyta badrummet med köket.
Plytech Spectrum 120 i “Transparent Yellow” har använts på de flesta av väggarna för att anknyta badrummet med köket.
Ett mindre badrum har en annan känsla än det stora badrummet. “Det är mer intimt”, säger Charissa. “Vi förstärkte det genom att använda merantiträ i taket och furu på väggarna, tillsammans med spjälor av cederträ för enkel ventilation.”
I duschen, som öppnar upp mot innergården, kan man antingen stänga skjutdörren av glas om sig, låta spjälväggen ventilera eller ha helt öppet medan man duschar.
I duschen, som öppnar upp mot innergården, kan man antingen stänga skjutdörren av glas om sig, låta spjälväggen ventilera eller ha helt öppet medan man duschar.
Fasaderna består av tre olika material – Waihekestenmuren på den södra sidan av huvudbyggnaden, målade träväggar och putsade betongväggar.
På frågan om vad hon är mest stolt över i den färdiga designen, svarar Charissa: “Känslan när man kommer in i huset – man känner frid och lätthet, och en glädje – det har en varm och välkomnande känsla.”
“Jag älskar kvaliteten på ljuset, den inramade utsikten när man går genom huset, hur landskapet är en integrerad del av hemmet och hur materialen arbetar tillsammans.”
“Jag älskar kvaliteten på ljuset, den inramade utsikten när man går genom huset, hur landskapet är en integrerad del av hemmet och hur materialen arbetar tillsammans.”
Besök flera hus som smälter in i omgivningen
Gäst hos naturen i Bohusläns sommarlandskap
Ett hus i samklang med Pennsylvanias lantliga landskap
Ett sällsynt naturligt hus för två på västkusten
Gäst hos naturen i Bohusläns sommarlandskap
Ett hus i samklang med Pennsylvanias lantliga landskap
Ett sällsynt naturligt hus för två på västkusten
Liknande artiklar
Sverige
Houzz Tour: Kvalitet blir lyxliv i arkitektens gård i Skåne
Av Sara Norrman
Lisette förvandlade en nedgången gård till ett hem där lyxen består av naturmaterial, ljus och ett varmt välkomnande.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Sagolik lantgård med halmtak vid Nordsjön
Den stackars gården var i ett bedrövligt skick, men efter en helrenovering fick familjen ett härligt sommarställe.
Läs artikeln
Internationellt
Houzz Tour: Finkänslig renovering i den spanska byn
Med respekt för den traditionella byggstilen förvandlade arkitekterna det gamla huset totalt.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Christers jul i jugendvillan i Skövde
Av User
Sjunk ner i läderfåtöljen i biblioteket eller tindra ikapp med granen i matsalen – välkomna till en klassisk högtid.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Familjen som byggde ett hus till konsten
Av Sara Norrman
En tom tomt med ett underjordiskt garage blev Louise och Richards första byggprojekt – och de siktade högt.
Läs artikeln
Arkitektur
Houzz Tour: Ett helt hus på 72 kvadrat med olika våningsplan
Arkitekten hittade omöjlig yta i den smala byggnaden med lösningar på hög nivå.
Läs artikeln
Internationellt
Före och efter: Den gamla baren förvandlades till ett modernt hem
Kan du tänka dig att bo i en bar? Denna arkitekt bevisar att man med smart design kan skapa ett elegant hem av ett föga lovande utrymme.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: En liten bit av Kalifornien på Ekerö
Av Sara Norrman
Bland tallarna byggde arkitekten Matthew Eastwood sitt eget familjehem, med svensk rustik stil och en fläkt av flärd.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: Blomsteraffären i Svedala blev fantastiskt familjehem
I det stora tegelhuset från 1930-talet är det de personliga detaljerna som betyder mest – och det vackra växthuset.
Läs artikeln
Sverige
Houzz Tour: I Göteborg har 1960-talshuset renoverats från grunden
Av Sara Norrman
“Vi ville ta huset in i nutiden,” säger Cia, och med naturmaterial och mycket kärlek blev resultatet så här bra.
Läs artikeln
Where would I have a vacation home if I could choose and afford anything? HHHmmmmm...I don't know. If I'm going to be that financially blessed I need to do a LOT of traveling before I make that decision. Maybe I'll have vacation homes in several different countries and many different climates and landscapes. I'll have to think on this one, houzz.
Congrats to the Owners AND the Architect(s); Chrissa has done the excellent stuff here!!
Waiheke & Great Barrier Island has given me a lot of wonderful memories of growing up in NZ. Over my few trips to my brothers holiday house - often wondered in early days of the build - will they respect the land and environment's AND build something nice on THIS PALCE. Think am lucky to have grown up in the LUCKY PARTS of this earth
It a very nice surprise to see this article and see the house fully completed and see the Architects do both. Though - was/am puzzled by the 'stainless sink' :P in the ground @ entry - now having read the Questions/Answers section has given me some ideas for my own (pending project on Lake Ontario) .....and use all of my own self-learned lessons from various builds around the globe....
Respect! Nice work and congrats again !