Houzz Tour: Så blir det när barnen får rita ett hus
Arkitekten och föräldrarna kom ingenstans med planeringen av huset – till familjens åttaåriga tvillingpojkar kom till undsättning.
Ibland kan barn se det andra inte kan. Arkitekten Andrew Maynard hade tillbringat en lång eftermiddag med ägarna till detta hem i en diskussion kring renoveringen och utbyggnaden av huset utan att finna den där gnistan som skulle få igång projektet. Andrew minns dystert det första mötet: “Vi befann oss djupt ner i kaninhålet.“ Då kom parets tvillingpojkar och lämnade blygsamt fram en teckning de hade varit upptagna med medan de vuxna hade suttit nergrävda i sina diskussioner. Inga bilar, rymdskepp eller dinosaurier för dessa killar inte – på pappret fanns konceptet som var gnistan till Tower House, det fantasifulla hem som familjen nu lever i.
Den här bilden visar hur tvillingarnas spännande idéer integrerades som en del av den slutliga utformningen. Projektet omfattar en renovering av ett gammalt trähus samt en ny del, Tower House, som blev kontor och galet lekrum.
Foto: Peter Bennetts
Foto: Peter Bennetts
Stig in i tornet och kolla in pojkarnas “studierum”. Hur aktiva killar lyckas läsa sina läxor i detta lekparadis är en gåta! Det finns ett utrymme för läxläsning på bottenvåningen och ett nät som hänger ovanför pojkarnas skrivbord.
Nätet som nås från bottenvåningen via en trappa gör att de klätterälskande tvillingarna och deras vänner kan hålla ett öga på gatan och bakgården, samtidigt som det är en bekväm och studsig plats att läsa, rita och drömma på. Skyddsnätet är fäst från vägg till vägg och är starkt nog att klara av energiska åttaåringar. Det iögonfallande tornet ansluter till det ursprungliga trähuset via en kort inglasad korridor.
“Detta utrymme uttrycker idén om vertikalitet, ett tema som löper genom hela projektet – på väggen har vi flertalet vertikala hyllplan som löper från golv till tak,” säger Andrew.
“Detta utrymme uttrycker idén om vertikalitet, ett tema som löper genom hela projektet – på väggen har vi flertalet vertikala hyllplan som löper från golv till tak,” säger Andrew.
Spånbeklädnaden, som täcker majoriteten av de nya byggnaderna, är i australiensiska träet jättetuja och har lämnats obehandlad för att få en naturlig patina. Den räfflade vita beklädnaden av taket och återstående väggar definierar tornets former och hjälper till med vattentätheten.
Longline 305 vägg- och takbeklädnad, Lysaght.
Longline 305 vägg- och takbeklädnad, Lysaght.
Huset ligger mellan två trafikleder: en lummig förortsgata på framsidan, och på baksidan, som visas här, “något som känns som en landsväg,” enligt Andrew. Området består främst av hus i tegel och trä, så Andrew tyckte att “en bit modern arkitektur kunde vara ett bra tillägg.”
Så, hur utformar man bäst ett hem för att tillfredsställa familjens funktionella och estetiska behov, utan att dominera tomten och gatan? Andrews smarta förslag var en serie av små byggnader, som alla upprepar den spetsiga formen på pojkarnas skisser, men som samtidigt har något som skiljer sig från varandra.
Han beskriver den estetiska designen som “anti-monolit” och förklarar: “Från utsidan ser hemmet ganska litet ut, eftersom det är visuellt splittrat i flera separata byggnader, snarare än en skrymmande byggnad. Internt upplevs huset väldigt stort – det trotsar logiken på så sätt, som en Tardis!”
Han beskriver den estetiska designen som “anti-monolit” och förklarar: “Från utsidan ser hemmet ganska litet ut, eftersom det är visuellt splittrat i flera separata byggnader, snarare än en skrymmande byggnad. Internt upplevs huset väldigt stort – det trotsar logiken på så sätt, som en Tardis!”
“Tower House utvecklades till mer än bara ett utbyggt hus – det blev en liten by, där varje byggnad har sin egen funktion, sammanhållet av pojkarnas torn-former,” säger Andrew, som arbetade tillsammans med arkitekten Mark Austin.
“Australien är brett och platt. Som ett resultat är våra hem ofta breda och platta. Idén till detta projekt undersökte möjligheterna av att skapa en vertikalt hem,” säger Andrew.
De enskilda byggnaderna skiljer sig i storlek och orientering, men en känsla av sammanhållning uppnås genom de material som används och hur de på ett trevligt sätt samlas runt trädgården.
De enskilda byggnaderna skiljer sig i storlek och orientering, men en känsla av sammanhållning uppnås genom de material som används och hur de på ett trevligt sätt samlas runt trädgården.
Planlösningen visar det ursprungliga huset med sovrum, badrum och barnens vardagsrum centralt placerat, som till vänster länkar samman med ett litet torn som hyser familjens kök/matsal och vardagsrum, vilket i sin tur leder till huvudsovrummet och ett bibliotek. Pojkarnas studie-/lekrumstorn nås från det ursprungliga huset genom en inglasad hall som leder bort från deras vardagsrum.
Man har behållit den ursprungliga liggande träpanelen på bostaden och dess traditionella tegelveranda, men har gett den en liten uppryckning, både på in- och utsidan. Den innehåller ett sovrum var för pojkarna, ett badrum och deras inomhus lekutrymmen. Denna hemtrevliga veranda är ingången till huset.
Härifrån ser man baksidan av den ursprungliga bostaden och hur pojkarnas inomhus-lekutrymme öppnar upp till trädgården genom stora vikdörrar. Den grå husfärgen framhäver trägolven och plywoodskåpen i bakgrunden.
Tvillingarnas rum i det ursprungliga huset är anslutet till de nya tillbyggnaderna. Detta har gjorts genom den strategiska placeringen av fönster och hur strukturerna passar ihop. Kök/matsal/vardagsrum ligger i en separat byggnad, men är anslutet till det ursprungliga huset via en liten tornformad länk. Den delen av huset kan ses från pojkarnas sovrum, men även skärmas av. Ta en titt på planlösning ovan för att se hur det fungerar.
Tvillingarnas helvita badrum är snyggt, praktiskt och fullt av naturligt ljus. Värmen i den ursprungliga delen av huset kommer från vattenburna väggelement medan de nya delarna av huset har värmeslingor i golvet.
Ceramica Vogue 200x200 cm, Ghiaccio matt och glans blandningen plattor, Classic Ceramics. Handfat Cube 500, Caroma. Kranar, Rogerseller.
Ceramica Vogue 200x200 cm, Ghiaccio matt och glans blandningen plattor, Classic Ceramics. Handfat Cube 500, Caroma. Kranar, Rogerseller.
Köket ligger centralt i huset och fylls av ljus och solsken från de breda skjutdörrarna som öppnar ut till trädgården och andra byggnader i “byn”. Golven i köket och vardagsrummet är i polerad betong.
Tvillingarna tillbringar en hel del tid ovanför marken. Klättring är en av deras favoritaktiviteter och de tornformade utskärningarna i plywoodväggarna i köket uppmuntrar till en liten bergsklättring.
Torn har blivit ett återkommande motiv i hemmet: dessa utskärningar i köksön vid golvet, liknar små tornformade mushål och är en siluett av huset. Tornmotivet kan även hittas i snickeriarbetet vid ingången av det ursprungliga huset.
Taket i köket och matplatsen följer konturerna av den yttre strukturen, och skapar utrymme och öppenhet i vad som annars är ett ganska kompakt utrymme.
Den stora köksön är nästan 3 meter lång och 8 meter bred, och fungerar som en social samlingspunkt. Matlagningen är ofta en gemensam aktivitet när vänner och grannar kommer på besök.
Öns bänkskiva är i svartlackerad, vaxad stål och köksskåpen i behandlad plywood.
Öns bänkskiva är i svartlackerad, vaxad stål och köksskåpen i behandlad plywood.
Huvudsovrummet ligger i en separat tornkonstruktion som är ansluten till vardagsrummet och biblioteket. Huset har något som de kallar Hans och Hennes gömställen. Hennes är ett fridfullt bibliotek, som visas i förgrunden, i anslutning till sovrummet. “Hans är en lite undangömd plats i vindsutrymmet ovanför köket, klätt i konstgräs och inrett med en en bekväm stol att läsa i”, säger Andrew.
Badrummet och sovrummet bildar en vinkel som omsluter en del av trädgården. Sovrumsgolvet är polerad betong.
Badrummet är inrett med samma rena och moderna design som i pojkarnas badrum, med liknande kakel och armatur. En vägg med inbyggd dörr, helt i härdat glas, skärmar av duschutrymmet samtidigt som det överdimensionerade glasfönstren tillåter maximalt insläpp av dagsljus. Fönster och dörrar har persienner som stänger ute ljus och värme. Till höger kan man skymta biblioteket.
Badkar, Stylus Newbury Island 1800, Caroma. Dusch, Pol summer rain shower rose, Sussex Taps. Kakel, en blandning av matta och glansiga, Ceramica Vogue 200x200 cm Ghiaccio, Classic Ceramics.
Badkar, Stylus Newbury Island 1800, Caroma. Dusch, Pol summer rain shower rose, Sussex Taps. Kakel, en blandning av matta och glansiga, Ceramica Vogue 200x200 cm Ghiaccio, Classic Ceramics.
Andrew skapade olika stämningar för varje byggnad, utifrån varierande färger och material. Biblioteket är enligt Andrew, “en plats för eftertanke och lugn, i motsats till lekfullheten i pojkarnas rum.” Det fridfulla rummet är något nedsänkt, vilket gör att det nästan känns som om skrivbordet vore begravt i trädgården. Kyrkofönstret ut mot trädgården pryds av organiska former i juvelfärger och är skapat av Leigh Schellekens från Hampton and Bayside Leadlight.
Andrew anser att “våra hus blir alltmer privata och stängda, vi vänder ryggen mot våra grannar,” en uppfattning som delas av ägarna. Deras vision var ett hem där “gemenskap, konst och natur möts” och uppriktigheten i denna känsla är tydligt illustrerad på framsidan av huset och grannbostaden, som också ägs av paret. Området har gjorts till en gemensam köksträdgård – grannar är välkomna att ta för sig av skörden, och gärna hjälpa till med lite grävande och ogräsrensning. De höga staket runtom fastigheten kan stängas till men oftast lämnas det vidöppet så att grannar kan använda trädgården som en genväg mellan de två kvarteren.
Fastigheten omges av ett litet mysterium: Tower House är nummer 3 på gatan medan det intilliggande crèmefärgade huset är nummer 7 – “men ingen vet vad som hände med nummer 5,” säger Andrew.
Fastigheten omges av ett litet mysterium: Tower House är nummer 3 på gatan medan det intilliggande crèmefärgade huset är nummer 7 – “men ingen vet vad som hände med nummer 5,” säger Andrew.
Läge: Alphington, en förort nordöst om Melbourne, Australien
Här bor: Ett par och deras två pojkar
Storlek: Tomten är 500 kvadratmeter och huset 225 kvadratmeter; 3 sovrum, 2 badrum, studio, kök, matsal och kontor
Man upplever nästan alltid ett eller flera “aha-ögonblick” under utvecklingen av ett hem. För Andrew Maynard kom detta ögonblick helt oväntat. Trots långa möten med ägarna lyckades de inte forma projektet. Istället var det parets tvillingpojkar, som på det där okomplicerade sättet som bara barn kan se saker på, tog fram ritningen till deras nya hus: en tornkonstruktion, med fönster, dörrar och rum, alla i riktning för att släppa in så mycket solljus som möjligt. Som Andrew säger, det enkla konstverket sammanfattade ett antal idéer som hade diskuterats: “Pojkarna fick båten att lämna hamnen och nu var vi på väg.”