Houzz Tour: Skogen skjuter i höjden i Milanos häftigaste skyskrapa
Natur och arkitektur i skön harmoni skapar det som kallats världens vackraste skyskrapa. Men hur är det att bo där? Houzz går på besök.
Milano växer på höjden. Det urbana landskapet ändras dramatiskt med en skyline som expanderar mot himlen med nya former. Bosco Verticale (Den vertikala skogen), ett innovativt bostadskomplex som färdigställdes 2014, är en del av den urbana uppåtrörelsen. Detta LEED Gold-certifierade projekt, ritat av Stefano Boeri Architetti, erbjuder en intressant vision av framtidens metropolis. Bosco Verticales två torn visar hur natur och arkitektur kan samexistera i perfekt harmoni – där grönskan är en väsentlig del av byggnadsstrukturen och inte bara utsmyckning.
Council on Tall Buildings and Urban Habitat, en internationell organisation sponsrad av Institute of Technology i Chicago, valde år 2015 Bosco Verticale till den vackraste och mest innovativa skyskrapan i världen.
”Den här byggnaden föder en relation mellan arkitektur och natur som är helt olik den traditionella,” säger Stefano Boeri. ”Bosco Verticale är en skyskrapa för träd som har plats för människan. Tanken var alltid att träd skulle vara en del av konstruktionen. Som idé var det en nyskapande arkitektur, och designen var ett experiment för oss. Och experimentet födde något unikt, ett hyllat försök att tänka utanför boxen.”
”Den här byggnaden föder en relation mellan arkitektur och natur som är helt olik den traditionella,” säger Stefano Boeri. ”Bosco Verticale är en skyskrapa för träd som har plats för människan. Tanken var alltid att träd skulle vara en del av konstruktionen. Som idé var det en nyskapande arkitektur, och designen var ett experiment för oss. Och experimentet födde något unikt, ett hyllat försök att tänka utanför boxen.”
Att välja plantor till Bosco Verticale fordrade kunskap om biologisk hållbarhet. Växterna måste vara motståndskraftiga mot vind men också mot parasiter. De måste också vara enkla att underhålla.
De mer än 17 000 växterna inkluderar 780 fullvuxna träd av 60 olika arter som växer på alla sidor av de två tornen för att få en visuell effekt av en hängande trädgård. Bland plantorna finns järnek, prydnadsäpple och bokträd såväl som mängder av mindre plantor som lavendel, azaleor och vinterkamelior, som har placerats bland de större trädens kronor. Växterna ger skugga på sommaren och hjälper till att rena luften. Växande på marknivå skulle varje torn motsvara 7000 kvadratmeter skog. I en förtätad stadsmiljö skulle motsvarande mängd träd som växer på vanliga villatomter täcka 75 000 kvadratmeter. Vegetationen vattnas med filtrerat spillvatten.
Den nyligen utkomna boken Un Bosco Verticale (Italian/English, Corraini Editore) skildrar projektet och förklarar, med hjälp av teckningar och bilder, hur man kan använda idéerna i andra städer.
De mer än 17 000 växterna inkluderar 780 fullvuxna träd av 60 olika arter som växer på alla sidor av de två tornen för att få en visuell effekt av en hängande trädgård. Bland plantorna finns järnek, prydnadsäpple och bokträd såväl som mängder av mindre plantor som lavendel, azaleor och vinterkamelior, som har placerats bland de större trädens kronor. Växterna ger skugga på sommaren och hjälper till att rena luften. Växande på marknivå skulle varje torn motsvara 7000 kvadratmeter skog. I en förtätad stadsmiljö skulle motsvarande mängd träd som växer på vanliga villatomter täcka 75 000 kvadratmeter. Vegetationen vattnas med filtrerat spillvatten.
Den nyligen utkomna boken Un Bosco Verticale (Italian/English, Corraini Editore) skildrar projektet och förklarar, med hjälp av teckningar och bilder, hur man kan använda idéerna i andra städer.
Projektet har blivit ett föregångsexempel och ett liknande,Torre dei Cedri, Cedertornet, har gjorts i Lausanne, Schweiz. ”Det här är det fina med mitt yrke – att kunna göra nya saker, att skapa något som inte existerade förut,” säger Stefano Boeri. ”Jag känner mig verkligen stolt, för Milano har satsat på den här enastående arkitekturen, som ger oss hopp om att framtiden kan bli grönare – inte bara med anlagda parker – utan med arkitektur som ser det gröna som ett viktigt element i strukturen.”
”Tornen är ett av de mest lyckade arkitektoniska resultaten i det nya området Porta Nuova i Milano,” säger Sebastiano Provenzano, en arkitekt som undervisar på bygg- och arkitektfakulteten på Palermos universitet. ”Projektet har ett nyskapande koncept, men tar hänsyn till den strama traditionella stilen i staden.
Foto: Paolo Rosselli
”Tornen är ett av de mest lyckade arkitektoniska resultaten i det nya området Porta Nuova i Milano,” säger Sebastiano Provenzano, en arkitekt som undervisar på bygg- och arkitektfakulteten på Palermos universitet. ”Projektet har ett nyskapande koncept, men tar hänsyn till den strama traditionella stilen i staden.
Foto: Paolo Rosselli
Hur känns det då att bo i en byggnad som alla beundrar och som har vunnit massor av utmärkelser? Och vad är kopplingen mellan vegetationen på utsidan och rummen inne? Vi besöker en våning i Bosco Verticale och talar med ägaren.
HUSESYN
Här bor: Simona Pizzi, hennes make som är affärsman i hälsobranschen, och deras yngste av tre barn.
Plats: Milano, i nya Porta Nuova-området som gränsar till historiska Isola.
Storlek: 217 kvadratmeter inne och två terasser på 87 kvadratmeter sammanlagt.
Byggår: 2014, familjen flyttade in i september samma år.
Intressant: Lägenheten fungerar som bakgrund för familjens stora passion – nutida konst.
Simona Pizzi äger en ljus lägenhet på 14:e våningen i det högsta av de två tornen. Hon berättar hur det är att bo i en vacker ”levande byggnad” där utsikten är hänförande.
Foto: Federico Floriani
HUSESYN
Här bor: Simona Pizzi, hennes make som är affärsman i hälsobranschen, och deras yngste av tre barn.
Plats: Milano, i nya Porta Nuova-området som gränsar till historiska Isola.
Storlek: 217 kvadratmeter inne och två terasser på 87 kvadratmeter sammanlagt.
Byggår: 2014, familjen flyttade in i september samma år.
Intressant: Lägenheten fungerar som bakgrund för familjens stora passion – nutida konst.
Simona Pizzi äger en ljus lägenhet på 14:e våningen i det högsta av de två tornen. Hon berättar hur det är att bo i en vacker ”levande byggnad” där utsikten är hänförande.
Foto: Federico Floriani
Lägenheten är neutral, ljus och tyst. Den är minimalt möblerad med varma beige toner i vardagsrummet och grått i sovrummen.
“Coima Image var rådgivare i inredningsdesignen,” säger Simona Pizzi. Vi arbetade tillsammans med dem för att välja inredning, men jag valde alla möbler själv. Jag ville bo i ett hem där nutida konst har en ledande roll; vi ville inte ha ett showroom för möbler. Möblerna är extremt minimalistiska och begränsade till det mest nödvändiga.”
Skulptur av Paolo Grassino, 2004.
“Coima Image var rådgivare i inredningsdesignen,” säger Simona Pizzi. Vi arbetade tillsammans med dem för att välja inredning, men jag valde alla möbler själv. Jag ville bo i ett hem där nutida konst har en ledande roll; vi ville inte ha ett showroom för möbler. Möblerna är extremt minimalistiska och begränsade till det mest nödvändiga.”
Skulptur av Paolo Grassino, 2004.
Ett verk av den uppmärksammade engelske skulptören och jordkonstartisten Richard Long dominerar vardagsrummet. Det skapades på en enda eftermiddag speciellt för den här lägenheten och färger och material användes för att utveckla en av konstnärens favoritformer: cirkeln.
Sällskapsrummets möbler kommer från Poltrona Frau. I centrum av rummet valde Simona Pizzi en klassiker: Table With Wheels från FontanaArte, designad av Gae Aulenti 1980.
Sällskapsrummets möbler kommer från Poltrona Frau. I centrum av rummet valde Simona Pizzi en klassiker: Table With Wheels från FontanaArte, designad av Gae Aulenti 1980.
På väggen i den soligaste delen av det stora vardagsrummet hänger en eterisk duk av konstnären Valerio Berruti från Piedmonte. Det moderna bågfönstret ramar in ett utvikbart verk av en annan av dagens viktiga engelska konstnärer, Tony Cragg. Verket heter Social Situation.
”Jag ville inte fylla den här viktiga delen av vardagsrummet med bara en schäslong och ett bord. Istället ville jag ge rummet dess rätta värde,” säger Simona Pizzi. ”Så jag valde ett konstverk med en underbar intensitet och en materiell bredd.”
Fönstren i våningen erbjuder omväxlande vyer över staden. Utsikten förändras inte bara med årstiderna utan skådespelet växlar från timme till timme.
Våningen är utrustad med ett digitalt kontrollsystem. En centraldator nära entrén kontrollerar ljuset, larmet och de elektriska systemen. Allt kan aktiveras med platta eller smartphone.
Kandelabrar: Raimond från Moooi; Golvlampa: Mite från Foscarini, designad av Marc Sadler.
Våningen är utrustad med ett digitalt kontrollsystem. En centraldator nära entrén kontrollerar ljuset, larmet och de elektriska systemen. Allt kan aktiveras med platta eller smartphone.
Kandelabrar: Raimond från Moooi; Golvlampa: Mite från Foscarini, designad av Marc Sadler.
Möblerna i vardagsrummet är en fin balans mellan 50-tal och nutida design. Materialen är noggrant utvalda för att bilda en neutral bakgrund till konstverken, ofta i olika nyanser av off-white, chokladbrunt eller svart.
Det stora matbordet, vintage med tunga metallben upplättat med en glasskiva, designades av Mario Bellini. Sex bruna läderstolar LC7 från Cassina kompletterar bordet. De designades av Charlotte Perriand 1927 och betraktas idag som kultföremål av de som älskar vintagemöbler i midcentury modern-stil.
Det stora matbordet, vintage med tunga metallben upplättat med en glasskiva, designades av Mario Bellini. Sex bruna läderstolar LC7 från Cassina kompletterar bordet. De designades av Charlotte Perriand 1927 och betraktas idag som kultföremål av de som älskar vintagemöbler i midcentury modern-stil.
Tomat serveringsfat från Memphis Milano, designat av Michele De Lucchi, 1985.
”Jag ville att köket skulle vara en integrerad del av vardagsrummet”, säger Simona Pizzi. ”Andra våningar har en murad vägg som avdelar de två ytorna, men jag föredrog en lösning som gav en känsla av kontinuitet genom att använda skjutdörrar av ogenomskinligt glas.” Dörrarna kommer från Molteni&C.
Köket med off-white lackade skåp av Dada, är väl tilltaget (det finns en separat tvättavdelning) och extremt funktionellt. Det består av en vägg av bas- och väggskåp och en köksö.
Köket med off-white lackade skåp av Dada, är väl tilltaget (det finns en separat tvättavdelning) och extremt funktionellt. Det består av en vägg av bas- och väggskåp och en köksö.
I stora sovrummet ligger en rymlig walk-in garderob på andra sidan väggen bakom sängen. Sidoväggarna har en grå tapet med en subtil metallisk lyster. Den understryker den funktionella delen samtidigt som den bevarar rummets harmoniska gråskala.
I sovdelen är fönstren utrustade med elektriska gardiner och rullgardiner.
I sovdelen är fönstren utrustade med elektriska gardiner och rullgardiner.
Fokus i rummet är ett svängt Fornasetti skåp designat av Palladio, kompletterat med Flos Snoopy lampa designad av Achille och Pier Giacomo Castiglioni. Det svartvita och de stiliserade elementen skapar en kontrasterande balans mellan den varma mjukheten på det honungsfärgade ekgolvet och det ljust grå på väggar och inredning.
”Jag har alltid älskat Fornasetti,” säger Simona Pizzi. ”När min man och jag såg den här var vi bara tvungna att ha den.”
Badrummet designades i mjukt beige och crèmetoner. Ekgolvet skapar flöde med resten av våningen, och står fint mot de stora skifferplattorna på väggarna. Det hela accentueras av några enstaka ”starka” och färgglada inslag. Flamingobordet från Memphis Milano, designat av Michele De Lucci, är omisskännligt.
Våningen har också två mindre badrum.
Våningen har också två mindre badrum.
Yngsta barnets rum är mer färgglatt än resten av våningen, med inslag av djärvt rött. Här finns också intressanta designföremål som en stor, lekfull totem, Nerocactus från Gufram.
Arbetsrummet fungerar som sovrum för de äldre barnen när de är på besök och stannar över natten. Det vetter mot Isola, ett historiskt område i staden. Isola är tätbefolkat och domineras av de gula hus som är typiska för Milanos yttre stadsring.
Paret valde den här delen av staden för att det är nära till tågstationen. ”Jag reser mycket och vill inte använda bilen jämt,” säger Simona Pizzi. ”Våra kontor ligger i Turin, och jag ville minska på stressen. Nu tar jag tåget strax utanför huset, på Porta Garibaldi, och trekvart senare är jag på Porta Susa stationen i Turin. Det är ett helt annat liv.”
En triptyk över soffan är gjord av Paolo Mussat Sartor, konstnär från Piedmonte.
Paret valde den här delen av staden för att det är nära till tågstationen. ”Jag reser mycket och vill inte använda bilen jämt,” säger Simona Pizzi. ”Våra kontor ligger i Turin, och jag ville minska på stressen. Nu tar jag tåget strax utanför huset, på Porta Garibaldi, och trekvart senare är jag på Porta Susa stationen i Turin. Det är ett helt annat liv.”
En triptyk över soffan är gjord av Paolo Mussat Sartor, konstnär från Piedmonte.
Från 14:e våningen är utsikten över staden vidsträckt. Duomo, katedralen, och Torre Velasca syns från vardagsrummet, medan bergen mot Lecco, norr om Milano syns bäst från arbetsrummet. ”Fönstren i Bosco Verticale är verkligen ”levande bilder” som ständigt förändras och förskönar sig själva,” säger Simona Pizzi. ”Jag älskar att bo här och brukar kalla våningen min ”höghöjdsdröm.”
Bard pouffe, designad av Giulio Iacchetti och marknadsförd av Cazzaniga Divani för InternoItaliano; May Day lampa från Flos, designad av Konstantin Grcic.
Bard pouffe, designad av Giulio Iacchetti och marknadsförd av Cazzaniga Divani för InternoItaliano; May Day lampa från Flos, designad av Konstantin Grcic.
Vintern i Bosco Verticale erbjuder ett romantiskt och lite melankoliskt panorama. (Bilderna i början av artikeln visar huset i sin fullaste blomning på våren när plantorna är som grönast.) Under de fantastiska strukturerna som fungerar som odlingslådor och avgränsar terrasserna, skapar prydnadsblommor och mindre buskar gröna rum på varje våning. Det gröna fortsätter när blicken dras upp mot det fria landskapet som breder ut sig i Resegonemassivet vid foten av Alperna.
”När vi flyttade hit i september 2014 var plantorna mycket mindre,” minns Simona Pizzi. ”Sen dess har det växt galet mycket, och blomningen på våren är magnifik. Vi behöver bara sitta och beundra och njuta av växtligheten. Andelsfastigheten sköter allt underhåll, inklusive inne i våningarna varje månad, och koordinerar ”flygande trädgårdsmästare” som klättrar från toppen och ner för att trimma och beskära plantor med större kronor. Plantsorterna varierar mellan de olika våningarna. Planteringen är strängt reglerad beroende på höjd och exponering.”
”När vi flyttade hit i september 2014 var plantorna mycket mindre,” minns Simona Pizzi. ”Sen dess har det växt galet mycket, och blomningen på våren är magnifik. Vi behöver bara sitta och beundra och njuta av växtligheten. Andelsfastigheten sköter allt underhåll, inklusive inne i våningarna varje månad, och koordinerar ”flygande trädgårdsmästare” som klättrar från toppen och ner för att trimma och beskära plantor med större kronor. Plantsorterna varierar mellan de olika våningarna. Planteringen är strängt reglerad beroende på höjd och exponering.”
Skyskrapan innehåller omkring 70 lägenheter (två eller tre per våningsplan), och det finns fortfarande några tomma. I huset finns 24-timmarsreception. Våningen högst upp på 550 kvadratmeter ägs av Emiren av Qatar, som ville ha den som en pied-à-terre. I den högre skyskrapan bor två spelare i italienska fotbollslaget Inter, Ivan Perišić och Felipe Melo.
Läs mer:
Houzz Tour: Drömliknande semesterhus vid Sydneys havskant
Houzz Tour: Huset som inte syns
Houzz Tour: Ett fantastiskt lågenergihem i Cotswolds
Läs mer:
Houzz Tour: Drömliknande semesterhus vid Sydneys havskant
Houzz Tour: Huset som inte syns
Houzz Tour: Ett fantastiskt lågenergihem i Cotswolds
Foto: Paolo Rosselli